    From: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Blokowanie kol bezprawne ?
    Date: Fri, 16 May 2003 13:10:03 +0200

    Artur Golanski wrote:

    > Nie prościej było wymienić jakie 'inne' ?

    sięgnij do odpowiedniego rozporządzenia

    > Piszę i mam na myśli wyroki (już conajmniej dwa) sądu.

    prawomocne?

    > Podasz link ?

    To co istotne ponizej, reszta to rozważania o kompetencjacj SN i TK
    dopuszczalności pytań do SN. Ale całość być może jest na http://pub.sn.pl/
    " Z kolei, z uzasadnienia postanowienia Sądu Okręgowego wynika, iż
    przedmiotem wątpliwości nie jest treść któregokolwiek przepisu mającego
    mieć zastosowanie przy rozpoznawaniu środka odwoławczego w tej sprawie,
    lecz kwestia zgodności art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
    Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) z art. 92
    Konstytucji RP z 1997 r., gdyż ten przepis ustawy nie daje żadnych
    wytycznych dotyczących rozporządzenia wykonawczego. Sąd Okręgowy zwraca
    przy tym uwagę na to, że wydane na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z 1997
    r. Prawo o ruchu drogowym rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych
    nieprecyzyjnie rozgranicza znaki poszczególnych rodzajów (nakazu,
    zakazu, ostrzeżenia i informacji). To spowodowało, że znak informacyjny
    D-44 strefa parkowania jest jednocześnie znakiem zakazu parkowania w tej
    strefie bez uiszczenia opłaty za postój. W ten sposób, z przekroczeniem
    upoważnienia ustawowego, w drodze rozporządzenia, wprowadzona została
    odpowiedzialność za wykroczenie polegające na nieuiszczeniu opłaty za
    parkowanie, co, zdaniem Sądu Okręgowego nie ma nic wspólnego z zakresem
    obowiązywania prawa o ruchu drogowym. Znamiona takiego wykroczenia, tak
    jak to jest w wypadku art. 121 kw, muszą zostać określone w ustawie, co
    stanowi wymóg konstytucyjny (art. 42 ust. 1 Konstytucji RP z 1997 r.),
    wynikający także z art. 1 § 1 kodeksu wykroczeń.
    We wniosku Prokuratury Krajowej wyrażony został pogląd, iż to Sąd
    Okręgowy zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na pytanie
    przedstawione Sądowi Najwyższemu, gdyż właśnie do sądu meriti należy
    ustalenie, czy zachowanie polegające na nieuiszczeniu opłaty za
    parkowanie (postój pojazdu) w strefie parkowania oznaczonej znakami
    drogowymi D-44 i D-45 stanowi wykroczenie określone w art. 92 § 1 kw.
    Przepis ten, w sposób nie budzący żadnych wątpliwości, przewiduje
    odpowiedzialność za wykroczenie, polegające m.in. na niestosowaniu się
    do znaku drogowego. Rodzaje znaków i sygnałów drogowych, w istocie
    określa art. 7 ust. 1 Prawa o ruch drogowym, upoważniając w jego ustępie
    2 do wydania rozporządzenia określającego znaki i sygnały obowiązujące w
    ruchu drogowym, ich znaczenie i zakres obowiązywania. Z art. 7 ust. 1
    tej ustawy wynika jedynie to, że znaki i sygnały drogowe wyrażają
    ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub informacje, co oznacza także, że jeden
    znak drogowy może wyrażać więcej niż jedno ostrzeżenie, zakaz, nakaz lub
    informację, oraz że jeden znak drogowy może wyrażać np. zarówno
    informację, jak i zakaz. Tak jest w wypadku wielu znaków drogowych i
    dotyczy to także znaku D-44, który informuje (§ 58 ust. 4 rozporządzenia
    o znakach i sygnałach drogowych) o strefie parkowania oraz o zakazie
    postoju pojazdu bez uiszczenia opłaty. Co prawda, we wniosku zwrócona
    została uwaga na to, że wątpliwości Sądu Okręgowego co do
    konstytucyjności odnoszą się do § 58 tego rozporządzenia, określającego
    w ust. 4 znak D-44 strefa parkowania, to jednak za kwestię wyjściową i
    przesądzającą konstytucyjność tego przepisu uznano to, czy przepis art.
    7 ust. 2 ustawy z 1997 r. Prawo o ruchu drogowym jest zgodny z art. 92
    Konstytucji RP.
    Jednakże z uzasadnienia postanowienia Sądu Okręgowego jednocześnie
    wynika, że Sąd ten nie ma wątpliwości co do konstytucyjności przepisów
    ustawowych i podustawowych dotyczących ustanawiania stref parkowania, w
    których za postój pojazdu pobierana jest opłata. Jeżeli strefy tego
    rodzaju, co również nie budzi żadnych wątpliwości, ustanawiane są na
    drogach, to logiczną tego konsekwencją jest możliwość i konieczność ich
    oznaczania za pomocą znaków drogowych. Odpowiedni znak mógł być
    określony tylko w powołanym już wielokrotnie rozporządzeniu z 1999 r. o
    znakach i sygnałach drogowych. Uczynione to zostało w jego § 58 w ust.
    4. Treść tego przepisu także nie budzi wątpliwości Sądu Okręgowego."