  • 11. Data: 2017-08-10 13:18:02
    Temat: Re: Teoretyczna zagwostka o schnięciu papieru. Czy prędkość wiatru ma znaczenie?
    Od: d...@g...com

    > Rozumiem, że ów "pozorny" wiatr to po prostu prędkość stojącego
    > powietrza względem ruchomego papieru.

    Tak, pozorny wiatr to prędkość stojącego powietrza względem ruchomego papieru. Jego
    prędkość może się zmieniać ale teoretycznie zawsze papier mija tyle samo powietrza
    (30m), tyle że raz krócej (szybciej) raz dłużej (wolniej).

    > W zamknietej hali po pewnym czasie powietrze sie wilgocia nasyci.

    Hala ma klimatyzację i nawilżacze powietrza utrzymujące stałe warunki niezależnie od
    produkcji czy warunków zewnętrznych. Choć pewnie lokalnie występują spore różnice, to
    jednak jeszcze chcę pominąć tą kwestię - komplikuje już nie łatwe rozmyślanie.

    > Toteż właśnie dlatego pisałem, ze wymagałoby to potestowania.

    Nie mam jak wykonać takich testów. Przy różnych prędkościach zmieniają się też inne
    parametry np. ciśnienie pary (przy większej prędkości musi być podawana szybciej),
    czas kontaktu z walcami chłodzącymi i wiele innych.
    Mi zależy tylko na wpływie czynnika czasu kontaktu z chłodnym powietrzem i pozornym
    wiatrem. Nie mogę wyizolować tylko tego parametru więc rozważam go teoretycznie.

    Czas kontaktu z powietrzem hali jest oczywisty - im dłuższy tym więcej czasu na
    odparowanie. Co jednak z pozornym wiatrem? Moim zdaniem nie ma znaczenia, bo papier
    zawsze mija tyle samo powietrza ale nie jestem pewien tej tezy.

  • 12. Data: 2017-08-10 13:55:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-10 o 11:18, d...@g...com pisze:
    > Cześć,
    > Jest to mój pierwszy post tutaj, choć czytam to forum już od paru miesięcy.
    Chciałbym was spytać o opinię na temat pewnej tezy, bo nikt się ze mną w pracy nie
    zgadza ale równocześnie nie ma innych argumentów jak przeczucie.

    > Gorąca (100*C), wilgotna (wręcz mokra) wstęga papieru wychodzi z parownika i
    przez powiedzmy 30m transportowana jest w otwartej przestrzeni hali, po walcach (w
    tym chłodzących) do nawijania w role. Podczas tej drogi, jej temp. spada do 30*C.
    > W tym czasie ulatnia się z niej wilgoć, i spada nawet poniżej wartości jaką
    papier osiąga sam pozostawiony w atmosferze hali(spada do 2% podczas gdy papier
    pozostawiony w atmosferze hali naciąga ostatecznie około 4%).
    > Pytanie, czy prędkość z jaką przesuwa się papier ma wpływ na tempo tego
    suszenia? Jeżeli tak, to czy większa prędkość utrzyma więcej wilgoci czy przyspieszy
    jej oddawanie?

    > Nie chcę Was czymkolwiek sugerować ale moim zdaniem prędkość przy stałej drodze
    nie ma znaczenia, mam swoją tezę ale najpierw chciałbym posłuchać Was.

    Papier oddaje wilgoć do warstewki powietrza, która do niego bezpośrednio
    przylega.
    Jeżeli nie ma przewiewu, to po pewnym czasie ta warstewka powietrza
    nasyca się wilgocią do 100% i przestaje odbierać wilgoć z papieru.
    Wprawdzie jakiś transport wilgoci istnieje dzięki zjawisku dyfuzji wody
    w powietrzu, ale jest on niewielki.
    Taka sytuacja ma zapewne miejsce z wilgotnym nieruchomym papierem na hali.

    Dla papieru ruchomego, tempo suszenia, zależy od sprawnego usuwania
    wilgotnej warstewki powietrza kontaktującego się z papierem.
    Prędkość przepływu powietrza powinna być dostosowana do prędkości jego
    nawilżania.
    Dalsze jej zwiększanie nie da wyraźnych korzyści.
    Powietrze na hali powinno być stale wymieniane, lub osuszane.

    WM

  • 13. Data: 2017-08-10 16:41:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 sierpnia 2017 18:18:09 UTC+9 użytkownik d...@g...com
    napisał:
> [...]
    nie ma znaczenia, mam swoją tezę ale najpierw chciałbym posłuchać Was.

    A nie próbowałeś zbudować równaia różniczkowego i go rozwiązać dla kilku parametrów?

    > Ps. O co chodzi z tymi "Solution Manual"? Spory spam tego jest.

    Ja to w Googlu zaznaczam jako spam. Jeśli więcej użytkowników zacznie to robić, to
    Google Groups zacznie to banować.

  • 14. Data: 2017-08-10 21:43:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 Aug 2017 03:14:48 -0700 (PDT), d...@g...com wrote:
    > Tylko te "solution manuals" za każdym razem wrzuca kto inny.

    W czytniku nie masz możliwości zablokowania po temacie wg jakieś
    reguły?

    --
    Marek

  • 15. Data: 2017-08-11 08:48:14
    Od: d...@g...com

    > A nie próbowałeś zbudować równaia różniczkowego i go rozwiązać dla kilku
    parametrów?

    Na mój chłopski rozum właśnie, prędkość nie może mieć znaczenia skoro droga jest
    stała. Jeżeli już ma mieć wpływ to tylko pozytywny w sensie, że zmniejsza parowanie.
    Sprawa wygląda tak, że dzieje się na odwrót tzn. przyspieszanie zwiększa odparowanie.
    Wszyscy twierdzą, że to przez ten pozorny wiatr -"to tak jak byś suszył papier
    suszarką", "wystaw sobie papier przez okno samochodu podczas jazdy to zobaczysz".
    Moim zdaniem ten "wiatr" nie ma znaczenia.

    > Ja to w Googlu zaznaczam jako spam. Jeśli więcej użytkowników zacznie to robić, to
    Google Groups zacznie to banować.

    Zgłoś nadużycie > SPAM - zrobione.

    > W czytniku nie masz możliwości zablokowania po temacie wg jakieś
    reguły?

    > --
    > Marek

    Nie wiem nawet o jaki czytnik chodzi. Przeglądam tę grupę w przeglądarce przez linka
    groups.google.com

  • 16. Data: 2017-08-11 10:18:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-11 o 08:48, d...@g...com pisze:
    > Moim zdaniem ten "wiatr" nie ma znaczenia.
    Nawet jak ma 100% wilgotności? :-)

    Robert

  • 17. Data: 2017-08-11 12:02:52
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Nawet jak ma 100% wilgotności? :-)

    Na początku suszymy powierzchnię materiału i tempo suszenia jest prawie
    stałe.
    Potem spada tempo, ponieważ wilgoć musi się przedostawać ze środka do
    powierzchni.

    http://pracownik.kul.pl/files/10722/public/KinetSusz
    -popr.pdf

    WM

  • 18. Data: 2017-08-27 07:18:06
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2017-08-11 08:48, d...@g...com pisze:

> [...]
    papier suszarką", "wystaw sobie papier przez okno samochodu podczas jazdy to
    zobaczysz". Moim zdaniem ten "wiatr" nie ma znaczenia.

    Jest jeszcze jeden drobiazg. Energia kinetyczna cząsteczki powietrza
    dodaje się do energii cząsteczki wody i umożliwia "skok" do fazy
    gazowej. To nie to samo co zganianie pary nasyconej znad powierzchni.
    Nie jest tego duzo, bo prędkosci termiczne w gazie to ~10m/s (chyba),
    prędkość wiatru taśmociągowego to 1m/s (chyba), ale brakująca
    do wyjscia energia moze byc stad pobierana tym efektywniej,
    czy bombardowanie wiatrem większe (znaczy mocniej jest dmuchane).
    --
    A S

  • 19. Data: 2017-08-28 01:16:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Aug 2017 07:18:06 +0200, A S napisał(a):
> [...]
    > prędkość wiatru taśmociągowego to 1m/s (chyba), ale brakująca
    > do wyjscia energia moze byc stad pobierana tym efektywniej,

    Niestety - w azocie to jest ok 470m/s w pokojowej temperaturze.
    Wiec nie tedy droga.

    J.