  • Data: 2019-09-18 20:21:10
    Temat: Re: rozszerzalnosc cieplna
    Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-09-18 o 18:12, Konrad Anikiel pisze:

    > To jest typowy studencki błąd: niezrozumienie pojęcia 'mechanizm zniszczenia'.
    Porachowałeś o ile trzeba podgrzać Ziemię (a szyny jakoś zaizolować) żeby...
    właściwie nie wiadomo co miało się wydarzyć. Naprężenia wtórne z definicji nie mogą
    doprowadzić do zerwania. podpowiedź: najpierw nastąpi wyboczenie, więc trzeba coś tam
    o smukłości powiedzieć.

    W ogóle nie zrozumiałeś czego dotyczy moje oszacowanie i się wymądrzasz.
    Przyjmij więc, że biorę kawałek szyny tak krótki, aby nie uległ
    wyboczeniu (ma być samo ściskanie).
    Na początek chcę sprawdzić o ile stopni trzeba podgrzać unieruchomioną
    wzdłużnie szynę, by uzyskać naprężenia maksymalne.
    Zwykła metoda superpozycji: tyle szyna ma się rozszerzyć cieplnie, ile
    potem zostanie ściśnięta.

    Zakładam więc wstępnie, że szyna jest dobrze zabezpieczona przed
    wyboczeniem.
    W następnym etapie można sprawdzić czy i kiedy takie założenie jest realne.

    Konstrukcję inżynierską sprawdza się na rozmaite zagrożenia.
    Jeżeli ktoś liczy smukłość rusztowania ignorując mocowania do budynku to
    popełnia duży błąd, chyba że sprawdza co będzie jak one puszczą.

    WM