  • 51. Data: 2018-01-12 01:03:00
    Temat: Re: sterofotografia
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-11 o 23:20, Marcin Debowski pisze:

    > "stereo photography rail"
    >
    > lub
    >
    > "3D tripod had"
    >
    > ceny na alim od ca 300zł wzwyż.

    Można zrobić za kilka złotych:

    https://flic.kr/s/aHskrTFRz1
    (zdjęcia "sprzętu" są na końcu)

    Inne zdjęcia "stereo" (już kiedyś wysyłałem):
    https://flic.kr/s/aHskHkWika

    W wersji "pokaz slajdów" (można przełączać sposób prezentacji):
    https://youtu.be/5v53L2yCXuQ

    Krótki filmik 3D:
    https://youtu.be/aqdlX4xOWtk

    P.

  • 52. Data: 2018-01-12 01:47:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-12, Piotrne <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Można zrobić za kilka złotych:
    >
    > https://flic.kr/s/aHskrTFRz1
    > (zdjęcia "sprzętu" są na końcu)

    Można, nie przeczę, ale jak ktoś chce więcej poeksperymentować to wersja
    z dziurami ma swoje ograniczenia.

    Zresztą MZ szyna jest mniejszym problemem, ale przy wyborze aparatów
    zwróciłabym uwage na dwie rzeczy:

    - powinny dać się jednocześnie wyzwolić
    - powinny mieć pełny tryb manualny

    Przy cięciu kosztów pewnie rozważałbym Canony na których da się
    zainstalować CHDK.

    --
    Marcin

  • 53. Data: 2018-01-12 04:47:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-11, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:
    > To jest oczywiste rozwiązanie, ale minimalna odległość między
    > obiektywami jest za duża, tym bardziej, że u mnie z boku będzie sterczał
    > kabel pilota. Myślałem bardziej o takich rozwiązaniach:
    > http://drt3d.blogspot.com/2017/08/adjustable-z-bar-f
    or-twin-nx1000-cameras.html

    Przy takim rozwiązaniu trochę się namordujesz z wyrównaniem osi
    optycznych obu kamer do jednego poziomu (fakt, że tylko raz). Zamiast
    podkładek pod aparatami, zrobiłbym tę poprzeczna (pionową) belkę jako
    śrubę i załatwiałoby to zarówno wyrównanie osi jak i zmianę kąta.

    --
    Marcin

  • 54. Data: 2018-01-12 10:19:15
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-01-12 04:47, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > podkładek pod aparatami, zrobiłbym tę poprzeczna (pionową) belkę jako
    > śrubę i załatwiałoby to zarówno wyrównanie osi jak i zmianę kąta.

    Pomysł świetny, dzięki! Chyba zwiększenie o kilka mm minimalnej
    odległości między aparatami (o szerokość nakrętek) nie będzie mało
    większego znaczenia. Ale rozumiem, że śruba ma być gruba, żeby pewnie
    trzymała - myślę, że co najmniej fi 8 mm i dokręcić trzeba bardzo mocno.

    Teraz pomyślałem, że taką samą grubość będzie miała konstrukcja z dwóch
    kątowników skręconych śrubkami. Wystarczy w jednym z nich zrobić
    podłużne otwory dla możliwości regulacji w pionie. Kąt można zmieniać
    obracając aparaty.

    P.

  • 55. Data: 2018-01-12 10:25:05
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    >
    > - powinny dać się jednocześnie wyzwolić
    > - powinny mieć pełny tryb manualny
    >
    > Przy cięciu kosztów pewnie rozważałbym Canony na których da się

    Jestem ciekaw, czy zawsze można łączyć szeregowo porty zdalnego
    sterowania. W Canonach z CHDK porty USB łączy się właśnie szeregowo i
    wyzwala się jednym przyciskiem, co daje najlepszą jaką można uzyskać
    synchronizację.

  • 56. Data: 2018-01-12 17:14:31
    Od: KrzysiekSX <k...@g...com>

    On Thursday, January 11, 2018 at 6:25:28 PM UTC+1, Uncle Pete wrote:

    > Czy mógłbyś gdzieś wrzucić zdjęcie tej konstrukcji z kątowników? Chcę
    > zrobić coś takiego dla dwóch Canonów S90 (jednego mam, drugiego
    > namierzyłem za niewielkie pieniądze) i szukam natchnienia - na razie
    > myślę o po prostu dwa razy zagiętym pod kątem prostym płaskowniku, tak
    > aby aparaty przymocować krótkimi bokami do siebie. Ale chciałbym także
    > spróbować zrobić coś bardziej zaawansowanego, aby było to sztywne,
    > dobrze trzymało aparaty w żądanej pozycji i można było wygodnie zmieniać
    > rozstaw obiektywów.
    >
    > Piotr

    Dorzuciłem do tego albumu z fotkami 3d. Zdjęcie samej szyny, bez aparatów. Zgina sie
    w środku, żeby móc celować w obiekt. Te kawałki drutu w poprzek były konieczne, bo
    aparat nie jest aż tak płaski od spodu jak szyna i się krzywił, a tak to śruba go
    dociska do drutów i całośc ustawia sie dość przewidywalnie. Czarny kawałek taśmy
    izolacyjnej dodatkowo ustawia jeden z aparatów na wspólną oś. Przy blikim obiekcie
    drobna róznica poziomu nie robi różnicy, ale na krajobrazie trzeba dbać o wspólny
    poziom. Generalnie ja po poskładaniu całości robie kalibrację na jakims obiekcie w
    nieskończoności tak, aby oba aparaty pokazywały to samo. Przy kalibracji szyna jest
    maksymalni prosta (zgina się tylko w jedną stronę).Potem można belkę zgiąć
    nakierowując na obiekt znajdujący się bliżej. Jeśłi jest za jasno, żeby widziec coś
    na wyświetlaczach, to polegam na kalibracji szyny - daleko obiekt, to prostuję, jak
    bliżej to zginam, kwestia doświadczenia :)
    Niestety skręt wokoło osi jest niekontrolowalny, matryce nie są wklejone w 100%
    idealnie, więc nawet idealne ustawienie obudów aparatów nic nie gwarantuje. Wynikowe
    klipy potrafią być skręcone +-2stopnie pomimo sztywnej szyny i takiego samego
    ustawienia. Wystarczy mocniej dokręcić śrubę mocującą i się skręca. Wyzwalanie
    całości jest robione manualnie. Do filmów robie zwykle klapsa palcami, co pozwala
    znaleźć wspólny czas klipów. Do zdjęc ustawiam ostrość na obu i równocześnie dociskam
    spusty.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 57. Data: 2018-01-12 19:08:59
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    znaleźć wspólny czas klipów. Do zdjęc ustawiam ostrość na obu i równocześnie dociskam

    Dzięki! Pomysł z drutami jest ciekawy, czyli generalnie żeby dociskać
    nie przy śrubie statywowej, tylko po bokach. Zdecydowanie stabilniej
    powinno być.

  • 58. Data: 2018-01-13 01:34:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-12, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > większego znaczenia. Ale rozumiem, że śruba ma być gruba, żeby pewnie
    > trzymała - myślę, że co najmniej fi 8 mm i dokręcić trzeba bardzo mocno.

    Tak, raczej gruba, ale trzeba przemyśleć ndwie kwestie

    1) mocowania do kątownikow - najlepiej aby było do obu części płaskich
    bo inaczej całość będzie się łatwiej uginać, niż konstrukcja na zdjęciu
    2) zabezpieczenie przed przypadkową zmianą kąta

    Tak jak to widzę to chyba najłatwiej można to zrobić przyspawując dolna
    część śruby do dolnego kątownika (do obu płaskich częsci), a do górnej
    częsci (segmentu górnego aparatu) przyspawać grubawą tuleję (też do obu
    części płaskich), w którą by ta śruba bez większych luzów wchodziła.
    Tuleja opierać się będzie od dołu na 2ch śrubach, gdzie górna byłaby do
    regulacji poziomej "zbieżności" 2ch aparatów a dolna, do przyblokowanie
    pozycji. Blokowanie w pozycji kątowej mogłoby się odbywać albo nakrętką
    na śrubie na górze tulei, albo dodatkową śrubą przez przewierconą
    tuleję.

> [...]
    > kątowników skręconych śrubkami. Wystarczy w jednym z nich zrobić
    > podłużne otwory dla możliwości regulacji w pionie. Kąt można zmieniać

    No można to zrobić na parę sposobów. Jedyny minus rozwiazania z
    centralną śrubą jest taki, że każdorazowa zmiana kąta zmieni równiez
    odległość między aparatami. Ale też śruba daje ekstra możliwości a jak
    się nie chce z niej korzystać i robić wszystko przy stałym
    kącie/odległości, to wystarczy tego kąta nie zmieniać.

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2018-01-13 01:45:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-12, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:
> [...]
    > sterowania. W Canonach z CHDK porty USB łączy się właśnie szeregowo i
    > wyzwala się jednym przyciskiem, co daje najlepszą jaką można uzyskać

    Zasilanie pewnie tak, D+ D- przy funkcjonalnych portach z dukierunkowym
    przesyłem normalnie nie. A jak te skrypty chdk wykrywają wyzwolenie i
    jak wygląda wyzwalacz?

    Chdk ma w sumie tak potęzne możliwości, że możnaby nawet pomyśleć o
    jakiejś bezprzewodowej formie wyzwalania.

    --
    Marcin

  • 60. Data: 2018-01-13 06:31:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-11, ks <k...@g...com> wrote:

    > tak, razem tyle ważą i miejsca zajmują co średnia lustrzanka :)
    > dodatkowy bonus to mina security na lotnisku, jak im tłumaczyłem po
    > co jest takie metalowe coś zrobione z kątowników

    Oj znam to, ale na ogół obywa się bez problemów a co najwyżej chcą
    zajrzeć do torby. Ale w zeszłym roku mało się to źle dla mnie nie
    skończyło, bo do tradycyjnego ładunku akumulatorów i kart dołożyłem
    zwijaną klawiaturę bluetooth. Ponad 10ciu z szefami straży granicznej
    nad tym deliberowało i próbowało poskładac to chyba w jakąś całość. Na
    szczęście po pół godzinie dali spokój.

    > tak, gdybym wpadł na to, że chcę zrobić 3d z tego to bym unikał drzew
    > na pierwszym planie, ale pomysł na 3d pojawił się jak już byłem w
    > domu przy obróbce i kasowałem duble. Jak sie okazało, że mam dwa
    > takie same zdjęcia z różnych punktów, to postanowiłem na próbę
    > poskładać, a jednocześnie nie chciałem tej krętej drogi za bardzo
    > obciąć, więc drzewa zostały i trochę wprowadzają oczopląsu.

    Aha. No o może są też jakieś +/- w pionie?

    Leje, muszę poczekać :)

    --
    Marcin