  • 51. Data: 2019-01-03 22:14:40
    Temat: Re: Zestaw małego inżyniera <10 lat
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2019-01-03 o 21:00, J.F. pisze:

    >Do Szwecji nie dopłynie :)

    Czemu nie ? Lato dlugie :-)

    >Interesuje mnie od dawna to latające wahadło (flying pendulum).
    >Próbuję to ściśle matematycznie opisać.
    >https://youtu.be/jNV0_hUXrSg

    kojarzy mi sie, ze takie owijane wahadlo, to bylo w bardzo starych
    zegarach stosowane,

    >Rozmaite inne mechanizmy też są ciekawe.
    >https://www.research.manchester.ac.uk/portal/files/
    60988775/FULL_TEXT.PDF

    I teraz zestaw klockow poprosze, zeby moc sobie takie zbudowac :-)

    J.

  • 52. Data: 2019-01-03 23:24:31
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-03 o 22:14, J.F. pisze:

    > kojarzy mi sie, ze takie owijane wahadlo, to bylo w bardzo starych
    > zegarach stosowane,

    Patent zegara jest z XIX wieku, ale budowa prosta, więc może już
    starożytni próbowali?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_pendulum_clock

    > I teraz zestaw klockow poprosze, zeby moc sobie takie zbudowac :-)

    Do tego klocki nie potrzebne, wystarczy trochę improwizacji.
    Stare druty do robótek babci, jakieś listewki, korek i sznurek :)
    Najważniejszy jest przypływ ochoty na rozwiązanie problemu do końca.

    WM

  • 53. Data: 2019-01-04 00:32:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 Jan 2019 23:24:31 +0100, WM napisał(a):

    > Patent zegara jest z XIX wieku, ale budowa prosta, więc może już
    > starożytni próbowali?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_pendulum_clock

    Moze mi sie pomylilo, albo pomylilo w zrodle, ktore widzialem, bo
    faktycznie - nie powinni patentu przyznac.

    Poza tym pisza tam, ze pierwszy byl Leoanrdo da Vinci ... tylko pewnie
    nie zrobil, poprzestal na opisaniu.

    No i tak patrze w patent ... i nie wiem - oryginalny pomysl, czy
    udoskonalenie.

    > Do tego klocki nie potrzebne, wystarczy trochę improwizacji.
    > Stare druty do robótek babci, jakieś listewki, korek i sznurek :)
    > Najważniejszy jest przypływ ochoty na rozwiązanie problemu do końca.

    Przyplyw bylby wiekszy, gdyby sie dalo prosciej poskladac :-)

    J.

  • 54. Data: 2019-01-04 09:41:25
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-04 o 00:32, J.F. pisze:

> [...]
    > nie zrobil, poprzestal na opisaniu.
    >
    > No i tak patrze w patent ... i nie wiem - oryginalny pomysl, czy

    Użył sprężyny zamiast ciężarka na linie.
    Wahadła nie wymyślił, to ściema.
    http://www.da-vinci-inventions.com/clock.aspx

    Ludzie sprzedają zegary rzekomo zaprojektowane wg rysunku Leonarda.
    Ten zegar ma dla odmiany kolebnik, co było stosowane w czasach Leonarda.
    https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61D
    KXVQ5XyL.jpg

    WM

  • 55. Data: 2019-01-04 10:49:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Użył sprężyny zamiast ciężarka na linie.
    >Wahadła nie wymyślił, to ściema.
    >http://www.da-vinci-inventions.com/clock.aspx

    Wahadlo to pozniejszy wynalazek ... ponoc :-)

    Co masz na mysli ?
    Ponoc to bylo dlugo uzywane
    https://en.wikipedia.org/wiki/Verge_escapement

    J.

  • 56. Data: 2019-01-04 11:05:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-04 o 10:49, J.F. pisze:

    > Co masz na mysli ?
    > Ponoc to bylo dlugo uzywane
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Verge_escapement

    Może latające wahadło to bardziej kolebnik, niż wahadło?

    WM

  • 57. Data: 2019-01-04 12:30:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Może latające wahadło to bardziej kolebnik, niż wahadło?

    Raczej nie.
    Ten kolebnik to jak rozumiem kolo/element zamachowy, a sprezystosc do
    niego to pochodzila z tego mechanizmu wychwytu ?

    Tylko tak mi wychodzi, ze ta sprezystosc to byla mocno zmienna, a
    okres zalezal od sily naciagu ... wiec jak pisza - lepiej chodzil z
    ciezarkami.
    Okres chyba tez zalezal od amplitudy, choc przy stalym naciagu ta
    miala szanse byc stala.

    J.

  • 58. Data: 2019-01-06 17:48:38
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-04 o 12:30, J.F. pisze:

> [...]

    Konstrukcja latającego wahadła jest równie prosta jak budowa cepa :)
    https://youtu.be/1w7fEqtlAMc

> [...]
    > zalezal od sily naciagu ... wiec jak pisza - lepiej chodzil z ciezarkami.
    > Okres chyba tez zalezal od amplitudy, choc przy stalym naciagu ta miala

    Kolebnik to było koło zamachowe, uderzane raz w jedną, raz w drugą
    stronę sprężyście.
    Po uderzeniu następowało odblokowanie jednego zęba i zablokowanie
    drugiego aż do drugiego, przeciwległego uderzenia.
    To wszystko powodowało opóźnienie mechanizmu.

    WM

  • 59. Data: 2019-01-06 17:58:57
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-01-06 o 17:48, WM pisze:
    > Konstrukcja latającego wahadła jest równie prosta jak budowa cepa :)
    > https://youtu.be/1w7fEqtlAMc
    Nie przejrzałem całego internetu, ale czy stosują większe ilości
    słupków? Dwa to standard? Większa/mniejsza ilość pogarsza dokładność?

    Robert

  • 60. Data: 2019-01-06 18:57:49
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Nie przejrzałem całego internetu, ale czy stosują większe ilości
    > słupków? Dwa to standard? Większa/mniejsza ilość pogarsza dokładność?

    Powszechnie dają dwa słupki z dwustronnym obiegiem słupka, co wydłuża
    czas przerwy w obracaniu.
    Pewnie jeden słupek i jednostronny obieg dałby bardziej powtarzalne wyniki.

    Te zegary były sprzedawane dawniej pod tą marką:
    HOROLOVAR IGNATZ FLYING PENDULUM CLOCK
    https://youtu.be/VwMEUxYuurc
    Jest ich sporo oferowanych na rynku antykwarycznym, więc pewnie był
    masowo i tanio produkowany, a przez to popularny.

    WM