  • 71. Data: 2018-08-25 09:44:37
    Temat: Re: siec nr 1, analogowy telefon POTS
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Aug 2018 11:05:01 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Wychodzi, ale tym samym nie jest. Przeciążenia sieci GSM równie
    > dotkliwie dawały o sobie znać zanim jeszcze pojawyły się wyższe
    > generacje. To był zresztą jeden z podstawowych argumentów za tym,
    > że potrzebny nam UMTS.

    Który tylko przeszkadza i uniemożliwia korzystanie z telefonu w
    obszarach o słabym zasięgu, ale postęp.

    --
    Marek

  • 72. Data: 2018-08-25 11:22:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Który tylko przeszkadza i uniemożliwia korzystanie z telefonu w
    > obszarach o słabym zasięgu, ale postęp.

    A gdyby nie zrobiono nic, to znaczy pozostano przy technologii, której
    pojemność się skończyła, to co by było z zasięgiem i możliwością
    prowadzena rozmów? Tak było w Polsce z telefonią komórkową pierwszej
    generacji, czyli NMT. Mimo ustawionych celowo zaporowych cen, chętnych
    było więcej niż przewidywano. Sieć osiągnęła swoją maksymalną wielkość,
    a wtedy zaprzestano podpisywania kolejnych umów (trzeba przyznać, że
    uczciwe podejście).

    Nie wiem jak zachowuje się UMTS na granicy zasięgu, ale jest jeszcze
    GSM i LTE. Nowy telefon potrafi coś z tego wybrać. Prawdopodobieństwo,
    że człek se pogada wzrosło, a nie spadło.

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2018-08-27 08:28:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Aug 2018 11:22:21 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > A gdyby nie zrobiono nic, to znaczy pozostano przy technologii, której
    > pojemność się skończyła, to co by było z zasięgiem i możliwością
    > prowadzena rozmów?

    A te nowe technologie cos tu zmieniaja ?

    Bo tak mi sie wydaje, ze to glownie od pasma zalezy, a to mozna
    rozszerzac i w GSM.
    Nowa technika daje zas szybszy internet.

> [...]
    > było więcej niż przewidywano. Sieć osiągnęła swoją maksymalną wielkość,
    > a wtedy zaprzestano podpisywania kolejnych umów (trzeba przyznać, że

    Tylko ze drugą metodą jest dostawienie BTS. Postawic 4 anteny zamiast
    jednej, zmniejszyc moc i zasieg - i juz 4x wiecej osob moze rozmawiac.

    Moze nie mieli ochoty inwestowac w starą technologie ...

    > Nie wiem jak zachowuje się UMTS na granicy zasięgu, ale jest jeszcze
    > GSM i LTE. Nowy telefon potrafi coś z tego wybrać. Prawdopodobieństwo,
    > że człek se pogada wzrosło, a nie spadło.

    Albo i spadlo, jak sie telefon w tych przelaczaniach pogubi :-)

    J.

  • 74. Data: 2018-08-27 09:39:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A te nowe technologie cos tu zmieniaja ?
    >
    > Bo tak mi sie wydaje, ze to glownie od pasma zalezy, a to mozna
    > rozszerzac i w GSM. Nowa technika daje zas szybszy internet.

    Nowa technika daje szybszy internet. Nowa technika lepiej wykorzystuje
    pasmo. Nowa technika nie rozróżnia co głos, a co przesył danych.
    Dlatego też słychać lepiej.

    > Tylko ze drugą metodą jest dostawienie BTS. Postawic 4 anteny zamiast
    > jednej, zmniejszyc moc i zasieg - i juz 4x wiecej osob moze rozmawiac.

    Zaczynało się skromnie, miejscami od jednej częstotliwości w jednej
    antenie, to znaczy, że dla dwóch osób stojących obok siebie już nie
    starczało.

    > Moze nie mieli ochoty inwestowac w starą technologie ...

    A skończyło się jak już nie było częstotliwości do obdielania stacji
    bazowych. Zmniejszanie mocy i zagęszczanie nie jest rozwiązaniem.
    Fala jest kapryśna i pcha się tam, gdzie jej nie chcą. Jeśli nie
    z poziomem użytecznym, to jako zakłócenie niemożliwe do eliminacji.
    W analogowej łączności takie same stacje muszą być rozdzielone
    horyzontem.

    Jakoś się spryciarz rzadko gubi.

    --
    Jarek

  • 75. Data: 2018-08-27 10:22:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 09:39:36 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nowa technika daje szybszy internet. Nowa technika lepiej wykorzystuje
    > pasmo. Nowa technika nie rozróżnia co głos, a co przesył danych.
    > Dlatego też słychać lepiej.

    To akurat juz w GSM bylo. A teraz to juz sie pogubilem - korzystajac z
    szybkosci kodeki dostaly wiecej pasma, czy na odwrot - opracowano
    "efektywniejsze" :-)
    Ale bez straty jakosci :-)

    > Zaczynało się skromnie, miejscami od jednej częstotliwości w jednej
    > antenie, to znaczy, że dla dwóch osób stojących obok siebie już nie
    > starczało.

    Czestotliwosci chyba od razu bylo wiecej nawet na jednej antenie.

> [...]
    > z poziomem użytecznym, to jako zakłócenie niemożliwe do eliminacji.
    > W analogowej łączności takie same stacje muszą być rozdzielone

    Nizsze maszty, nizszy koszt :-)

    GSM zajmuje chyba podobne pasmo jak NMT (na rozmowe), a nowsze
    technologie chyba juz tylko niewielkie oszczednosci wprowadzaja ...
    ale mozesz miec racje - rezygnacja z analogowki mogla byc konieczna
    przy zageszczaniu stacji.

    No i taki drobiazg - dokladnosc kwarcow, ktora tez preferuje szerokie
    kanały.

    > Jakoś się spryciarz rzadko gubi.

    Moj samsung po przenosinach do Play czesto.
    Ale co ciekawe - to danych dotyczy, nie foni.

    J.

  • 76. Data: 2018-08-27 10:40:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To akurat juz w GSM bylo. A teraz to juz sie pogubilem - korzystajac
    > z szybkosci kodeki dostaly wiecej pasma, czy na odwrot - opracowano
    > "efektywniejsze" :-)
    > Ale bez straty jakosci :-)

    Przyjmijmy, że te 100 mbps w LTE jest magią. Ale ta magia działa.
    Kodeki opracowano nowe, dające szersze pasmo przesyłu (można się
    sperać, czy to potrzebne). Jest jak je wykorzystać.

    > Czestotliwosci chyba od razu bylo wiecej nawet na jednej antenie.

    Nie, było sporo takich lokalizacji, gdzie był jeden kanał w jednym
    sektorze.

    > Nizsze maszty, nizszy koszt :-)

    Fala jest sprytna, potrafi czasem podskoczyć.

> [...]
    > technologie chyba juz tylko niewielkie oszczednosci wprowadzaja ...
    > ale mozesz miec racje - rezygnacja z analogowki mogla byc konieczna

    I przy zagłuszaniu stacji. W NMT niewłaściwe rozłożenie częstotliwości
    może spowodować, że będzie słychać inne rozmowy w tle.

    > Moj samsung po przenosinach do Play czesto.
    > Ale co ciekawe - to danych dotyczy, nie foni.

    Samsung żony tak się ostatnio pogubił za granicą, że w ogóle nie
    chciał gadać. Dane transmitował. Okazało się, że włączył sobie
    jakieś "wifi call", ale coś mu z lokalnym wifi nie wychodziło.
    Wyguglałem w końcu jak to pieroństwo wyłączyć. Trzeba wysłać SMS.
    Ale ten SMS też chciał słać przez wifi. W końcu po dłuższych
    staraniach udało się to zrobić jakimś fortelem. A jak mi wcześniej
    mówili, że Samsung to samo zło, nie wierzyłem. Teraz mie muszę
    wierzyć, wiem.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2018-08-27 11:05:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 10:40:17 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Przyjmijmy, że te 100 mbps w LTE jest magią. Ale ta magia działa.
    > Kodeki opracowano nowe, dające szersze pasmo przesyłu (można się
    > sperać, czy to potrzebne). Jest jak je wykorzystać.

    GSM mial w kanale ~200kb/s. I miescil tam 8 rozmow, a czasem chyba i
    16. Mozna bylo ograniczyc sie do 4 i miec lepsza jakosc.

    Ale to przeciez zaleta :-)

    J.

  • 78. Data: 2018-08-27 12:04:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > GSM mial w kanale ~200kb/s. I miescil tam 8 rozmow, a czasem
    > chyba i 16. Mozna bylo ograniczyc sie do 4 i miec lepsza jakosc.

    Na początku też wierzyłem w to, co mówi teoria. W dodatku opakowana
    w marketing. Że to technika cyfrowa, więc jeśli już jest zasięg, to
    jakość dźwięku zawsze będzie krystaliczna. Praktyka się z tym rozmija.

    Co jest zaletą?

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2018-08-27 18:07:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 12:04:07 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Na początku też wierzyłem w to, co mówi teoria. W dodatku opakowana
    > w marketing. Że to technika cyfrowa, więc jeśli już jest zasięg, to
    > jakość dźwięku zawsze będzie krystaliczna. Praktyka się z tym rozmija.

    No nie, krystaliczna jakosc to zapewnia CD a to z 700kb/s.
    Telefoniczna jakosc to 64kb/s, a my tu chyba nawet cwierci z tego nie
    mamy. Wiec musi byc co najwyzej tak sobie.

    Ale masz racje, ze cyfrowa transmisja pozwala usunac zaklocenia, byle
    niezbyt duze ... i nie nakladaja sie transmisje z sasiednich regionow.

    > Co jest zaletą?

    Ze mozna sobie gadac po wifi, nie przejmujac sie, ze w tym kraju
    standard inny, ze roaming nie dziala, albo drogi :-)

    J.

  • 80. Data: 2018-08-27 18:52:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No nie, krystaliczna jakosc to zapewnia CD a to z 700kb/s.
    > Telefoniczna jakosc to 64kb/s, a my tu chyba nawet cwierci z tego nie
    > mamy. Wiec musi byc co najwyzej tak sobie.

    Kryształ kryształowi nierówny. Próbkowanie 8k i kwantyzacja 8b -- też
    piękny kryształ, zanim się go potłucze. GSM spuszcza go po betonie.

    > Ale masz racje, ze cyfrowa transmisja pozwala usunac zaklocenia, byle
    > niezbyt duze ... i nie nakladaja sie transmisje z sasiednich regionow.

    Oldskulowe podejście do transmisji cyfrowej mówiło: nie przejmujemy
    się zakłóceniami, byle były niezbyt duże, byle dało się odróżnić zero
    od jedynki. Dzisiaj mówimy tak: póki w większości przypadków da się
    odróżnić stany, to sobie jakoś poradzimy. Najwyżej mniej bitów na
    sekundę przejdzie. Ale i tak mamy zapas.

    > Ze mozna sobie gadac po wifi, nie przejmujac sie, ze w tym kraju
    > standard inny, ze roaming nie dziala, albo drogi :-)

    No też tak naiwnie myślałem. Ale nie można, bo nie działa. Przynajmniej
    w Samsungu. A jeśli nawet działa, to nie zawsze. Szczególnie nie działa
    wtedy, gdy trzeba zadzwonić.

    --
    Jarek