  • 181. Data: 2017-09-26 20:28:34
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja to rozumiem podobnie.

    > No wlasnie - czy drobnymi ...

    W porównaniu do kranówki, w której będziesz mieć TDI na poziomie 200-300ppm
    różnica pomiędzy wodą z 1ppm tego czy 2ppm tamtego będzie drobna, wręcz
    pomijalna.

    > woda po RO tez powinna byc sterylna, bo jak rozumiem - metoda bakterii
    > na pewno nie przepusci, a wirusow tez chyba nie - za duze.

    Wirusy membrana przepuszcza a na dodatek woda pozbawiona chloru w
    pierwszych stopniach filtracji może wspomagać rozwój glonow i bakterii w
    dalszych stopniach filtracji. Dla kogoś może to mieć znaczenie, że nie
    przechodzi obrobki cieplnej.

    > Ale juz np zanieczysczczenie jakimis metalami z destylarki moze miec
    > znaczenie.

    No oczywiście lepiej mieć swoją destylarkę i wtedy wiesz co masz i jakie
    jest czyste.
    Woda do celów spożywczych ma być destylowana w naczyniach z materiałów
    zaakceptowanych do użycia w przemyśle spożywczym: nierdzewka, miedz, szkło,
    itp.

  • 182. Data: 2017-09-26 20:46:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    >200-300ppm
    >różnica pomiędzy wodą z 1ppm tego czy 2ppm tamtego będzie drobna,

    W porownaniu do kranowki byc moze, ale np spodziewam sie, ze
    wymieniacze jonowe nie usuna organicznych zanieczysczen niejononowych,
    destylacja ... moze tak, moze nie, RO ... moze tak, moze nie.

    A i tez "zwyklej twardosci" destylacja pozbywa sie bardzo dobrze, RO
    ... trudno mi powiedziec, a wymieniacze jonowe to IMO niekoniecznie.
    Wiec dla herbaty to mam wode czysta az za dobrze, ale to innych celow
    to moze jest dla mnie istotne czy mam 1 czy 10 ppm ...

    >Wirusy membrana przepuszcza

    Hm, jesli taka dobra, ze nie przepuszcza niewielkich w koncu jonow, to
    przepusci wielkie wirusy ?

    Czy te membrany to calkiem inaczej dzialaja, bo w koncu taki jon Ca++
    nie jest chyba duzo wiekszy niz czasteczka H2O ?

    A to jest woda do celow prasowania ;-)

    J.

  • 183. Data: 2017-09-26 20:55:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    JaNus <bez@adresu> wrote:

    >Dla laika wszystko może brzmieć przekonywująco. Ta rzekoma
    >szkodliwość
    >czystej wody to tylko mity.

    A poprzesz "od N lat pije tylko wode destylowana/demineralizowana na
    RO" ?

    Bo jak sie zupe ugotuje, to chyba faktycznie bez znaczenia.

    J.

  • 184. Data: 2017-09-26 21:07:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Dla laika wszystko może brzmieć przekonywująco. Ta rzekoma szkodliwość
    > czystej wody to tylko mity.

    Może nie jest napojem szkodliwym, lecz okrutnym:

    Gdyby pan był znał starego Vejvodę podmajstrzego, toby pan wiedział, co
    się może stać człowiekowi na tym świecie. Postanowił on mianowicie, że
    nie będzie używał żadnych napojów, którymi można się upić. Więc kazał
    sobie nalać jeszcze jednego na drogę i ruszył w świat na poszukiwanie tych
    napojów bez alkoholu. Najpierw zatrzymał się w gospodzie "Na Przystanku",
    kazał sobie podać ćwiarteczkę wermutu i nieznacznie zaczął przepytywać
    gospodarza, co też pijają ci niby abstynenci.

    Całkiem słusznie wyrozumował, że czysta woda byłaby nawet dla abstynentów
    napojem okrutnym. Gospodarz wytłumaczył mu tedy, że abstynenci piją wodę
    sodową, limoniadę, mleko, a następnie wina bez alkoholu, napoje chłodzące
    i podobne rzeczy czyste. Z tego wszystkiego najbardziej przemówiły
    do przekonania tego Vejvody owe wina bez alkoholu. Zapytał potem, czy
    istnieją wódki bez alkoholu, wypił jeszcze jedną ćwiarteczkę, porozmawiał
    z gospodarzem o tym, że to doprawdy grzech schlać się zbyt często, na co
    gospodarz mu odpowiedział, że wszystko na świecie znieść potrafi, tylko
    nie pijanego człowieka, który uchla się Bóg wie gdzie i do niego przyjdzie
    wytrzeźwieć przy flaszeczce wody sodowej i jeszcze zrobi piekło.
    "Schlaj się u mnie -- powiada szynkarz -- to cię będę uważał za swego, ale
    jak się upijesz gdzie indziej, to cię znać nie chcę."

    --
    Jarek

  • 185. Data: 2017-09-26 21:12:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.09.2017 o 20:28, Pszemol pisze:
    [...]
    > Wirusy membrana przepuszcza a na dodatek woda pozbawiona chloru w
    > pierwszych stopniach filtracji może wspomagać rozwój glonow i bakterii w
    > dalszych stopniach filtracji.

    Un momento :-)
    Woda w kranie nie zawiera chloru. Chlor jest zbyt reaktywny, aby
    przepłynąć przez te wszystkie rury w stanie wolnym. Charakterystyczny
    zapach chlorowanej wody pochodzi od chlorofenoli. Są to związki o bardzo
    silnym "zapachu", wyczuwalnym nawet przy skrajnie niskim stężeniu.
    Fenol, niestety obecny w śladowych ilościach praktycznie wszędzie,
    bardzo łatwo się chloruje.

    P.P.

  • 186. Data: 2017-09-26 21:19:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Woda w kranie nie zawiera chloru. Chlor jest zbyt reaktywny, aby
    >przepłynąć przez te wszystkie rury w stanie wolnym. Charakterystyczny

    No dobra, ale ten chlor jednak dodaja ... to gdzie go usuwaja z wody i
    jak ?

> [...]
    >bardzo silnym "zapachu", wyczuwalnym nawet przy skrajnie niskim
    >stężeniu. Fenol, niestety obecny w śladowych ilościach praktycznie

    A moze chociaz po schlorowaniu nie jest taki trujacy, bo o ile
    pamietam, to zdrowy ten fenol nie jest.

    A skoro taki niezdrowy ... to skad sie bierze w wodzie ?

    J.

  • 187. Data: 2017-09-26 21:24:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.09.2017 o 21:19, J.F. pisze:
> [...]
    > [...]
    >
    > No dobra, ale ten chlor jednak dodaja ... to gdzie go usuwaja z wody i

    W ogóle go nie usuwają. Widziałeś starą rurę wyjętą z instalacji? Na
    ściankach jest gruba warstwa tlenków żelaza i manganu. Chlor z tym
    reaguje i przestaje być chlorem.

    > A moze chociaz po schlorowaniu nie jest taki trujacy, bo o ile pamietam,
    > to zdrowy ten fenol nie jest.

    Jest tego parę ppb, bez znaczenia dla zdrowia.

    > A skoro taki niezdrowy ... to skad sie bierze w wodzie ?

    Z Niskich Łąk...

    P.P.

  • 188. Data: 2017-09-26 21:38:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >W ogóle go nie usuwają. Widziałeś starą rurę wyjętą z instalacji? Na
    >ściankach jest gruba warstwa tlenków żelaza i manganu. Chlor z tym
    >reaguje i przestaje być chlorem.

    Aaa, w takim sensie nie zawiera.

    Tylko tak mi sie wydaje, ze
    -chlor rozpuszczony to raczej Fe i Mn reaguje, a z tlenkami nie.
    -chlor rozpuszczony to przechodzi w Cl- i OCl-, Cl- to juz moze z
    tlenkami reagowac, ale czy w srodowisku lekko zasadowym rowniez ?

    >Jest tego parę ppb, bez znaczenia dla zdrowia.

    Ale smierdzi ?

    >Z Niskich Łąk...

    Niskie Łąki ponoć nie uzywaja chloru, tylko ozonu.

    Ale w tych Niskich Łąkach to skad sie fenol bierze ?
    Powszechny odczynnik chemiczny ... ale tych fabryk chemicznych ponoc
    coraz mniej.

    J.

  • 189. Data: 2017-09-26 21:47:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 23.09.2017 o 18:46, Pszemol pisze:
    [...]
    > Lubię tą gorzkość i cierpkość garbników w mocnej herbacie :-))

    Jeśli grzejesz napar długo, co najmniej 5 godzin, goryczka się
    radykalnie zmniejsza, garbniki nie są związkami trwałymi. Za to rozwija
    się aromat :-)

    P.P.

  • 190. Data: 2017-09-26 21:55:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.09.2017 o 21:38, J.F. pisze:
> [...]
    > -chlor rozpuszczony to przechodzi w Cl- i OCl-,   Cl-  to juz moze z
    > tlenkami reagowac, ale czy w srodowisku lekko zasadowym rowniez ?

    Przy reakcji chloru z wodą powstają jony H+, więc bilans jest OK. OCl-
    jest silnym utleniaczem i szybciutko redukuje się do Cl- utleniając
    cokolwiek, na przykład Fe++.

    > Ale smierdzi ?

    Ano, śmierdzi.

    > Niskie Łąki ponoć nie uzywaja chloru, tylko ozonu.

    Ale chyba dodają tlenek chloru ClO2?

    > Ale w tych Niskich Łąkach to skad sie fenol bierze ?

    Ze środowiska, jest praktycznie wszędzie.

    P.P.