  • 1. Data: 2010-12-26 21:52:24
    Temat: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Witam

    Mam problem z autem - rozładowuje mi się akumulator.

    Chciałbym zrobić urządzenie które przez tydzień będzie mierzyło napięcie na
    akumulatorze
    i prąd czuwania.

    Chciałbym do tego wykorzystać zestaw startowy na ATMEGA8 lub ATTINY2313.
    Akurat coś
    takiego mam pod ręką.

    Zastanawiam się jakich niespodzianek mogę się spodziewać.

    Zakładam, że będzie to zasilane z jakichś baterii. Powinno wytrzymać ten
    tydzień jeżeli będe
    wybudzał procesor co pół godziny na czas pomiaru.

    Czy przetworniki z tych kontrolerów dadzą radę ? Chciałbym mierzyć prądy od
    30mA do około
    10A i napięcia od 8 do 16. Chciałbym uzyskać dokładność do około 10mA i
    0,1V.

    Do pamiętania danych mam jakiś niewielki eeprom.

    Czy jest szansa, że to skalibruje bez większych kombinacji ?

    To nie musi być strasznie dokładne. Chce stwierdzić, że na przykład po 2
    dniach napięcie spadło
    o połowe albo, że coś mi zjada dużo prądu. Chociaż do tego trzebaby mierzyć
    dużo częściej niż
    raz na pół godziny.

    Ma to sens robić ? Może ktoś zna mądrzejsze metody sprawdzenia co się dzieje
    ?

  • 2. Data: 2010-12-26 21:58:04
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-26 21:52, bagno pisze:

    > Ma to sens robić ? Może ktoś zna mądrzejsze metody sprawdzenia co się dzieje
    > ?

    Nie ma sensu. Zabierz się za lekturkę w swoim wątku, napisałem Ci co
    masz zrobić krok po kroku z ilustracjami foto. Najpierw masy, potem
    sprawdzisz alternator, jak to zrobić? Również Ci opiszę. Chcę najpierw
    zobaczyć nowe masy.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-12-26 22:43:53
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > alternator, jak to zrobić? Również Ci opiszę. Chcę najpierw zobaczyć nowe

    Ehh nie ta grupa. Pomyłka.

  • 4. Data: 2010-12-27 00:04:41
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]

    > 30mA do około
    > 10A i napięcia od 8 do 16. Chciałbym uzyskać dokładność do około 10mA i

    Prądy rozładowania to dochodzą do kilkuset A jeżeli chcesz mierzyć
    całość, a i tak mogą przekraczać 100A nawet jeżeli pominiesz obwód
    rozrusznika (chociaż to zależy od ilości odbiorników prądu).
    Co prawda nie jak samochód stoi, ale nie wiem czy chcesz uziemiać
    samochód na czas swoich badań.
    Do tego jak chcesz robić taki pomiar to jeszcze powinieneś uwzględnić
    pomiar prądu ładowania.

    Jeżeli pomiar zrobisz z pominięciem obwodu rozrusznika, to powinno się
    to dać zmierzyć - musisz wpiąć jakiś opór na tyle duży żeby Ci nie
    zabrakło dokładności pomiaru, a na tyle mały żebyś nie wprowadził
    jakiegoś istotnego spadku napięcia.

    Natomiast jestem pewien że to co rozładowuje Ci akumulator to nie jest
    coś co nagle uruchamia się po godzinach stania i zjada Ci akumulator, a
    zapewne albo bierze ten prąd ciągle, albo powoduje niedoładowanie
    akumulatora podczas pracy silnika.

    I nim wykonasz, przetestujesz, skalibrujesz to swoje urządzenie, to jak
    się zabierzesz do sprawy od tej strony od której należy, to już dawno
    będziesz miał problem zlokalizowany i naprawiony.

    > Ma to sens robić ? Może ktoś zna mądrzejsze metody sprawdzenia co się dzieje
    > ?

    Napisałem Ci w poprzednim wątku.
    Pomiar napięć na klemach akumulatora w różnych warunkach już Ci dużo powie.

    Jak masz dwie osoby możesz też sprawdzić spadek napięcia na przewodzie
    zasilającym i przewodach masowych doprowadzających prąd do rozrusznika.
    Również spadek napięcia na akumulatorze w chwili rozruchu.

  • 5. Data: 2010-12-27 00:04:57
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > Ehh nie ta grupa. Pomyłka.

    Z powodu jednego trolla?
    :)

    Piotr

  • 6. Data: 2010-12-27 06:22:54
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <p...@i...waw.pl> napisał w wiadomości

    > Z powodu jednego trolla?
    > :)

    Z powodu jednej pomyłki. Miało być pl.misc.elektronika.

  • 7. Data: 2010-12-29 09:18:24
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "bagno" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Mam problem z autem - rozładowuje mi się akumulator.
    >
    > Chciałbym zrobić urządzenie które przez tydzień będzie mierzyło napięcie

    A nie lepiej to sprawdzać przed wyjazdem?
    Miałem podobne problemy, latałem, mierzyłem, reklamowałem kolejny aku, w
    końcu kupiłem miernik z diodkami za naście zł, teraz już NIE PRÓBUJĘ odpalać
    auta gdy aku nie jest naładowany (oczywiście aku jest nowy) i problem
    zniknął.

    Inaczej zabijesz każdy aku, one nie służą do głębokiego rozładowania, psują
    się od tego nieodwracalnie.
    Obstawiam, że masz ten sam problem.

  • 8. Data: 2010-12-30 08:58:45
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

> [...]
    > końcu kupiłem miernik z diodkami za naście zł, teraz już NIE PRÓBUJĘ
    > odpalać auta gdy aku nie jest naładowany (oczywiście aku jest nowy) i

    Mi nie chodzi o sprawdzenie czy akumulator jest naładowany tylko kiedy i co
    go mogło rozładować.

  • 9. Data: 2010-12-30 09:09:17
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Mi nie chodzi o sprawdzenie czy akumulator jest naładowany tylko kiedy i
    > co
    > go mogło rozładować.

    Bo zakładasz, że jest nadmiernie rozładowywany w trakcie postoju.
    Być może niesłusznie

    Ja też tak zakładałem, ale to nie było dobre założenie.
    Auto rzadko jeździ, na krótkich trasach, więc rozładowywanie podczas
    uruchamiania silnika nie jest kompensowane ładowaniem podczas jazdy - więc
    akumulator się naturalnie po jakimś czasie rozładowuje. A próba odpalenia
    auta w takim stanie (rozładowania) powodują opad masy i zmniejszanie się
    pojemności akumulatora.
    W rezultacie w pół roku udało mi się załatwić następny, nowy akumulator.

    Obecnie już problem się rozwiązał - trzeba sprawdzać stopień naładowania
    PRZED próbą odpalenia i podładowywać w razie potrzeby i powyższa sytuacja
    nie wystąpi.

  • 10. Data: 2010-12-30 12:28:25
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-12-30 09:09, Cavallino pisze:

    > Auto rzadko jeździ, na krótkich trasach, więc rozładowywanie podczas uruchamiania
    silnika nie jest kompensowane ładowaniem podczas jazdy - więc akumulator się
    naturalnie po jakimś czasie rozładowuje.

    Eee, to w ceedzie jest naturalne? 15-letnia primera nie ma tego problemu...
    Od ponad miesiąca mrozy i sniegi, stoi pod chmurką, i ładowarki nie widziała.
    A jeżdżę tylko po mieście do pracy i to wcale nie codzinnie.