  • 1. Data: 2023-03-07 16:03:32
    Temat: Aparat fotograficzny czy komórka ?
    Od: Universis <u...@w...pl>

    Nosiłem się z zamiarem kupna aparatu fotograficznego, ale po przeczytaniu tej strony:
    https://informatykzakladowy.pl/fotografia-obliczenio
    wa/ zwątpiłem bo autor opisuje takie rzeczy o współczesnych telefonach z fotoaparatem
    o które nigdy dotąd bym nie posądzał że takowe właściwości fotografowania telefony
    mają. Stanąłem z zakupem. Na przeczytanie trzeba trochę czasu, ale kto go znajdzie to
    niejednego zdziwienie tąpnie. Strona jak widzę z 2020 i piszę czy może któryś z
    producentów do tego czasu takie "dziwy" też na pokładzie któregoś ze swoich aparatów
    też ma ? Aparat ma służyć głównie na wypady turystyczne, a w nich fotki pejzaży i
    architektury, czasami jednak fotografia przyrody "z bliska" i fotografia "społeczna".
    Napiszcie coś proszę.

  • 2. Data: 2023-03-08 00:36:06
    Temat: Re: Aparat fotograficzny czy komórka ?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-03-07, Universis <u...@w...pl> wrote:
> [...]
    > turystyczne, a w nich fotki pejzaży i architektury, czasami jednak
    > fotografia przyrody "z bliska" i fotografia "społeczna". Napiszcie

    Odpowiedź jest MZ w pierwszym paragrafie. Zdjęcia komórką są zwykle
    wizualnie "ładniejsze" (bez dalszej obróbki) ale są one również zwykle
    kiepskiej jakości. Nie mogę sie wypowiadać nt. telefonów z górnej
    półki, do których się art. odnosi, ale nawet te pospolite iPhony ze
    średniej półki robią całkiem ładne te zdjęcia. To, o ile tylko są to
    zdjęcia na FB czy innego snapczata. Przy czym "problem" (aparat be vs
    komórka ładnie) dotyczy zwykle warunków trudnych, a nie typowych
    dziennych.

    Siedzę sobie z żoną na balkonie z widokiem na nocne miasto, ona
    wyciąga tego swojego iphone i pstryk. Faktycznie, bardzo ładne
    zdjęcie. Ja ze swoim Eosem RP to jak nacisnę spust na ustawieniu P to
    w ogóle nic z tego zjadliwego nie wyjdzie. Ale też jeśli wiem co robię
    to jestem tego "ładnie" blisko nawet bez obróbki. Przy czym u mnie
    będzie i ostrość i rozdzielczość i niewielkie szumy i będę mógł nawet
    to dalej kadrować. Będę mógł też płynnie zmieniać ogniskową bez
    większych problemów z rzeczywistą rozdzielczością. Będę mógł po ludzku
    trzymać aparat i w cywilizowanych warunkach dobierać ekspozycje i inne
    parametry, a nie miotać się próbując trafić w coś brudnym palcem na
    równie brudnym ekranie i jednocześnie manewrując komórką żeby była
    jakoś tak we właściwym kierunku.

    Poza tym jest cała masa sytuacji, przy których żadna obliczeniowa
    fotografia niewiele pomoże - to są np. sytuacje dynamiczne z pewnej,
    większej odległości (>25m). To są też sytuacje gdzie sam jesteś w
    ruchu a obiekt jest statyczny i w pewnej odległości.

    Sam przyjąłem jakiś czas temu zasadę, że aparat to jest do robienia
    zdjęć, a telefon do uwieczniania zdarzeń towarzyskich i notatek
    zdjęciowych, więc jak nie czujesz potrzeby do wychodzenia poza takie
    klimaty to MZ spokonie komórka z przyzwitym aparatem powinna Ci
    wystarczyć. Architekturę też komórką przyzwoicie zarejestrujesz.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-03-09 20:33:39
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:bc52dfb4-0546-4138-b014-bce70ebd1e90n@googlegr
    oups.com>
    user Universis pisze tak:

    > Aparat ma służyć głównie na wypady turystyczne, a w nich fotki
    > pejzaży i architektury, czasami jednak fotografia przyrody "z
    > bliska" i fotografia "społeczna". Napiszcie coś proszę.

    komórka ma dużo zalet
    jest mała, lekka, nie straszy ludzi, nie przyciąga złodziei, karta sd
    jest zaszyfrowana czyli zdjęcia też są, ma duży akumulator, może być
    ładowana w czasie nagrywania, można błyskawicznie wysłać zdjęcie

    aparat
    ma duży zoom, ma ręczną ostrość, ma czasem możliwość zablokowania
    ostrości na nieskończoność np do filmowania samolotów.

    --
    Piter

    Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
    https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

  • 4. Data: 2023-03-10 00:08:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-03-09, PiteR <e...@f...pl> wrote:
    > in <news:bc52dfb4-0546-4138-b014-bce70ebd1e90n@googlegr
    oups.com>

    > komórka ma dużo zalet
    > jest mała, lekka, nie straszy ludzi, nie przyciąga złodziei, karta sd

    Z tym złodziejstwem to nie jestem taki pewny. Droga komórka może być
    bardziej atrakcyjnym łupem. Łatwiej ukraść, łatwiej schować, łątwiej
    sprzedać.

    > jest zaszyfrowana czyli zdjęcia też są, ma duży akumulator, może być
    > ładowana w czasie nagrywania, można błyskawicznie wysłać zdjęcie

    W większości współczesnych aparatów też z tym wysyłaniem nie ma
    problemu. I nie, że tylko do smartwona, ale jakieś chmury, czy wręcz
    bezpośrednio np. na FB.

    Współpraca aparatu z komórką to zresztą inny ciekawy temat. Jak ktoś ma
    wpółcześny, normalny aparat to raczej ma tez i smarfona, więc możnaby tę
    współpracę zrobić naprawdę porządnie. Nie wiem czy jest to doświadczenie
    również innych osób, ale ja zawsze z tą współpracą się zmagam, żeby nie
    powiedzieć, męczę. Różni producenci, podobne, nieustające cyrki z
    "connected" i inne. Chyba branżę przerasta wypuszczenie solidnego,
    przetestowanego oprogramowania.

    Przykładowo, walczyłem dość długo z oprogramowaniem Canona, które m.in.
    umożliwia geotagowanie zdjęć na bieżąco. Są odpowiednie opcje w
    applikacji. Wieczne cyrki właśnie z połączeniem i podobne klimaty. Po
    czym całkiem niedawno odkryłem, że wystarczy uruchomić tę aplikację i
    już działa, gdzie sama aplikacja w żaden sposób nie przyznaje się, że
    widzi jakiś aparat.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2023-03-11 15:25:41
    Od: T...@s...in.the.world <n...@i...invalid>

    Witam
    Imho jak ktos potrafi bardziej swiadomie robic zdjecia - nie tylko
    kompozycja, ale zmiana przyslony, czasu, iso i do tego ma czas na
    pozniejsza obrobke - albo chce sie tego nauczyc, to warto miec w podrozy
    aparat. Jesli ktos chce pstrykac glownie w automacie, to bez dwoch zdan
    wystarczy komorka.
    Ja zdjecia z komorki (raczej stary iphone se 1 gen z 2016) publikuje na
    instagramie. Ale zwykle mam pod reka jakis aparat i zdjecia z aparatu po
    obrobce wrzucam na flikra.

    --
    Titus Atomicus

  • 6. Data: 2023-03-13 18:21:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Mar 2023 07:03:32 -0800 (PST), Universis wrote:
> [...]
    > wypady turystyczne, a w nich fotki pejzaży i architektury, czasami
    > jednak fotografia przyrody "z bliska" i fotografia "społeczna".

    Jeżeli chce ci się nosić lustrzankę/bezlusterkowca i katować rodzinę i
    znajomych zdjęciami, albo choc czerpac satysfakcję z dobrych zdjęc ...
    kup aparat.
    Inaczej ... smartfony coraz lepsze zdjęcia robią.
    Ale obiektywy w aparatach na pewno lepsze.

    Artykuł jest w sumie o jeszcze czyms innym.
    Że z telefonu "lepsze zdjęcia wychodzą". I jest to ustawien oraz
    postprocesingu.
    W porządnym aparacie też tak można - trzeba zapisać dane "raw",
    a potem sie bawic w dobieranie parametrow.
    Chociaz ... nie wszytkie rzeczy ze smartfonów mogą być dostępne w tym
    przetwarzaniu.

    A smartfony różne tu są - w jednym będzie to działało lepiej, w innym
    gorzej ...

    No i taka jeszcze prozaiczna sprawa - brudny obiektyw.
    W aparacie raczej nie grozi, w smartfonie co chwila macanym ...
    ze szmatką trzeba chodzic i czyscic ...

    J.

  • 7. Data: 2023-03-13 19:25:51
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    T...@s...in.the.world napisał(a) :
> [...]
    > pozniejsza obrobke - albo chce sie tego nauczyc, to warto miec w podrozy
    > aparat. Jesli ktos chce pstrykac glownie w automacie, to bez dwoch zdan

    Ale też np taki HGW (czytaj: hujałej) serii P ma możliwość ustawień
    ręcznych tych parametrów.
    Zdjęcie z aparatu powiększone na dużym TV czy na plakat będzie i tak
    lepsze niż z komórki. Wielkość matrycy i inne sprawy robi tu robotę.
    Uwiecznić w którą stronę patrzy ptaszek 50m ode mnie? No da się
    tylko aparatem.
    Ale do zdjęć dla siebie i rodziny? Wybieram proste i lekkie
    rozwiązanie. Komórkę mam zawsze przy sobie.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 8. Data: 2023-03-14 13:19:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Mar 2023 19:25:51 +0100, Zbynek Ltd. wrote:

    > Ale też np taki HGW (czytaj: hujałej) serii P ma możliwość ustawień
    > ręcznych tych parametrów.

    Sa tez niezalezne programy, np Open Camera.
    Ale:
    -nie wiadomo, czy skorzystają z tego wspomagania, jak firmowe,
    -roznie to w praktyce wychodzi z ich możliwosciami.

    > Zdjęcie z aparatu powiększone na dużym TV czy na plakat będzie i tak
    > lepsze niż z komórki.

    Hm, duzy, ale starszy TV ma rozdzielczosc nie za dużą ... "2K".
    Nowy moze byc juz "8K".
    Plakat, przez technologie druku, tez chyba taki sobie.

    W efekcie ... przyzwoity smartfon nie ma i tak za dobrych parametrów?

    > Wielkość matrycy i inne sprawy robi tu robotę.
    > Uwiecznić w którą stronę patrzy ptaszek 50m ode mnie? No da się
    > tylko aparatem.

    Jesli masz na mysli teleobiektyw, to owszem.

    > Ale do zdjęć dla siebie i rodziny? Wybieram proste i lekkie
    > rozwiązanie. Komórkę mam zawsze przy sobie.

    Z drugiej strony - jak juz kupisz aparat, to go nosisz na rodzinne
    imprezy.
    Chyba, że ci sie nie chce, bo nie warte uwiecznienia ... i aparar
    zostaje w domu :-)

    J.

  • 9. Data: 2023-03-17 19:47:24
    Od: T...@s...in.the.world <n...@i...invalid>

    Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale też np taki HGW (czytaj: hujałej) serii P ma możliwość ustawień
    > ręcznych tych parametrów.

    No, ale tutaj wygrywa aparat.
    Znaczy sie, w ergonomii.

    --
    Titus Atomicus

  • 10. Data: 2023-03-18 14:08:31
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    T...@s...in.the.world napisał(a) :

    > No, ale tutaj wygrywa aparat.
    > Znaczy sie, w ergonomii.

    To zależy co kto rozumie pod pojęciem ergonomii ;-) Dla mnie to
    zależność między wagą i objętością fizyczną a jakością zdjęć.
    Jakość jest już zadowalająca nawet do wykonania zdjęcia nocnego.
    Nie jestem przeciwnikiem aparatów, ale dla zastosowań inicjatora
    wątku i mojego komórka jest rozwiązaniem dobrym. Nie ma zooma, co
    jest dużym minusem, ale akceptuję takie rozwiązanie. Nawet dobrym
    aparatem kompaktowym można zrobić takie zbliżenia detali
    architektury, że jak pomyślę o komórce, to aż żal bierze, ale coś za
    coś.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65