  • 21. Data: 2015-10-13 09:37:58
    Temat: Re: ma ktoś to cudo ?
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    -- Wiadomość oryginalna (wysłana 12.10.2015 10:21) --

    > I to jest najdziwniejsze, że nie ma site'ów z warezami tego typu. Film,
    > kurna, ledwie wydany już jest do pobrania. Czasami na chomiku coś się
    > znajdzie, ale ogólnie w tym temacie dramat.
    > Czyżby wydawcy norm groźniejsi czy skuteczniejsi w konsekwencjach
    > ścigania od wydawców filmów?

    O dziwo całkiem sporo norm można znaleźć w sieci.
    Moja metoda (działa tylko w wersji angielskiej):
    udaję się do czytelni norm - tam dostęp jest bezpłatny.
    Wynotowuję parę co bardziej charakterystycznych
    sformułowań z treści. W domu siadam do gógla
    i szukam tych sformułowań. Wiele dużych firm
    kupuje normy i wrzuca do intranetu a potem
    okazuje się, że ten intranet jest widoczny
    ze świata. Mam normy z Arabii Sudyjskiej,
    Singapuru itp. Oczywiście formalnie nie są to
    Polskie Normy, ale wszystko to jest ten sam
    angielski rdzeń.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 22. Data: 2015-10-13 12:00:17
    Od: DaNsOuNd <d...@d...pl>

    W dniu 2015-10-12 o 20:18, J.F. pisze:
    > W szczegolnosci to te wszystkie unijne zharmonizowane, co je PKN
    > tlumaczy ...

    W normach tłumaczonych przez PKN jest tyle błędów że bez oryginału i tak
    nie ujedziesz. Więc i tak musisz kupić dwie wersje. Wypadało by żeby
    tłumaczenie norm PKN zlecał tłumaczowi i to znającemu temat a nie
    google-translator.

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2015-10-13 15:02:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DaNsOuNd" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >tak nie ujedziesz. Więc i tak musisz kupić dwie wersje. Wypadało by
    >żeby tłumaczenie norm PKN zlecał tłumaczowi i to znającemu temat a

    Nieistotne. Istotne ze Panstwo czegos wymaga, a czego ... pan zaplaci,
    to sie pan dowie ...

    I PN moze i dobrowolnie stosowane, ale niektore PN/EN to juz
    przymusowo.

    J.

  • 24. Data: 2015-10-13 15:13:26
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 12.10.2015 o 19:19, Piotr Wyderski pisze:

    > A jak już taki przepis budowlany poczuje powołanie, to... właściwie co?
    > Ustawa mówi wyraźnie, normy są dobrowolne, więc niech się pan inspektor
    > odpimpa...

    No ale jeśli w przepisie jest, że coś ma być zrobione wg normy?
    Normy stosować nie musisz... o ile nie obowiązuje cię przepis...

    --
    Mirek.

  • 25. Data: 2015-10-13 16:46:08
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Ustawa o normalizacji z dnia 12 września 2002,
    > rozdział 3, artykuł 5, punkt 3.:
    >
    > "Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne."
    >
    > art. 7:
    >
    > "Wyroby spełniające wymagania Polskich Norm oznaczane są na zasadzie
    > dobrowolności znakiem zgodności z Polską Normą pod warunkiem uzyskania
    > certyfikatu zgodności upoważniającego do takiego oznaczenia."
    >
    > To po co Ci zgodność z normami?
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Ujmę to tak - stosowanie norm jest dobrowolne (i o tym się dowiedziałem
    na początku szkolenia) ale jeżeli coś wykonujesz zgodnie z tymi normami
    a nie z własną maskotką widzimisiem :-) to w razie czego nikt Ci nie
    zarzuci błędu w sztuce. Potem jeszcze tylko pomiary, podpisy dozoru i
    śpisz spokojnie.
    Jeżeli wykonasz coś niezgodnego z normami, to i tak nie przejdzie
    odbioru. Jeżeli przez nieuwagę dozoru przejdzie, to potem w razie
    wypadku, pożaru itp. wszyscy zaangażowani trafiają przed oblicze
    prokuratora. Nawet jeżeli prokurator nie zauważy problemu, to na 100%
    ubezpieczyciel wyciągnie na wierzch.
    Wiem że to jest dość skomplikowana konstrukcja logiczna ale tak mi to
    wyjaśniano zaraz po punkcie pierwszym. Prawnik pewnie określiłby to
    bardziej fachowo. W sumie - państwo jednak wymaga ale inaczej do tego
    dochodzisz. Być może jest to jak zwykle efekt nacisków ludzi mających w
    tym interes? Np. pobieranie naprawdę dużej kasy za te nieszczęsne normy
    skończyłoby się, gdyby istniał zapis o obowiązku stosowania. Wtedy z
    przymusu, darmową dystrybucją zajęłoby się stosowne ministerstwo, w
    ramach normalnych godzin pracy i płacy a tak PKN ma spore dochody. To
    tylko moja swobodna dywagacja. Nie znam prawdziwej przyczyny.

  • 26. Data: 2015-10-13 16:54:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jak sam wiesz - prawo czasem wymaga.

    Może i wymaga, ale czy mu w świetle powyższego wolno? Sami sobie przeczą...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2015-10-13 17:02:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mirek wrote:

    > No ale jeśli w przepisie jest, że coś ma być zrobione wg normy?

    Zaskarżyć przepis do, hm..., no właśnie, NSA? IANAL.

    > Normy stosować nie musisz... o ile nie obowiązuje cię przepis...

    Nie dociera do mnie ten sposób rozumowania. Skoro normy są ustawowo
    dobrowolne, to są dobrowolne. Można robić bez nich pod warunkiem,
    że się nie deklaruje zgodności z normą. A jak się kto poumawia w umowach
    cywilnoprawnych, to już państwa nie powinno interesować. Jak umówię się
    z wykonawcą na robotę wg normy chińskiej, to tak ma być.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2015-10-13 17:07:59
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek napisał:

    > ja to

    > Ja bym udostępnił (dlaczego o tym niżej), Ty może nie, ale np. Twój
    > pracownik? Nie wierzę, że do norm mają tylko dostęp Ci co za nie płacili.

    > Właśnie dlatego bym udostępnił. Skoro filmy są powszwchnie udostępniane
    > to czemu nie normy? Nie widzę powodu aby normy traktować łagodniej.

    No cóż - normy sa potrzebne nielicznym a filmy wielu odbiorcom.
    Film dostajesz do ręki za realnie niewielką cenę biletu (w przypadku
    kinowego piracenia) lub za darmo z innego źródła. Normy za ciężką kasę.
    Łatwo przyszło, łatwo poszło. Kupione za duże pieniądze są szanowane.
    O ile wiem, to motoryzacyjne oprogramowanie diagnostyczne też jest
    drogie i równie trudne do darmowego zdobycia na jakiś torrentach, czy
    chomiku.

  • 29. Data: 2015-10-13 18:40:31
    Od: DaNsOuNd <d...@d...pl>

    W dniu 2015-10-13 o 15:02, J.F. pisze:
    > Użytkownik "DaNsOuNd" napisał w wiadomości grup

    > Nieistotne.

    Istotne pod tym względem że gdyby komuś przyszło do głowy, na podstawie
    tejże choć dyskusji, kupić w sklepie PKN normy IEC z polskim
    tłumaczeniem, to nie dość że zapłacą średnio 1/3 drożej niż za oryginał
    to otrzymają w zamian knota m.in. z zawyżonymi maksymalnymi wartościami
    o 1000 - dla tłumacza nie robi różnicy miano mikro i mili.

    > Istotne ze Panstwo czegos wymaga, a czego ... pan zaplaci,
    > to sie pan dowie ...

    Ale właśnie że Państwo NIE WYMAGA!!! Ustawowo NIE WYMAGA!! :-D

    > I PN moze i dobrowolnie stosowane, ale niektore PN/EN to juz przymusowo.

    Na jakiej podstawie przymusowo??

  • 30. Data: 2015-10-14 10:30:19
    Od: Maciek <m...@p...com>

    > Może i wymaga, ale czy mu w świetle powyższego wolno? Sami sobie przeczą...
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Pewien były minister ważnego resortu stwierdził, że Polska to państwo
    istniejące tylko teoretycznie. Miał sporo racji. Wiele przepisów
    funkcjonuje właśnie w ten pokręcony sposób. Czasami dzięki naciskom
    lobbystów, forsujących interesy konkretnych firm lub grup zawodowych a
    częściej dzięki niekompetencji urzędników wszystkich możliwych szczebli.
    Np. chcesz się rozliczyć ze skarbówką. Bierzesz do ręki odpowiedniego
    PITa i instrukcję do niego a tam co chwilę tekst w stylu: " w punkcie Y
    zaznaczają podatnicy rozliczający się według ustawy numer, paragraf... ,
    w punkcie Z ... rozliczający się wspólnie według ustawy .... " itd. Nie
    cytuję dosłownie ale kto raz widział tę instrukcję, to wie o czym piszę.
    Tak wygląda podpowiedź dla podatnika, przeciętnego Kowalskiego. To
    powinno być napisane prostym językiem, bez konieczności szukania
    czegokolwiek w jakichkolwiek innych dokumentach. Jeżeli się nie da, to
    odpowiednie ustawy powinny byc zmienione, jako zbyt skomplikowane. Nie
    rozumiesz jak wypełnić, czy możesz odliczyć? Twój problem. Na szczęście
    w razie wątpliwości interpretacyjnych istnieje możliwość zapytania
    skarbówki na piśmie ale nie o to chodzi.
    Przykład z ostatnich dni - rolnicy protestują, bo skarbówka każe im
    zapłacić VAT za paliwo kupione u oszusta. Kupowali tanio, dostawali
    faktury a potem okazało się, że fiskus właśnie ich ściga, bo zniknął
    nieuczciwy dystrybutor paliwa. Wszystko jest zgodne z prawem - mogą być
    obciążeni za ten VAT. Pani ze US wyjaśniła, że kupując tanio musieli
    mieć świadomość, że kupują od oszusta i może to spotkać każdego. Czyżby?
    Od szukania przestępców są odpowiednie organy państwowe a nie prosty
    człowiek. Strach kupić cokolwiek na Allegro, bo a nóż widelec sprzedawca
    nie zapłaci podatku. Jaki stąd wniosek - kupuj wszystko za gotówkę, na
    paragon bo na kartę i lub na fakturę mogą Ciebie namierzyć i każą płacić
    za oszusta sprzedającego telewizor, paliwo czy chleb w sklepie.
    Paranoja? Nie - Polska. Też na P.