  • 111. Data: 2023-03-10 08:15:27
    Temat: Re: 3/4 hejterów
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 9 Mar 2023 20:34:37 +0100, io

    > ...a pogody na kilka dni w przód i tak nie umiemy przewidywać.

    Kiedyś nie umieliśmy przewidzieć nawet na godzinę do przodu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 112. Data: 2023-03-10 20:48:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.03.2023 o 20:25, Myjk pisze:

    > metkę ekooszołomów to przyklejają zazwyczaj trolle spalinowe tak
    > zafiksowane na spalinowych samochodach że aż żyć innym nie dają.

    W jaki sposób ci żyć nie dają? Zabranają ci jeździć hybrydą? To ty się
    upierasz żeby innym pod maskę zaglądać.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 113. Data: 2023-03-12 08:20:22
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 06.03.2023 o 18:15, Jacek pisze:
    > Już za 10 lat Wisła będzie rzeką okresową.

    Przyjmuję zakład, jaka stawka?

  • 114. Data: 2023-03-12 08:31:10
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 07.03.2023 o 12:33, r...@k...pl pisze:
    > Wystarczy popatrzeć na wykres CO2 w powietrzu i wykres temperatury.

    nie wystarczy

    nasza intuicja nie nadaje się do ogarniania powiązań wzrostu temperatury i ilości co2
    atmosferze, bo to nie ma nic wspólnego z tym na czym została trenowana

    a w przypadku podejścia naukowego trzeba najpierw przyswoić ogromną ilość wiedzy,
    inaczej
    robi się tylko za megafon w czyichś rękach

    to że dwa wykresy są zbieżne nijak nie pokazuje który jest przyczyną a który
    skutkiem, o
    ile W TYM przypadku jest to stosunkowo jasne o tyle podobne wyciąganie wniosków na
    podstawie różnych wykresów i tabelek nie jest zbyt mądre

    https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

  • 115. Data: 2023-03-12 08:46:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2023 o 08:31, m4rkiz pisze:

> [...]
    > który skutkiem, o ile W TYM przypadku jest to stosunkowo jasne o tyle
    > podobne wyciąganie wniosków na podstawie różnych wykresów i tabelek nie

    Z tym że tu mamy korelację i naukowy mechanizm.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 116. Data: 2023-03-12 08:50:21
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 09.03.2023 o 16:33, Myjk pisze:

    > Czyli jednak trzeba montować

    montować nowe? niekoniecznie, eksploatować już istniejące, sprawne instalacje zamiast

    wymieniać je z 'dotacjami'?

    > kotły na palwa stałe, śmieciuchy,
    > zamiast pomp ciepła i gazu który zamarznie w rurach! Łolaboha!

    Abstrahując od innych zanieczyszczeń i skupiając się na co2 i ociepleniu klimatu:

    Jakie są zalety wymiany istniejącego pieca węglowego o sprawności 85% na jeszcze nie
    wyprodukowaną pompę ciepła o COP 3, zakładając zasilanie prądem z krajowego miksu
    energetycznego?

    Odpowiedź uzasadnij.

    Zadanie dodatkowe: Omów zalety klimatyczne wymiany istniejącego samochodu spalinowego
    instalacją LPG na nowy pojazd elektryczny.

  • 117. Data: 2023-03-12 08:57:56
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-03-2023 o 08:50, m4rkiz pisze:

    > Jakie są zalety wymiany istniejącego pieca węglowego o sprawności 85% na
    > jeszcze nie wyprodukowaną pompę ciepła o COP 3, zakładając zasilanie
    > prądem z krajowego miksu energetycznego?

    1. Kilkanaście % z OZE, z dużą tendencją wzrostową.
    2. Możliwość napędzenia całości prądem z PV, co zapewni brak dodatkowych
    kosztów (i ich zmienności) na długie lata.
    3. Brak syfu w okolicy - sąsiedzi docenią.

  • 118. Data: 2023-03-12 09:08:08
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 12.03.2023 o 08:46, Shrek pisze:

    > Z tym że tu mamy korelację i naukowy mechanizm.

    no tak, dlatego napisałem że w tym konkretnym przypadku rzeczywiście wystarczy
    popatrzeć na
    "wykres [udziału] CO2 w powietrzu i wykres [mierzonej wtedy] temperatury" żeby
    zauważyć
    wysoką
    korelację i przypisać przyczynowość na podstawie obecnej wiedzy

    ale te mechanizmy są niesamowicie złożone, powiązane i potrafią na siebie kaskadowo
    wpływać (albedo i pokrycie lodem, temperatura i zametanowana, gnijąca wieczna
    zmarzlina,
    temperatura, co2 i plankton, itd. itp.) więc tak samo jak nie można sobie 'na
    chłopski
    rozum' dorysować kreski wykresu na 100 lat do przodu, tak samo sam ich zbliżony
    kształt to
    za mało żeby się na tym opierać w olbrzymiej większości przypadków

    z mojej strony to nie była polemika, tylko delikatne doprecyzowanie

  • 119. Data: 2023-03-12 09:32:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2023 o 08:57, Cavallino pisze:

    > 1. Kilkanaście % z OZE, z dużą tendencją wzrostową.

    Nieprawda - najzimniej jest w nocy a wtedy fotowoltaika nie działa

    > 2. Możliwość napędzenia całości prądem z PV, co zapewni brak dodatkowych
    > kosztów (i ich zmienności) na długie lata.

    Zwłaszcza w nocy;)

    > 3. Brak syfu w okolicy - sąsiedzi docenią.

    Tu akurat racja - więc zmieńmy na gazowy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 120. Data: 2023-03-12 09:39:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2023 o 09:32, Shrek pisze:

    > Nieprawda - najzimniej jest w nocy a wtedy fotowoltaika nie działa

    Tu masz tabelkę z urzędowymi współcznnikami.

    https://www.abakon.com/wp-content/uploads/2021/01/wa
    rtosci-wspolczynnika-nakladu-nieodnawialnej-energii-
    pierwotnej-na-wytworzenie-i-dostarczenie-nosnika-ene
    rgii-lub-energii-dla-systemow-technicznych-wi.png

    Liczysz ile potrzebujesz rzeczywiście energii a potem mnożysz przez
    współczynnik:

    - palisz węglem mnożysz razy 1.1
    - grzejesz prądem - mnożysz razy trzy;) A potem dzielisz przez COP 3 - 1,
    - palisz biomasą (czyli śmieciami) - dzielisz przez pięć:P

    Najbardziej ekologiczne wedle charakterystyk energetycznych jest palenie
    śmieciami:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!