  • 91. Data: 2017-09-24 01:26:48
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:12szqn47ejvub$.16evue3anegxj.dlg@40tude.net...
    > to jeszcze zobaczmy do herbaciarzy
    > https://www.thespruce.com/how-to-make-the-perfect-cu
    p-of-tea-435132

    > -woda ma byc swieza, drugi raz zagotowana nie jest dobra (hm ...)
    > -woda ma byc wrzaca,
    > -zaparzac 3-4 minuty w czajniczku (osobny dzbanek do zaparzania
    > herbaty)

    A ja myślę, że jeśli nie przywodzi to szczególnej szkodliwości, to pozwólmy
    pijącemu wybrać formę i sposób zaparzenia herbaty. Jeden lubi świeżą i
    delikatną, drugi mocną, kopną. Jeden z pierwszego parzenia, inny pierwsze
    odrzuca. Jeden zagrzeje wodę do 91 stopni, inny do 85 i ani kawałka więcej.
    Jeden parzy 3 minuty i natychmiast pije, inny czeka aż nieco przestygnie. I
    mają do tego święte prawo, co kto lubi.
    Wielokrotne gotowanie wody - nie stwierdziłem istotnych dla mnie różnic.
    Natomiast jak zaparzam, to szybciej wyciąga, jak leję cienką strużką wrzątku
    z góry, celując w torebkę, aż wyleję ile trzeba. Herbaty nie piję też bardzo
    gorącej, bo ja akurat takiej nie lubię. Lekko goraca, czy bardzo mocno
    ciepła, jest akurat.

    > Tylko jednego nie widze w opisie - ilosc herbaty (lisci) zalezy od
    > ilosci osob, a ilosc wody nie ?
    > Czy to sie rozumie samo, nie trzeba pisac :-)

    Aż dziwne w brzmieniu. Po prostu, jeden chce cienko, inny grubo - i niech
    sam wybierze, co lubi.
    Ja akurat piję dużo kawy z mlekiem. I dla własnych potrzeb, jak mam
    rozpuszczalną, to robię czasem tak, że kranówą (no co, ja tak lubię) zalewam
    kawę i rozmieszam, ile się da, do tego mleko, wypełniony kubek 0.25l na 2
    minuty na pełną moc mikrofali (u mnie 750W), temperatura idealna, a smak -
    jak kawa, moc taka sama, za to mniej goryczki w smaku, jest delikatniejsza.
    Ale, jak wcześniej pisdałem, nie traktuję herbaty (i kawy) po bożemu.
    Jeszcze żyję, a wyniki badań mam dobre... :)
    A herbaty na noc i dzień robię tak dwa litry - 3 torebki, więc wychodzi
    słaby napar (nie ma problemu, by wzmocnić, jakimś cudem, zrobiłęm
    eksperyment, 2 litrami wody zalałem zaledwie jedną torebkę, aż się
    zdziwiłem, bo wyszła wcale nie taka słaba, nie wiem, jak), zalewam w
    glinianym naczyniu cienką strugą wrzątku, parzę pod przykryciem, nie ma
    większego znaczenia, kiedy zaparzanki wyciągnę, w smaku lekko słodkawa, z
    goryczką herbaty oczywiście. Najbardziej mi smakuje lekko letnia. Czasem do
    takiego naparu dodaję łyżeczkę kawy rozpuszczalnej, smak pogarsza się -
    można lekko poslodzić... LEKKO!, ale przy osłabieniu stawia mnie na nogi,
    niekiedy dodaję 1-2 krople spirytusu bursztynowego w przeliczeniu na
    szklankę (czyli na 2 litry będzie 8-16 kropli) - znakomicie stawiało na nogi
    przy zmęczeniu w pracy)
    Wielkie znaczenie ma też, z jakim nastawieniem przez siebie zrobioną, czy
    przez kogoś podaną herbatę wypijemy, można powiedzieć, że efekt placebo -
    chętnie poddam się podwójnej ślepej, dla własnej ciekawości.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 92. Data: 2017-09-24 01:30:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości
    > sklepach. Zaś tacy, co to parzą ją z użyciem wody oligoceńskiej, są w
    > "mylnym błędzie": oligocenka jest wielokroć bardziej twarda, niż
    > najgorsza nawet kranówa, wysysana przez wodociągi z wody rzecznej.

    O ile to w ogóle jest oligoceńska - ZTCP, jest to zasób nieodtwarzalny,
    strategiczny (mogę się mylić, ktoś mi tak powiedział), więc chyba nie
    powinno się go naruszać dla upodobania? Może to zwykła woda głębinowa,
    odpowiednio głęboko brana, by była wolna od (niektórych) syfów? A tylko dla
    lepszego wizzerunku, nazzwana oligoceńską?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

    PS przepraszam zza literówki

  • 93. Data: 2017-09-24 01:45:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A ile czasu piłeś te 2 litry wody?

    Już nie pamiętam, może z godzinę? Może dwie? Naraz raczej nie, ale
    rzeczywiście, niezbyt długo. Kranówa mnie aż tak nie rozbraja.

    > Bo wypicie 2 litrów na raz, duszkiem, zetnie każdego.
    > Nawet kranówki.

    Na mnie tak dzziała akurat tylko w miarę czysta woda. Już w herbacie, nie
    stwierdziłem takiego działania. Opierdzielenie w pół godziny 2l (w trakcie
    upałów przerób jest dość wysoki) coli także nie przywodzi żadnych sensacji,
    jedyny minus, żze po tym często się chodzi pryskać do klopa. Nabyłem
    zgrzewkę wody średnio-wysoko mineralnej, gazowanej, lepiej mi wchodzi, piłem
    bardziej rozciagając w czasie i już mnie zaczęło rozbrajać. I bardziej mnie
    po minerałce suszy...

  • 94. Data: 2017-09-24 01:49:45
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To z jakiego zrodla ona byla ?

    Hmm... kupiona normalnie w spożywczaku, w przezroczystej torebce. Nazywała
    się "Woda źródlana".

    > 2 litry ? Raczej nie.

    Ja myslę, że sporo zależy od wszelkich okoliczności, jak stan organizmu,
    warunki w otoczeniu, nawodnienie...

    > Ale przy 6 notowano zejscia smiertelne.

    Rozzwałka elektrolitów... zakłócenie równowago osmotycznej, czy jak to się
    nazywa, w organizmie... kojarzę, jakoś konkurs radiowy w Usiech bodajże,
    choć niekoniecznie, kto więcej wydulda, ten wygra. I wygrała kobitka,
    sosnową kurteczkę...

  • 95. Data: 2017-09-24 01:56:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > "HF5BS" <h...@...pl> wrote in message
    >
    > Zatrułeś się ilością wody wypitej na raz a nie tym, że była destylowana.

    Nie wykluczam. Tyle, że woda nie była na raz, choć dość krótko, chyba ok.
    godziny, nie była też destylowana, inaczej nie była by kupiona jako woda
    pitna. Kranówa tak na mnie nie działała. Od kranówy szedłem do klopa, lałem
    i po problemie, latem potrafiłem w nocy opierdzielać litr, a nawet więcej (w
    dzbanku 2 litry, zzrobiona wieczorem, w srodku nocy już było, że nie było),
    bez sensacji. W wodzie tyle, co napar z herbaty.
    Ale, ja z tych, co nie mogą zegarka na ręce nosić, bo natychmiast (już po 15
    minutach nawet) mają niesympatyczne odparzenia.

  • 96. Data: 2017-09-24 07:33:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Przyczyna jest odpowiedni sklad.
    > Przyczyna twardosci jest odpowiedni sklad.
    >
    > Tylko obie "odpowiedni" maja rozne wymogi - czesciowo sie pokrywaja.

    ???

    > Ty pisales o rozpuszczaniu czy buforowaniu.
    > Rozpuszcznie CO obniza pH.

    No właśnie nie zawsze obniża...

    > Kranowa ? Ktora wapn zawierala u zrodla, a chlor domieszaly wodociagi?
    >
    > A czesciowo pochodzi z deszczowki ktora przeplynela przez pola pewne
    > nawozow ?

    > Wapn i magnez, bo inaczej nie jest twarda.
    > Siarczany i weglany to juz niekoniecznie, a tylko zazwyczaj.

    > weglanow i siaczanow wapnia i magnezu ?
    > W wodzie morskiej duzo Na+ i Cl-, to sporo zmienia.

    Na Cl nic nie zmienia, ani przy buforowaniu CO2 ani przy pH.

    > No i duzo mydla i chloru, bo gdzie te scieki splywaja :-)

    Rozkłada się po drodze, zanim do morza dopłynie.

    > Jak dla mnie za duzy skrot myslowy ... choc w sumie ... zazwyczaj masz
    > racje.
    > Te siarczany to raczej nie sa zasadowe.

    :-)

    > No nie, bo buforować można jeszcze CO2 - w sensie przechowywac.

    Nie mówimy o komputerach ani buforowaniu w software.
    Mówimy o buforowaniu w kontekście chemicznym - przeczytaj
    co to jest roztwór buforowy a będziesz wiedział że nic nie pomyliłem.

  • 97. Data: 2017-09-24 08:40:07
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-24 o 01:30, HF5BS pisze:
> [...]
    > Może to zwykła woda głębinowa, odpowiednio głęboko brana, by była
    > wolna od (niektórych) syfów? A tylko dla lepszego wizzerunku,

    Ta woda nie zaległa tam w zamierzchłej epoce, zasoby jej jak najbardziej
    się odnawiają. Nazwa pochodzi od warstw piasków, przez które się
    przesączyła, ulegając z jednej strony filtracji, ale z drugiej -
    nasyciła się "solami twardości wody".

  • 98. Data: 2017-09-24 10:22:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 23.09.2017 o 23:53, Pszemol pisze:
    > "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc.pl.> wrote in message

    > Miałem na myśli dokładnie to, tylko nie uściśliłem że chodzi
    > o twardość ogólną a nie o węglanową :-)

    W takim razie nie chodzi o własności buforujące dwutlenku węgla a raczej
    jonów węglanowych i wodorowęglanowych.

    > Ależ mamy do czynienia... i właśnie zabarwia nam ona herbate na brązowo :-)

    OK, zgadzam się :-)

    > :-) mam wrażenie że obaj mówimy o tym samym a dogadać się nie można :-)

    I ja mam takie wrażenie :-) Ale już chyba jesteśmy blisko.

    P.P.

  • 99. Data: 2017-09-24 10:39:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 24.09.2017 o 07:33, Pszemol pisze:
    [...]
    > Nie mówimy o komputerach ani buforowaniu w software.
    > Mówimy o buforowaniu w kontekście chemicznym - przeczytaj
    > co to jest roztwór buforowy a będziesz wiedział że nic nie pomyliłem.

    Pomylić to się nie pomyliłeś, ale napisałeś niejasno. Co więcej
    potwierdziłeś, że chodzi Ci o własności buforujące dwutlenku węgla, a
    wyraźnie chodzi Ci o własności buforujące składników twardej wody *w
    stosunku do dwutlenku węgla*. A to dwie różne sprawy.

    P.P.

  • 100. Data: 2017-09-24 10:40:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Sep 2017 00:33:27 -0500, Pszemol napisał(a):

    > ???

    Wysokie pH wymaga "mocnych kationow" i "slabych anionow", lub w ogole
    zasadowych skladnikow.
    Twardosc wymaga Ca++ i Mg++.

    > No właśnie nie zawsze obniża...

    IMO obniza, tylko czasem bardzo nieznacznie, bo faktycznie sklad moze
    byc buforowy.

    > Na Cl nic nie zmienia, ani przy buforowaniu CO2 ani przy pH.

    Wydaje mi sie, ze troche zmienia, bo w takiej zupie jonowej wiecej
    rownowag do ustalenia.

    > Rozkłada się po drodze, zanim do morza dopłynie.

    Ta "reszta tluszczowa" jest przerobiona, ale na co ma sie rozlozyc Na+
    czy Cl-

    > Nie mówimy o komputerach ani buforowaniu w software.
    > Mówimy o buforowaniu w kontekście chemicznym - przeczytaj
    > co to jest roztwór buforowy a będziesz wiedział że nic nie pomyliłem.

    Zgadza sie, tylko nie wiedzialem czy w tym kontekscie pisales.

    J.