  • 11. Data: 2016-09-30 15:38:48
    Temat: Re: czujnik temp w stacji pogodowej
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-09-30 o 14:56, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Do VW kalibrowało się szlifierką :-)

    A mi elektryk obcęgami odłamywał kawałek aby dobrze pokazywało.
    Pewnie kwestia wprawy.

    --
    Irokez

  • 12. Data: 2016-09-30 16:05:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Do VW kalibrowało się szlifierką :-)

    Teraz w firmie tej opracowano jakieś
    nowe sposoby kalibracji pomiarów.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2016-10-06 12:14:49
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    W dniu 28.09.2016 o 08:54, tomekp pisze:
    > Witam
    > Czy ktos ogarnia jakiego rodzaju czujnik temperatury jest typowo
    > stosowany w tanich (20-30pln) termometrach/stacjach pogodowych. Np. taki
    > by mi pasowal
    > http://allegro.pl/termometr-cyfrowy-zewnetrzny-wewne
    trzny-2w1-i6523387069.html

    > Chcialbym mierzyc temp w miejscu (odleglosc ok. 15m) do ktorego mam
    > doprowadzony przewod 2x2.5mm2, czyli gruby. Wiec jesli czujnik jest
    > oparty na termistorze to chyba powinno dzialac gdybym przedluzyl go tym
    > kablem. Ale jesli jest to DS1820 lub cos cyfrowego to nie da rady.
    > Dobrze mysle czy niekoniecznie?

    No to przechodzimy do drugiego aktu.
    Nabyłem droga kupna taki termometr jak w linku. Czujnik temperatury
    przedłuzyłem tak jak zamierzałem. No i OK, odczyt temperatury prawidłowy.
    Ale...jest jeden mały problemik. Otóż te przewody użyte do przedłużenia
    czujnika biegna w jednym kablu energetycznym 5x2.5mm^2. Dwa spośrod nich
    były wolne wiec je wykorzystałem do przedłużenia czujnika. Pozostałe 3
    służą do zasilania pompy głębinowej. Ta pompa pracuje przez minute 3-4
    razy dziennie. No wiec gdy popatrzyłem na wskazania termometru, gdy
    pompa zaczęła pracować, to na wyświetlaczu zobaczyłem dziki zachód. Po
    wyłączeniu pompy wskazania wracają do normy. Wiem, ze nic się raczej nie
    da z tym zrobić bo pewnie gdy płynie prąd do pompy to na moich
    przewodach indukują się jakieś napięcia i to zaburza odczyt spadku
    napięcia na termistorze. A może są jakies sposoby odflitrowania tego
    brumu bez zaburzania rezystancji termistora?

  • 14. Data: 2016-10-06 18:19:32
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "tomekp" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > indukują się jakieś napięcia i to zaburza odczyt spadku napięcia na
    > termistorze. A może są jakies sposoby odflitrowania tego brumu bez

    Jaja częstotliwość może tam iść po przewodach sygnałowych? Bo ja bym
    spróbował poblokować do masy, kondziołami, końce przewodu/ów sygnałowych,
    coby przytłumiły się fałszujące odczyt szpilki, indukowane z sąsiednich
    przewodów. Dodatkowo, jeśli by się dało, po perełeczce ferrytowej, na
    zasilaniu i drugą, na sygnale. Gdyby nie rezystancja, to bym zaproponował po
    oporniku, ale tu, to widzę, że miałbys odczyt na amen do dupy.
    No, chyba, że tam chodzi o jakąś stałą czasową, gdzie, prócz rezystancji
    czujnika, istotne są też pojemności. No, wtedy to już chyba tylko po
    perełce...
    Sam jestem ciekaw, co grupa na to :)

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 15. Data: 2016-10-06 21:08:40
    Od: tomek <t...@a...ma.kota.pl>

> [...]
    > No, chyba, że tam chodzi o jakąś stałą czasową, gdzie, prócz rezystancji
    > czujnika, istotne są też pojemności. No, wtedy to już chyba tylko po

    Kondensator niestety fałszuje pomiar. Wygląda na to że to ustrojstwo
    mierzy napięcie implusowo. Faktem jest, ze na szybko przyczepilem duzy
    kodensator kilkaset nF. Odczyt wyszedl poza skale bo kondensator laduje
    sie impulsem i jest fałszywy spadek napiecia. Dławik zrobiłby zapewne to
    samo, nie mam pod ręką żadnego więc nie sprawdze. Chodzi mi po glowie
    jeszcze dioda zenera na napiecie rowne nap. zasilania, czyli tutaj
    bateria cr2030, czyli 3V. Mam tylko diody 3v3 wiec i tak bedzie za duzo.
    Poza tym dioda wytlumi tylko jedna połowe zaklucenia, co z drugą to nie
    wiem...
    Tez jestem ciekaw co grupa na to ;-)

  • 16. Data: 2016-10-06 21:50:17
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "tomek"

> [...]
    bateria cr2030, czyli 3V. Mam tylko diody 3v3 wiec i tak bedzie za duzo.
    Poza tym dioda wytlumi tylko jedna połowe zaklucenia, co z drugą to nie
    ---
    Mógłbyś się przyzwyczaić :-)

    Albo reklamuj :-)

    Jak chcesz się pobawić to kupujesz czujniki bezprzewodowe Bioterm (9 zł) i
    inne części by to w sieci udostępnić :-)

    A najoptymalniej będzie pewnie kupić stację ze zdalnym pomiarem (30 zł) lub
    pociągnąć osobny drucik ekranowany.

  • 17. Data: 2016-10-07 00:51:47
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "tomek" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości

    > Kondensator niestety fałszuje pomiar. Wygląda na to że to ustrojstwo

    Czyli jednak impuls, relaksacja, czy co i pomiar czasu między wartoscią A, a
    wartością B, na tej podstawie określenie parametru.
    Wydaje mi się, że pozostaje pobawić się z owijaniem kabla doprowadzającego
    wokół pierścionka.

    > mierzy napięcie implusowo. Faktem jest, ze na szybko przyczepilem duzy
    > kodensator kilkaset nF. Odczyt wyszedl poza skale bo kondensator laduje
    > sie impulsem i jest fałszywy spadek napiecia. Dławik zrobiłby zapewne to

    Ano, czyli kiszka...

    > samo, nie mam pod ręką żadnego więc nie sprawdze. Chodzi mi po glowie

    Prawie na pewno,odrobinę inaczej liczy się stałą czasową RL, niż RC, ale
    różnica jest powiedzmy, kosmetyczna.

> [...]
    > cr2030, czyli 3V. Mam tylko diody 3v3 wiec i tak bedzie za duzo. Poza tym
    > dioda wytlumi tylko jedna połowe zaklucenia, co z drugą to nie wiem...

    Pomyślałem sobie o pewnej rzeczy, zasugerowałem sie antenami ze
    wzmacniaczem, wiadome jest, że najlepiej jest wzmacniacz włączyć jak
    najbliżej anteny, zasilając go choćby po kablu. Jeśli by się dało układ
    pomiarowy umieścić przy samym czujniku, w sposób chroniący go od
    niepożądanych wpywów środowiska, a do miejsca obróbki wyprowadzić już
    konkretny sygnał, to można go będzie sobie odkłócać na wszelkie sposoby, bo
    co się zaindukuje, to sobie kondziołkami, czy cewkami odetniemy, zostanie
    sygnał użyteczny. Albo na miejscu pomiaru sam układ całkujący, zaś uzyskane
    z niego impulsy wyprowadzić uformowane i ostateczny pomiar wykonywać tam,
    gdzie obecnie. Ja w Lidlu nabyłem stację pogodową, za stówkę, sama stacja, z
    zegarem synchronizowanym DCF77 jedzie już na 2, czy 3 komplecie baterii,
    przez prawie 2 lata, ale wynos czujnika temperatury, od początku jedzie na
    pierwszym komplecie, który od niemal roku pyskuje, że baterie lada-moment
    powiedzą BE, ale dzielnie wytrzymał zimą -19.5 stopnia, aż pewnego letniego
    dnia wziąłem wynosik delikatnie w rekę i puściły paski, którymi zamocowałem
    go do balkonu. Deszcz, słońce, mróz, upał, wynosik sprawuje się nienagannie,
    założyłem nowe paski mocujące. Pomiar co ok. 30 sekund. Komunikacja 433 MHz.
    (z czego, z pewnych względów, jestem niezadowolony)
    No, to czekamy, co pozostali koledzy zaproponują :))

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 18. Data: 2016-10-07 02:16:06
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > To jeszcze napisz w jaki sposob przekalibrowac.

    Nie wiem jak ten badziew z dyskontu, ale droższe stacje pogodowe mają
    pod obudową I2C, to i przeprogramować mikrokontroler można.

  • 19. Data: 2016-10-07 10:58:25
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

> [...]
    > zostanie sygnał użyteczny. Albo na miejscu pomiaru sam układ całkujący,
    > zaś uzyskane z niego impulsy wyprowadzić uformowane i ostateczny pomiar

    Nie da sie, za dużo rzeźby by było.

    Pozostaje mi sie przywyczaić jak kolega re sugerowal ;-)