  • 61. Data: 2017-09-23 19:44:36
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:se2987c8wjgm$.14ahiyasnsrdz.dlg@40tude.net...

    > Nie wiem o co chodzi, ale intensywne szumienie w czajniku
    > jest pod koniec gotowania, wiec raczej 80-90 C.

    Intensywne szumienie bierze się zapewne stąd, że woda
    ulega zagotowaniu miejscowemu, tuż przy grzejniku,
    który sprawia że przecież reszta objętości wody się
    z tego miejsca nagrzewa.

    Ja mam czajnik z płaskim denkiem, ale jak woda osiąga
    dużą temperaturę to można obejrzeć właśnie spiralę
    grzejną pod denkiem bo się formują bąble wrzenia
    w formie spirali na dnie - to samo dotyczy formowania
    się kamienia kotłowego najbardziej w miejscach gdzie
    jest grzałka i kamień wydziela się z gotującej wody.

    Jako akwarysta wiem dobrze co mówię z tym rozpuszczaniem
    się gazów w zimnej i ciepłej wodzie - ludzie często robią
    błąd i próbują trzymać ryby z zimnych wód w mieszkaniu,
    i ryby się po prostu duszą w ciepłej wodzie bo raz że woda
    ma mniej gazów rozpuszczonej w objętości a dwa że sama
    ryba ma w cieplejszej wodzie ma ciut wyższą przemianę
    materii i dodatkowo więcej tlenu potrzebuje... :-(

    Tu masz bardziej chyba przekonywujące wykresy:
    http://www.husty.pl/images/husty/pliki_do_pobrania/s
    pirotech/zdjecia/henry.jpg

  • 62. Data: 2017-09-23 20:45:26
    Od: b...@g...com

    użytkownik JaNus napisał:

    > I zdecydowanie bym *nie* rezygnował z filtra węglowego (przedłuży on
    > żywotność innych pod-filtrów), jonizatora, zaś nawet dodatkowo
    > zażyczyłbym sobie jeszcze tzw. "magnetyzer".

    Jak czytam aukcje, nie wiem czy jestem głupi, czy może technika tak pędzi
    do przodu.

    WTF pkt. 6
    jonizator i "promienie FIR" (wygoglałem, chodzi o IR)
    ten jonizator trąci fantastyką, czytam i ni chu chu nic nie kumam.
    Aż mnie zaciekawiło i poszperałem co to jest, takie coś wyskoczyło:
    http://www.eco-factory.pl/bioceramiczny-wklad

    Cud, skumulowali promienie IR które można oddać w czasie przepływu wody,
    chyba tak należy rozumieć opis?:)

  • 63. Data: 2017-09-23 20:45:45
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-23 o 18:46, Pszemol pisze:
    > Lubię tą gorzkość i cierpkość garbników w mocnej herbacie :-))

    Czyżbyś nie wiedział, że coś-za-coś?
    Gdy przedłużasz parzenie, aby wyekstrahować garbniki, to w tym czasie
    (dość szybko!) ulatniają się składniki najbardziej szlachetne:
    aromatyczne. Ja łączę trzy smaki, bo zaparzam 3-krotnie. Sam pijam
    wyłącznie krótki, 1-parz, zaś 2 pozostałe mają zagorzałych zwolenników
    wśród reszty domowników
    i wszyscy są zadowoleni!

  • 64. Data: 2017-09-23 20:57:26
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-23 o 19:44, Pszemol pisze:

    > Intensywne szumienie bierze się zapewne stąd, że woda ulega
    > zagotowaniu miejscowemu, tuż przy grzejniku, który sprawia że
    > przecież reszta objętości wody się z tego miejsca nagrzewa.

    Nie, nie, nie! To szumienie nie ma nic wspólnego z zagotowywaniem, to
    jest (tak jak "J.F." napisał) intensywne odgazowywanie wody,
    "granulacja", czyli wielkość bąbelków, jest bardzo drobna, przeciwnie
    niż przy jej zagotowaniu, gdzie bąble szybko się łączą, i małych nieomal
    nie widać. Ewidentnie to są *różne* zjawiska.

> [...]
    > formowania się kamienia kotłowego najbardziej w miejscach gdzie jest
    > grzałka i kamień wydziela się z gotującej wody.

    Ale gdy powierzchnia jest ogrzewana bardziej równomiernie, to faza
    "białego szumu" wyraźnie da się odróżnić od gotowania. Dzieli je zresztą
    niemal 10 stopni!

  • 65. Data: 2017-09-23 21:06:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JaNus napisał:

    > Hm, ja nie kawiarz, jam herbatnik, ale kawosze przecież bardzo sobie
    > cenią swój napój zaparzany z ekspresów ciśnieniowych, a tam wszak temp.
    > jest zauważalnie wyższa niż te sto...

    Tuaregowie kawę gotują. Mają do tego specjalne mosiężne tygielki.
    Nie jeden, a cały komplet, szereg zmiejszających się rozmiarów.
    Zaczynają od największego, a gdy część wody odparuje, przelewają
    do mniejszego. I przelewają to do kolejnego, aż gęsty napar zmieści
    się w najmniejszym. Ta ich kawa *też* jest dobra. To co pisałem
    wcześniej, to było o frakcji kawiarzy zimnowodnych.

    > Eee, nie! Woda po przegotowaniu traci rozpuszczone w niej gazy, i ma
    > inny smak, niż "niedogotowana", i o tę "inność" chodzi. Najlepsza jest z
    > szybkopłynących, wysokogórskich strumieni, i oczywiście "niedogotowana".
    > Ale nie uświadczysz takiej nawet w "specjalizowanych", herbacianych
    > sklepach. Zaś tacy, co to parzą ją z użyciem wody oligoceńskiej, są w
    > "mylnym błędzie": oligocenka jest wielokroć bardziej twarda, niż
    > najgorsza nawet kranówa, wysysana przez wodociągi z wody rzecznej.

    Najlepszą wodę typu herbacianego mają w schronisku na Kondratowej.
    Nie badałem składu inaczej niż organoleptycznie w zaparzonej herbacie,
    za to wieloktotnie przez dziesięciolecia. Herbata może tam długo
    wygrzewać się w czajniku stojącym na brzegu blachy kuchennej. A więc
    parzenie typu tureckiego, czy maratońskiego. Mnie smakuje. Jednak
    rozumiem, że ktoś może woleć herbatę ekspresową po sprintersku.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2017-09-23 21:22:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 23.09.2017 o 20:45, b...@g...com pisze:
    [...]
> [...]
    > http://www.eco-factory.pl/bioceramiczny-wklad
    >
    > Cud, skumulowali promienie IR które można oddać w czasie przepływu wody,

    Kilka cytatów z tej strony:

    For Infrared Radiation
    ang.infared
    promienioeanie elektromagnetyczne o długości fal pomiędzy światłem
    widzialnym a falami radiowymi
    Usówanie zanieczyszczeń
    dostarczenie organizmowi pierwiastków które są źródłem energii
    potrzebnej do życia

    Byłoby zabawne, ale są tacy, co w to wierzą. I kupują.

    P.P.

  • 67. Data: 2017-09-23 21:33:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 23.09.2017 o 19:36, Pszemol pisze:
    > "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc.pl.> wrote in message

    > Doskonale sobie z tego zdaję sprawę, ale jedno się z drugiego wynika.

    Nie wynika, ale związek jest.

    > Woda twarda ma własności buforujące CO2 a więc utrzymuje pH na
    > wysokim poziomie 8 i więcej.

    Przeciwnie, rozpuszczony CO2 obniża pH wody. Umożliwia to rozpuszczanie
    węglanu magnezu i węglanu wapnia przez ich przemianę do rozpuszczalnych
    wodorowęglanów. Było tu o wodzie oligoceńskiej, jej twardość to twardość
    węglanowa, po podniesieniu pH wypadają węglany i woda "mięknie".
    Podwyższanie pH stosuje się w technologicznym zmiękczaniu wody (metoda
    wapienno-sodowa).

    Tu pełna zgoda :-)

    P.P.

  • 68. Data: 2017-09-23 21:38:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 23.09.2017 o 19:37, Pszemol pisze:
    [...]
    > Przy parzeniu herbaty mamy to samo co przy pieczeniu chleba
    > i smażeniu naleśników??

    Analogia dość daleka, ale reakcja ta sama :-)
    Także przy pieczeniu mięsa. Niektórzy smarują kurczaka czy karkówkę
    roztworem cukru albo miodem, właśnie dla ułatwienia reakcji Maillarda.
    Nie po to, aby mięso było słodkie, ale aby nabrało aromatu.

    P.P.

  • 69. Data: 2017-09-23 21:47:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Nie wynika, ale związek jest.

    Chciałem napisać, że jej wysoki pH wynika z jej właściwości buforujących,
    tak jak napisałeś dalej - CO2 wchodzący do roztworu jest wiązany
    chemicznie, zobojętniany, zamiast tworzyć kwas i obniżać pH.

    > Przeciwnie, rozpuszczony CO2 obniża pH wody.

    Nie napisałem że rozpuszczany CO2 podnosi pH wody,
    więc nie mów że przeciwnie :-)))

> [...]
    > wypadają węglany i woda "mięknie". Podwyższanie pH stosuje się w
    > technologicznym zmiękczaniu wody (metoda wapienno-sodowa).

    Tak czy inaczej, rozpuszczany w twardej wodzie CO2 w praktyce
    nie zmieni jej wysokiego pH bo jest go za mało w porównaniu
    do zdolności buforowania wody z rozpuszczonymi minerałami.
    W wodzie miękkiej, tymbardziej dejonizowanej lub destylowanej,
    zmiana pH (obniżenie) pod wpływem CO2 z powietrza będzie
    bardziej drastyczna, bo nie ma w tej wodzie nic co mogłoby CO2
    związać więc pływa sobie tworząc kwas, obniżający pH.

    > Tu pełna zgoda :-)

    I prawdopodobnie to się naszemu koledze tak podoba w herbacie
    z wody miękkiej: ten ładnie czerwony kolorek, jak z reklamy TV.

  • 70. Data: 2017-09-23 21:48:56
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > W dniu 23.09.2017 o 19:37, Pszemol pisze:
    > [...]
    >
    > Analogia dość daleka, ale reakcja ta sama :-)

    No dlatego na to zwróciłem uwagę, bo nigdy nie skojarzyłbym
    herbaty ani jej zmaku ze smakiem przypalonej skórki chleba :-)

    > Także przy pieczeniu mięsa. Niektórzy smarują kurczaka czy karkówkę
    > roztworem cukru albo miodem, właśnie dla ułatwienia reakcji Maillarda. Nie
    > po to, aby mięso było słodkie, ale aby nabrało aromatu.

    Dokładnie.
    Przybrązowienie posypanego mąką kotleta czy "bitki" wołowej - to samo.
    Mniam, mniam - zrobiłem się głodny :-)