  • 91. Data: 2018-11-19 10:35:38
    Temat: Re: koniec diesli
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 19.11.2018 Mateusz Viste <m...@n...pamietam> napisał/a:

    > Tutaj mamy do czynienia jednak z niezwykłym przypadkiem fanatyka
    > internetowego, który poza internetem woli jeździć spalinką :)

    Bo tu już by trzeba własne niewirtualne pieniądze zaangażować,
    trollowanie na newsach jest za friko :-) Podobnie jak zalajkowanie
    na Fejsie "ratujmy puszczę Białowieską", bo sortowanie śmieci
    już jakiegoś wysiłku wymaga...

    > Czy na pewno? Hybryda to jednak sporo większy koszt zakupu, mocno
    > skomplikowana konstrukcja, drogi serwis, upośledzony zasięg (nawet
    > względem "normalnego" elektryka)... No i nie zmienia to faktu że hybryda

    Hybrydę rozumianą jako silnik spalinowy działający w optymalnych
    warunkach wyłącznie napędzający generator. A dalej mamy klasycznego
    elektryka. Niewielki akumulator, brak sprzęgła, brak skrzyni,
    silniki przy kołach. To nie jest specjalnie bardziej
    skomplikowana konstrukcja od klasycznego spalinowca,
    zasięg podobny, a cena może być wyższa raczej tylko z racji
    małej skali produkcji.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 92. Data: 2018-11-19 10:36:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 19 Nov 2018 10:31:03 +0100, Myjk

    > Na prawdę

    <Pac!> :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 93. Data: 2018-11-19 10:46:30
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 19 Nov 2018 09:35:38 +0000, Dominik Ałaszewski wrote:
> [...]
    > elektryka. Niewielki akumulator, brak sprzęgła, brak skrzyni, silniki
    > przy kołach. To nie jest specjalnie bardziej skomplikowana konstrukcja

    Kolega Michał wspominał wcześniej że te silniki przy kołach (po jednym)
    ma, ale dodatkowo też jakieś cuda są które pozwalają silnikowi
    termicznemu napędzać wał bezpośrednio, + jakieś mechanizmy pozwalające do
    włączać / odłączać w czasie rzeczywistym... Ze mnie żaden mechanik, ale
    na prosty rozum brzmi mocno skomplikowanie. Jak mam rozebrać w moim VAZie
    przedni most to schodzi mi spokojnie cały dzień, a to bardzo prosta
    konstrukcja jest. Nie wyobrażam sobie tego gdyby po drodze jeszcze były
    jakieś silniczki, przekładnie czy bóg wie co.

    A skoro w tej hybrydzie silnik potrafi napędzać koła, to domniemywam że
    zwykła skrzynia dalej tam musi gdzieś być, więc gdzie oszczędność? No
    chyba że to ja czegoś całkiem nie zrozumiałem i hybryda to faktycznie
    normalny elektryk jest, tyle że z dodanym agregatem pokładowym.

    Mateusz

  • 94. Data: 2018-11-19 10:52:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 19 Nov 2018 09:35:38 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski

> [...]
    > trollowanie na newsach jest za friko :-) Podobnie jak zalajkowanie
    > na Fejsie "ratujmy puszczę Białowieską", bo sortowanie śmieci

    Czytać ze zrozumieniem, nie tylko w internetach, większość też nie potrafi.
    Przez to pośrednio albo bezpośrednio trolluje i ląduje ostatecznie w kiblu.
    No bo ileż można w kółko powtarzać to samo, skoro druga strona nie umie
    zrozumieć.

> [...]
    > skomplikowana konstrukcja od klasycznego spalinowca,
    > zasięg podobny, a cena może być wyższa raczej tylko z racji

    Tylko że silnik pracujący w optymalnych warunkach nie jest wcale
    komfortowy. Outlander PHEV jest co prawda dobrze wyciszony, ale pracujący
    "optymalnie" silnik w trybie hybrydy słychać. Co prawda powyżej 100 już
    nie, ale hybryda jest właśnie na niskie prędkości, to wtedy pokazuje zalety
    -- do jazdy powyżej 120/h zupełnie nie ma sensu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 95. Data: 2018-11-19 11:45:43
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > termicznemu napędzać wał bezpośrednio, + jakieś mechanizmy pozwalające do
    > włączać / odłączać w czasie rzeczywistym... Ze mnie żaden mechanik, ale

    A jeśli tak, to oczywiście. Skomplikowane, więc drogie.

    > A skoro w tej hybrydzie silnik potrafi napędzać koła, to domniemywam że
    > zwykła skrzynia dalej tam musi gdzieś być, więc gdzie oszczędność? No

    Tu żadna. Czyli to bardziej spalinowiec wspomagany elektrycznie,
    niż elektryk z generatorem prądu.

    > chyba że to ja czegoś całkiem nie zrozumiałem i hybryda to faktycznie
    > normalny elektryk jest, tyle że z dodanym agregatem pokładowym.

    A tu pewnie kwestia definicji. Może faktycznie hybryda to
    spalinowiec ze wspomaganiem, a to powinno się inaczej (jak?)
    nazywać.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 96. Data: 2018-11-19 12:00:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup

    >A jeśli tak, to oczywiście. Skomplikowane, więc drogie.

    Albo i nie, jesli zrobic tradycyjny naped na przod, i elektryczny na
    tyl.

    >Tu żadna. Czyli to bardziej spalinowiec wspomagany elektrycznie,
    >niż elektryk z generatorem prądu.

    Toyoty/Prius tak jakos maja - jest ciekawa przekladnia
    mechaniczno-elektryczna.
    Ponoc dlatego, ze elektryczna przynosci 70% strat, wiec staraja sie
    pchnac sporo mocy mechanicznie.

    Ale tu byl Outlander, to moze inaczej.

    >A tu pewnie kwestia definicji. Może faktycznie hybryda to
    >spalinowiec ze wspomaganiem, a to powinno się inaczej (jak?)
    >nazywać.

    Prius potrafi tez na samym elektryku ...

    J.

  • 97. Data: 2018-11-19 12:10:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Mon, 19 Nov 2018 10:21:20 +0100, Jacek Maciejewski

    >Właśnie że prawo Moora nie działa w odniesieniu do baterii. :/

    Zdaje sie, ze przestalo dzialac i co do ukladow scalonych.

    >Trzeba sobie odpowiedzieć czemu się to robi. Żeby można było uzyskać
    >dobre
    >parametry ładowania i rozładowania. To nei jest przypadek że tak to
    >wygląda.

    Tesla troche powiekszyla.

    >Z tym się nie da polemizować.

    Jak sie nie da ? Jesli tymczasowe, to sie da, jesli wyzej pisze ze tak
    jest dobrze, to nie jest tymczasowe :-)

    Uzyli 18650, bo tanie i dostepne.
    Ale widac rozwiazanie jest dobre i powiekszanie niezbyt wychodzi ...

    >No i tu jest pytanie, czemu "przemysł" ponad 100 lat z tym zwleka?
    >Dlaczego
    >walka z akumulatorami rozpoczęła się tak realnie na dobre dopiero jak
    >weszło zapotrzebowanie na lepsze baterie w smarkfonach?

    No nie, troche wczesniej.
    Po prostu pewne rzeczy trzeba odkryc, to jest troche kwestia
    przypadku.
    I lata leca.

    A gdzies na poczatku okazuje sie, ze sa gorsze i drozsze od tego co
    znamy, i nikt nie jest zainteresowany finansowaniem badan.
    Potem trzeba dopracowac, bo sie np zapalaja ... i kolejne lata leca

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#In
    vention_and_development

    J.

  • 98. Data: 2018-11-19 12:24:08
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 19 Nov 2018 10:45:43 +0000, Dominik Ałaszewski wrote:
    > A tu pewnie kwestia definicji. Może faktycznie hybryda to spalinowiec ze
    > wspomaganiem, a to powinno się inaczej (jak?) nazywać.

    Nie żebym się jakoś szczególnie interesował tematem, ale jako że człowiek
    uczy się całe życie to wpisałem w wyszukiwarkę zapytanie i otrzymałem
    odpowiedź. Otóż "hybryd" jest kilka wariantów:

    REEV (Range Extended Electric Vehicle): pojazd elektryczny, gdzie
    napędem jest silnik elektryczny, a generator spalinowy pozwala go
    doładować w razie potrzeby.

    PHEV (Plug-In Hybrid Vehicle): Modele hybrydowe, posiadające silnik
    spalinowy i silnik elektryczny. Silnik elektryczny i akumulatory w
    hybrydzie typu plug-in są doładowywane za pomocą ładowarki lub ze
    zwykłego gniazdka. Silnik elektryczny pełni rolę wsparcia dla silnika
    spalinowego, ale może także być wykorzystany samodzielnie.

    HEV (Hybrid Electric Vehicle): Tradycyjna hybryda silnika spalinowego i
    elektrycznego, HEV różni się od PHEV tym, że silnik elektryczny nie
    wymaga doładowywania, doładowuje się on energią z hamowania. Nie ma
    możliwości podróżowania w trybie wyłącznie elektrycznym, silnik
    elektryczny pomaga w dynamicznym ruszaniu miejskim.

    Michał pisał że ma Outlandera w wersji "PHEV", czyli ten mocno
    skomplikowany (drogi) wariant. Ty natomiast myślałeś o "REEV", a to
    zaiste brzmi niegłupio, pod warunkiem że wbudowana prądnica jest w stanie
    zapewnić wystarczająco mocy by dało się jechać z pustym aku. Sprawność
    jak sądzę jest w takim wypadku tragiczna, no ale z założenia to ma raczej
    działać tak jak kanister który wożę w bagażniku.

    Mateusz

  • 99. Data: 2018-11-19 12:52:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 19 Nov 2018 10:45:43 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski

    > A jeśli tak, to oczywiście. Skomplikowane, więc drogie.

    Po pierwsze OL PHEV ma silniki na każdej osi a nie przy każdym kole,
    dlatego między innymi auto nie zjeżdża z 3 rolek bo brakuje momentu/mocy.
    Po drugie na ICE jest "skrzynia" CVT na łańcuchu. Drogie jest, bo ma w
    sumie 3 silniki i 12kWh baterie. Dlatego uznaję to za ślepą uliczkę,
    niemniej to dla mnie obecnie jedyna w miarę sensowna oferta auta
    oferujacego napęd elektryczny który wykorzystuję w ponad 90%.

    > Tu żadna. Czyli to bardziej spalinowiec wspomagany elektrycznie,
    > niż elektryk z generatorem prądu.

    W normalnym trybie jedzie najpierw na prądzie z baterii zasilając
    elektryki, potem na generatorze przy chęci kierowcy uzyskania większej mocy
    zasila dwa silniki elektryczne z generatora i baterii. Wyjątkiem gdy
    spaliniak się podpina bezpośrednio jest gdy wymusi się w czasie jazdy
    ładowanie baterii (albo baterie wyczerpią się). Względnie gdy chce się
    uzyskać bardzo dużo mocy (kickdown), wtedy najpierw działa elektryk z
    przodu i z tyłu (2x60kW), po chwili spaliniak (90kW) się rozkręca i podpina
    się bezpośrednio na przód, a tył dalej napędza elektryk.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 100. Data: 2018-11-19 13:42:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 19 Nov 2018 12:52:26 +0100, Myjk

    > Względnie gdy chce się
    > uzyskać bardzo dużo mocy (kickdown)

    Aha, ICE podpina się bezpośrednio także przy predkości powyżej 140/h, bo
    jak już wcześniej pisałem wtedy zysk z przekładania spalin na prąd jest
    jałowy.

    --
    Pozdor
    Myjk