  • 61. Data: 2019-01-06 21:52:38
    Temat: Re: Zestaw małego inżyniera <10 lat
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2019 17:48:38 +0100, WM napisał(a):

    > Kolebnik to było koło zamachowe, uderzane raz w jedną, raz w drugą
    > stronę sprężyście.
    > Po uderzeniu następowało odblokowanie jednego zęba i zablokowanie
    > drugiego aż do drugiego, przeciwległego uderzenia.
    > To wszystko powodowało opóźnienie mechanizmu.

    Razem z tym
    https://en.wikipedia.org/wiki/Verge_escapement
    to nie calkiem sie zgodze.

    to kolo zebate obraca kolebnik az do uwolnienia zeba,
    wtedy owszem, nastepuje co w rodzaju uderzenia przez przeciwny ząb,
    ale IMO - bez wiekszego znaczenia.
    Kolebnik kontynuuje obrot, cofa ząb napedazajacy, zwalnia, zatrzymuje,
    zab zaczyna go rozpedzac w przeciwna strone.

    Razem przypomina to troche wspolczesny "balans", ale w fizyce sa dosc
    istotne roznice.

    J.

  • 62. Data: 2019-01-06 23:14:04
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-06 o 21:52, J.F. pisze:

    > Razem przypomina to troche wspolczesny "balans", ale w fizyce sa dosc
    > istotne roznice.

    Faktycznie piszą, że odbicie jest niekorzystne i starają się je zredukować.

    Potem kolebnik wyewoluował w kierunku kotwicy, dodatkowo połączonej z
    wahadłem, lub balansem.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Anchor_escapement

    WM

  • 63. Data: 2019-01-07 00:08:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2019 23:14:04 +0100, WM napisał(a):

    > Faktycznie piszą, że odbicie jest niekorzystne i starają się je zredukować.
    >
    > Potem kolebnik wyewoluował w kierunku kotwicy, dodatkowo połączonej z
> [...]

    A to juz nie wiem co nazywasz kolebnikiem.
    Te dwa zeby/wystepy na osi, obracajace os naprzemiennie w dwie strony?

    Balans ma te zaletę, ze zapewnia w miare staly okres niezalaznie od
    amplitudy.
    Ale wymaga sprezyny - trudno mi powiedziec kiedy opracowano odpowiedni
    material, ale to musialo troche wiekow uplynac.

    Wahadlo stabilnie sie waha przy malych katach - a ten verge wymagal
    duzych wychylen.

    J.

  • 64. Data: 2019-01-07 00:42:30
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-07 o 00:08, J.F. pisze:

    > A to juz nie wiem co nazywasz kolebnikiem.
    > Te dwa zeby/wystepy na osi, obracajace os naprzemiennie w dwie strony?

    To co się bardziej kolebie ;)
    Kotwica tez się kolebie, ale jakby mniej.

> [...]
    > material, ale to musialo troche wiekow uplynac.
    >
    > Wahadlo stabilnie sie waha przy malych katach - a ten verge wymagal

    Balans blokuje kotwicę w skrajnym wychyleniu na czas wahnięcia kółka na
    sprężynie.

    WM

  • 65. Data: 2019-01-07 04:30:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-30, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    ducational-Building/dp/B01N6CJ8IU

    > Mam takie z Dromadera o ile pamiętam. Sekrety elektroniki.
    [..]
    > a) można sobie połamac palce
    > b) po kilku miesiącach zastanawiająco nie działa, okazało się że pokryło
    > się, zapewne, tlenkami

    To jest całkiem mechanicznie sensowne. Młody sie tym bawi i bez wysiłku
    składa do kupy. Kombinacji wydaje się od cholery, ale to tylko od
    cholerność pozorna, bo podstawowych układów jest tylko kilka, a ile
    można wałkowac dioda w tę czy wewtę. Jakiś miesiąc - dwa i pewnie
    po?dzie w kat tak, że jeśli nawet tandeta (choć nie wygląda) to nie
    będzie tragedii.

    Tragedią natomiast jest w zestawie proste radio FM bez regulacji
    głosności. Będę musiał tam gdzies jakiś opornik wlutować bo wkrótce
    ocipieję.

    --
    Marcin

  • 66. Data: 2019-01-07 05:32:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-01-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Tylko tam nie ma mechanizmu.
    > Fotogniwo, silniczek ... i co jeszcze trzeba, zeby pojazd jechal ?

    Myśle, że większość dzieci przyciaga bardziej efekt końcowy, niz droga
    do jego osiagnięcia czy liczba możliwych permutacji. To MZ nie działa na
    zasadzie przymuszania dziecka do analizy procesu składania, czy nawet
    dość postawowego poznania funkcji komponentów. Raczej ma się nadzieję,
    że przy okazji rozbudzi się ciekawość, wchłonie pewna masę krytyczną i
    złapie bakcyla. Dlatego niech to ma 4 moduły na krzyż i niech się tym
    bawi i nie zniechęca (od razu).

    --
    Marcin

  • 67. Data: 2019-01-07 05:49:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-01-04, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Może latające wahadło to bardziej kolebnik, niż wahadło?

    Kolebnik raczej nie. Ale czy to (z tego zegara) to w ogóle wahadło? To
    nie działa bo się waha. Kamień na sznurku, jak się ta broń nazywała?
    ... wyguglałem, że bolas.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bolas

    --
    Marcin

  • 68. Data: 2019-01-07 08:48:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 07 Jan 2019 04:32:42 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Myśle, że większość dzieci przyciaga bardziej efekt końcowy, niz droga
    > do jego osiagnięcia czy liczba możliwych permutacji.

    To by wolaly gotowy samochodzik niz klocki Lego.
    No i niektore wola.

    Tylko jaki jest efekt koncowy takiego robota ?
    No jezdzi, moze na fikusnie chodzi, ale ile mozna na to patrzec ?

> [...]
    > że przy okazji rozbudzi się ciekawość, wchłonie pewna masę krytyczną i
    > złapie bakcyla. Dlatego niech to ma 4 moduły na krzyż i niech się tym

    Ale tam duzo tej ciekawosci nie ma.
    Chyba ze zacznie zadawac pytania "tatusiu, a jak dziala ogniwo
    sloneczne" :-P

    J.

  • 70. Data: 2019-01-07 10:24:53
    Od: "Stokrotka" <o...@i...pl>

> [...]
    >
    > Tragedią natomiast jest w zestawie proste radio FM bez regulacji
    > głosności. Będę musiał tam gdzies jakiś opornik wlutować bo wkrótce

    Pszesadzasz. Raczej sobie stopery kup do uszu.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 69. Data: 2019-01-07 10:24:53
    Od: "Stokrotka" <o...@i...pl>