  • 101. Data: 2019-09-25 09:29:14
    Temat: Re: pcb
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 25 Sep 2019 09:16:49 +0200, robot <a...@o...pl>
    wrote:
    > Weź napisz jeszcze że kiedyś Kopernikowi nie wierzyli że ziemia się
    > kręci wokół słońca, bo już nie moge.

    Domyślam się do czego zmierzasz ale proszę sam rozwiń dalej, bom
    ciekaw co się wydarzy:)

    --
    Marek

  • 102. Data: 2019-09-25 09:34:51
    Od: robot <a...@o...pl>

    > JaNus wrote:
    >

    > Akcja i reakcja. Tylko o ile przyjemniej jest o sobie myśleć jak o czymś absolutnie
    wyjątkowym, a telewizor to przecież tylko maszyna. :-)

    O tak, tak.
    O ten kierunek mi chodzi.
    Jest tylko bodziec i reakcja. To wszystko, nie ma żadnej świadomości.

  • 103. Data: 2019-09-25 09:42:17
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 25 Sep 2019 08:55:43 +0200, Marek wrote:

    > Niedzielni z wykształceniem technicznym ale z gatunku "open minded"
    > to najgorszy przypadek ;)

    E tam, marudzi kolega - w ograniczonej dawce to fajna rozrywka przecież
    jest, tak poczytać sobie nawiedzeńca (w dobrym tego słowa znaczeniu) raz
    na jakiś czas. A że techniczne podstawy dodają do tego jakieś złudzenie
    naukowości, to tym lepiej. Lektura na poziomie science-fiction.

    Mateusz

  • 104. Data: 2019-09-25 09:44:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > O ile dobrze rozumiem działanie obecnych komputerów kwantowych, to imo
    > Piotr Wyderski ma rację - ja nie spodziewam się "cudów" po komputerze
    > kwantowym.

    Szczerze przyznam, że mnie tym bardzo zaskoczyłeś. No ale tak właśnie
    jest, jednakową wyrażalność tych modeli dowodzi się metodami
    matematycznymi i mądrzy ludzie już dawno to zrobili. Nie wszystkie
    szczegóły techniczne są jeszcze rozpracowane (m.in. czy i o ile
    *konkretnie* komputer kwantowy jest szybszy od klasycznego i w jakich
    warunkach -- obecna hipoteza brzmi "tak; wykładniczo dla pewnego
    szczególnego podzbioru zadań"), ale główne wnioski są pewne.

    Tylko implikacją tego jest fakt, że jeśli inteligencję da się zbudować z
    procesów kwantowych, to da się ją też zrobić w pełni maszynowo i
    klasycznie. Przynajmniej co do zasady -- E=mc^2, a teraz se kombinuj,
    jak z tego zbudować bombę wodorową. Nikt nie ma jeszcze bladego pojęcia
    jak, ale problemy są "jedynie" technologiczne. Ale właśnie dlatego
    argument "komputery to tylko sztywne FSM" to słaby argument. Ten FSM
    wystarczy, chociaż w rozumieniu praktycznym działać będzie raczej słabo.

    > Gdybym miał sobie tutaj wykonać jakąś futurologię to osobiście
    > spodziewam się raczej możliwości technologicznej "podłączenia"
    > istniejącej świadomości do czegoś biologicznego albo trochę biologicznego.

    Ja bym tam nie miał nic przeciwko wrzuceniu siebie na virtualboxa, ciało
    bardzo ogranicza. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 105. Data: 2019-09-25 09:46:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 25 Sep 2019 07:42:17 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
> [...]
    > złudzenie
    > naukowości, to tym lepiej. Lektura na poziomie science-fiction.

    Rozpatrując w granicach rozrywki to przyznaję, kolega ma rację.

    --
    Marek

  • 106. Data: 2019-09-25 10:04:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-09-24 o 11:30, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup

    > Sie nie pomyli, bo ma tylko jeden opornik do wsadzenia  - kolejny na
    > nastepnym stanowisku :-)

    > O ile podejscie rozumiem, to tego wycinania nozykiem juz nie.
    Wbrew pozorom dość proste dla oczywiście prostych płytek,
    wpierw punktakiem robię dziurki pod otwory a potem ołówkiem lub
    flamastrem rysuję
    ścieszki patrząc na lustrzane odbicie na monitorze albo robię termotransfer.
    Potem nozyk do tapet i wycinam przerwy pomiedzy ścieszkami.

    > Naswietlanie, termotransfer, moze byc frezarka - ale tej przeciez "nikt
    > nie ma".
    Do termotransferu się zraziłem bo zawsze mam dużo poprawek, toner albo
    się słabo klei
    albo rozleje jak dam wyższą temp, mimo porządnego wyczyszczenia i
    odtłuszczenia
    płytki.

    > Niestety - nowsza elektronika wymaga metalizacji i wielu warstw, trzeba
    > czekac na Chinczyka :-)
    Na allpcb to 5-7dni na jilpcb taniej ale to 18-20dni, da się wytrzymać,
    trochę płytek już u nich zrobiłem.

    > Nawiasem mowiac
    > https://www.youtube.com/watch?v=GpR87cdEdZc
    >
    > Oplacalo im sie 20 plytek montowac ?
    > A moze to male chinskie raczki polozyly elementy ?
    To ile go to w sumie kosztowało bo zrozumiałem tylko
    że przy stabilizatorze zapłacił dodatkowo $3 za zmianę szpuli.

    --
    Janusz

  • 107. Data: 2019-09-25 10:08:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    JaNus wrote:

    > Byś się nie zdziwił! Już pisałem: ewolucja "krzemowa" zapitala miliony
    > razy szybciej, niż białkowa.

    Uczenie maszynowe zdecydowanie, ale dopóki uczony nie ma możliwości
    przekonstruowywania siebie (lub egzemplarzy potomnych, to bez
    znaczenia), to trudno to nazwać ewolucją.

    > Ale gdy to dziecko stanie się pełnogębnym inżynierem, to SI
    > będzie "mądrzejsze" od stu profesorów.

    Ale to żaden problem być mądrzejszy od stu profesorów, z całym
    szacunkiem dla profesorów. Profesor to człowiek i swoje ograniczenia
    konstrukcyjne ma. Maszyny nauczyliśmy się budować w sposób skalowalny,
    więc jesteśmy lepsi od ewolucji. Najlepiej widać to w medycynie:
    zdolny człowiek uczy się przez dekadę+ tylko po to, by na poziomie
    użytecznie szczegółowym zrozumieć działanie pojedynczego organu.
    To skutkuje specjalizacjami: kardiolog, neurolog itp. Nie ma czegoś
    takiego jak po prostu lekarz, bo człowiek jest na to po prostu za głupi. :-)

    W maszynie wiedza całościowa się zmieści.

    > a to, co opanuje jedna maszyna, już w następnej godzinie będą umieć
    wszystkie inne!

    I to jest kluczowa różnica. Ludzie tak "nie umią". W mojej ocenie to
    jest właśnie to, co pozwoli maszynom pokonać naszą barierę rozwojową
    i warto się tym zająć, a nie bredniami na temat tego, który rodzaj
    inteligencji jest prawdziwszy i w ogóle która nóżka jest bardziej.

    Jeszcze taka ciekawostka:

    https://backreaction.blogspot.com/2019/08/automated-
    discovery.html

    Do skutecznego automatycznego odkrywania materiałów o własnościach
    termoelektrycznych wystarcza analiza korelacji streszczeń prac naukowych
    w odległych dziedzinach, nie trzeba niczego rozumieć. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 108. Data: 2019-09-25 10:13:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > To jest trochę problem zbliżony do prób z automatycznym komponowaniem
    > muzyki.

    Ale za to jak fantastycznie automaty potrafią już symulować instrumenty
    muzyczne wychodząc z pierwszych zasad, a nie sampli. Te równania
    różniczkowe całkiem przyjemnie brzmią:

    https://www.pianoteq.com/listen_by_instrument

    :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 109. Data: 2019-09-25 11:51:37
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 25 Sep 2019 10:13:43 +0200, Piotr Wyderski pisze:
    > Ale za to jak fantastycznie automaty potrafią już symulować instrumenty
    > muzyczne wychodząc z pierwszych zasad, a nie sampli. Te równania
> [...]

    Synteza oparta o cyfrowe modelowanie instrumentów to technologia, która
    jest komercyjnie stosowana od jakiś 20 lat. Zresztą podrabia się w ten
    sposób nie tylko instrumenty akustyczne, ale też elektroniczne... Za to
    ten AI kompozytor, jest naprawdę niezły i chyba jeszcze parę lat temu
    osiągnięcie takiego poziomu ,,produktu końcowego" było niemożliwe.

    k.

  • 110. Data: 2019-09-25 12:42:13
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-09-24 o 22:24, sundayman pisze:

> [...]
    daje ci komfort będąc w dość niekomfortowej sytuacji.

    > Jedyny dyskomfort jaki ewentualnie mogę posiadać, to obserwacja zaimpregnowania
    intelektualnego. To jest rzeczywiście ciut przykre - ale po pierwsze, to jest bardzo
    popularne nadal a po drugie - ja wiem coś, czego ty nie wiesz. I nawet ci to tutaj
    napiszę, a co pewnie uznasz za "omamy" - otóż, przejdzie ci to.
    > Z mojego punktu widzenia nie jest kwestią czy się ze mną zgodzisz - tylko kiedy.
    Zaś konkretne tego skutki są twoim problemem, nie moim.

    https://youtu.be/Kw-uMM2kMDM