  • 51. Data: 2018-04-13 14:40:24
    Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > No a jak działa gejzer? :)

    Taran hydrauliczny nie potrzebuje dopływu ciepła i tryska jak gejzer :)
    https://pterodactylus.cz/data/grafika/trkac_N/sestav
    a_text_u.jpg
    Skauci czescy sobie takowy zrobili w obozowisku :)
    https://pterodactylus.cz/trkac.php

    WM

  • 52. Data: 2018-04-13 15:05:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-13, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > https://pterodactylus.cz/data/grafika/trkac_N/sestav
    a_text_u.jpg
    > Skauci czescy sobie takowy zrobili w obozowisku :)

    Fajne :)
    Tu jest animacja: https://youtu.be/aUTjVovpKvA

    Nie do końca dla mnie intuicyjne. Musze pooglądać.

    --
    Marcin

  • 53. Data: 2018-04-13 15:40:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    W dniu 2018-04-13 o 14:13, Marcin Debowski pisze:
    > No a jak działa gejzer? :)

    Prawde mowiac to tez mnie zastanawia ... ale dziala :-)

> [...]
    >https://pterodactylus.cz/data/grafika/trkac_N/sesta
    va_text_u.jpg
    >Skauci czescy sobie takowy zrobili w obozowisku :)

    tylko nie opisali jak zrobili, ani jak zbudowany ... kupili gotowy ?

    Tylko ze to wymaga specyficznego zaworu ... Teslą sie chyba tego nie
    zastapi :-(

    https://www.youtube.com/watch?v=A9W0zx2D7aU

    Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
    Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu ?

    J.

  • 54. Data: 2018-04-13 16:15:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
    > Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu ?

    Nie Tesle, 2 zawory jednokierunkowe otwierające się przy różnych
    ciśnieniach. Tłoczenie pod górkę działa na zasadzie, że ciężar (słupa)
    wody w rórze jest dużo mniejszy niż ciężar balastu w tym kopulastym
    zbiorniku.

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2018-04-13 17:06:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-04-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie Tesle, 2 zawory jednokierunkowe otwierające się przy różnych

    Tesla to tez jednokierunkowy ... i moze nawet ma ciekawa
    charakterystyke do tego celu, ale czy zacznie oscylowac.

    >ciśnieniach. Tłoczenie pod górkę działa na zasadzie, że ciężar
    >(słupa)
    >wody w rórze jest dużo mniejszy niż ciężar balastu w tym kopulastym
    >zbiorniku.

    W wodzie licza sie cisnienia a nie ciezary.
    Istotne tu jest gwaltowne zatrzymanie przeplywu - wtedy moze sie
    wytworzyc cisnienie chwilowe znacznie wyzsze niz wynikajace ze spadkow
    wody.

    Ale ja nie o tym, tylko:
    -woda sobie wyplywa, cisnienie na wylocie jest niewielkie,
    -ale przeplyw wystarcza do przymkniecia zaworu wylotowego.
    -jak sie troche przymknie, to klapka stawia wiekszy opor i zamyka sie
    bardzo szybko,
    -przed zaworem wylotowym rosnie cisnienie na skutek bezwladnosci, woda
    wplywa przez drugi zawor do zbiornika.
    -po chwili przestaje plynac, gdy cisnienia w rurze i zbiorrniku sie
    wyrownaja, a wiec sa nadal dosc wysokie (u Czechow - ponad 2.5 atm)
    -w rurze wlotowej jest pewien slup wody, ktory ciagle wytwarza pewne
    cisnienie.
    -czemu zawor wylotowy sie otwiera ?

    Czyzby ta resztka cisnienia wypychala wode w rurze dolotowej w
    przeciwna strone ?
    W efekcie czego cisnienie przy zaworach za chwile spadnie ponizej
    atmosferycznego i zawor wylotowy sie otworzy ?

    J.

  • 56. Data: 2018-04-13 17:41:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-13 o 15:40, J.F. pisze:

    > tylko nie opisali jak zrobili, ani jak zbudowany ... kupili gotowy ?

    Włącz tłumacza, tu masz wykaz części do budowy.
    https://pterodactylus.cz/trkac.php

    Na tym filmie jest opis historii budowy z angielskimi napisami:
    https://youtu.be/8alEuZ2MrMQ

    > Tylko ze to wymaga specyficznego zaworu ... Teslą sie chyba tego nie
    > zastapi :-(

    Zawór zrobili z kawałka skóry, przez to jest cichy :)

    > Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
    > Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu ?

    Ciecz płynąca w rurze ma energię kinetyczną.
    W chwili zablokowania przepływu, energia ta zamienia się w energię
    potencjalną objawiającą się w formie ciśnienia cieczy.
    To ciśnienie daje dużą wysokość podnoszenia.

    Przykład:
    W rurze płynie m1=10 litrów wody z wysokości h1=5m, więc ma energię
    kinetyczną: E1= m1*g*h1=10*10*5 = 500 J .

    Ta energia wystarczy, by podnieść m2=1 litr wody na wysokość 50m
    E2=1*10*50= 500 J

    WM

  • 57. Data: 2018-04-13 20:08:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Włącz tłumacza, tu masz wykaz części do budowy.
    >https://pterodactylus.cz/trkac.php

    Tu masz opis calego "systemu".

    A zasadnicza czesc jest tu - przynajmniej tak rozumiem
    https://pterodactylus.cz/trkac.php#kotva04

    Ubogi ten opis, a pozostale czesci systemu to proste rurki :-)

    >Na tym filmie jest opis historii budowy z angielskimi napisami:
    >https://youtu.be/8alEuZ2MrMQ

    I interesujaca czesc pojawia sie miedzy 5:45 a 6:57 - ale musisz
    przyznac, ze bardzo sporadycznie :-)

    >Ciecz płynąca w rurze ma energię kinetyczną.
    >W chwili zablokowania przepływu, energia ta zamienia się w energię
    >potencjalną objawiającą się w formie ciśnienia cieczy.
    >To ciśnienie daje dużą wysokość podnoszenia.

    Tyle to i ja wiem :-)

    A co dalej ? Czemu zawor sie otwiera ?

> [...]
    >kinetyczną: E1= m1*g*h1=10*10*5 = 500 J .
    >Ta energia wystarczy, by podnieść m2=1 litr wody na wysokość 50m

    bilans prawidlowy, ale kiepsko tlumaczy istote zjawiska.
    Poprzednio pisales o energii kinetycznej (prawidlowo), a tu ani slowa
    o niej - tylko potencjalne :-)

    Hm - czy taki prawidlowy bilans - myslisz, ze ma 100% sprawnosci ?
    Czy tylko 50, a nawet 30 :-)

    J.

  • 58. Data: 2018-04-13 21:14:34
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-13 o 20:08, J.F. pisze:

    > A co dalej ? Czemu zawor sie otwiera ?

    Tu widać jak to działa.
    Gdy nie ma przepływu to kula tonie, otwierając wylot.
    Jest przepływ, to kula jest porywana odpowiednio szybkim prądem cieczy
    lepkiej i zatyka wylot.

    https://i.stack.imgur.com/PSWtD.gif

    > bilans prawidlowy, ale kiepsko tlumaczy istote zjawiska.
    > Poprzednio pisales o energii kinetycznej (prawidlowo),  a tu ani slowa o
    > niej - tylko potencjalne :-)

    A skąd ta energia kinetyczna, jak nie z mniejszej różnicy poziomów?
    Etapy pośrednie pominąłem.

    > Hm - czy taki prawidlowy bilans - myslisz, ze ma 100% sprawnosci ?
    > Czy tylko 50, a nawet 30 :-)

    Od 40% do 90% sprawności, ale chodziło o wyjaśnienie skąd się bierze
    energia na podnoszenie.

    WM

  • 59. Data: 2018-04-13 23:29:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 13 Apr 2018 21:14:34 +0200, WM napisał(a):

> [...]
    > Gdy nie ma przepływu to kula tonie, otwierając wylot.
    > Jest przepływ, to kula jest porywana odpowiednio szybkim prądem cieczy

    cisnienie zasilania powinno utrzymac ciezar kuli.

    A jesli nie ... to predkosc bedzie za mala, aby porwac kule.

    J.

  • 60. Data: 2018-04-14 13:10:44
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-13 o 23:29, J.F. pisze:

    > cisnienie zasilania powinno utrzymac ciezar kuli.

    Trzeba tak dobrać pole otworu wylotowego, by pomnożone przez ciśnienie
    słupa wody, było mniejsze od ciężaru kuli pomniejszonego o siłę wyporu.
    Wtedy kula opadnie, gdy tylko nadciśnienie od spiętrzenia zniknie.

    > A jesli nie ... to predkosc bedzie za mala, aby porwac kule.

    Zwróć uwagę na to, że kula jest dużo większa od otworu wylotowego, więc
    siła od oporu opływu lepkiego jest większa od siły dociskającej.

    WM