  • 11. Data: 2017-03-19 18:40:32
    Temat: Re: co zamiast "polskiego samochodu elektrycznego"
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/18/2017 5:07 PM, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Ja miałem całkiem sporo Mickiewicza. Nie zaszkodziło mi to.

    Obecnie będzie się to odbywać *kosztem* nauk ścisłych.

    > Nie sądzę,
    > by młode pokolenie miało wieszcza więcej.

    Tutaj masz nowo nakleślone priorytety:

    http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,19889350,ministe
    r-anna-zalewska-mickiewicz-da-szkole.html

    > Raczej mniej. Problem w tym,
    > że w zamyśle Wielkich Deformatorów Oświaty nie ma "zamiast". Mniej
    > Mickiewicza, ale przedmiotów ścisłych jeszcze niej. A nade wszystko
    > mniej samodzielnego myślenia.

    Nie, Mickiewicza akurta będzie więcej. Mozna nie dawać wiary w cała ta
    reforme, ale że ideologie wprowadzą to mur beton, tylko siedź i patrz.

    Kilka lat temu był wywiad z jakimś posłem który zaznaczył że cała ta
    matematyka nic nie jest warta bez ekonimii i trzeba więcej ekonomii żeby
    miała sens. Ja też uważam że ta cała fizyka bez Mickiewicza nic nie jest
    warta.

    A mieliśmy wspierać innowacje a wyszło jak zwykle. Ciekawe że od
    dziesięcioleci nie stać nas na ministra od edukacji który nie jest
    zatwardziałym tumanistą. A tu wyskakuje Morawiecki z jakimiś
    idiotycznymi planami do realizacji przez przyszłe pokolenie literatów.

  • 12. Data: 2017-03-20 07:31:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 marca 2017 01:09:06 UTC+9 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Ja miałem całkiem sporo Mickiewicza. Nie zaszkodziło mi to.

    W rządzie Jaruzelskiego Wojciecha ministrem był niejaki Faron Bolesław. Ten to
    dopiero nas wszystkich nauczył! Owszem, mi zaszkodziło. Całej Polsce zaszkodziło.
    Zaszkodziło tak, że jak dziś tamto faronowe pokolenie posyła swoje dzieci do szkoły,
    to nikt nie widzi jawnej kpiny w tym co mówi Zalewska. Te brednie padają na bardzo
    podatny grunt, nikt nie widzi problemu w programie nauczania. Większości Polaków
    likwidacja gimnazjów wydaje się być jedynym problemem dzisiaj. Cóż tu się dziwić, na
    Mickiewiczu uczeni, przecież to nie szkodzi...

  • 13. Data: 2017-03-20 11:47:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Obecnie będzie się to odbywać *kosztem* nauk ścisłych.

    Bzdura. Przekonanie, że uczenie czegoś musi się odbyć kosztem nieuczenia
    czegoś innego, jest przekonanim skrajnie niemądrym -- na wszelki wypadek
    mniej bystrym wyjaśniam, co nazwałem "bzdurą".

    > Tutaj masz nowo nakleślone priorytety:
    >
    > http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,19889350,ministe
    r-anna-zalewska-mickiewicz-da-szkole.html

    "Wyczerpałeś już limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu."

    Nie wiem jakie priorytety nakreślał Jerzy Kubeski (z okresu swojej edukacji
    szkolnej zapamiętałem m in. to, jak min. Kuberski swoim przemówieniami
    odtwarzanymi z taśmy uświetniał nam uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego).
    W każdym razie poza ministrowaniem zasiadał we władzach Towarzystwa Przyjaźni
    Polsko-Radzieckiej. A ja i tak ze szkoły wyniosłem Mickiewicza i rachunek
    całkowy. A nie to, co sobie ktoś nakreślił.

    > Nie, Mickiewicza akurta będzie więcej. Mozna nie dawać wiary w cała ta
    > reforme, ale że ideologie wprowadzą to mur beton, tylko siedź i patrz.

    Nie będzie więcej. Może będzie więcej niż teraz, ale nie więcej niż ja
    miałem. W dodatku będzie to podane tak, że w głowach nie uchowa się
    dłużej, niż do następnej klasówki. To niedobrze, bo taka edukacja to
    strata czasu. Ideologie też się nie uchowają, to rzecz oczywista, zawsze
    tak jest z ideologiami. Ale to akurat dobrze.

> [...]
    > matematyka nic nie jest warta bez ekonimii i trzeba więcej ekonomii żeby
    > miała sens. Ja też uważam że ta cała fizyka bez Mickiewicza nic nie jest

    Kilka lat temu trafiłem gdzieś na zestaw przedwojennych zadań maturalnych.
    Z matematyki trzeba było policzyć jakieś odsetki kredytowe czy cóś.
    Nie była to rzecz banalna, podejrzewam, że zadanie to mogłoby być dziś
    postrachem na kolokwium w Wyższej Szkole Bankowości i Gotowania Na Gazie.
    No ale to jednak było praktyczne, mogące się przydać każdemu. Co nie
    znaczy, że czego innego nie uczono w ówczesnych szkółach. Uczono. Uczyć
    dużo, sprawdzać opanowanie kanonu rzeczy najważniejszych -- ta zasada
    świetnie sprawdza się w dydaktyce. Teraz obowiązuje wiara w "miniumum
    programowe" i jego "realizację".

    Aha, jescze jedno. Tamta matura w jednym ze swoich założeń była dokumentem
    uprawniającym do otrzymania posady urzędnika państwowego. W roli tego
    filtra sprawdzała się ponoć wybornie.

> [...]
    > zatwardziałym tumanistą. A tu wyskakuje Morawiecki z jakimiś
    > idiotycznymi planami do realizacji przez przyszłe pokolenie literatów.

    Ci "literaci", to miała być jakaś obelga? Długie dziesięciolecia elity
    stanowili ludzie wychowani na klasycznych maturach. Takich z greką i
    łaciną. Ale też i z Mickiewiczem. Ciekawe, że jak to pokolenie zaczęło
    się wykruszać, to źle się zaczeło dziać również w inżynierii i naukach
    ścisłych.

    Działalnośc Wielkiej Deformatorki, to istne szaleństwo. Zachowanie godne
    słonia w składzie porcelany. Gdybym sobie miał wyobrazić coś jeszcze
    głupszego, to by było wprowadzenie powszechnego nauczania przedmiotu
    "materiałoznawstwo", "działalność w zakresie dokonywania wynalazków
    i odkryć naukowych", czy co tam sobie jeszcze naiwni marzą, by umieścić
    w programach szkolnych.

    Jarek

    --
    Život je minové pole,
    kde roste kopřiva vedle růže,

  • 14. Data: 2017-03-20 11:50:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

> [...]
    > gimnazjów wydaje się być jedynym problemem dzisiaj. Cóż tu się dziwić,
    > na Mickiewiczu uczeni, przecież to nie szkodzi...

    Jeśli jako "Pokolenie Jaruzela" czujecie się poszkodowani, gorsi, głupsi,
    czy coś, to bardzo mi przykro. To był podły czas, mogę to potwierdzić.
    Ci co go przeżyli, za personifikację całego zła biorą najczęściej samego
    Jaruzelskiego, choć niektóry bardziej dał się we znaki jakiś minister,
    czy lokalny kacyk -- i jego później wspominają jako głównego krzywdziciela.
    Ja mam jeszcze inny pogląd, ale nie czas teraz ani miejsce, by go rozwijać.
    Aż tu nagle się okazuje, że winnym klątwy wiszącej nad całum krajem i
    przechodzącej z pokolenia na pokolenie jest Mickiewicz Adam!

    Jarek

    --
    Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi,
    że go zachwyca.

  • 15. Data: 2017-03-20 12:42:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 20.03.2017 11:47, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Bzdura. Przekonanie, że uczenie czegoś musi się odbyć kosztem nieuczenia
    > czegoś innego, jest przekonanim skrajnie niemądrym -- na wszelki wypadek
    > mniej bystrym wyjaśniam, co nazwałem "bzdurą".

    Jeśli godzin A przybywa, a godzin B ubuwa, to nie można powiedzieć,
    że A przybywa kosztem B?

    Suma godzin wszystkich przedmiotów jest ograniczona. Czy to czasem,
    czy budzete na ich ilość.
    Nie wiem, co w tym odkrywczego.

    > Aha, jescze jedno. Tamta matura w jednym ze swoich założeń była dokumentem
    > uprawniającym do otrzymania posady urzędnika państwowego. W roli tego
    > filtra sprawdzała się ponoć wybornie.

    I to możę być sednem zjawiska "matura zrobiła się łątwiejsza
    a program zubożał".
    Matura teraz jest dla wszystkich, wtedy nie była. Jeśli zamiast
    całego rocznika weźmiesz 20 najlepszych, w tej samej liczbie
    godzin nauczysz ich znacznie więcej niż w grupie 20 osób
    wziętych losowo.

    Z drugiej strony, człowiek zdolna małpa. Jak mu się da łątwiejsze
    rzeczy (węzszy materiał) to nie bedzie tak, ze wszycy opanują go
    w 100%, tylko też będzie jakiś rozkład. Do pewnego poziou
    taki sam jak przy terudniejszej wersju. Upraszczanie programu
    od tej storny może wiec szkodzić.

    Jak się człowieka nie nauczy języka, to nie będzie w stanie
    abstrakcyjnie myśleć. Jak się go nie nauczy (wcześnie)
    porządnej matematyki (dowodów, logiki, nie słupków liczb)
    to to abstrakcyjne myślenie będzie na niższym poziomie.

> [...]
    > łaciną. Ale też i z Mickiewiczem. Ciekawe, że jak to pokolenie zaczęło
    > się wykruszać, to źle się zaczeło dziać również w inżynierii i naukach

    To nie byli "literaci". Koncepcja, że humanista nie zna matematyki
    jest bardzo nowa.
    Czego uczyli na _Średniowiecznych_ uniwersytetach? Aby dostać
    się na prawdziwe studia (prawo, teologia...) trzeba było zostać
    magistrem sztuk wyzwolonych. A tam było
    Trivium: łacina, dialektyka, retoryka
    i Quadrivium: geometria, algebra, astronomia, muzyka (co tu robi
    muzyka? Od starożytnośći muzyka to 'arytmetyka stosowana', tak jak
    astronomia to geometria stosowana:)

    Mickiewicz "Studia podjął na Wydziale Nauk Fizycznych i Matematycznych,
    uczęszczając jednocześnie na wykłady Wydziału Nauk Moralnych
    i Politycznych oraz Literatury i Sztuk Wyzwolonych."

    Filomaci i filareci dzielili się na:
    -wydział literacki i nauk moralnych
    -wydział fizyczno-matematyczny i medyczny.

    Ci wykształceni ludzie byli wykształceni wszechstronnie. A dziś
    humanistą nazywa się człowieka po odpowiedniku trivium;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 16. Data: 2017-03-20 13:23:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan bartekltg napisał:

> [...]
    >
    > Suma godzin wszystkich przedmiotów jest ograniczona. Czy to czasem,
    > czy budzete na ich ilość. Nie wiem, co w tym odkrywczego.

    Czasem i zdolnościa percepcji nauczanych. Wrogiem nie jest Mickiewicz,
    tylko mnożące się od lat przedmioty, które zabierają czas tym "kanonicznym".
    Takie tam różne "materiałoznawstwa". Nie wiem, czy to miał być żart, ale
    gotów jestem uwierzyć, że są ludzie z takimi pomysłami. Realnym przykładem
    jest choćby przedmiot "informatyka", który niczego nie wnosi, a czas żre.

> [...]
    > całego rocznika weźmiesz 20 najlepszych, w tej samej liczbie
    > godzin nauczysz ich znacznie więcej niż w grupie 20 osób

    Też nie jest teraz dla wszystkich. Za to kompletnie przestała mieć
    jakiekolwiek znaczenie. Co do tego wyboru 20 osób, to też nie do
    końca prawda.

> [...]
    > w 100%, tylko też będzie jakiś rozkład. Do pewnego poziou
    > taki sam jak przy terudniejszej wersju. Upraszczanie programu

    No i szkodzi. Ale szkodzi przede wszystkim głupia zasada, że wszystko
    co pojawiło się w "toku nauczania", musi być wyegzekwowane sprawdzianem
    czy egzaminem. Od wszystkich. Doszło więc do tego, że jak się trafi
    nauczyciel, który na lekcjach opowiada dużo i ciekwawie, to wśród
    uczniów pojawia się popłoch. Nie korzystają z lekcji, tylko w stresie
    sikają w majtki -- "bo to wszystko trzeba będzie ZALICZYĆ".

> [...]
    > porządnej matematyki (dowodów, logiki, nie słupków liczb)
    > to to abstrakcyjne myślenie będzie na niższym poziomie.

    No i tu się zgodzę. A co ma wykształcić nauczanie materiałoznawstwa?

    > To nie byli "literaci". Koncepcja, że humanista nie zna matematyki
    > jest bardzo nowa.

    Jeszcze nowsza jest koncepcja, że matematyk ma nie znać Mickiewicza.
    Albo inżynier, by było w temacie grupy. Normalnie chce go zgwałcić
    przez uszy, ten przeklęty wieszcz.

> [...]
    >
    > Ci wykształceni ludzie byli wykształceni wszechstronnie. A dziś
    > humanistą nazywa się człowieka po odpowiedniku trivium;-)

    A jak się nazywa tych, którzy wiedzę zdobywali po łebkach, pomijając
    niezbędne etapy edukacji i rozwoju? Tumanista zdaje mi się dobrym
    określeniem (na takiego niedorobionego inżyniera na przykład).

    Jarek

    --
    Errare tumanum est.

  • 17. Data: 2017-03-20 13:42:41
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-20 o 12:42, bartekltg pisze:

    > Suma godzin wszystkich przedmiotów jest ograniczona. Czy to czasem,
    > czy budzete na ich ilość.
    > Nie wiem, co w tym odkrywczego.

    Problemem jest wyważenie tego co dobre dla ucznia, tego co dobre dla
    nauczycieli, tego co dobre dla ideologii rządzących i tego co dobre dla
    państwa. Każdy ciągnie w swoją stronę. ;)

> [...]
    > porządnej matematyki (dowodów, logiki, nie słupków liczb)
    > to to abstrakcyjne myślenie będzie na niższym poziomie.

    Tu się nie zgodzę.
    Uczenie języka matematyki jest przydatne tylko dla tych co będą
    studiować matematykę.
    Przeciętnemu uczniowi obrzydza matematykę, stwarzając niepotrzebny
    trudny do zrozumienia dodatkowy interfejs, utrudniający dostęp do piękna
    matematyki.
    Uczniowi trzeba pokazać matematykę i jej piękno w maksymalnie przystępny
    sposób.

> [...]
    >
    > Ci wykształceni ludzie byli wykształceni wszechstronnie. A dziś
    > humanistą nazywa się człowieka po odpowiedniku trivium;-)

    Bolesław Prus w liceum był prymusem z matematyki.
    Opracowywał autorskie sposoby rozwiązywania równań.
    Kochał matematykę i miał z niej same piątki, również na maturze.
    Poszedł na studia matematyczne i niestety nie potrafił sobie poradzić z
    językiem abstrakcyjnej matematyki.
    Przeszedł załamanie nerwowe i musiał zrezygnować ze studiów.
    Dajmy uczniom radość z nauki matematyki, taką jaką miał Prus w liceum.
    Po co serwować im szok wcześniej, niż on go dostał dopiero na studiach.

    Pozdrawiam

    WM

  • 18. Data: 2017-03-20 14:05:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Bolesław Prus w liceum był prymusem z matematyki.
    > Opracowywał autorskie sposoby rozwiązywania równań.
    > Kochał matematykę i miał z niej same piątki, również na maturze.

    Nieprawda:

    http://lubelskiedossier.pl/wp-content/uploads/2012/0
    9/image00001-20.jpg

    > Poszedł na studia matematyczne i niestety nie potrafił sobie
    > poradzić z językiem abstrakcyjnej matematyki.

    Z logiki (nawet nierozmytej) miał ledwie dostateczny, więc co się dziwić.

    > Przeszedł załamanie nerwowe i musiał zrezygnować ze studiów.

    Za to fajnie pisał. Załamanie załamaniem, ale na tej jego rezygnacji
    dobrześmy wszyscy wyszli.

    Jarek

    --
    Matematyka nie może wypełnić życia, ale nieznajomość matematyki już
    niejednemu wypełniła. (Ex. gratum: dendrometrzy i ekonomiści).

  • 19. Data: 2017-03-20 15:55:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 marca 2017 19:50:46 UTC+9 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Jeśli jako "Pokolenie Jaruzela" czujecie się poszkodowani, gorsi, głupsi,
    > czy coś, to bardzo mi przykro.

    Brawo, co za strzał!

> [...]
    > Ja mam jeszcze inny pogląd, ale nie czas teraz ani miejsce, by go rozwijać.

    Uspokój się jednak. Jaruzelski nic mnie nie obchodzi. Żal mam nie do niego, a do
    Polski. Tej która stała i dzielnie rzucała, ale tak naprawdę to nie wiedziała czego
    chce. Do dzisiaj nie wie. Popatrz na to co sam piszesz: A czy więcej godzin tego, a
    czy siamtego. Kompletnie nikt nie widzi że w szkole program nauczania napisany jest
    bez składu, niedorzecznie podzielony na przedmioty. Przykład: Język Polski i historia
    to dwa aspekty tego samego przedmiotu. No więc czemu nikt do dzisiaj nie potrafi ich
    zsynchronizować tak żeby kolejne lekcje w danym dniu były o tym samym okresie?
    Zresztą matematykę tak samo możnaby wykładać okresami historycznymi, bo tak się
    rozwijała. Dajcie temu dzieciakowi spójną wizję procesu rozwoju naszej cywilizacji, a
    coś z tego zrozumie. A tak, to ma na przemian inne okresy historyczne, inne idee,
    inne procesy, wymieszane tak jak się plan lekcji ułożył. Ta matematyka to w ogóle
    jest w szkole uczona kompletnie bez żadnego odniesienia do tego jak się rozwijała.
    Jak te dzieciaki nie widzą w tym żadnego sensownego procesu, tylko z dupy wzięte
    kolejne rozdziały w książce, to co one mają z tego zrozumieć? Mają na pamięć się
    nauczyć tego co akurat trzeba zrozumieć, a nie zapamiętać? Jak to jest że w Polsce
    nikt nie potrafi wymyślić spójnego programu nauczania? Jedno pokolenie tak uczy
    następne jak samo się nauczyło od poprzedniego i tak to się toczy.

    > Aż tu nagle się okazuje, że winnym klątwy wiszącej nad całum krajem i
    > przechodzącej z pokolenia na pokolenie jest Mickiewicz Adam!

    No weźże Ty ostygnij wreszcie z tym Mickiewiczem. Nie chodzi o niego, tylko o sposób
    budowania programu. Nauczcie się wiersza na pamięć, a po co on go w ogóle napisał, to
    się nie interesujcie. To jest prawdziwy problem, a że Mickiewicz się akurat nawinął,
    to i poleciał na drugą stronę barykady. Słaby kaliber, ale zważ kto strzelał: Pezda
    to nie jest szczyt dziennikarstwa. Nie podniecaj się tym co ona mówi, tylko co
    Zalewska jej odpowiada.

  • 20. Data: 2017-03-20 20:41:07
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/20/2017 11:47 AM, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Bzdura. Przekonanie, że uczenie czegoś musi się odbyć kosztem nieuczenia
    > czegoś innego, jest przekonanim skrajnie niemądrym

    Skrajnie niemądre jest zakładanie że dasię upchnąc więcej historii i
    Mickiewiczów w tej samej ilości godzin. A do tego własnie w tej chwili
    pcha ideologia.

    > Polsko-Radzieckiej. A ja i tak ze szkoły wyniosłem Mickiewicza i rachunek
    > całkowy. A nie to, co sobie ktoś nakreślił.

    Ja też wynioslem. Ale młodsze pokolenie wyniesie *TYLKO* Mickiewicza.
    Rachunek całkowy nie istnieje i co gorsza różniczki też nie. Z
    matematyki nic nie ma poza pierdołami.

    > Ci "literaci", to miała być jakaś obelga?

    Dlaczego zakładasz że literaci to obelga? Mówię tylko że jeśli jeden
    minister ma wizje rozwoju technicznego a drugi minister ma wizje rozwoju
    tumanistycznego to tego nie da się zrealizować. Typowe dla partii
    opartej o dziadowskie ideologie.

    > Długie dziesięciolecia elity
    > stanowili ludzie wychowani na klasycznych maturach. Takich z greką i
    > łaciną.

    I matematyką? Za moich czasów była obowiązkowa.

    > Ale też i z Mickiewiczem. Ciekawe, że jak to pokolenie zaczęło
    > się wykruszać, to źle się zaczeło dziać również w inżynierii i naukach
    > ścisłych.

    Będzie kłopot żeby udowodnić że to z tego powodu akurat.

> [...]
    > "materiałoznawstwo", "działalność w zakresie dokonywania wynalazków
    > i odkryć naukowych", czy co tam sobie jeszcze naiwni marzą, by umieścić

    W technikum "metriałoznawstwo" jak najbardzoej było. Z elementami
    krystalografii. Najczęsciej na jakimś przedmiocie z gatunku
    "technologia". Sam byłem wałokowany eutektoidem na wykresie FeC. Ale to
    lata 90te. Na kierunku elektrycznym, żeby była jasność.