  • 91. Data: 2015-07-28 12:54:22
    Temat: Re: kids react to walkmans
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > No, właściwie co? :-)
    > Bo oczywista odpowiedź, że różnice ciśnień wywołane
    > pochłoniętym promieniowaniem słonecznym się nie liczy...

    Właśnie to się liczy. Liczy się wytłumaczenie, że i wiatry,
    i woda w rzekach są słońcem pędzone. Rzecz dzisiaj znana
    i oczywista, ale bardzo tajemnicza w takim na przykład
    neolicie. Chodzi o to, by dzieciak nie tkwił w jaskini,
    a "włączył się w krąg współczesnej nauki".

    W zupełności wystarczy pokazanie tego na łatwych przykładach
    wiatrów stałych, jak bryza czy monsun, powstających w dobrze
    opisanych warunkach. Równania gazowe też są przy tym zbędne,
    dość pokazać jak zmienia sie powietrze przy ogrzaniu.

    > A jak to się *dokładnie* dzieje, że transformator działa?
    > Bo od dawna staram się to pojąć, ale bezskutecznie. Starając
    > się dotrzeć do odpowiedzi dowiedziałem się wielu rzeczy,
    > z cudami dziejącymi się w polu bliskim i falami zanikającymi
    > włącznie, ale wiele to nie wniosło. Niestety szkolne opowieści
    > mówią tylko to, co się stanie na wtórnym, jeśli odpowiednio
    > zasilić pierwotne, ale mechanizmu nikt uczciwie nie tłumaczy.

    "*Uczciwie* nikt nie tłumaczy" -- bo uczciwie jest przedstawiać
    kilkuletnim dzieciom sprawy w należnym uproszczeniu.

    > Samo w sobie to nie jest złe, ot po prostu zwalniasz zasoby
    > intelektualne i pamięciowe, które zostałyby pochłonięte przez
    > opanowanie tego tematu. Pytanie tylko, co się z nimi stanie.
    > Jeśli zostaną przeznaczone na opanowanie przydatniejszej
    > (w rozumieniu osobniczym) rzeczy, to nawet lepiej. Problem
    > jest wtedy, gdy nie zostaną na nic przeznaczone.

    To jest mit, to z tymi zasobami. Wiara w to, że przyswojenie sobie
    wiedzy potrzebnej do rozwiązania układu równań tak zaabsorbuje
    zasoby, że nie starczy ich do nauczenia się komponowania krótkich
    i zrozumiałych tekstów, ta wiara jest takim samym zabobonem, jak
    pogląd, że częste mycie pozbawia organizm sił witalnych. A bardzo
    jest ten przesąd rozpowszechniony, również wśród ciał pedagogicznych
    na decydenckich stanowiskach. Szuka się więc wybitnych humanistów
    wśród kilkulatków. A jak się znajdzie, to się w nich podsyca myśl,
    że tylko w jednym kierunku mają zdolności.

    "Opanowanie rzeczy w rozumineiu osobniczym", to tylko część tego,
    co ma zapewnić szkoła. Wcale nie najważniejsza część. Stokroć
    wżniejsze jest to, co musi być podstawą do tego rozwoju osobniczego.
    Szkoła podstawowa ma przede wszystkim przekazać kulturę, w której
    żyjemy. Kulturę najszerszym rozumieniu, obejmującą stan wiedzy o tych
    wszystkich elektronach, sonetach, rzekach, wiatrach, rybosomach,
    gwiazdach, planetach itp.

    --
    Jarek

  • 92. Data: 2015-07-28 12:57:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > A mówili, dlaczego obiektyw ma tak skomplikowaną budowę
    > zamiast składać się z jednej, łatwej do wyjaśnienia, soczewki?
    > "Nie garb się?" :-)

    Jasne, że mówili! Nie wiem jak w szkołach dla milicjantów, tam
    nie uczęszczałem, ale w moich wyjaśniali mi dlaczego używa się
    w optyce różnych gatunków szkła i łączy je ze sobą.

    > Tam od razu triody. Mnie sam opis zasady działania katody
    > tlenkowej wystarczy. Ale za to *DOKŁADNY*, bez pierniczenia
    > o "pracy wyjścia".

    No więc dokładnie nie powiedzieli jaka jest metodyka obliczeń
    wszystkich krzywizn w obiektywie kamery. O tlenkowej katodzie
    też dość by było powiedzieć, że jest. Szkoła nie jest miejscem,
    gdzie o rozwiązaniach technicznych należy mówić dokładnie.
    W ogóle nie jest miejscem, gdzie uchodzi pierniczenie.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2015-07-28 12:58:12
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Prezentując... Przy próbie rozruchowej zazwyczaj
    > wyciągał gotowca spod stolika. :->

    Przecież to wiadome, bo większość chyba nie działała :)

    > A na co komu zabezpieczenia przeciwzwarciowe?

    No, choćby po to, aby bateria pochodziła dłużej, niz 5 minut, bo obu
    użytkownikom chciało się przycisnąć klucz i go przytrzymać. A sztuczka A.S.
    polegała na tym, że w obwodzie były 2 żaróweczki, połączone w szereg, każda
    zaś zbocznikowana kluczem. W stanie "spoczynku" jarzyły się stłumionym
    światłem, a jak się nacisnęło jeden z kluczy, to zwierało się swoją żarówkę
    i ta druga dostawała całość napięcia, jasno się rozjarzając, nasza
    oczywiście gasła. Stąd moje "ale", bo jak się nacisnęło oba klucze, to
    robiło się zwarcie, gdzie jedyną opornością były przewody i Rw baterii.

    > Deklaracja zgodności bardziej potrzebna.

    Dzisiaj tak, ale te 35 lat temu raczej nikt o to nie dbał.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 94. Data: 2015-07-28 13:06:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Oczywiście, należało to wypróbować na ulubionej płycie Mamusi/Tatusia,
    > nie do zdobycia, bo przywiezionej przez Ciocię Gienię z Ameryki :P :)
    > Ja widziałem wersję z tutką papieru (kartka z zeszytu A5) zwiniętą i
    > przebitą w rogu zwykłą szpilką, grało.

    Zwijanie papieru w tutkę to zły pomysł. Zainspirowany obserwacją patefonu,
    lecz bez naukowego uzasadnienia. Lepsza była prosta kartka papieru
    z wbitą w jednym rogu igłą krawiecką, trzymana ręką za róg po przekątnej.
    To gra, i to nawet głośno.

    A Słodowy rzeczywiście pokazywał jak zrobić gramofon. I to taki "prawdziwy"
    z wkładka krystaliczną i ramieniem z listewki. Kartkę z igłą chyba też
    pokazał, jako podbudowę teoretyczną.

    --
    Jarek

  • 95. Data: 2015-07-28 13:13:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Właśnie to się liczy. Liczy się wytłumaczenie, że i wiatry,
    > i woda w rzekach są słońcem pędzone.

    Tylko będzie to równie wiele tłumaczyło, co stwierdzenie,
    że są pędzone duchem bożym... Teraz pokaż dzieciakowi
    globalny rozkład wiatrów i wytłumacz jak to możliwe, że
    w okolicach równika obok siebie stale wieją wiatry
    *w przeciwną stronę*. :-)

    > "*Uczciwie* nikt nie tłumaczy" -- bo uczciwie jest przedstawiać
    > kilkuletnim dzieciom sprawy w należnym uproszczeniu.

    I wytrwale pilnować, by się nie garbiły, gdy jakieś bardziej
    kumate zada pytanie będące w jawnej sprzeczności z modelem.

    > To jest mit, to z tymi zasobami.

    Żaden mit, każdy z nas ma ograniczone możliwości, również
    w tym zakresie. Natomiast potem polemizujesz z rzeczami, których
    nie napisałem, więc nie pociągnę tego wątku. Podstaw należy
    bezwzględnie uczyć, lecz cały kłopot w tym, by ustalić, co to
    dziś są podstawy. Bo moim zdaniem zasada działania telefonii
    GSM do nich się nie zalicza. Jak i, nawiasem mówiąc, znajomość
    tabliczki mnożenia i umiejętność ręcznego pisania (w odróżnieniu
    od czytania).

    > "Opanowanie rzeczy w rozumineiu osobniczym", to tylko część tego,
    > co ma zapewnić szkoła.

    Nie. Osobniczo to ja mogę sobie uważać, że potrzebna mi jest wiedza
    o geologii złóż, bo jestem/zamierzam być rekinem naftowym. Nie chcę
    i nie oczekuję, że nauczy mnie tego szkoła, w szczególności stopnia
    niższego.

    >Kulturę najszerszym rozumieniu, obejmującą stan wiedzy o tych
    > wszystkich elektronach, sonetach, rzekach, wiatrach, rybosomach,
    > gwiazdach, planetach itp.

    Z tym się zgadzam, ale właśnie o tym piszę wyżej: ktoś uznał,
    że rybosom to podstawa, a telefonia komórkowa nie. Decyzja
    najzupełniej arbitralna.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 96. Data: 2015-07-28 13:13:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Edison musiał chyba udowodnić, że był pierwszy

    Nie musiał. Wynalazca nie jest od udowadniania czegokolwiek, a amerykański
    urząd nawet wiele nie bada -- tam się zakłada, że jak coś ma wyjść, wyjdzie
    w praniu.

    > Myślę, że warto by powtórzyć serię, by dzieciakom dać jakieś pojęcie,
    > jak to wszystko działa(ło). BiL(+T), Rexia, masowo powtarzali, mogli
    > by powtórzyć też inne.

    Ale gdzie powtórzyć? W TVP nie nadaje już dobranocki.

    --
    Jarek

  • 97. Data: 2015-07-28 13:18:35
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > No więc dokładnie nie powiedzieli jaka jest metodyka obliczeń
    > wszystkich krzywizn w obiektywie kamery. O tlenkowej katodzie

    Jak miałem w zawodówce o mikroskopie, to do obliczania powiększenia były dwa
    wzory. Jeden dokładny, ale trochę skomplikowany, drugi bardzo prosty, choć
    nieco gorzej z dokładnością. I tu uważam, że było dobrze, bo pokazało, że do
    rozwiązania można było dojść więcej, niż jedną drogą, a także, czym skutkuje
    wybór każdej z nich.

    > też dość by było powiedzieć, że jest. Szkoła nie jest miejscem,
    > gdzie o rozwiązaniach technicznych należy mówić dokładnie.

    Ale nalezy zrobić to uczciwie. Powiedzieć wprost, że jest to uproszczenie i
    ZACHĘCIĆ dzieciaki do dalszych, dokładniejszych poszukiwań. Niestety, nasza
    szkoła za moich czasów jeśli, to raczej zmuszała młódź do tego, powodując w
    tejże wręcz nienawiść do nauki. Ja po ponad 30 latach dopiero odkrywam, jaką
    niesamowitą rzeczą jest nauka, wiedza, mądrość, gdyż powoli schodzi ze mnie
    wywołane zwyczajami szkolnymi zohydzenie nauką i wszelkimi aspektami
    zdobywania wiedzy.

    > W ogóle nie jest miejscem, gdzie uchodzi pierniczenie.

    Ale niestety, pierniczy się. Na potęgę. Albo przynajmniej, pierniczyło się.
    Matematyca pierniczyła o tabliczce mnożenia i układach równań z dwiema
    niewiadomymi, polonistka pierniczyła o poetach okresu pozytywizmu, fizyk
    pieniczył o równoległoboku sił, a wuefista jako lekcję dawał trzykrotne
    obiegnięcie jeziorka, żłopiąc w tym momencie kawusię w magazynku z innymi
    belframi. A w daną grę (siatkówka, noga, kosz), należało umieć grać od
    samego powiedzenia przez uczyciela "macie piłkę i grajcie". Bez uprzedniego
    przygotowania, wyjaśnienia zasad, przećwiczenia działania w grze... Szkoła
    pierniczeniem stała. Ale sygnalizującym to dzieciom rodzice wmawiali "ej
    pieścisz się pieścisz", albo też wmawiali pierniczenie, ochoczo czekając z
    pasem na to, aby dzieciakowi podwinęła się noga, by móc wyładować na nim swe
    frustracje. To wszystko jest z życia, obserwowałem innych uczniów i
    niektórzy mi mówili, co się dzieje. Nie pierniczyli.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 98. Data: 2015-07-28 13:23:39
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jasne, że mówili! Nie wiem jak w szkołach dla milicjantów, tam
    > nie uczęszczałem, ale w moich wyjaśniali mi dlaczego używa się
    > w optyce różnych gatunków szkła i łączy je ze sobą.

    Mnie również mówili o aberracjach, ale w liceum o profilu mat-fiz.
    Ale nie mówili, dlaczego najpierw robi się grubą soczewkę skupiającą,
    by ją potem "psuć" rozpraszającą i dlaczego w ogóle jest ich tak dużo.

    > Szkoła nie jest miejscem, gdzie o rozwiązaniach technicznych należy mówić
    dokładnie.

    No ale gdzie tu sens? Przecież ta sama szkoła uczy, że tlenki metali
    słabo przewodzą prąd, a tu przychodzi jakiś geniusz i uczciwą, gorącą
    rurkę macza w jakichś tlenkach i węglanach, twierdząc, że tak będzie
    lepiej. Ale jeśli tak bardzo chcesz przeanalizować działanie triody, to
    był tu stosunkowo niedawno wątek, gdzie kilka zupełnie rozsądnych osób
    nie mogło dojść do porozumienia, jak naprawdę działa siatka w lampie. :-)

    > W ogóle nie jest miejscem, gdzie uchodzi pierniczenie.

    No to chyba dawno nie byłeś. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 99. Data: 2015-07-28 13:28:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    ACMM-033 pisze:

    > No, choćby po to, aby bateria pochodziła dłużej, niz 5 minut, bo obu
    > użytkownikom chciało się przycisnąć klucz i go przytrzymać.

    Ja się tylko uśmiecham do własnych wspomnień z dzieciństwa, Drogi
    Kolego. ;-)

    Pamietam m.in. odcinek, w którym Pan Słodowy prezentuje, jak zrobić
    lampkę nocną z puszki po kawie. Dziś by mu za takie pomysły nogi przy
    samej szyi powyrywano...

    > Dzisiaj tak, ale te 35 lat temu raczej nikt o to nie dbał.

    Śmiem twierdzić, że jest to jeden z głównych powodów tego, że
    Ty i ja coś dziś potrafimy zrobić...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 100. Data: 2015-07-28 13:30:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ale gdzie powtórzyć? W TVP nie nadaje już dobranocki.

    Ale za to jest Ziarno...

    Pozdrawiam, Piotr