  • 31. Data: 2019-02-14 02:53:34
    Temat: Re: Wydajny komputer (W10) pod grafikę 2D
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-14, Marek S <p...@s...com> wrote:

    > A co mogę mieć nie tak skoro wszystko śmiga jak należy?

    Napisałeś o problemach z przesuwaniem między oknami. Tak Cię zrozumiałem
    i wychodzi na to, że inni równiez. Teraz mówisz klarownie że nie ma
    problemu i dopiero w dalszym poscie dodałeś info o przetwarzaniu
    (wsadowym?) zdjęć pod PS.

    Więc jak to jest to czekanie na PS to MZ nie warto. Zdaje się Tomasz już
    pisał, że patrzac na passmark, zwiększenie 2x "prędkości" systemu będzie
    kosztowało sporo. FX-8350 to cpu, który ma passmark ~9k i jeden z
    najwyższych współczynników wydajności do ceny.

    Zerknij sobie tu:
    https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

    Te ceny sa orientacyjne, czasem mozna kupić drożej lub taniej.

    Jeszcze dodam, że wcale się nie musi te 2x proporcjonalnie przekładać na
    prędkośc przetwarzania tych zdjęć. Obrabiam dużo filmów i przeszedłem na
    FX-8350 z FX-6100 (prawie 2x wyższy passmark). Było to rozczarowujące
    doświadczenie.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2019-02-14 09:13:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Feb 2019 01:10:36 +0100, Marek S napisał(a):

    > ainstalowałem powyższe. I mam następujące odczyty:
    >
    > Stan spoczynkowy jest taki:
    > https://drive.google.com/file/d/1rWkC2zU8XTgZWK3-NSW
    VMQoJG5t4iU7B/view?usp=sharing

    > Komputer pracuje już od ok 2h więc się rozgrzał.
    >
    > Po 2 min 100% obciążenia rdzeni jakimiś operacjami graficznymi w PS mam
    > coś takiego:
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1jB7F6gvoAEcndcIcrq1
    4VjQfeu0P74p3/view?usp=sharing

    Dziwne jakoś te pomiary.

    1. Dla braku obciążenia i f=1400 temp. obudowy wynosi 14 stC. A powinna
    być co najmniej równa temp. w pokoju :) Być może masz wszystkie pomiary
    temp. pomniejszone o 7 st a prędzej o 15-20. No i nie podajesz dla tych
    warunków jakie utilization czyli obciążenie procka.
    2. Dla dużego obciążenia moc rośnie ci o 3 W a temp. obudowy o 12 st.
    IMO obciążenie nie jest maksymalne oraz pomiar pobieranej mocy jest zły.
    3 W wzrostu mocy to za mało by obudowa była cieplejsza o 12 st. A wzrost
    mocy powinen być o kilkadziesiąt W.

    Proszę, powtórz te pomiary używając dedykowanego do tych celów
    windzianego softu obciążającego oraz (o ile ci program pokaże) podając
    obroty wiatraka na procku. No i grzejąc procka nie 2-3 minuty tylko
    kwadrans conajmniej. Podaj też nazwy programów do obciążania procka i do
    mierzenia temp.

    W moim kompie dla przykładu, różnica między idle a load jest 34/70 st C
    przy temp. pokojowej 21 st a obroty wiatraka procka rosną od 500 do
    1200, przy obciążeniu BOINC lub kopaniem kryptowaluty na jakiejś stronie
    netowej do tego.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 33. Data: 2019-02-14 09:18:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Feb 2019 01:25:50 +0100, Marek S napisał(a):

    > Napisałem o 2-3x przyspieszeniu głównie dlatego, że gdy np. przetwarzam
    > setkę zdjęć (nie na raz) i głupia konwersja RAW (z licznymi korektami)
    > do 16btowej przestrzeni w PS zajmuje czasem nawet 15sek na zdjęcie a
    > potem stosowanie filtrów też przedłuża oczekiwanie, to chciałem sobie
    > ulżyć, bo ileż kaw można wypić gapiąc się bezmyślnie w ekran.

    Z fotografii widzę że używasz conajmniej jednego SSD. Ale czy prowadząc
    konwersję tych zdjęć odczyt i zapis robisz na nim? Bo jeśli na
    mechanicznym to przejście na SSD może znacząco przyspieszyć operację.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 34. Data: 2019-02-14 13:15:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 14 Feb 2019 09:13:36 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
    > Dziwne jakoś te pomiary.
    >
    > 1. Dla braku obciążenia i f=1400 temp. obudowy wynosi 14 stC. A powinna
    > być co najmniej równa temp. w pokoju :)

    Może właśnie jest? Być może Marek cały budżet wrzuca w samochód i
    komputer a na ogrzewanie już nie starcza? :)

    Nieco bardziej w temacie - Marek skarżył się na efekt 'nie nadążania
    okienek' podczas ich przeciągania. Mam wątpliwości czy to związany z CPU
    - takie rzeczy powinny być załatwiane sprzętowo przez kartę graficzną.
    Może sterowniki grafiki jakoś skopane lub źle zainstalowane?

    Mateusz

  • 35. Data: 2019-02-14 13:47:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 14 Feb 2019 12:15:21 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

> [...]
    > - takie rzeczy powinny być załatwiane sprzętowo przez kartę graficzną.
    > Może sterowniki grafiki jakoś skopane lub źle zainstalowane?

    Mój poprzedni komp miał grafikę Nvidia i nie działało to najlepiej. Po
    wypróbowaniu firmowego wróciłem do domyślnego strownika. Choć po
    prawdzie w tym przypadku grafika z własościowym sterownikiem Nvidia źle
    współpracowała z moim TV, nie trzymała rozmiarów okna. I nie mam
    obserwacji co do lagów ale jakby były duże albo powstawały jakieś błędy
    kolorów to bym wychwycił. Tak czy owak, też się skłaniam że winę za te
    Marka kłopoty ponosi karta ze sterownikiem i nie jest to efekt za
    wolnego procka.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 36. Data: 2019-02-14 22:43:53
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Napisałeś o problemach z przesuwaniem między oknami. Tak Cię zrozumiałem
    > i wychodzi na to, że inni równiez.

    Tak, zauważyłem, że inni też tak odebrali mój post. Pytanie moje było
    "co polecacie" a nie "mam problem i jak go naprawić" więc nie bardzo
    ogarniam skąd to czytanie między wierszami zamiast skupić się wprost na
    moim pytaniu :-)

    > Teraz mówisz klarownie że nie ma
    > problemu i dopiero w dalszym poscie dodałeś info o przetwarzaniu
    > (wsadowym?) zdjęć pod PS.

    No jak to? W temacie wątku otwierającego bardzo wyraźnie piszę, że
    chodzi mi o wydajny komputer pod grafikę 2D. Przetwarzanie wsadowe to
    jedna z wielu czynności - to był tylko przykład kiedy doskwiera mi
    obecna wydajność CPU. Sądziłem, że wiecie, co to jest przetwarzanie
    grafiki 2D bez konieczności robienia listy czasochłonnych operacji na
    grafice.

    Napisałem o tym, że chciałbym komputer szybszy od obecnego i żeby nie
    robił lagów przy przesuwaniu okienek. Nic więcej. Miało z tego wynikać,
    że karta graficzna w nowym sprzęcie musi temu sprostać (i być
    równocześnie cichą - jeśli da się).

    Sorki, że się tak rozpisuję na poboczny temat, ale nie rozumiem w czym
    robię błąd, ze mój post jest niezrozumiały.

> [...]
    > kosztowało sporo. FX-8350 to cpu, który ma passmark ~9k i jeden z
    > najwyższych współczynników wydajności do ceny.

    Tak, długo wertowałem sieć zanim wyprałem optymalny procek, a potem
    optymalną płytę, której kontroler nie będzie tłumił SSD. Sporo latek
    jednak upłynęło, sprzętowcem nie jestem więc pomyślałem sobie, że pewnie
    teraz procki będą tak szybkie, że zanim komputer się włączy, to już
    wszystko za mnie zrobią :-) No i fakt, że ceny elektroniki zwykle też
    spadały...

    > Zerknij sobie tu:
    > https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
    >
    > Te ceny sa orientacyjne, czasem mozna kupić drożej lub taniej.

    Wiesz? Nie jest beznadziejnie!
    Np. AMD Ryzen Threadripper 1920X można u nas dostać za niecały 1800zł.
    To chyba najtańszy z tych wydajniejszych przynajmniej 2x.

> [...]
    > prędkośc przetwarzania tych zdjęć. Obrabiam dużo filmów i przeszedłem na
    > FX-8350 z FX-6100 (prawie 2x wyższy passmark). Było to rozczarowujące

    Wow. To bardzo smutna wiadomość. Czy zastanawiałeś się czemu tak jest?
    Chciałbym, sorki, na cudzych błędach, nie wpakować się w podobny sposób.
    Czy na 100% chodziło o procek u Ciebie? Filmy to nieco inna kategoria -
    tam liczą się transfery danych głównie. Przy fotach, to głównie
    algorytmy, FPU procka.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 37. Data: 2019-02-14 22:52:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Z fotografii widzę że używasz conajmniej jednego SSD. Ale czy prowadząc
    > konwersję tych zdjęć odczyt i zapis robisz na nim? Bo jeśli na
    > mechanicznym to przejście na SSD może znacząco przyspieszyć operację.

    SSD mam tylko do rzeczy, gdzie SSD zasadniczo wpłynie na wydajność
    sprzętu. A SSD daje poczuć swoją moc, gdy dużo małych plików
    przetwarzamy. Fotografia zdecydowanie się nie zalicza do tej kategorii,
    gdzie jedna fota waży minimum 25MB, a przetworzone czasem nawet
    0.3-0.4GB. Dlatego foty są na HDD. Transfer ciągły jest o ponad połowę
    niższy niż na SSD ale nie to stanowi wąskie gardło. Właśnie CPU nim jest.

    Na SSD mam system i soft. Robię też na nim bufor dla Nero Video bo mimo,
    że niby pliki DVD są pojedyncze i ogromne, to na SSD tworzą się
    nieporównywalnie szybciej. To jako ciekawostka.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 38. Data: 2019-02-14 22:59:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Dziwne jakoś te pomiary.
    >
    > 1. Dla braku obciążenia i f=1400 temp. obudowy wynosi 14 stC. A powinna
    > być co najmniej równa temp. w pokoju :)

    Jest jeszcze dziwniej. Minimalna temperatura skacze pomiędzy 14 a 22
    stopniami. Screenshot załapał się na 14.

    > Być może masz wszystkie pomiary
    > temp. pomniejszone o 7 st a prędzej o 15-20. No i nie podajesz dla tych
    > warunków jakie utilization czyli obciążenie procka.

    Nie mam pojęcia. Zainstalowałem apkę i jej wyniki udostępniam na Wasze
    życzenie.

> [...]
    > IMO obciążenie nie jest maksymalne oraz pomiar pobieranej mocy jest zły.
    > 3 W wzrostu mocy to za mało by obudowa była cieplejsza o 12 st. A wzrost

    I to mnie bardzo zastanowiło. Właśnie z tego powodu rozwinąłem
    obciążenie rdzeni.. było 100%. Zweryfikowałem w taskmanagerze - to samo.
    I to jest zadziwiające i chciałbym to wyjaśnić. W końcu pracuję właśnie
    z takimi aplikacjami, w takich warunkach. Może okazać się, że zmiana
    procka na mega-drogi nie spowoduje żadnego przyspieszenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 39. Data: 2019-02-14 23:04:24
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Nieco bardziej w temacie - Marek skarżył się na efekt 'nie nadążania
    > okienek' podczas ich przeciągania. Mam wątpliwości czy to związany z CPU

    Nie tyle co skarżyłem się, co nie chciałem aby nowy komp zyskał taką
    nieprzyjemną cechę. Nastąpiło masowe przekręcenie moich intencji w
    zapytaniu. Jakoś niefortunnie musiałem je sformułować. Ja tylko pytałem
    o to jaki sprzęt polecacie i nic więcej.

    A skąd taki mój wymóg z tym brakiem lagowania? No bo tak właśnie miałem
    na poprzedniej karcie graficznej. Wymieniłem ją parę lat temu na model o
    oczko wyższy, problemy zniknęły.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 40. Data: 2019-02-15 09:03:45
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 14 Feb 2019 22:52:45 +0100, Marek S wrote:
    > A SSD daje poczuć swoją moc, gdy dużo małych plików
    > przetwarzamy.

    Niekoniecznie. Na jednym dużym pliku też może dać wymierne efekty. To
    zależy od tego, w jaki sposób program operuje na tym jednym dużym pliku:
    jeśli wykonuje drobne operacje w różnych jego (odległych) częściach, to
    głowica w standardowym dysku będzie latać jak głupia.

    > Na SSD mam system i soft. Robię też na nim bufor dla Nero Video bo mimo,
    > że niby pliki DVD są pojedyncze i ogromne, to na SSD tworzą się
    > nieporównywalnie szybciej. To jako ciekawostka.

    No właśnie.

    Mateusz