  • 61. Data: 2018-01-14 16:12:22
    Temat: Re: sterofotografia
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-01-13 01:45, Marcin Debowski wrote:

    > Zasilanie pewnie tak, D+ D- przy funkcjonalnych portach z dukierunkowym
    > przesyłem normalnie nie. A jak te skrypty chdk wykrywają wyzwolenie i
    > jak wygląda wyzwalacz?

    Podają napięcie od 3 do 5 v na styki zasilania portu USB. Najprostsza
    wersja to bateryjka litowa i przełącznik monostabilny. W zależności od
    ustawienia w menu CHDK naciśnięcie przycisku być odczytane jako
    naciśnięcie spustu do końca lub w trybie TwoPush pierwsze naciśnięcie
    przycisku pilota to naciśnięcie spustu do połowy, drugie - do końca.
    Jest jeszcze możliwość podpięcia pilota Ricoha, który steruje spustem
    impulsowo.

    http://chdk.wikia.com/wiki/USB_Remote

  • 62. Data: 2018-01-15 15:34:54
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2018.01.12 o 19:08, Uncle Pete pisze:

    > Dzięki! Pomysł z drutami jest ciekawy, czyli generalnie żeby dociskać nie przy
    > śrubie statywowej, tylko po bokach. Zdecydowanie stabilniej powinno być.

    myśle, że to kwestia konkretnego aparatu. Mi się wydawało, że aparat jest płaski
    od strony śruby, a w praktyce się okazało, że w jednym nalepka odpycha troszkę,
    w drugim klapka od baterii odstaje i się robi krzywo. Z drutami jest na pewno
    lepiej.

  • 63. Data: 2018-01-23 09:16:06
    Od: takos <k...@g...com>

    W dniu 2018-01-08 o 12:00, Uncle Pete pisze:

    > No właśnie - a jaką bazę ma ten obiektyw Panasonika? Półtora centymetra?
    > W ideale należałoby mieć możliwość tę bazę zmieniać...
    dawno temu kombinowałem ze zdjęciami stereo
    pociąłem dwie Smienki 8M i kombinowałem z rozstawem

    wyszedł nawet zgrabny aparacik (miałem problem z synchronizacją migawek)

    błedem jest zakładać ze rozstaw obiektywów powinien byc zbliżony
    do rozstawu oczu człowieka.
    Powinien byc możliwie duży (nawet kilkadziesiąt centymetrów). Dotarłem
    do instrukcji (milicyjnej wtedy) wykonania dokumentacji terenu i tam
    była mowa nawet o 30 cm.

    Ja biegałem po Warszawie i robiłem nocne diapozytywy które potem
    przeglądałem w klejonej przeglądarce.

    Statyczny obiekt można fotografować przy pomocy statywu ze zrobionymi
    przez stolarza sankami do prowadzenia aparatu. Nakładki z 6 cm rozstawem
    sprawdzą się do "portretów na tle" (nie dalej.)

  • 64. Data: 2018-01-25 15:08:47
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > Powinien byc możliwie duży (nawet kilkadziesiąt centymetrów). Dotarłem
    > do instrukcji (milicyjnej wtedy) wykonania dokumentacji terenu i tam

    Z tym całkowicie się zgadzam - i z tego właśnie wynika, że rozstaw 1,5
    cm jest mało przydatny. Z moich eksperymentów i innych obserwacji
    wynika, że używając obiektywu szerokokątnego (w moim przypadku 28 mm)
    rozstaw powinien być mniej więcej jak rozstaw oczu, może trochę więcej,
    inaczej efekt trójwymiarowy będzie nienaturalnie wyolbrzymiony. Ze
    zwiększeniem ogniskowej należy zwiększać rozstaw, inaczej poszczególne
    plany zaczynają wyglądać jako płaskie dekoracje w teatrze. Teraz
    okupiłem na Allegro parę do wyciągniętego z szafy Canona S90, dwoma
    zsynchronizowanymi aparatami powinno eksperymentować się łatwiej niż z
    jednym.

  • 65. Data: 2018-01-27 14:36:54
    Od: Luke <l...@l...net>

    > bluray są wciąż relatywnie drogie. Gdy pojawiły się po raz pierwszy na
    > rynku, miały ceny porównywalne z nagrywarkami DVD (gdy te się pierwszy
    > raz pojawiły), ale dalej szło już inaczej. Spadek cen był powolny i
    > wciąż kosztują te min. 3x więcej niż DVD.

    Dwuwarstwowa czysta płyta kosztuje 10 zł.

    Nigdy nie miałem potrzeby jej kupić ani nagrać (a mam nagrywarkę właśnie
    z tych pierwszych czasów i wcale nie potrzebowałem możliwości nagrywania
    BD, nawet nie wiem, czy jeszcze dałaby radę).

    Jeśli miałbym 50 GB do zarchiwizowania, wolę już kupić pendrive.

    Czyli jedynym sensownym zastosowaniem byłoby wypalanie własnych filmów w
    takiej rozdzielczości. Tylko nie znam nikogo, kto by po nagraniu filmów
    Full HD robił z tego BD...

    A jeszcze inną sprawą jest trwałość nośnika. Jeśli jest podobna do
    nagrywanego DVD, to w ogóle opłacalność zerowa.

    L.

  • 66. Data: 2018-01-27 15:15:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-27, Luke <l...@l...net> wrote:
    > Czyli jedynym sensownym zastosowaniem byłoby wypalanie własnych filmów w
    > takiej rozdzielczości. Tylko nie znam nikogo, kto by po nagraniu filmów
    > Full HD robił z tego BD...

    No to już znasz. Powód główny - odtwarzacze BD są niewiele droższe od
    DVD a jakością odtwarzania z płyty zwykle biją na głowę porównywalne
    cenowo media playery, o PC i podobnych nie wspomnę.

    > A jeszcze inną sprawą jest trwałość nośnika. Jeśli jest podobna do
    > nagrywanego DVD, to w ogóle opłacalność zerowa.

    To dość skomplikowane pytanie. Teoretycznie standardowe BD są trwalsze
    ale w pratyce różnie z tym bywa.

    Co do archiwizowania też używam do niektórych celów BD ale wyłącznie
    Millenniaty (M-Disc). Googlnij sobie bo są również Dvd.

    --
    Marcin

  • 67. Data: 2018-01-27 19:06:47
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Co do archiwizowania też używam do niektórych celów BD ale wyłącznie
    > Millenniaty (M-Disc). Googlnij sobie bo są również Dvd.

    Gdybym używał, dodatkowo traktowałbym wszystko PAR2 albo dvdisaster.

    O ile przechowywane w normalnych warunkach i w ciemności płyty CD
    wypalone pod koniec lat 90 cały czas się odtwarzają (są to jakieś
    dystrybucje linuxa, nie wyrzuciłem ich tylko z ciekawości po ilu latach
    padną), o tyle wypalane przeze mnie na pewnym etapie DVD potrafiły mieć
    już problem po roku.

    Jeśli chodzi o zdjęcia (bo w sumie o tym grupa), to backup całego
    cyfrowego archiwum foto przechowuję na kilku dyskach zewnętrznych, a
    dodatkowo są one zduplikowane w komputerze stacjonarnym na dwóch dyskach
    wewnętrznych. Synchronizacja tych kopii pozwala mi na wyłapanie
    ewentualnych padów dysków i wymianę na nowe egzemplarze (na razie nic
    nie padło, a programy diagnostyczne nie wykrywają niczego złego). Nie
    wymyśliłem nic bardziej opłacalnego.

    Dodatkowo najcenniejsze rodzinne zdjęcia mam w JPG w nieco gorszej
    rozdzielczości nagrane na dobre jakościowo płyty CD wraz z danymi
    nadmiarowymi. To oczywiście taka "ostatnia deska ratunku", bo przy tych
    kilku zewnętrznych dyskach utracenie danych wymagałoby jakiegoś kataklizmu.

    Gdybym wypalał następną taką deskę ratunku, to rozważę ten M-DISC, ale
    chyba w wersji DVD, raczej BD mi jakoś nie leży.

    L.

  • 68. Data: 2018-01-28 02:23:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-27, Luke <l...@l...net> wrote:

    > Gdybym używał, dodatkowo traktowałbym wszystko PAR2 albo dvdisaster.

    Nie stosowałem tego jak dotąd, ale sprawdzę.

> [...]
    > dystrybucje linuxa, nie wyrzuciłem ich tylko z ciekawości po ilu latach
    > padną), o tyle wypalane przeze mnie na pewnym etapie DVD potrafiły mieć

    Dawno temu, płyty DVD i CD miały od cholery barwników. Np. wczesne
    Verbatimy CD były ciemnoniebieskie (poczatek lat 90. OIDP). Spotykało
    się tez takie DVD z bardzo ciemnym, fioletowym barwnikiem. Te się
    trzymają nieźle. Potem nadeszła era gdzie to wszystko zbladło, płyty
    zrobiły się żółtawo/fioletowawo-srebrne. Nie wiem, czy to kwetsia, że
    wprowadzono inne barwniki, czy też dano ich zwyczajnie mniej. Nidgy się
    aż tym tak nie interesowałem. Niemniej te lecą dużo łatwiej i to już po
    paru latach.

    BD, za wyjątkiem LTH, są oparte o warstwy niebarwnikowe i mają
    dodatkową powłoke ochronną. To ma niby sprawiać, że sa trwalsze, ale
    np. komercyjne BD (w sensie fimów np) są (z mojego doświadczenia) dużo
    mniej trwałe niż DVD. To są zapewne jeszcze inne warstwy, ale myślę, że
    problem jest zwyczajnie w gęstości zapisu, a dopiero potem w jego
    chemii/fizyce. Digitalizowałem niedawno kolekcję, pi x drzwi, od połowy
    lat 90tych, i DVD odpadło może jakieś 2% (osbliwe wiekszość polskich
    producentów), BD tak z 10-20%.

> [...]
    > ewentualnych padów dysków i wymianę na nowe egzemplarze (na razie nic
    > nie padło, a programy diagnostyczne nie wykrywają niczego złego). Nie

    Trzymam kopie na dyskach 2.5", na 2ch NASach (w tym jeden w innej
    lokalizacji) i wspomnianych MDisc. Głownie foto/wideo, bo reszta to
    pikusie.

    --
    Marcin

  • 69. Data: 2018-01-28 16:02:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    takos <k...@g...com> writes:

> [...]
    > Powinien byc możliwie duży (nawet kilkadziesiąt centymetrów). Dotarłem
    > do instrukcji (milicyjnej wtedy) wykonania dokumentacji terenu i tam

    Błędem jest zakładać, że dany rozstaw będzie dobry dla wszystkich
    sytuacji. Jeśli chcemy, by wrażenie było takie samo jak naturalne, to
    rozstaw powinien zależeć od kąta widzenia obiektywów (oraz od kąta
    widzenia obrazu przez widza). Im większe przybliżenie (im mniejszy kąt
    widzenia obiektywów), tym większy powinien być rozstaw (30 cm to nie
    jest żadne "nawet", stosuje się dużo większe odległości np. przy
    zdjęciach krajobrazowych w filmach 3D). Im mniejsze przybliżenie
    (weźmy takie macro), tym rozstaw powinien być mniejszy i może spokojnie
    wynosić poniżej 1 mm :-)

    Jest też (mniejsza) różnica między np. kinem IMAX i małym TV oglądanym
    z 2 metrów. Poza tym, intencją autora zdjęć może być także zrobienie
    silniejszego lub słabszego wrażenia 3D niż "naturalne".

    Rozstaw "anatomiczny" odpowiada kątom widzenia (obiektywu, po
    przeniesieniu na kąt patrzenia na ekran itp) w pionie (podobnie jest
    w poziomie dla każdego oka oddzielnie) ok. 110 stopni.
    Innymi słowy, jeśli mamy obiektywy o kącie widzenia w pionie ok. 110
    stopni, i ekran oglądamy tak, że zdjęcia zajmują praktycznie całe pole
    widzenia (ale nie więcej), i jeszcze chcemy uzyskać naturalny efekt,
    to rozstaw obiektywów powinien być ~ taki jak rozstaw oczu człowieka.
    Apteka to to oczywiście nie jest.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 70. Data: 2018-01-28 16:48:54
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Dawno temu, płyty DVD i CD miały od cholery barwników. Np. wczesne
    > Verbatimy CD były ciemnoniebieskie (poczatek lat 90. OIDP).

    Pierwsze płyty CDR były złote, zieleń i błękit to kwestia następnych
    lat. Te złote - wedle mojego doświadczenia - trzymają się najlepiej (np.
    Dysan).

    L.