  • 31. Data: 2021-11-23 00:36:21
    Temat: Re: Blachosmrody
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-11-15 o 15:35, Cavallino pisze:

    > No mnie kiedyś też.
    > I też nie wiem, czy śmierdzą teraz bardziej, czy jednak mniej, więc się
    > odzwyczajam od tego smrodu i dlatego go bardziej czuję w miejscach korków.

    Gdy jeździły Polskie Fiaty i Polonezy, Ikarusy, Kamazy, Trabanty i
    taksówkarskie Mercedesy beczki "ropniaki" to były kłęby dymu lecące z
    rur wydechowych, a w ustach był metaliczny smak ołowiu.
    Kiedyś śmierdziało bardziej, ale nie zwracało się na to uwagi, albo się
    uważało, że tak musi być i to jest postęp i że gdyby było więcej
    samochodów, to byłoby lepiej :-)

  • 32. Data: 2021-11-23 07:29:35
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-11-2021 o 23:21, Myjk pisze:

    > To samo jest z silnikiem w samochodzie spalinowym, dlatego "cisnę" żeby
    > każdy kto twierdzi że EV nie daje komfortu pojeździł nim z miesiąc, dwa, a
    > potem znowu wsiadł do ICE. Pomijam już jak wkurzająca będzie konieczność
    > "klasycznego" hamowania czy gazo(turbo)dziura, ale właśnie jak zacznie
    > "boleć" hałas od silnika, wibracje na budzie (zwłaszcza podczas postoju)
    > itp.

    No ja już 2 razy próbowałem powrócić do ICE i było jak piszesz.
    Więc zrezygnowałem z prób, mam tylko BEV.

  • 33. Data: 2021-11-23 07:31:07
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-11-2021 o 00:36, Poldek pisze:

    > Gdy jeździły Polskie Fiaty i Polonezy, Ikarusy, Kamazy, Trabanty i
    > taksówkarskie Mercedesy beczki "ropniaki" to były kłęby dymu lecące z
    > rur wydechowych, a w ustach był metaliczny smak ołowiu.

    Tyle że ilości aut były inne.
    Kilkadziesiąt razy mniej tego smrodu było niż teraz.

  • 34. Data: 2021-11-24 20:45:15
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-11-23 o 07:31, Cavallino pisze:

    > Tyle że ilości aut były inne.
    > Kilkadziesiąt razy mniej tego smrodu było niż teraz.

    Samochodów w Polsce było o wiele mniej (dziesięć razy mniej?), ale na
    głównych ulicach największych miast ruch był podobny - na
    Marszałkowskiej były korki podobne jak obecnie.
    Mniejsze natężenie samochodozy było na peryferiach i na wioskach.
    Oczywiście nie było tego zafajdania całej otaczającej rzeczywistości
    samochodami stojącymi wszędzie gdzie się i się nie da. Było sporo takich
    miejsc w Polsce, gdzie tło akustyczne, to był szum liści i ćwierkanie
    ptaków. Teraz już wszędzie dolatuje hałas młotoryzacji, jak nie z
    bliska, to z daleka wali na wiele kilometrów huk jakiejś drogi.
    Dzieciaki bawiły się "na dworze" i biegały luzem, bo nie było stresu, że
    zaraz przejedzie je zapierdzielający pasjonat w czarnym BMW/Audi, a cała
    otaczająca przestrzeń nie była poszatkowana na drobniutkie kawałeczki
    przebiegającymi wszędzie drogami. Jeszcze parę lat i nie będzie ludzi,
    którzy by pamiętali taki świat.

  • 35. Data: 2021-11-25 06:57:33
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-11-2021 o 20:45, Poldek pisze:

    > Samochodów w Polsce było o wiele mniej (dziesięć razy mniej?), ale na
    > głównych ulicach największych miast ruch był podobny - na
    > Marszałkowskiej były korki podobne jak obecnie.

    Wątpię.
    Może przy skrzyżowaniu z Alejami tak to wyglądało, ale długość tychże
    korków była pewnie wielokrotnie mniejsza.

    Przynajmniej tak było w innych wielkich miastach.
    Jeżdżę po nich 30 lat i z roku na rok jest gorzej.

  • 36. Data: 2021-11-25 11:37:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Nov 2021 06:57:33 +0100, Cavallino wrote:

    > Wątpię.
    > Może przy skrzyżowaniu z Alejami tak to wyglądało, ale długość tychże
    > korków była pewnie wielokrotnie mniejsza.

    Samochodow w Polsce nie bylo az tak duzo mniej, szczeglnie ze
    dzisiejsze liczby chyba jednak zawyzone o "martwe dusze".
    Tylko byly kartki na bezyne.
    Ale przyszedl rok 1989, socjalizm sie skonczyl, kartki tez ...
    i ciagle tak nie czulem.
    Moze dlatego, ze bylem z przodu od wlasnej rury :-)

    Dopiero obecne korki, ktore potrafia byc masakryczne, powoduja, ze
    czuje smrod. Chyba profilaktycznie musze wlaczac obieg wewnetrzny
    zaraz na starcie.

    A co do korkow - zalozmy, ze cykl swiatel ma 1.5 minuty,
    i przejezdza w cyklu 10 samochodow przez pas.
    Jak podjedzie w tym czasie 11, to 1 zostanie.
    Po 30 minutach uzbiera sie ich 20, i mamy kolejke na 3 minuty.

    A wystarczy 10% mniejszy ruch i korka nie ma ...

    > Przynajmniej tak było w innych wielkich miastach.
    > Jeżdżę po nich 30 lat i z roku na rok jest gorzej.

    We Wrocku zrobili AOW - i troche sie miasto odkorkowalo,
    potem Covid - to bylo wrecz puste, ale teraz tory remontuja
    i zwezenia sa co chwila, a przed nimi korki.

    Ale tez dziwacznie - raz sa, na drugi dzien nie ma ... czyzby 10% ?

    J.

  • 37. Data: 2021-11-25 11:47:09
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 25-11-2021 o 11:37, J.F pisze:

    > Samochodow w Polsce nie bylo az tak duzo mniej,

    ?????
    Ty masz sklerozę, czy czytelników za idiotów?
    Przez ostatnie 17 lat przybywa średnio milion aut rocznie, wcześniej,
    (czyli przez kolejne 15 lat) przybywało niewiele mniej.

    Za komuny na drogach były pustki, zachodnich samochodów nie było prawie
    wcale, a na krajowe czekało się na zapisy po kilka, kilkanaście lat.

    Jak to było 10% obecnego parku to max.

  • 38. Data: 2021-11-25 12:36:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Nov 2021 11:47:09 +0100, Cavallino wrote:

    > ?????
    > Ty masz sklerozę, czy czytelników za idiotów?
    > Przez ostatnie 17 lat przybywa średnio milion aut rocznie, wcześniej,
    > (czyli przez kolejne 15 lat) przybywało niewiele mniej.

    Przybywa milion, ale w jakim wieku? "Nascie lat" ... pojezdza 5 lat i
    na zlom.

    > Za komuny na drogach były pustki,

    Kartki.

    Owszem - w latach 90-tych kartek juz nie bylo, a na drogach jeszcze w
    miare pusto, i stopniowo przybywalo.
    Efekt taki, ze na "zwyklej krajowce" srednia w aucie 150KM
    mam nizsza niz kiedys przy 50KM.

    > zachodnich samochodów nie było prawie
    > wcale, a na krajowe czekało się na zapisy po kilka, kilkanaście lat.
    > Jak to było 10% obecnego parku to max.

    Mam tez widok na osiedle.
    Za komuny parking byl pelny teraz ... nadal pelny.
    No dobra, troche miejsc przybylo.

    Tragicznie sie zrobilo w centrum - dawniej bank wybralem,
    bo mozna bylo szybko dojechac, teraz trudno wolne miejsce znalezc,
    mimo oplaty.

    Tak czy inaczej ... nie wydaje mi sie, aby naprawde 10x przybylo.
    Ale moze nie doceniam wsi - tam moglo przybyc.

    sa tez oficjalne dane
    https://www.rejestrujemypojazdy.pl/liczba-zarejestro
    wanych-pojazdow-w-polsce-w-latach-1990-2016/

    samochody osobowe
    1990 5.2 mln
    1995 7.5 mln
    2000 9.9 mln
    2010 17.2 mln
    2016 21.6 mln

    ale ile z tego naprawde jeszcze istnieje i jezdzi.
    jakby tylko 15 mln ... 3x wiecej niz w 1990, 2x wiecej niz w 1995.

    Ile z tego na wsiach ... dawniej, to bywal jeden czy dwa samochody na
    wies, dzis czesto dwa na dom :-)
    A tego moge nie widziec.

    ciezarowe
    1990 1.0
    2000 1.8
    2010 2.9
    2016 3.5

    W tym duzo dostawczakow, ktore na ulicach widac.

    J.

  • 39. Data: 2021-11-25 12:44:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 25-11-2021 o 12:36, J.F pisze:

    > Przybywa milion, ale w jakim wieku? "Nascie lat" ... pojezdza 5 lat i
    > na zlom.

    W sensie że ubywa też milion?
    Obstawiam, że daleko mniej, patrząc na to co po drogach jeździ.
    Może za 100 tys...

    > Kartki.

    Kiedy się skończyły Twoim zdaniem, w 1990? ;-)

    > Owszem - w latach 90-tych kartek juz nie bylo, a na drogach jeszcze w
    > miare pusto

    Więc po co głupoty wypisujesz?

    , i stopniowo przybywalo.
    > Efekt taki, ze na "zwyklej krajowce" srednia w aucie 150KM
    > mam nizsza niz kiedys przy 50KM.

    No właśnie.
    To po co zaprzeczasz?

    > Mam tez widok na osiedle.
    > Za komuny parking byl pelny teraz ... nadal pelny.

    Bo już wtedy widocznie było za mało miejsc.

    > Tragicznie sie zrobilo w centrum - dawniej bank wybralem,
    > bo mozna bylo szybko dojechac, teraz trudno wolne miejsce znalezc,
    > mimo oplaty.

    Nie mam tego problemu.
    I nie muszę płacić. ;-)

  • 40. Data: 2021-11-25 13:04:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Nov 2021 12:44:46 +0100, Cavallino wrote:

    > W sensie że ubywa też milion?
    > Obstawiam, że daleko mniej, patrząc na to co po drogach jeździ.
    > Może za 100 tys...

    Masz skrzywione spojrzenie :-)
    Policz np na parkingu pod supermarketem :-)

    Jeszcze taka ciekawosta z Allegro czy otomoto.
    Kiedys sie w Polsce sprzedawaly masowo fiaty siena i daewoo lanosy.
    Zobaczcie na oferty sprzedazy teraz.

    Co sie z tym stalo? Ukraincy wywiezli czy na zlom trafily?

    > Kiedy się skończyły Twoim zdaniem, w 1990? ;-)

    1989

    > Więc po co głupoty wypisujesz?

    Bo nie wiem o ktorym roku piszesz 1985, 1990, 1995 ...

    > , i stopniowo przybywalo.
    >
    > No właśnie.
    > To po co zaprzeczasz?

    Przybylo, ale czy tak duzo?

    No owszem, kiedys pod Wroclawiem nie bylo wielkiego korka w niedzielne
    popoludnie ... ale to jeszcze pare lat temu nie bylo.

    > Bo już wtedy widocznie było za mało miejsc.

    Niby jakos tak, ale ... a dzis co - mieszkancy parkuja hen daleko, czy
    nadal samochodow nie maja ... z wyjatkiem tych, co maja :-)

    > Nie mam tego problemu.
    > I nie muszę płacić. ;-)

    Teraz to i ja nie mam - bank przez internet, bywam raz na pare lat :-)

    J.