  • Data: 2020-05-20 19:28:56
    Temat: Re: przetwornica DC-DC
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Oszczędność jest na kosztach przesyłki, na cenie hurtowej i - przede
    > wszystkim - na robociźnie.

    Właśnie do robocizny się odnoszę. Aby poprawnie użyć 384x w pełnym
    zakresie jego możliwości, trzeba dobrze opanować ten układ. A on nie
    jest oczywisty, co oznacza parę godzin debugowania. Te godziny mają
    konkretną wartość. Jeśli już masz tę wiedzę albo robisz coś krytycznego
    kosztowo, to nie ma nawet o czym mówić, ale jeśli potrzebujesz
    jednostrzała i średnio ogarniasz temat, to dołóż te 10 złoty do
    kontrolera i nawet 20zł za przesyłkę, opłaci się. Owszem, nic się nie
    nauczysz, ale będziesz szybko miał działający zasilacz. "Szybko" i
    "działający" to słowa kluczowe umożliwiające zajęcie się ciekawszym
    tematem -- a zdaje się, że Kolega tu nie po nauki przyszedł.

    > Dlatego w masówce opłaca się używać
    > rozwiązań wszystkomających a w pajęczarstwie można sobie pozwolić na
    > kontroler ze sklepu za rogiem i tranzystorów z dna szuflady.

    Powiedziałbym, że odwrotnie. Jeśli 3843 nawet w detalu kosztuje
    złotówkę, to nic 30 lat młodszego nie ma nawet do niego startu.
    Złotówka oszczędności przy milionie sztuk to milion więcej w kieszeni
    -- wtedy się bierze fachowca i niech to nawet ulepi z elementów
    dyskretnych, opłaci się dać mu nawet 100 tysięcy za know-how.
    Powszechny widok i w chińskich ładowarkach, i w zasilaczach drukarek HP,
    które kiedyś z ciekawości rozebrałem. Widać było, że ktoś mądry nad tym
    kilka tygodni posiedział.

    > Osobiście
    > mam dużo szuflad i takie rzeczy jak UC384x, SG3525, TL494, MC34063
    > wyciągam po prostu z szuflady. Jak również całą masę innych standardów
    > aktywnych i pasywnych.

    Cóż, każdy ma inna szufladę. W mojej leżą C3M0065090J, UCC28634,
    14-bitowe ADC działające na megahercach oraz całą masa innych
    nie-standardów. Ani to lepiej, ani gorzej, po prostu dłubiemy inne rzeczy.

    > Po LM5001 trzeba do DigiKeya czy Mousera, bo Texas Instruments
    > ograniczył liczbę dystrybutorów do kilku na świecie.

    To spokojnie wystarcza. Ostatnia korona-paczka z DigiKey z ferrytami
    planarnymi przyszła po 1.5 dnia i 4 dni leżała u polskich celników.
    Mouser zatrudnia ludzi myślących i problemu z cłem nie ma, paczki są po
    3 dniach. Dlatego prawie nie kupuję nawet w TME, a co dopiero tracić
    czas na jeżdżenie po mieście do sklepu, w którym i tak nic nie ma.

    > Przy kupnie jednej sztuki koszt przesyłki jest morderczy.

    Ale dławik też musi dokupić, przecież tego się nie opłaca liczyć i
    nawijać. Koszt przesyłki to 20 zł. z Farnella oraz 80 zł. z Mousera, o ile
    zamówienie nie przekracza aż 200 złotych netto. Powyżej tej kwoty w obu
    przypadkach przesyłka jest darmowa. Naprawdę nie wyobrażam sobie
    problemu z doklikaniem do tych 200.

    Pozdrawiam, Piotr