    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Start agregatu z lodówki bez PTC
    Date: Sat, 21 May 2016 21:44:42 +0000 (UTC)

    Hej,

    Wiem że skaczę z tematu na temat, ale tak to jest, jak robi się kilka
    rzeczy jednocześnie...

    Buduję sobie kompresor powietrza z agregatu od lodówki i zastanawiam się
    nad jego załączaniem.

    Agregat ma dwa uzwojenia - robocze (podłączone na stałe podczas pracy) i
    rozruchowe (podłączone przez pozystor). Wygląda to tak (schemat z sieci):
    http://www.chmurka.net/r/kompresor.jpg

    Interesuje mnie tylko to, co jest po prawej stronie M1. FT to
    zabezpieczenie przed przeciążeniem, załóżmy że jest cały czas zwarte.
    Najważniejsza jest część z PTC i C, sterująca uzwojeniem rozruchowym.

    Ogólnie działa to tak, że przy odpalaniu agregatu pozystor (PTC) jest
    zimny i ma małą rezystancję, więc przez uzwojenie rozruchowe płynie duży
    prąd. Prąd ten nagrzewa termistor, który zwiększa swoją rezystancję i w
    rezultacie prąd płynący przez to uzwojenie spada do takiej wartości, że
    możemy założyć, że nie płynie. Chyba.

    I tu pojawiają się moje pytania. Dwa.

    1. Po co tam jest ten kondensator? To wielki (fizycznie) kondensator o
    małej wartości, ma 5 uF i zajmuje dużo miejsca (pewnie musi wytracić
    trochę mocy)... Czytałem gdzieś, że on tworzy przesunięcie fazowe, ale o
    co dokładnie chodzi? Jaka jest jego rola, jaka jest konsekwencja jego
    braku?

    2. Takie rozwiązanie ma jedną wadę - jak agregat się wyłączy i za szybko
    będzie chciało się go włączyć, to nie da rady - pozystor będzie jeszcze
    ciepły, przez uzwojenie robocze będzie płynął duży prąd (bardzo duży, nie
    wiem jaki, ale lampka podłączona do tej samej listwy przygasa, gdzies
    czytałem że ok. 5A versus 1A podczas normalnej pracy), aż w końcu pewnie
    zabezpieczenie zadziała.

    3. Agregat czasem nie chce odpalić (pozystor jest wtedy zimny i szybko się
    nagrzewa), ale jak odłączę to całe rozruchowe ustrojstwo, podłączę 230V
    bezpośrednio do uzwojenia roboczego i na chwilę podłączę uzwojenie
    rozruchowe (bez tego kondensatora, ale co ważniejsze, bez PTC), to odpala.

    Co się wiąże z pkt 2 i 3 - chcę sobie zrobić ustrojstwo, które przy
    starcie agregatu będzie na chwilę (2-3 sekundy?) załączało uzwojenie
    rozruchowe, a potem je odłączało. Przekaźnikiem. Kondensator zostawię,
    nie wiem po co on jest, ale skoro jest, to pewnie ma być :)

    Ok, teraz:

    1. Czy takie rozwiązanie (załączenie na chwilę na 100% mocy, a potem
    całkowite rozłączenie) ma jakąś wadę w stosunku do rozwiązania z PTC? Wiem
    że są stosowane podobne rozwiązania, gdzie duży prąd, płynący przez
    uzwojenie robocze, powoduje zadziałanie przekaźnika i puszczenie prądu
    przez uzwojenie rozruchowe, ale tam jest jeszcze trochę inaczej, widziałem
    tam jeszcze jakiś kondensator roboczy itd. Ale może np. PTC jest
    łagodniejszy dla kompresora? Może podłączenie uzwojenia rozruchowego
    bezpośrednio do 230V może je przeciążyć?

    2. Czy ten kondensator nie pogryzie się z przekaźnikiem? Niby nie widzę,
    w jaki sposób miałby się pogryźć, a nawet pomoże mu, likwidując łuk przy
    rozłączaniu, ale może czegoś nie widzę...

    --
    http://www.chmurka.net/