  • 11. Data: 2016-09-24 15:32:00
    Temat: Re: lutowanie
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-23 22:38, Marek wrote:
    > Bardzo ładnie, teraz polutuj tym tqfp100, to zdejmę czapkę :).

    Lutowałem dziesiątki tqfp za pomocą Lutoli. Dobry topnik i da się tak
    samo jak grotem, czyli jednym zamachem w 10 sekund. Problemem jest tylko
    to że jest za duża i za cieżka ale nie grot czy sposób grzania.

  • 12. Data: 2016-09-25 14:35:30
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Lutowałem dziesiątki tqfp za pomocą Lutoli. Dobry topnik i da się tak
    > samo jak grotem, czyli jednym zamachem w 10 sekund. Problemem jest tylko
    > to że jest za duża i za cieżka ale nie grot czy sposób grzania.

    No właśnie. Jest za duża i niezgrabna więc nie nadaje się do lutowania
    precyzyjnych rzeczy. W dodatku brak stabilizacji temperatury zmusza do
    częstego pstrykania żeby nie przegrzewać grota. Czyli nie jest to
    odpowiednie narzędzie do smd.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 13. Data: 2016-09-25 15:09:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-25 14:35, Mario wrote:
    > częstego pstrykania żeby nie przegrzewać grota. Czyli nie jest to
    > odpowiednie narzędzie do smd.

    A jakie jest odpowiednie? Takie które po przylutowaniu zapewnia że układ
    działa czy takie że po przylutowaniu zapewnia że układ działa i kosztuje
    $$$?

    Lutownica za 100zł i gorące za 200zł załatwia wiele tematów SMD które
    kilka lat temu były niemozliwe do naprawy w warunkach amatroskich.
    poprostu ktoś wpadl na to że lutowanie tqfp można zrobić byle czym i
    działa nie gorzej niż piece.

  • 14. Data: 2016-09-25 16:24:24
    Od: Mario <M...@...pl>

    > A jakie jest odpowiednie? Takie które po przylutowaniu zapewnia że układ
    > działa czy takie że po przylutowaniu zapewnia że układ działa i kosztuje
    > $$$?

    Pisałem o konkretnych właściwościach utrudniających poprawne lutowanie
    nie o cenie. Do lutowania drobnych elementów dużo bardziej się nadaje
    lutownica, którą da się trzymać w palcach a nie całą łapą i ma w dodatku
    regulowaną temperaturę. Może być i za 100 zł.

> [...]
    > kilka lat temu były niemozliwe do naprawy w warunkach amatroskich.
    > poprostu ktoś wpadl na to że lutowanie tqfp można zrobić byle czym i

    Czy ja pisałem, że podane przez ciebie rozwiązania są złe? Skoro
    polemizujesz ze mną i podpierasz się powyższymi przykładami, to jeszcze
    wyjaśnij w jaki sposób "Lutownica za 100zł i gorące za 200zł" są
    argumentem na rzecz stosowania transformatorówki do TQFP?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2016-09-25 16:57:05
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    HF5BS pisze tak:

> [...]
    > gwoździem dość ostro targało, ponoć niektórzy głowice
    > rozmagnesowują w magnetofonach. przemiatając je z wyczuciem grotem
    > pod prądem...? Czy wytworzone pole nie spowoduje powstania
    > napięcia, mogącego zniszczyć jakiś wrażliwy element? No, przemiana
    > pole magnetyczne w przewodniku - napięcie...? Ostatnio trafo u
    > mnie smigało śjakieś 2 dekady temu, jeśli zdarzy mi się wyjść do
    > kogoś celem naprawy, wolałbym mu nie ujarać czegoś kosztownego
    > przy okazji. Tak więc, korzystając "bajdełej", chcę podpytać Was o
    > to, bo różne głosy, często sprzeczne, trafiałem i nie wiadomo,

    Uważam podobnie. IMHO z powodu silnego pola i możliwości zaindukowania
    napięcia tranformatorówka odpada. Ale też licze na wypowiedź kogoś
    obeznanego a nie tylko "nie bo to obciach" w naszej firmie na produkcji
    lutować transformatorem złącza do kabli.

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 16. Data: 2016-09-25 17:08:57
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Mario pisze tak:

    > Do lutowania drobnych elementów dużo bardziej się nadaje
    > lutownica, którą da się trzymać w palcach a nie całą łapą

    Uważam że wręcz odwrotnie lekki długopis a jeszcze plus stożkowy czubek
    to już pełna tragedia celowania w pady. Nasadzana tulejka z wolframu
    potrzebna ;)

    Jak widzę na yt jak ludzie stożkiem bokiem i plecionką odsysaja
    cynę z padów to mnie żałość ściska :)

  • 17. Data: 2016-09-25 17:24:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-24 14:30, HF5BS wrote:
    > magnetofonach. przemiatając je z wyczuciem grotem pod prądem...? Czy
    > wytworzone pole nie spowoduje powstania napięcia, mogącego zniszczyć
    > jakiś wrażliwy element?

    Jeden z najprostszych sposobów sprawdzenia jakości kodu HDL to wsadzenie
    go do scalaka i pobawienie się w jego okolicy transformatorowką w
    poszukiwaniu zacinających sie FSMow. Podobno znakomicie znajduje bugi w
    kodzie studentów. Nie wiem czy to mit czy nie :D

    Zaś podobno nie wolno było lutować trafo niczego w okolicy pamięci
    bąbelkowych ale nieprzypuszczam żeby ktokolwiek miał okazję się tym
    bawić bo zniknely wczesniej niż upadła komuna ;)

  • 18. Data: 2016-09-25 22:11:04
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-09-25 o 16:57, PiteR pisze:

> [...]
    > obeznanego a nie tylko "nie bo to obciach" w naszej firmie na produkcji
    > lutować transformatorem złącza do kabli.

    Bujda, nic groznego sie nie zaindukuje, lutuję różne scalaki w ramach
    naprawy i jeszcze żadnego w ten sposób nie uszkodziłem, bardziej trzeba
    uważać na przegrzanie ścieszki i odpadnięcie od laminatu, to się zdarza,
    a raz naprawiałem chińskie guano do sterowania kina 5D i tam ścieszki
    same odpadały, ale w normalnej przemysłówce są bardziej odporne i tam
    się trzeba postarać. A tak jeszcze w temacie lutowania to nawet
    najtańszy hot-air się rewelacyjnie sprawdza w wylutowyaniu scalaków
    smd czy w dip-ie, z koleji rozlutowywarka to kompletna porażka.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 19. Data: 2016-09-25 22:40:49
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    janusz_k pisze tak:

    > Bujda, nic groznego sie nie zaindukuje, lutuję różne scalaki w
    > ramach naprawy i jeszcze żadnego w ten sposób nie uszkodziłem

    Też nie uszkodziłem nic (chyba że nie wiem że uszkodziłem) ale do końca
    nie jestem przekonany. Czasem przy lutowaniu jakiś nowy LED błyśnie,
    segment LCD się zapali. Drogie rzeczy zawsze lutowałem bez pstrykania w
    trakcie.

    > A tak jeszcze w temacie lutowania to nawet najtańszy hot-air się
    > rewelacyjnie sprawdza w wylutowyaniu scalaków smd czy w dip-ie

    nom podziwiam właśnie na yt

    https://youtu.be/PeA5qeZdyO0
    https://youtu.be/ZypXa9BDXHw

    https://youtu.be/L0NqI6fWek8
    https://youtu.be/f20AqBWZ9uY

  • 20. Data: 2016-09-26 00:33:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 25 Sep 2016 15:09:44 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > A jakie jest odpowiednie? Takie które po przylutowaniu zapewnia że
    układ
    > działa

    Powinno być "działa długo", tylko "działa" nie jest wystarczające do
    poprawnej oceny lutowania (degradacja temperaturowa).

    --
    Marek