    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: softstart dla zasilaczy impulsowych ?
    Date: Sat, 18 Nov 2017 20:34:44 +0100

    sundayman wrote:

    > oo, to ciekawe rozwiązanie. Takiego właśnie szukałem chyba.

    Wadą jest cena i konieczność dobezpieczenia układu bezpiecznikiem
    zwłocznym, bo w przypadku zwarcia w zasilaczu impulsowym prąd
    zwarciowy też zostanie ograniczony do takiej wartości i możesz
    uzyskać efekt "płonie ognisko w lesie". BTW, wprowadziłem Cię
    w błąd, te JFETy mają 60A prądu nasycenia. Czy to wada, czy
    zaleta -- sam oceń. MOSFET ma 20A i kosztuje 35 netto w mouserze.

    > To też dobre. Na pewno najprostszy pomysł. Może nawet i najlepsze ?...

    Wadą jest to, że cewka lub i kopnąć back-EMF przy gwałtownej
    zmianie prądu obciążenia, więc nie przesadź z wartością dławika,
    bo rozwalisz te zasilacze. Ideałem byłby dławik samonasycający
    się, ale nie podpowiem, jak go zaprojektować, bo to wymaga dużo
    eksperymentów.

    Pozdrawiam, Piotr