  • 1. Data: 2014-01-23 01:38:29
    Temat: Rosnąca liczba biegów...
    Od: anacron <a...@a...pl>

    Tak się zastanawiam, czemu to ma służyć? Jeszcze zanim kupiłem auto z IV
    biegami, myślałem, że ten ostatni jest nadbiegiem, na którym auto będzie
    mniej palić przy prędkościach autostradowych, okazało się to nieprawdą.
    Zastanawiam się teraz, czy ma to służyć mniejszemu spalaniu czy lepszej
    dynamice? W końcu są już auta z 8 biegami nawet. A może jest to tylko
    chwyt marketingowy, po to, aby zachęcić czymś klienta do zmiany auta? W
    końcu parę lat temu motoryzacja (ta dla zwykłych) spowolniła, czy wręcz
    się zatrzymała. Nowe samochody nie oferują praktycznie nic więcej ponad
    rosnącą liczbę zbędnych bajerów, ponad to co miały auta u schyłku XX wieku.

    --
    anacron
    aba/

  • 2. Data: 2014-01-23 01:56:20
    Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 23 Jan 2014 01:38:29 +0100, anacron napisał(a):

    > Zastanawiam się teraz, czy ma to służyć mniejszemu spalaniu czy lepszej
    > dynamice? W końcu są już auta z 8 biegami nawet. A może jest to tylko
    > chwyt marketingowy, po to, aby zachęcić czymś klienta do zmiany auta?

    To są dwa zjawiska.

    Pierwsze to downsizing, który powoduje że silniki są coraz mniej
    elastyczne, przez co wymagają do efektywnej pracy coraz większej ilości
    przełożeń.

    Druga sprawa to duża moc silników - wynikająca i z pogoni za osiągami i z
    rosnącej masy aut.
    Efekt jest taki, że nawet do jazdy z prędkościami autostradowymi wystarcza
    niewielka część mocy maksymalnej silnika.
    A skoro tak, to warto zrobić bieg który umożliwi jazdę z tą prędkością przy
    niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje sprawniej.

  • 3. Data: 2014-01-23 02:19:13
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 23 Jan 2014 01:56:20 +0100, Tomasz Pyra wrote:

    > A skoro tak, to warto zrobić bieg który umożliwi jazdę z tą prędkością
    > przy niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje
    > sprawniej.

    Tylko, że jest dokładnie odwrotnie. Silnik pracuje sprawniej przy
    znamionowym obciążeniu i znamionowych obrotach. Nie minimalnym obciążeniu
    i minimalnych obrotach - wtedy sprawność takiego typowego spalinowca jest
    najgorsza.

    Tomek

  • 4. Data: 2014-01-23 07:13:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Jan 2014 01:19:13 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):

    > Tylko, że jest dokładnie odwrotnie. Silnik pracuje sprawniej przy
    > znamionowym obciążeniu i znamionowych obrotach.

    Co znaczy znamionowym, w przypadku silnika samochodowego ?

    Zazwyczaj gdzies przy srednich obrotach i srednio-wysokim obciazeniu
    jest to maksimum sprawnosci.

    > Nie minimalnym obciążeniu
    > i minimalnych obrotach - wtedy sprawność takiego typowego spalinowca jest
    > najgorsza.

    Ale coz robic gdy przy "znamionowym" mocy jest za duzo ?

    Wtedy sie okazuje ze lepsze obroty nizsze niz wyzsze..

    J.

  • 5. Data: 2014-01-23 07:46:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Jan 2014 01:56:20 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    > To są dwa zjawiska.
    > Pierwsze to downsizing, który powoduje że silniki są coraz mniej
    > elastyczne, przez co wymagają do efektywnej pracy coraz większej ilości
    > przełożeń.

    Czekaj ... taki 1.4TSI 122KM ma jakas znaczaco rozna charakterystyke
    od 2.0 bez T 120 KM ?

    i 5 biegow to za malo ?

    J.

  • 6. Data: 2014-01-23 09:34:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello anacron,

    Thursday, January 23, 2014, 1:38:29 AM, you wrote:

    > Tak się zastanawiam, czemu to ma służyć? Jeszcze zanim kupiłem auto z IV
    > biegami,

    Nie jesteś tak stary, żeby samochód z IV-biegową skrzynią stanowił
    jakąś nowość.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-01-23 09:36:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Thursday, January 23, 2014, 2:19:13 AM, you wrote:

> [...]
    > i minimalnych obrotach - wtedy sprawność takiego typowego spalinowca jest

    Ale znamionowe obroty i obciążenie, to za wiele do normalnej jazdy. W
    efekcie pomimo mniejszej sprawności spalanie będzie mniejsze przy
    mniejszych obrotach. Do jazdy 90km/h potrzeba kilkunastu KM.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2014-01-23 10:10:53
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Co znaczy znamionowym, w przypadku silnika samochodowego ?
    1. popatrz na wykres. najlepsze są obroty pomiędzy maksymalnym momentem
    a maksymalną mocą
    2. Były próby wykonania silnika ( i samochodu) który będzie pracował
    tylko na konkretnie zadanych obrotach, napędzał generator, a generator
    silniki elektryczne napędzające koła. duże straty nieprawdaż? otóż
    dzięki optymalnej pracy silnika spalinowego okazało się ze sumarycznie
    wychodzi na zero....

    ToMasz

  • 9. Data: 2014-01-23 10:22:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości

    >1. popatrz na wykres. najlepsze są obroty pomiędzy maksymalnym
    >momentem a maksymalną mocą

    Ale ze "znamionowoscia" to nie ma nic wspolnego.

> [...]
    >generator silniki elektryczne napędzające koła. duże straty
    >nieprawdaż? otóż dzięki optymalnej pracy silnika spalinowego okazało

    No ba - coraz wiecej hybryd jezdzi, a Priusy pala raczej malo.

    J.

  • 10. Data: 2014-01-23 10:32:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-01-23 10:10, ToMasz pisze:
> [...]
    > silniki elektryczne napędzające koła. duże straty nieprawdaż? otóż
    > dzięki optymalnej pracy silnika spalinowego okazało się ze sumarycznie

    Przecież prawie wszystkie lokomotywy spalinowe (kolejowe) mają napęd
    hybrydowy, czyli silnik spalinowy napędza silniki elektryczne.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam