  • 21. Data: 2014-10-31 00:42:43
    Temat: Re: Wzorzec czasu
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-28 20:19, J.F. pisze:

    > P.S. Ciekawe opracowanie
    > www.itl.waw.pl/publikacje_pliki/statutowe/pliki/258.
    pdf

    Ciekawe. Wzorcowy sygnał jest zakłócany modulacją fazy...

    > Czyli co - zdudniasz generator zdalny z lokalnym i zaznaczasz momenty zerowe?
    > Czy chcesz w samochodzie mierzyc odleglosc miedzy wezlami ?

    Tak, ma to umożliwić oznaczanie wzdłuż drogi kolejnych węzłów.
    Dla 1 GHz i niedużej anteny węzły powinny być "wyczuwalne".

    > Myslisz ze sie uda ?

    Nie wiem, to były tylko rozważania o wykonalności eksperymentu
    przy użyciu amatorskiego sprzętu. Celem eksperymentu jest
    pomiar "jednokierunkowej" prędkości światła w różnych kierunkach
    z błędem względnym mniejszym niż 1/10000. Na bezpośredni pomiar
    raczej nie ma szans - przy odległościach rzędu kilometrów trzeba
    synchronizować i mierzyć czas z dokładnością kilkunastu pikosekund.

    Może da się to zrobić w ograniczonym zakresie innym sposobem.
    Np. przez interferencję fal z dwóch źródeł. Czyli chodzi
    o odróżnienie takiej sytuacji:
    http://youtu.be/l-P02YUSBHk
    od takiej (prędkość vB = 1.5 * vA):
    http://youtu.be/FCQR3sho3sA
    Ale przy problemach z synchronizacją ustalenie, jaki chwilowy
    kształt ma A+B też może być trudne.

    P.

  • 22. Data: 2015-01-01 13:28:09
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-25 21:00, Piotrne pisze:

    > źródeł. Np. po to, żeby sprawdzić dodawanie "sekundy przestępnej".
    > Zegarek działa dobrze: https://www.youtube.com/watch?v=MxKDGn6pe3Y

    Sprawdziłem używając tego zegara i sygnału DCF77, że sekunda
    przestępna 31 grudnia 2014 nie została dodana. Wczoraj po południu
    ustawiłem dokładnie zegar DS3231 według dwóch zegarków DCF77 (chwilę
    wcześniej zsynchronizowanych ze wzorcem). Dzisiaj te dwa zegarki
    (które już zdążyły się rozsynchronizować względem siebie o ok. pół
    sekundy) ponownie ustawiłem i sprawdziłem z DS3231 - czas jest
    dokładnie taki sam. "Dokładnie" z dokładnością do wzrokowej
    synchronizacji, tj. ok. 1/10 sekundy. Zegarek DS3231 od października
    leżał w szafie i do wczoraj spóźnił się o ok. 3 sekundy.
    Nie chciało mi się na razie wbudowywać odbiornika DCF77 - synchronizowałem
    zegary ręcznie.

    Przy okazji badania sekundy przestępnej znowu okazało się, że trudno
    znaleźć wiarygodne źródło dokładnego czasu. Skorzystałem z kilku zegarków
    DCF77 (kilku, żeby upewnić się, że prawidłowo się ustawiły).
    Dodatkowo sprawdziłem nawigację GPS wyświetlającą zegar - spóźniała się
    względem DCF77 o ponad sekundę. Również w przypadku zegara z komputera
    synchronizowanego przez NTP wystąpiła ponadsekundowa różnica. O sygnałach
    czasu z telewizji oczywiście od chwili wprowadzenia transmisji cyfrowej
    nie ma po co nawet wspominać - tam opóźnienia mogą być kilkunastosekundowe.

    P.

  • 23. Data: 2015-01-02 15:19:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 01 Jan 2015 13:28:09 +0100, Piotrne napisał(a):
> [...]
    > DCF77 (kilku, żeby upewnić się, że prawidłowo się ustawiły).
    > Dodatkowo sprawdziłem nawigację GPS wyświetlającą zegar - spóźniała się

    GPS nie uznaje przestepnych.
    Tzn zegary systemowe licza czas ciagly, ale jest nadawana dodatkowo
    poprawka miedzy czasem GPS a UTC.
    Wiekszosc odbiornikow ja widac uwzglednia, bo by podawala czas rozny
    obecnie o kilkanascie sekund. Ale zanim ramka z nowa poprawka
    przyjdzie, to znow mija chyba nawet blizej 30s. Odbiornik
    niekoniecznie musi ja poprawnie odebrac, retransmisje co 30s.

    W efekcie na przecietnym odbiorniku tej jednej, 60-tej przestepnej
    sekundy chyba nie zobaczymy. Za to kilkadziesiat sekund po polnocy
    powinnismy zobaczyc dziwny przeskok w czasie.
    Hm, a moze i przed polnoca - bo te ramki to nadaja zapewne w okraglych
    czasach GPS a nie UTC.
    Dajcie znac przy nastepnej okazji - zapuszcze jakis log, moze sie
    zlapie :-)

    > Również w przypadku zegara z komputera
    > synchronizowanego przez NTP wystąpiła ponadsekundowa różnica.

    A z ktorego serwera ? Choc niby wszystkie powinny miec wspolny
    algorytm uwzgleniania LS.

    Swoja droga - jak to wyglada w zegarach atomowych - zadaje sie recznie
    kiedy ta sekunda bedzie ? Bo wszystkie nie sa chyba przylaczone do
    internetu, zeby same sobie poprawki sciagac.

    J.

  • 24. Data: 2015-01-02 15:28:41
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 2 stycznia 2015 15:20:00 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > kiedy ta sekunda bedzie ? Bo wszystkie nie sa chyba przylaczone do
    > internetu, zeby same sobie poprawki sciagac.

    Z wzorców czasu jakich jest na Ziemi kilkanaście a może kilkadziesiąt nie da się
    odczytać ani wprowadzić informacji w czasie teraźniejszym. Informację jaki był czas
    uzyskuje się z nich po kilku dniach.

  • 25. Data: 2015-07-01 02:14:06
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-01 o 13:28, Piotrne pisze:

> [...]

    Tym razem sekunda była. Nagrałem pamiątkowy filmik:
    http://youtu.be/Julz2D4lowE

    P.

  • 26. Data: 2015-07-01 15:59:05
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Piotrne"
    > Tym razem sekunda była. Nagrałem pamiątkowy filmik:
    > http://youtu.be/Julz2D4lowE

    Co ile jest korekta sekundowa?
    Co naście lat?
    Czemu to wypada na 1 Lipca? Połowa roku czy jak? A nie np. 1 Stycznia
    korekta?

  • 27. Data: 2015-07-01 16:04:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
    astraweb.com...
    "Piotrne"

    >Co ile jest korekta sekundowa?
    >Co naście lat?

    Roznie.

    >Czemu to wypada na 1 Lipca? Połowa roku czy jak? A nie np. 1 Stycznia

    1 stycznia tez - polowa lub koniec.

    Ogolnie chca utrzymac roznice w stosunku do astronomicznego nie
    wieksza niz sekunde i tak im wychodzi, ze mozliwosc korekty co pol
    roku jest wystarczajaca.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Leap_second

    J.

  • 28. Data: 2015-07-06 14:38:59
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Jak w DCF-ie wyglądała ta dodatkowa 1s?
    Dwa razy była 59 bez impulsu?

  • 29. Data: 2015-07-06 14:55:00
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.07.2015 um 14:38 schrieb jedrek:
    > Jak w DCF-ie wyglądała ta dodatkowa 1s?
    > Dwa razy była 59 bez impulsu?

    59 bez impulsu. Dodatkowo jest w bicie 19 godzinę wcześniej
    sygnalizowana dodatkowa sekunda.

    Waldek