  • 121. Data: 2023-03-12 09:46:09
    Temat: Re: 3/4 hejterów
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2023 o 09:08, m4rkiz pisze:

    > no tak, dlatego napisałem że w tym konkretnym przypadku rzeczywiście
    > wystarczy popatrzeć na
    > "wykres [udziału] CO2 w powietrzu i wykres [mierzonej wtedy]
    > temperatury" żeby zauważyć wysoką
    > korelację i przypisać przyczynowość na podstawie obecnej wiedzy

    No ale nie opieramy się tylko na korelacji - korelacja potwierdza tylko
    znany mechanizm.

    > ale te mechanizmy są niesamowicie złożone, powiązane i potrafią na
    > siebie kaskadowo wpływać (albedo i pokrycie lodem, temperatura i
    > zametanowana, gnijąca wieczna zmarzlina, temperatura, co2 i plankton,
    > itd. itp.)

    Ty piszesz już o sprzężeniach a nie o samym podstawowym mechaniźmie -
    https://www.youtube.com/watch?v=sSqdklAux-c tu masz prosto wytłumaczone

    IMHO coś pomijamy bo wszystkie znane mi sprężenia są dodatnie, a "na
    chłoski rozum" powinny być jakieś ujemne - inaczej się rozbiegnie w
    stronę cramatorii i bez ludzi.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 122. Data: 2023-03-12 10:45:42
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Sun, 12 Mar 2023 09:39:39 +0100, użytkownik Shrek napisał:

    > - palisz biomasą (czyli śmieciami) - dzielisz przez pięć
    >
    > Najbardziej ekologiczne wedle charakterystyk energetycznych jest palenie
    > śmieciami

    Spostrzeżenie godne Shreka. Pewnie wziąłeś sobie kaczora za wzór :)

    --
    Jacek

  • 123. Data: 2023-03-12 15:18:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 12 Mar 2023 08:50:21 +0100, m4rkiz

    > montować nowe? niekoniecznie, eksploatować już istniejące,
    > sprawne instalacje zamiast wymieniać je z 'dotacjami'?

    Sprawne instalacje? Bardzo śmieszne. 100% instalacji
    w naszym pięknym kraju ma przewymiarowane kotły 2-6x.

    > Jakie są zalety wymiany istniejącego pieca węglowego
    > o sprawności 85%

    Znowu, bardzo śmieszne. Takie sprawności kotły retortowe nie mają nawet w
    laboratorium, a co dopiero w domu, szczególnie jak są 2-6x przewymiarowane,
    bo parę(naście) lat temu przy doborze były przewymiarowane a potem jeszcze
    dom został ocieplony a smok ze swoją mocą pozostał. Rzadko który kocioł ma
    sprawność wiekszą niż 60%, nawet nowoczesne pelletowce, jeśli ktoś grzeje
    CWU w lecie, mają średnioroczną sprawność na poziomie 60%. Większość kotłów
    na węgiel ma średnioroczną sprawność na poziomie 30-40%.

    To tak jakby twierdzić że silnik spalinowy ma sprawność 35-40%. Tyle to on,
    owszem, ma w optymalnych warunkach, podczas gdy te optymalne warunki
    istnieją może w 5% czasu pracy. Dlatego większość spaliniaków "cywilnych"
    ma sprawność poniżej 20%. Czyli po uwzględnieniu strat na produkcji prądu,
    przesyle, sprawności ładowania i rozładowania baterii, sprawności silnika
    elektrycznego, w tym takżę grzania/chłodzenia baterii i kabiny, ICE ma
    sprawność W2W zaledwie 50% BEV.

    > na jeszcze nie wyprodukowaną pompę ciepła o COP 3,

    Oczywiście, nie ma to jak przyjąć sprawność śmierdziucha stałopalnego na
    poziomie 85% przy jednoczesnej sprawności pompy ciepła na poziomie 300%
    pomimo że, tu odwrotnie niż stałopalniaki, pompa ciepła przez większość
    sezonu pracuje w lepszych, dla swoich osiągów, parametrach. Ja mam w starym
    domu zmienioną PC z węglaka, pomimo kalafiorów wysokotemperaturowych, na CO
    wyciąga spokojnie COP 3,5.

    > zakładając zasilanie prądem z krajowego miksu energetycznego?

    Główną kwestią tutaj, tak samo jak w przyapdku ICE vs BEV nie jest kwestia
    CO2, tylko niskiej, trującej emisji. Czyli jak zwykle podchodzisz do tematu
    od dupy strony. Co więcej, węgla pod strzechy nie mamy swojego, podobnie
    jak nie mamy wystarczającej ilości własnego pelletu, za to na prąd mamy
    100% własnego, krajowego, węgla. Do tego jest OZE.

    > Odpowiedź uzasadnij.

    Może kiedyś, gdy się postarasz być bardziej rzetelny,
    mniej manipulując założeniami i zaczniesz wcześniej myśleć.

    > Zadanie dodatkowe: Omów zalety klimatyczne wymiany istniejącego samochodu
    > spalinowego z instalacją LPG na nowy pojazd elektryczny.

    Najpierw byś, znowu, musiał uwzględnić że samochód z LPG jest sensowny
    tylko dlatego że LPG to ODPAD z wydobycia gazu ziemnego, i zastanowić się
    co by było gdyby wszyscy zachcieli się na LPG przesiąść. Jak sobie
    odpowiesz, to wróć z wnioskami.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 124. Data: 2023-03-12 16:01:38
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Sun, 12 Mar 2023 15:18:50 +0100, użytkownik Myjk napisał:

    > Główną kwestią tutaj, tak samo jak w przyapdku ICE vs BEV nie jest
    > kwestia CO2, tylko niskiej, trującej emisji.

    I tu nie masz racji.

    --
    Jacek

  • 125. Data: 2023-03-12 16:12:32
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 12 Mar 2023 15:01:38 -0000 (UTC), Jacek

    > I tu nie masz racji.

    Dla ludzi, ich zrowia i kosztów, to jest podstawowa kwestia.
    Nie podważam problemu CO2, bo ten bezsprzecznie istnieje,
    z tym że planeta z CO2 sobie poradzi, tak jak sobie
    radziła wielokrtonie w czasie swojego trwania, człowiekowi
    też samo CO2 nie szkodzi, tylko pośrednio.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 126. Data: 2023-03-12 16:19:04
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 12.03.2023 o 15:18, Myjk pisze:
> [...]
    > bo parę(naście) lat temu przy doborze były przewymiarowane a potem jeszcze
    > dom został ocieplony a smok ze swoją mocą pozostał.

    pewnie, i gdzie się te ciepło podziewa jeżeli kotłownia jest w bryle budynku, a
    założony w
    czopuchu termometr za dwie dychy pokazuje do 150 stopni?

    > Główną kwestią tutaj, tak samo jak w przyapdku ICE vs BEV nie jest kwestia
    > CO2, tylko niskiej, trującej emisji. Czyli jak zwykle podchodzisz do tematu
    > od dupy strony.

    nie, po prostu kiedy wątek zboczył na ocieplenie klimatu to pytam o ocieplenie
    klimatu a
    nie tlenki azotu czy sadzę

    to że są inne powody - o ile ktoś jeździ w mieście czy pali w mieście - nie znaczy że
    punktu widzenia emisji co2 jest sens

    > Co więcej, węgla pod strzechy nie mamy swojego

    co?
    węgla nie mamy tylko dlatego że przy tanim ruskim imporcie nie opłacało się go
    przetwarzać
    tylko niemal cały jechał prosto w energetykę i na eksport, w zeszłym roku okazało
    się, że
    jednak się da, a losk kopalń jednak nie jest przesądzony:

    https://www.tysol.pl/a100600-za-bezsensowna-fanaberi
    e-obroncow-klimatu-w-ue-polsce-pewnie-przyjdzie-drog
    o-zaplacic
    https://www.wnp.pl/gornictwo/unia-w-koncu-zgodzi-sie
    -na-pomoc-dla-gornictwa-padla-wstepna-data,686576.ht
    ml

> [...]
    >
    > Może kiedyś, gdy się postarasz być bardziej rzetelny,
    > mniej manipulując założeniami i zaczniesz wcześniej myśleć.

    bo napisałem 3 zamiast twojego indywidualnego 3,5??

    > Najpierw byś, znowu, musiał uwzględnić że samochód z LPG jest sensowny
    > tylko dlatego że LPG to ODPAD z wydobycia gazu ziemnego, i zastanowić się
    > co by było gdyby wszyscy zachcieli się na LPG przesiąść.

    czyli ja w moim pytaniu muszę założyć że wszyscy będą się chcieli przesiąść na lpg,
    bo
    tak, a ty w swoim argumencie nie musisz założyć, że nie mamy sieci przesyłowej
    dostosowanej do elektryków, rozumiem

    i to ja manipuluję założeniami pytając czy jest jakikolwiek sens z punktu widzenia
    ocieplenia na likwidację istniejących ice, bo o ekonomicznym nawet nie wspominam

    jak to jeden z grupowiczów ma w sygnaturce:

    "zdrowia życzę" i eot

  • 127. Data: 2023-03-12 17:57:11
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2023 o 10:45, Jacek pisze:

    > Spostrzeżenie godne Shreka. Pewnie wziąłeś sobie kaczora za wzór :)

    Nie - to ze szkolenia z certów energetycznych - notabene finansowanych z
    unii:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 128. Data: 2023-03-12 20:07:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 12 Mar 2023 16:19:04 +0100, m4rkiz

    > pewnie, i gdzie się te ciepło podziewa jeżeli kotłownia jest w bryle budynku,
    > a założony w czopuchu termometr za dwie dychy pokazuje do 150 stopni?

    Podziewa się właśnie kominie. Literalnie, napisz jaki masz kocioł, jakiej
    mocy, jakie paliwo spalasz, ile tego idzie w sezonie, do pełni szczęśćia
    napisz jaki masz dom, powierzchnię i ocieplenie przegród, to przeliczymy tę
    twoją sprawność.

    > nie, po prostu kiedy wątek zboczył na ocieplenie klimatu
    > to pytam o ocieplenie klimatu a nie tlenki azotu czy sadzę

    Naucz się czytać ze zrozumieniem, mój komentarz
    odnosił się właśnie wprost przeciwnie do klimatu.

    > to że są inne powody - o ile ktoś jeździ w mieście czy pali w mieście
    > - nie znaczy że z punktu widzenia emisji co2 jest sens

    Właśnie że są inne powody, znacznie bardziej istotne.

> [...]
    się, że
    > jednak się da, a losk kopalń jednak nie jest przesądzony:

    Bzdury wypisujesz. Jechał w enegetykę, bo to jest węgiel który nadaje się
    tylko do energetyki, a nie pod strzechy. Ten który się nadaje, jest
    głęboko, wydobycie jest niebezpieczne, siłą rzeczy jest piekielnie drogi.

    Oczywiście można go wydobywać, ale czy zapłacisz za tonę 1500-3000 zł,
    i jeszcze poniesiesz konsekwencje kolejnych katastrof?

    > https://www.tysol.pl/a100600-za-bezsensowna-fanaberi
    e-obroncow-klimatu-w-ue-polsce-pewnie-przyjdzie-drog
    o-zaplacic

    Przy takim "rzetelnym" tytule nawet nie podchodzę do czytania.

    > https://www.wnp.pl/gornictwo/unia-w-koncu-zgodzi-sie
    -na-pomoc-dla-gornictwa-padla-wstepna-data,686576.ht
    ml

    Niestety nie przeczytam, bo artykuł jest płatny.

    > bo napisałem 3 zamiast twojego indywidualnego 3,5??

    Bo napisałeś 85% sprawności dla kotłów stałopalnych, co jest wartością
    utopijną, no a potem jeszcze dodatkowo zaniżyłeś sprawność PC, bo tak ci
    lepiej pasowało do tezy. W nowym domu moja gruntowa pompa ciepła (żeby nie
    było, zrobiłem ją w cenie powietrznej) ma COP 5, więc i tak byłem dla
    ciebie delikatny.

    > czyli ja w moim pytaniu muszę założyć że wszyscy będą się chcieli przesiąść na lpg,

    > bo tak, a ty w swoim argumencie nie musisz założyć, że nie mamy sieci przesyłowej
    > dostosowanej do elektryków, rozumiem

    Tak w końcu będzie. Prądu od lat cyklicznie produkujemy więcej czy ci się
    to podoba czy nie, i będziemy go produkować więcej. Zaś więcej LPG nie
    wyprodukujesz, bo to tylko ODPAD, w ograniczonej ilości, dokładnie tak jak
    ekogroszek i pellet. Jak to zrozumiesz, to wróć.

    > i to ja manipuluję założeniami pytając czy jest jakikolwiek sens z punktu widzenia
    > ocieplenia na likwidację istniejących ice, bo o ekonomicznym nawet nie wspominam

    Tak właśnie manipulujesz.

    > jak to jeden z grupowiczów ma w sygnaturce:
    > "zdrowia życzę" i eot

    Typowe.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 129. Data: 2023-03-12 20:55:47
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Fri, 10 Mar 2023 00:18:09 +0100, w <4899031456$20230310001812@squadack.com>,
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(-a):

    > Jednego jednak dożyłem - zamiast
    > metra wzrost poziomu mórz wyniósł niewiele ponad centymetr.

    https://naukaoklimacie.pl/cdn/upload/55e740e8afec6_p
    sychrometricchart-sealevel-si3.png

  • 130. Data: 2023-03-12 20:58:39

    Thu, 9 Mar 2023 17:39:15 +0100, w <tud23i$n31$1$Shrek@news.chmurka.net>, Shrek
    <...@w...pl> napisał(-a):

    > Nie wiem czy ktoś zwrócił uwagę, ale w czasie II wojny gdy przepalano
    > ogromne ilosci paliwa i szła bez oglądania się na ekologię produkcja
    > wojenna to temperatura spadała.

    Tylko, że bez porównania ile wojsko więcej przepalało, a ile ludność cywilna
    mniej, to wniosek z dupy.

    Aha, wykres ładnie koreluje z gwałtownym zmniejszeniem liczby ludności :)