  • 31. Data: 2018-11-16 17:37:17
    Temat: Re: koniec diesli
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu piątek, 16 listopada 2018 15:48:13 UTC+1 użytkownik Mateusz Viste napisał:

    > Pozyskiwanie żywności nie uważam za bezsensowną czynność. Przy czym jeśli
    > kolega przeczyta moją poprzednią wypowiedź uważniej, to zauważy iż nie
    > była ona do końca poważna.

    > W porównaniu z dzisiejszymi standardami, wydajność była zdecydowanie
    > mizerna. Ja zauważam tylko, iż ta wydajność była jednak wystarczająca.
    Słyszałeś o czymś takim jak przednówek?

  • 32. Data: 2018-11-16 17:45:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    ..

    >W porównaniu z dzisiejszymi standardami, wydajność była zdecydowanie
    >mizerna. Ja zauważam tylko, iż ta wydajność była jednak
    >wystarczająca.
    >Zważywszy na to iż obecne państwa "rozwinięte" wykorzystują zasoby
    >naturalne między 2 a 6x szybciej niż te zasoby są w stanie się
    >odtworzyć,

    Co masz na mysli ?

    Bo wyglada na to, ze w 200 lat zuzyjemy rope, ktorą natura milionami
    lat produkowała.
    W 500 lat wegiel ...

    >nie mam przekonania czy pęd w kierunku ciągle wyższej wydajności jest
    >zupełnie słuszny.

    No ale najesc sie chcemy.
    Zywnosc o tyle dobra, ze popyt jest ograniczony.
    Jak zaczniemy produkowac za duzo, to szybko przestaniemy.

    No chyba, ze biopaliwa ...

    J.

  • 33. Data: 2018-11-16 17:48:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Q,E,D." napisał w wiadomości grup
    >Fizycy opracowali już metodę uzyskiwania izomeru magazynującego
    >energię
    >słoneczną - i to z podstawowych, dostępnych masowo cząsteczek. Duża
    >eneria w małej pojemności, stabilna przez 8 lat. To najciekawszy nowy
    >kierunek, bo standardowe baterie, ładowany w sieciach miejskich to
    >ślepa
    >uliczka.

    Ale czy nie masz na mysli energii cieplnej ?
    Bo zdaje sie, ze tego dotyczylo odkrycie.

    No coz, moze zlikwidowac problem smogu w miescie, jesli da sie kupic
    "wklady grzewcze" ladowane w lato.

    Ale zeby mogly zasilac nasze parowozy, to chyba trzeba bedzie troche
    popracowac :-)

    J.

  • 34. Data: 2018-11-16 17:48:57
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 16 Nov 2018 08:37:17 -0800, Bolko wrote:
    > Słyszałeś o czymś takim jak przednówek?

    Co roku słyszę, jak dziewczyny mi skomlą w marcu że głodne.

    Sugerujesz, że bez wszechobecnej mechanizacji, masowego nawożenia i
    sztucznego nawadniania, ludzie przymieraliby głodem każdej wiosny? Jak
    chłop miał hektar terenu i musiał z tego wyżywić 7 gęb to faktycznie miał
    problem. Ale ja pisałem przecież - hektary dwa mają być. I świnia. Tak
    przynajmniej podaje J. Seymour (nie, nie chodzi o Dr. Quinn).

    Mateusz

  • 35. Data: 2018-11-16 17:51:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Bezrobocia nie likwiduje się przez nakazywanie wykonywania
    >bezsensownych czynności. A skoro tak, to opatentuj pomysł na
    >likwidację bezrobocia w ten sposób, aby bezrobotni na zmianę
    >wykopywali i zakopywali duży dół.

    No, we Wroclawiu Niemcy pare razy Odre przestawiali, oczywiscie z
    pozytkiem dla miasta :-)

    >100 lat temu, to i maszyn nie było, i rewolucji Borlauga, staraj się
    >nie pisać publicznie, jak to wtedy było dobrze z wydajnością
    >rolniczą, bo tylko się ośmieszasz.

    Tak czy inaczej mozemy sie bez silnikow utrzymac.
    W stylu troche sredniowiecznym, ale mozemy ...

    J.

  • 36. Data: 2018-11-16 18:01:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    ..
    >A tak na poważniej to 100 lat temu nie było ciągników, każdy orał jak
    >mógł i jakoś ludzie żyli, do tego żywności było na tyle że i na
    >eksport
    >do miasta starczyło. Niezwykle ciekawie temat porusza John Seymour w
    >swoich książkach. Podaje on, iż jedna rodzina spokojnie wyżyje z 2 ha
    >uprawy. Reszta to eksport lub bufor na gorsze lata. Żadnego ciągnika
    >nie
    >potrzeba, podstawą do wszystkiego jest dobra świnia, kobieta i
    >sprawne
    >ręce.

    Tak to chyba jakos wygladalo kilkadziesiat lat temu.
    Nazywalo sie "bieda az piszczy" ...

    Dzis slysze, ze z 30ha nie da sie wyzyc.
    Oczywiscie na odpowiednim poziomie - ubrac sie trzeba, dom zbudowac,
    komputer dzieciom kupic, sobie samochod ...

    Nawiasem mowiac - w panszczyznianych czasach jednostką pola byl łan -
    ok 20-30 ha.
    I z tego musiała sie rodzina utrzymać, i to wielopokoleniowa.

    I jeszcze na panskim odpracowac.

    J.

  • 37. Data: 2018-11-16 18:03:07
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 16 Nov 2018 17:45:28 +0100, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    ..

    > Co masz na mysli ?

    https://bit.ly/1mDagbt

    pełny link:
    http://www.theworldcounts.com/counters/
    shocking_environmental_facts_and_statistics/
    what_is_the_environmental_footprint

    > Bo wyglada na to, ze w 200 lat zuzyjemy rope, ktorą natura milionami lat
    > produkowała. W 500 lat wegiel ...

    Przypadek szczególny.

    > No ale najesc sie chcemy.

    To zapewne część problemu. Chcemy dużo jeść, niejednokrotnie egzotycznie
    (bo przecież lokalne ziemniaki są dla plebsu) ale mało za to płacić. Do
    tego pośrednik z reguły chce na tym zarobić. A na końcu tunelu jest
    rolnik który zapożyczył się na całe życie, niewiele zarobi a żeby przeżyć
    i pozostać "konkurencyjny" zmuszony jest korzystać z brzydkich procederów
    w imię wydajności i niskiej ceny.

    Mateusz

  • 38. Data: 2018-11-16 18:08:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Fri, 16 Nov 2018 13:28:23 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski

    >Jedyną wadą akumulatora jest nie tyle pojemność, co powolność jego

    Pojemnosc troche tez. Na gazie mialem ~300km zasiegu i to bylo troche
    uciazliwe..

    >ładowania (głównie aby się nie psuł po paru cyklach szybkiego
    >ładowania).

    Kombinuja z elektrodami ciekłymi - akumulator mozna by zatankowac.

    Mnie sie platonicznie podobaja akumulatory sodowo-siarkowe - mimo
    paru wad zdaja sie miec sporo zalet.
    W tym i mozliwosc tankowania w trasie ...

    No i ciagle nam zostaja w rezerwie ogniwa paliwowe, chocby na wodor.

    J.

  • 39. Data: 2018-11-16 18:12:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >ile koni i ludzi trzeba żeby zaorać 10 ha pole?

    Nieduzo.

    Morga - obszar jaki moze zaorac czlowiek z zaprzegiem od rana do
    poludnia.
    tak od 0.3 do 1 ha.

    A przeciez nie musisz tych 10ha skosic w jeden dzien - dawniej
    rolnikowi na takim polu wystarczal chyba 1 kon ...

    J.

  • 40. Data: 2018-11-16 18:17:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No nie, za drugim razem przecież tłumaczył że sam tak wybrał. Tylko po
    > prostu uznał, że elektryk nie nadaje się do niczego.

    Wręcz przeciwnie - jest zajebisty, tylko u innych;)

    Shrek