  • 11. Data: 2014-08-01 18:30:35
    Temat: Re: Znow lza sie zakrecila....
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 1 Aug 2014 16:18:31 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No a to co kupilismy to byl taki wiekszy generator :-)

    >Takie rzeczy to teraz polowa przedszkolakow wie
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_oscillator#Cry
    stal_cuts

> [...]
    >ustawiany byl pare miesiecy temu.
    > no i nie wiem - dobrze dobrali ciecie, stosuja jakas aktywna
    >korekcje, bo na pewno nie termostatowanie,
    > czy 50 lat pozniej mamy znacznie lepsze techniki robienia
    >rezonatorow ?
    >
    > hm ... a moze jednak daje sie jakos termostatowac malutki
    >rezonator zasilany z guzikowej bateryjki ?
    > Tu akurat jest spora - 2025, i wytrzymuje ze 2-3 lata - a
    >rezonator moze byc malutki i w prozni ...
    >
    >Tak czy inaczej - przez ostatnie 20-30 lat technologia elektroniczna
    >zrobila olbrzymi krok naprzod, wiec nie wiem czemu tak chwalisz stare

    Ja nie chawle starych czasow. Ja tylko twierdze ze POSTAWY pewnych
    rzeczy sie nie zmienily od bardzo dawna. W szczegolnosci, taki drobny
    problem: jaka jest czestotliwosc generatora wyposazonego w obwod LC i
    element aktywny nieliniowy. I jak taki problem analizowac. I pare
    innych rzeczy. I twierdze, ze WSPOLCZESNY inzynier powinien to
    wiedziec. Inaczej - pracuje NA MALPE. A na ogol nie wie. A jak nie
    wie, to nie jest inzynierem tylko technikiem

    Podsumowujac_ wspolczesna edukacja nie edujuje specjalistow i tworcow.
    Edukuje polglowkow i odtwarztaczy - duplikatorow.

    Potem taki mlody inzynier, ktory wlasnie dostal pierwsze ambitne
    zadanie, przychodzi po 3 dniach i mowi: "Problem jest
    nierozwiazywalny". Pytam: "Dlaczego?" Odpowiedz: "Bo 3 dni szukalem na
    googlu i niczego nie znalazlemm"

    Groszkowski, Rotkiewicz i inni mowia o PODSTAWAC. Te podstawy sa
    aktualne i dzis, chociaz tranzystoru dolozyly nowych problemow. Ale
    nie uczynily tych ksiazek nieaktualnymi.

    A.L.

  • 12. Data: 2014-08-01 19:12:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
> [...]
    >wiedziec. Inaczej - pracuje NA MALPE. A na ogol nie wie. A jak nie
    >wie, to nie jest inzynierem tylko technikiem

    No, z jednej strony sie z Toba zgodze, z drugiej - rozkladam np
    telefon komorkowy i zadnej cewki nie widze :-)
    Po prostu sie nie stosuje, wiec mozna nie wiedziec i wcale na małpę
    nie pracowac.
    Co innego sie stosuje i to ma wspólczesny inzynier znac.

    P.S. Generator z elementem nieliniowym ? Jak to sie analizuje ?

> [...]
    >zadanie, przychodzi po 3 dniach i mowi: "Problem jest
    >nierozwiazywalny". Pytam: "Dlaczego?" Odpowiedz: "Bo 3 dni szukalem

    Ale troche racji w tym jest - gdyby bylo rozwiazywalne, to pewnie by
    juz ktos rozwiazal :-)

    Mozemy sie jeszcze poklocic gdzie jest granica miedzy inzynierem a
    naukowcem i kto sie ma zajac nierozwiazanymi problemami ...

    >Groszkowski, Rotkiewicz i inni mowia o PODSTAWAC. Te podstawy sa
    >aktualne i dzis, chociaz tranzystoru dolozyly nowych problemow. Ale
    >nie uczynily tych ksiazek nieaktualnymi.

    No, jesli polowa jest generatorach kwarcowych, a 10% o lukowych, to
    chyba jednak w duzej czesci nieaktualne.

    Owszem, potem czlowiek dostaje zadanie "zrobic precyzyjny generator
    kwarcowy" .... i musi zaczac od przegladu literatury ... w googlu.

    Strach pomyslec co bedzie jak google padnie, albo jak strony z
    podstawami znikna :-)

    J.

  • 13. Data: 2014-08-01 19:24:01
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 1 Aug 2014 19:12:44 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No, jesli polowa jest generatorach kwarcowych, a 10% o lukowych, to
    >chyba jednak w duzej czesci nieaktualne.

    O lukowych sa 3 strony.

    Z kolei twierdze ze kazdy inzynier, dowolnej specjalnosci, powinien
    znac historie swojej dziedziny. Na sporej ilosci uniwersytetow sa
    takei wykaldy. Na ogol obieralne, ale sa.

> [...]
    >kwarcowy" .... i musi zaczac od przegladu literatury ... w googlu.
    >
    >Strach pomyslec co bedzie jak google padnie, albo jak strony z

    Powszecha opinia to :

    1. jak czegos nei ma na Intetnecie to znaczy ze tego nie ma w ogole
    2. jak cos jest na internecie, to jest to 100 procentowa prawda

    co w sporej ilosci przypadkow prowadzi do mozolnego odkrywania zarowki

    A.L.

  • 14. Data: 2014-08-01 19:25:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, August 1, 2014, 7:12:44 PM, you wrote:

    > No, z jednej strony sie z Toba zgodze, z drugiej - rozkladam np
    > telefon komorkowy i zadnej cewki nie widze :-)

    Miniaturowych cewek SMD możesz nie odróżnić od innych elementów.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2014-08-01 21:01:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No, z jednej strony sie z Toba zgodze, z drugiej - rozkladam np
    > telefon komorkowy i zadnej cewki nie widze :-)

    Bo trzeba rozłożyć moduł gsm (osobny komponent), najczęściej
    przykryty "blachą" cewki są ze ścieżek pcb lub jako element
    wyglądający jak rezystor 0603.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2014-08-01 21:30:18
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > Co innego sie stosuje i to ma wspólczesny inzynier znac.
    >
    > P.S. Generator z elementem nieliniowym ? Jak to sie analizuje ?

    Normalnie. Jakby był z elementem liniowym to albo by po wzbudzeniu
    drgania wygasły albo by wybuchł... Ustalenie dynamicznej równowagi
    amplitudy drgań wymaga nieliniowości elementu aktywnego - to wszak jeden
    z podstawowych wniosków z teorii generacji stwożonej przez Groszkowskiego...

    --
    Darek

  • 17. Data: 2014-08-01 21:32:03
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik A.L. napisał:

    > O lukowych sa 3 strony.

    A czymże różni się teoria generatora łukowego od teorii generatora z
    diodą tunelową albo innym elementem z ujemną rezystancja dynamiczną?

    --
    Darek

  • 18. Data: 2014-08-01 22:34:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości
    On Fri, 1 Aug 2014 12:00:22 +0200, "J.F."
> [...]
    ady-analogowe-nieliniowe-i-impulsowe_Jerzy-Baranowsk
    i/browse/product/1,361290.html
    cyfrowe_Andrzej-Filipkowski/browse/product/1,480531.
    html

    >Ja akurat te ksziaki reklamowalem pare watkow powyzej.
    >"Rozdzial o generatorach". To troche jakby malo.

    nie zagladalem, moze pare rozdzialow czy podrozdzialow.

    >Problem jest taki ze studentow uczy sie coraz bardziej
    >powierzchownie,

    Coz chcesz, wiedza sie rozrosla a studia skrocily.
    Z czegos trzeba zrezygnowac.
    Zreszta czy dawniej bylo inaczej ?

    > pomijajac rzeczy "nieistotne", do ktorych to nieistotnych rzeczy
    > czasami zalicza sie
    >prawo Ohma

    No i slusznie, bo studenta nalezy skatowac macierzami :-)

    J.

  • 19. Data: 2014-08-02 11:28:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-01 11:03, A.L. pisze:

    > Z czego dzisiejsi inzynierowie ocza sie o generatorach? podobnej a
    > wspolczesnej ksiazki nie udalo mi sie znalezc w zadnym jezyku. A moze
    > nie musza sie uczyc, bo dzisiaj, panie, tylko mikroprocesory i
    > wszystko w krzemie?...

    Bo bardzo często nie muszą. I co w tym takiego dziwnego?
    Wtedy były inne czasy - w typowym domu było co najwyżej jedno urządzenie
    elektroniczne - odbiornik radiowy. Trochę później doszedł do tego
    jeszcze telewizor. W zakładach pracy czy nawet laboratoriach badawczych
    też było o wiele mniej elektroniki niż obecnie.

    Urządzenia z tamtych czasów były budowane "niskopoziomowo", to znaczy
    składały się z paru lamp czy tranzystorów, a projektujący je inżynier
    musiał doskonale zdawać sobie sprawę co się dzieje w każdym obwodzie.

    Obecnie układ scalony może zawierać miliony albo i miliardy
    tranzystorów. To chyba oczywiste, że nie ma takiego człowieka, który by
    to wszystko objął rozumem na najniższym, "analogowym" poziomie. Zadania
    muszą zostać podzielone. Nadal są specjaliści, którzy potrafią idealnie
    policzyć parametry oscylatora albo obwodu antenowego. Inżynier
    projektujący jakieś urządzenie z gotowych podzespołów i modułów nie musi
    już tego wiedzieć - on ma zaprojektować układ zgodnie z wytycznymi z
    datasheeta i napisać program operujący na odpowiednich rejestrach.

    Wyszkolenie specjalisty też kosztuje, więc nic dziwnego, że nikt nie
    uczy elektronika projektującego układy mikroprocesorowe niuansów
    techniki radiowej.

  • 20. Data: 2014-08-02 14:58:57
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 01 Aug 2014 21:32:03 +0200, "Dariusz K. Ładziak"
    <d...@n...pl> wrote:

    >A czymże różni się teoria generatora łukowego od teorii generatora z
    >diodą tunelową albo innym elementem z ujemną rezystancja dynamiczną?

    Teoria jest ta sama. Rozni sie sposobem uzyskiwania

    A.L.