  • 21. Data: 2019-10-10 21:20:52
    Temat: Re: Z80 jako jedyna szansa w postapokalipsie
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    >> A 6502 ?

    Oj, assembler 6502 miałem obcykany jak ta lala. IMO dużo wygodniejszy i
    prostszy niż Z80. Pisałem masowo "Wstawki" do programów na ATARI :)

  • 22. Data: 2019-10-10 22:13:09
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.10.2019 o 21:20, sundayman pisze:

    > Oj, assembler 6502 miałem obcykany jak ta lala. IMO dużo wygodniejszy i
    > prostszy niż Z80. Pisałem masowo "Wstawki" do programów na ATARI :)

    Fakt, bardzo łatwy do nauczenia.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 23. Data: 2019-10-11 07:54:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.10.2019 14:51, RadoslawF wrote:

    > Jak dupnie wszystko i zabraknie prądu bardzo szybko zabraknie
    > paliwa a to oznacza że będą bardziej palące potrzeby niż komputery.
    > Bez paliwa szlag trafi np. rolnictwo.

    To jest jasne. Nawet w przypadku globalnego ataku z użyciem broni
    atomowej większość ludzi nie zginie od fal uderzeniowych czy
    promieniowania. Zdecydowana większość umrze później, głównie z głodu i
    od chorób, w wyniku załamania się sieci produkcji i dystrybucji
    podstawowych produktów. Po prostu na świecie nadal będzie kilka
    miliardów ludzi, a trzeba będzie na szybko zaimplementować bardziej
    "toporne" rozwiązania z czasów, gdy było ich góra kilkaset milionów (a i
    tak głód na przednówku był czymś normalnym, nawet w "rozwiniętych"
    częściach świata).

    Przy czym:
    1) Gatunek filmów/ksiązek/gier post-apo mówi o tym, co dzieje się
    później, gdy sytuacja się względnie ustabilizuje. Więc rozważania
    dotyczą właśnie tego, jakie komputery mogłyby być używane w tej
    rzeczywistości.
    2) Takich projektów nie powinno się traktować zbyt poważnie. Dla wielu
    ludzi tematyka post-apo to po prostu hobby. W kontekście omawianego
    projektu także nie taktowałbym tej wzmianki poważnie. ;)

  • 24. Data: 2019-10-11 10:16:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Fakt, bardzo łatwy do nauczenia.

    Ja zaczalem od Z80 ... i trudny nie byl.
    A 6502 ... taki sobie, jezyk assemblera moze i prostszy, ale
    mozliwosci prockowi czasem brakowalo.

    J.

  • 25. Data: 2019-10-11 10:25:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2019-10-10 o 10:34, Atlantis pisze:

    >Jak dupnie wszystko i zabraknie prądu bardzo szybko zabraknie
    >paliwa a to oznacza że będą bardziej palące potrzeby niż komputery.
    >Bez paliwa szlag trafi np. rolnictwo.

    te stare procesory ... a i te nowe z telefonow, biora dosc malo pradu.
    O ile w ogole prad bedzie, to dla nich starczy.

    A jakze tu pole zaorac bez nawigacji :-)

    Rolnicy .. jak traktory pojada na oleju rzepakowym czy alkoholu
    etylowym, to dadza sobie rade.
    Ale mieszczuchy z glodu wygina ...

    J.

  • 26. Data: 2019-10-11 10:52:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.10.2019 10:25, J.F. wrote:

    > Rolnicy .. jak traktory pojada na oleju rzepakowym czy alkoholu
    > etylowym, to dadza sobie rade.

    Rolnictwo to nie tylko kwestia zaorania pola traktorem, zasiania zboża,
    zasadzenia ziemniaków i zebrania plonów we właściwym momencie. Tu także
    występuje sieć skomplikowanych zależności. Nie ma czegoś takiego jak
    "samowystarczalny" rolnik, nawet w przypadku właściciela małego
    gospodarstwa. Ktoś w końcu musi wyprodukować nawozy, gdzieś trzeba kupić
    środki ochrony roślin, a raz na jakiś czas wypadałoby kupić nowy
    materiał siewny z centrali, bo w przeciwnym razie z roku na rok będzie w
    ziarnie będzie coraz więcej nasion chwastów.
    Bez tego wszystkiego plony drastycznie spadną. A jeśli chcesz jeszcze z
    tego produkować paliwo, to nie bardzo możesz sobie na to pozwolić.

    > Ale mieszczuchy z glodu wygina ...

    Raczej wielką hordą najadą sąsiednie wioski, pustosząc zbiory
    miejscowych rolników. A potem przyjdzie zima i wszyscy razem wyginą z
    głodu...

  • 27. Data: 2019-10-11 11:48:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 11.10.2019 10:25, J.F. wrote:

> [...]
    >występuje sieć skomplikowanych zależności. Nie ma czegoś takiego jak
    >"samowystarczalny" rolnik, nawet w przypadku właściciela małego

    Jest. Na poziomie antycznym i sredniowiecznym niestety.

> [...]
    >Bez tego wszystkiego plony drastycznie spadną. A jeśli chcesz jeszcze
    >tego produkować paliwo, to nie bardzo możesz sobie na to pozwolić.

    Co by nie mowic, to kon pole uprawial, plonow starczalo dla niego, dla
    rolnika i jeszcze dla paru osob.
    A traktor podobno oszczedniejszy.

    Za to sam traktor skomplikowana maszyna i calego przemyslu potrzebuje

    >Raczej wielką hordą najadą sąsiednie wioski, pustosząc zbiory
    >miejscowych rolników. A potem przyjdzie zima i wszyscy razem wyginą z
    >głodu...

    Zalezy kto lepiej uzbrojony :-)

    Co przy okazji moze rozwiazac problem braku zywnosci, braku nawozow
    itp.

    J.

  • 28. Data: 2019-10-11 12:06:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.10.2019 11:48, J.F. wrote:

    > Jest. Na poziomie antycznym i sredniowiecznym niestety.

    Czyli mówimy właśnie o systemie zaprojektowanym do utrzymywania
    globalnej populacji liczonej w dziesiątkach-setkach milionów ludzi.
    Gdzie zdecydowana większość zajmuje się uprawą roli.
    Na świecie żyje obecnie ponad siedem miliardów ludzi. W samej europie
    około 750 milionów. Zrezygnuj z nowoczesnych metod uprawy, a zdecydowana
    większość będzie musiała umrzeć z głodu, lub - co nawet bardziej
    prawdopodobne - zostać zabita przez głodnego osiłka, z powodu bochenka
    chleba.

    > Co by nie mowic, to kon pole uprawial, plonow starczalo dla niego, dla
    > rolnika i jeszcze dla paru osob.
    > A traktor podobno oszczedniejszy.

    No właśnie chodzi o to, że nie starczało. Poczytaj sobie co się działo w
    Irlandii w latach czterdziestych XIX wieku. Poczytaj o warunkach życia
    na wsi, jeszcze w latach międzywojnia. Głód na przednówku, powszechne
    niedożywienie wśród dzieci, wysoka umieralność.
    Sielskie, beztroskie życie na samowystarczalnej wsi to mit,
    spopularyzowany przez ekranizacje lektur szkolnych, gdzie chłopki w
    czystych sukmanach, z idealnym uzębieniem radośnie sobie śpiewają
    podczas żniw. :)

    > Zalezy kto lepiej uzbrojony :-)

    Widziałeś jakiś film o zombie?
    Nec hercules contra plures.

  • 29. Data: 2019-10-11 12:21:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 11.10.2019 11:48, J.F. wrote:
> [...]
    >większość będzie musiała umrzeć z głodu, lub - co nawet bardziej
    >prawdopodobne - zostać zabita przez głodnego osiłka, z powodu

    Szeryfa sobie zatrudnią.

> [...]
    >życia
    >na wsi, jeszcze w latach międzywojnia. Głód na przednówku, powszechne

    Ale jednoczesnie w miastach przemysl kwitnie, wiec wies produkowala
    zywnosc z nadwyzką.

    >niedożywienie wśród dzieci, wysoka umieralność.

    Antybiotykow nie bylo. Wielu innych lekarstw tez nie.

> [...]
    >spopularyzowany przez ekranizacje lektur szkolnych, gdzie chłopki w
    >czystych sukmanach, z idealnym uzębieniem radośnie sobie śpiewają

    Ale jednak przez tysiace lat byli samowystarczalni.
    Rewolucja przemyslowa to od niedawna ...

    >Widziałeś jakiś film o zombie?
    >Nec hercules contra plures.

    To bylo przed wynalezieniem ckm.
    Ale potem wynalezli czolgi ... tylko ze czolgi bez paliwa nie pojada
    :-)

    J.

  • 30. Data: 2019-10-11 13:06:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.10.2019 12:21, J.F. wrote:

    > Ale jednoczesnie w miastach przemysl kwitnie, wiec wies produkowala
    > zywnosc z nadwyzką.

    Błąd logiczny, mylenie skutku z przyczyną. Masowy przemysł mógł się
    rozwinąć dopiero wówczas, gdy na wsi występował dostatecznie duży
    nadmiar wolnych rąk do pracy. Rodzący się przemysł przyjmował tych ludzi
    jako robotników, a potem występowało już dodatnie sprzężenie zwrotne -
    rewolucja przemysłowa prowadziła do mechanizacji rolnictwa i coraz
    więcej ludzi znajdowało zatrudnienie w fabrykach.
    Tak właśnie wyglądała sytuacja w Anglii w przededniu rewolucji
    przemysłowej, w związku z procesem ogradzania. Właściciele ziemscy
    orientowali się, że bardziej opłaca im się inwestować w hodowlę owiec na
    dużą skalę, niż wydzierżawiać ziemię wielu ubogim rolnikom. Ludzie
    tracili środki do życia i musieli szukać szansy w rodzącym się przemyśle.

    W drugą stronę nie dałoby się tego zrobić. Dopóki rolnictwo wymaga
    zaangażowania większej części populacji, nie oderwiesz jej od tego na
    siłę i nie przeniesiesz do fabryk, bo wtedy będziesz miał do czynienia z
    wielkim głodem.

    > Antybiotykow nie bylo. Wielu innych lekarstw tez nie.

    Tak, to było istotnym czynnikiem, ale tylko jednym z wielu.
    Jakość wyżywienia też ma ogromne znaczenie. Ludzie niedożywieni nawet
    jeśli nie umierają bezpośrednio z głodu, to są bardziej podatni na
    infekcje. Zwłaszcza jeśli mówimy o dzieciach...

    > Ale jednak przez tysiace lat byli samowystarczalni.
    > Rewolucja przemyslowa to od niedawna ...

    Samowystarczalność skończyła się znacznie wcześniej, tak mniej-więcej w
    momencie pojawienia się rolnictwa. Bez dodatkowych nakładów pracy może
    wyżyć zbieracz albo myśliwy. Nawet najprostsze rolnictwo wymaga już
    większej specjalizacji, rodzą się skomplikowane sieci zależności.
    Potrzebni są specjaliści od irygacji, produkcji narzędzi itp. Przy
    pewnej skali konieczny jest organizm państwowy. No i obywatele muszą
    pracować, żeby wyprodukować nadwyżkę potrzebną do utrzymania tego całego
    systemu. Populacja rośnie i wtedy nie ma już prostego powrotu do tego co
    było, bo wtedy większość społeczeństwa musiałaby umrzeć.
    Harari fajnie opisał to w "Sapiens". ;)

    > To bylo przed wynalezieniem ckm.
    > Ale potem wynalezli czolgi ... tylko ze czolgi bez paliwa nie pojada :-)

    Sam sobie odpowiedziałeś. CKM też będzie strzelał dopóki wystarczy
    amunicji, albo nie zatnie mu się zamek. Poza tym, wystarczy żeby kilku
    zdołało się przedrzeć. No i najważniejsze. Który rolnik trzyma w stodole
    CKM? ;)