  • 11. Data: 2018-06-18 12:24:13
    Temat: Re: Typowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu?
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2018-06-08 12:47, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    >
    > Kiedyś wyczytałem że połączenie 1 do 1 wyjścia z wejściem cyfrówki,
    > gdzie są bardzo duże dU/dt powoduje, że na wejściu pojawiają się
    > przepięcia poza przedział napięć zasilania. Kondensatory na VCC nie
    > pomogą bo to chodzi o spadki na wewnętrznych podłączeniach struktury do
    > pinów VCC i GND. Te przepięcia są tłumione diodami zabezpieczającymi.
    > Nie wiem, może diody podlegają stopniowej degradacji.
    > Takie przepięcie wywołując impuls prądu w takiej diodzie ponad ileś tam
    > być może może doprowadzić do latch-up.
    >
    > W takie linie podobno powinno się wkładać rezystory (rzędu 47..100) w

    O, tutaj bardzo dobry pomysł. Jak wygląda sprawa z dopasowaniem
    impedancji na szynach danych , adresowych ? Dopasowanie ścieżek jest ?
    Jeśli brak to pojawiają się przepięcia które stresują diody
    zabezpieczające i po czasie T umierają.

    Tutaj pomocny byłby stackup i projekt PCB - gerbery wystarczą.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 12. Data: 2018-06-18 19:03:05
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx> wrote:

> [...]
    > zabezpieczające i po czasie T umierają.
    >
    > Tutaj pomocny byłby stackup i projekt PCB - gerbery wystarczą.

    Linie danych i adresowe prowadzone sa tak aby miały w miarę jednakową
    długość.
    Przepięć nie widzę zbyt dużych, sygnał ucieka czasem 180-220mV poniżej
    poziomu masy jak patrzę na pinach najdalej umiejscowionej kostki flash...
    Za chwilę wyślę fotki.
    Czy takie poziomy przepięć już mogą być niebezpieczne?

    Natomiast oglądając górną połówkę szyny danych zauważyłem spore kolizje na
    bitach D16..D31.
    Okazuje się, że procesor został błędnie skonfigurowany na 16-bitowy tryb
    dostępu do pamięci flash, tymczasem są tam dwie kostki, spięte równolegle
    do linii adresowych mające wspólne CE, OE i WE: jedna obsługuje dolną
    połówkę danych, druga górną.

    Niezaprogramowany "górny" scalak z kimś się tam mocuje na liniach danych,
    próbując forsować swoje ffy, tylko z czym? 32-bitowa kostka SDRAM jest
    przecież nieaktywna gdy procek dostaje się do statycznego flash... Czyżby
    CPU spinał razem D0 z D16 D1 z D17 i tak dalej, obsługując tryb dostępu
    32-bit do 16-bit pamięci? Ktoś wie może jak to działa?

  • 13. Data: 2018-06-18 19:14:23
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    > Linie danych i adresowe prowadzone sa tak aby miały w miarę jednakową
    > długość.

    Długość to jedno 50R to druga sprawa. Czyli szerokość ścieżki odległość
    od warstwy masy.

    > Przepięć nie widzę zbyt dużych, sygnał ucieka czasem 180-220mV poniżej
    > poziomu masy jak patrzę na pinach najdalej umiejscowionej kostki flash...
    > Za chwilę wyślę fotki.

    Fotki mają sens jeżeli masz około 1GHz pasma analogowego w oscyloskopie
    + odpowiednią sondę.

    > Czy takie poziomy przepięć już mogą być niebezpieczne?

    To już zależy od producenta. Bywają niebezpieczne.

> [...]
    > dostępu do pamięci flash, tymczasem są tam dwie kostki, spięte równolegle
    > do linii adresowych mające wspólne CE, OE i WE: jedna obsługuje dolną

    No to mogłoby być powodem.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 14. Data: 2018-06-18 19:32:17
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam Górski" <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx> wrote in message

> [...]
    > warstwy masy.

    > Fotki mają sens jeżeli masz około 1GHz pasma analogowego w oscyloskopie +

    Mam 350MHz pasma w oscylu i normalną sondę 10:1 500MHz w której
    zamiast pętli masy z krokodylkiem uzywam sprężynki nałożonej na
    końcówkę sondy i zbieram masę z pinu 52 kostki flash (do którego jest
    również podlutowany odsprzęgający 100nF) patrząc np. na pin 51 (D31).

    > To już zależy od producenta. Bywają niebezpieczne.

    > No to mogłoby być powodem.

    Myślisz że CPU wystawia coś na D16..D31 w czasie odczytu z D0..D15??

    Bo oprócz SDRAM, które w czasie dostępu do Flash ma wysoki DYCS0,
    więc powinno mieć linie danych w trybie wysokiej impedancji, jest tam
    tylko CPU...

  • 15. Data: 2018-06-18 19:55:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam Górski" <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx> wrote in message

    > Fotki mają sens jeżeli masz około 1GHz pasma analogowego w oscyloskopie +
    > odpowiednią sondę.

    Obiecane fotki z oscyla: https://photos.app.goo.gl/3THmA2F17Nvo1wLK9
    Dwa scalaki pamięci flash, po jednej fotce linia A0, D15 i z drugiego A0,
    D31.

  • 16. Data: 2018-06-18 20:59:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-18 o 19:55, Pszemol pisze:
> [...]
    >
    > Obiecane fotki z oscyla: https://photos.app.goo.gl/3THmA2F17Nvo1wLK9
    > Dwa scalaki pamięci flash, po jednej fotce linia A0, D15 i z drugiego

    Nie wnikam w te obrazki - nie mam doświadczenia, ale te przepięcia o
    których pisałem wynikające z impedancji połączeń struktury do pinów są
    nanosekundowe - można ich nie widzieć.

    To trochę jak ESD - ludziom się wydawało, że czas narastania jest rzędu
    1ns dopóki nie zrobili lepszego oscyloskopu - zawsze wychodzi, że czas
    narastania jest najkrótszy jaki może zmierzyć aktualnie posiadany sprzęt.
    P.G.

  • 17. Data: 2018-06-19 10:16:07
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

> [...]
    >
    > Bo oprócz SDRAM, które w czasie dostępu do Flash ma wysoki DYCS0,
    > więc powinno mieć linie danych w trybie wysokiej impedancji, jest tam

    Ciekawe. Zapodaj może jeszcze słabe podciągnięcie do vcc lub gnd żeby
    zobaczyć czy to jest Hi-Z czy coś innego.

    Adam

  • 18. Data: 2018-06-19 12:54:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >dostępu
    >32-bit do 16-bit pamięci? Ktoś wie może jak to działa?

    Jakos watpie, aby tak.
    Zapewne po prostu czyta kolejne 16-bit slowo, tylko wewnetrznie
    przestawia sobie dane na starsze bity.

    Ale czy adresy sie wtedy nie zmieniaja ? Moze jeszcze cos innego jest
    uruchamiane ... tylko czemu nie ma konfliktow takze na dolnej polowie
    ..

    A moze to nie "mocowanie" tylko stan wysokiej impedancji ?

    Nie mozesz wyciagnac tej kosci?
    To moze da sie jej CE lub OE odciac ?

    J.

  • 19. Data: 2018-06-19 14:10:40
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ciekawe. Zapodaj może jeszcze słabe podciągnięcie do vcc lub gnd żeby
    > zobaczyć czy to jest Hi-Z czy coś innego.

    Spróbuję dziś wylutować górną kostkę flash, tą nieużywaną,
    i zobaczę co tam na tej szynie danych się dzieje... to musi być CPU, nie?

  • 20. Data: 2018-06-19 14:10:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>