  • 11. Data: 2017-09-19 20:46:30
    Temat: Re: Twardość
    Od: 4...@g...com

    Jak rzemioslo to frezuj na dwa razy zeby freza oszczedzac. W produkcji jest inna
    kalkulacja. W produkcji frez jest "materialem eksploatacyjnym" w rzemiosle " srodkiem
    trwalym".

  • 12. Data: 2017-09-19 20:51:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-19 o 19:29, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Wańkowski"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > W dniu 2017-09-19 o 17:25, J.F. pisze:
    > [...]
    >
    > Moze i ta sama, tylko w plycie to ona jako zywica ...

    > Zaraz - jesli dobrze rozumiem, to frez jest dlugi, a plyta raczej cienka.
    > I jesli frez wzgledem plyty bedzie sie poruszal wzdluz osi, to bedzie
    > szczerbil sie rownomiernie.
    >
    > I trzeba plyte objechac dookola ?
    >
    > To tak mi sie wydaje, ze  jedno okrazenie wystarczy, tylko wprowadzic
    > dodatkowy ruch.
    > Wspolrzedna Z na rogach zmienic, albo niech zygzakiem leci .

    Tak, ale to jest rowek z dnem. I dno będzie wznosić się i opadać. Trzeba
    zrobić jeszcze jedno okrążenie.

    Z obróbką na wylot nie mam problemu. Frez diamentowy ma taką geometrią,
    że od góry pcha materiał w dół a od dołu do góry.
    Tu widać:
    http://www.frezmar.pl/sklep/szkice/TJD-07.gif
    I ten rowek płytszy niż 9,5 będzie robił ostrzem wyrzucającym wiór do
    góry i może wyrywać.

    Robert

    Robert

  • 13. Data: 2017-09-19 21:32:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Sep 2017 20:51:46 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    [...]
    > Tak, ale to jest rowek z dnem. I dno będzie wznosić się i opadać. Trzeba
    > zrobić jeszcze jedno okrążenie.

    Rozumiem ... ale te frezy z linku to przeciez maja lozysko na dole -
    jak tym rowek zrobic ?

> [...]
    > http://www.frezmar.pl/sklep/szkice/TJD-07.gif
    > I ten rowek płytszy niż 9,5 będzie robił ostrzem wyrzucającym wiór do

    rozumiem ... a nie ma jakis innych ukladow ostrz ?

    Z wyrzucaniem wiorow nie ma problemow ? Moze musi byc do gory ?

    J.

  • 14. Data: 2017-09-19 21:56:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-19 o 21:32, J.F. pisze:
    > [...]
    >
    > Rozumiem ... ale te frezy z linku to przeciez maja lozysko na dole -
    > jak tym rowek zrobic ?

    One były użyte w części tematu związanego z twardością. Rowki oczywiście
    innymi... ale nie do końca. Te frezy z łożyskiem chcę kupić i odciąć
    mocowanie łożyska z tego powodu, że nie ma frezów z częścią roboczą tak
    długą (50 mm) i średnicą roboczą (12,7) większa od uchwytu (12).
    Przeważnie są równe i po ostrzeniu przy głębszych obróbkach mocowanie
    trze o materiał.

    > rozumiem ... a nie ma jakis innych ukladow ostrz ?

    Diamentowych nie ma. Mówimy tu o cenach kilikuset zł a nie tysięcy.

    > Z wyrzucaniem wiorow nie ma problemow ? Moze musi byc do gory ?

    To wyrzucanie do góry związane jest z pochyleniem ostrza. Jest tak jak w
    normalnym wiertle, które wióry wali do góry i strzępi materiał od góry.

    Robert

  • 15. Data: 2017-09-20 05:23:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 września 2017 22:35:31 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    nie dopytałeś na co lepiej? To wtedy nie jest marketing tylko taka gadka, jedna pani
    drugiej pani.

    > Nikt nic nie wmawiał, wręcz przeciwnie. Mają w ofercie dwa rodzaje
    > frezów. Różnią się tylko kolorem nawet opis niczego nie różnicuje. To
    > zapytałem. Odpowiedzieli, to co napisałem. I się zastanawiam czy będzie
    > różnica w trwałości.
    > Dlatego pytam mądrzejszych czy różnica 20% w twardości przekłada się tak
    > samo na trwałość.
    > Skala HV https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_twardości_Vicker
    sa

    > Tu rzeczone frezy.
    >
    > https://www.globus-wapienica.eu/podzial_ze_wzgledu_n
    a_narzedzia.25.17.frezy_dia_nest_top_33_eco.200.html

    > https://www.globus-wapienica.eu/podzial_ze_wzgledu_n
    a_narzedzia.25.17.frezy_proste_dwuplytkowe_cnc_premi
    um_z_lozyskiem_dolnym.173.html

    Weź taki który się wyszczerbił i obejrzyj go pod mikroskopem, na przykład takim z ali
    za 5 dolców. Sprawdź jakie to jest zużycie: jeśli materiał freza/płytki się wykrusza,
    to znaczy że jest zbyt kruchy, czyli za wysoka twardość. Jeśli materiał się wyciera,
    to znaczy że materiał jest za miękki, twardość za niska. Oczywiście do tego dochodzą
    parametry obróbki (posuw, obroty, głębokość), więc możesz w jakimś tam stopniu
    skompensować mankament źle dobranego narzędzia, ale zawsze kosztem czasu.

  • 16. Data: 2017-09-20 08:19:52
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-20 o 05:23, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    obróbki (posuw, obroty, głębokość), więc możesz w jakimś tam stopniu skompensować
    mankament źle dobranego narzędzia, ale zawsze kosztem czasu.
    Zdecydowanie się wyciera. Wykruszają mi się diamentowe. Ale one nawet
    wykruszone nie rwią, zostawiają ślad, ale krawędź idealna. Zastanawia
    mnie to dlaczego nie rwią. Płytka jest po skosie to niby wyjaśnia, ale
    mam też spiralne widiowe negatywy, gdzie też ta spirala skrawa ku
    dołowi. I te jak trochę się podtępi to rwie, aż zęby bolą. :-)

    Te diamentowe, które tak dobrze sobie radzą mają zęby tak zbudowane jak
    te noże kuchenne, które się nie tępią. Z zewnątrz twarde (tu diament) a
    pod spodem miękkie (tu jakaś płytka metalowa, która jest lutowana do
    korpusu)

    Robert

  • 17. Data: 2017-09-20 09:46:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 15:19:52 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > mam też spiralne widiowe negatywy, gdzie też ta spirala skrawa ku
    > dołowi. I te jak trochę się podtępi to rwie, aż zęby bolą. :-)

    Jestem przekonany że to można w logiczny sposób wyjaśnić, ale nie widząc tego, nie
    bardzo rozumiem mechanizm zniszczenia narzędzia. Może być tak, że zniszczona krawędź
    widii jest zaokrąglona i zamiast skrawać materiał, to go miażdży i robi bydło, bo
    dochodzą wibracje, jednym słowem melamina jest nie tyle cięta co rozpieprzana w
    drzazgi. A wykruszony diament wciąż ma ostrą krawędź która tnie elegancko, tylko nie
    tam gdzie powinna. Ale to już zgadywanie.

  • 18. Data: 2017-09-20 11:36:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-20 o 09:46, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    drzazgi. A wykruszony diament wciąż ma ostrą krawędź która tnie elegancko, tylko nie
    tam gdzie powinna. Ale to już zgadywanie.

    Tak właśnie wygląda diament, ostre wykruszenia. A widia jedna szybciej
    inna wolniej robi się wygłaskana.
    Przekonanie, że spiralny atakujący od góry nawet podtępiony powinien dać
    rade było mylne.

    Krawędź diamentowego wymęczonego wygląda jak ociosany krzemień.
    widia
    https://www.dl.dropboxusercontent.com/s/c3kwhvv1012l
    od5/frez%20widia.jpg

    diament
    www.dl.dropboxusercontent.com/s/mu3n3mf71h82bnr/frez
    %20diament.jpg

    Robert

  • 19. Data: 2017-09-20 11:57:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 18:36:38 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > rade było mylne.
    >
    > Krawędź diamentowego wymęczonego wygląda jak ociosany krzemień.

    No to może nawet i nie najgorsze to moje zgadywanie.

  • 20. Data: 2017-09-20 13:23:57
    Od: 4...@g...com

    To jedyne wyjscie jechac dwa razy tak jak opisales. Jak sie frez zuzyje obciac zuzyte
    i znowu jakis czas spokoj. Mozna i na raz i jak sie frez wyslizga to go skrocic o
    wyslizgane.