  • 11. Data: 2021-09-15 16:00:50
    Temat: Re: Budowa klonu Pegasusa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.09.2021 11:44, J.F wrote:

    > A ten kolor - oryginalnie taki blekit, czy i tu cos przeklauje?

    Nie. Generalnie sytuacja wyglda w ten sposób, że całe tło jest
    przekłamane - wypełnione losowymi tilesami. Jednak same sprite'y
    wyglądają i zachowują się prawidłowo.
    Wczoraj cały wieczór nad tym przesiedziałem. Zrobiłem dokładną inspekcję
    połączeń - zarówno wizualną, jak i za pomocą miernika. Znalazłem tylko
    jeden uszkodzony kabel (który równie dobrze mogłem uszkodzić podczas
    inspekcji) jednak on nie miał nic wspólnego w problemem - po naprawie
    nic się nie zmieniło.
    Wszystko wskazuje na to, że problem leży w okolicy VRAM-u. PPU
    prawidłowo czyt dane z pamięci stałej (świadczy o tym prawidłowe
    wyświetlanie sprite'ów) ale tła z jakiegoś powodu są przekłamywane.
    Sprite'y wyświetlają się prawidłowo, bo ich parametry nie siedzą w
    RAM-ie, ale w specjalnych rejestrach wewnątrz PPU.

    Próbowałem zamieniać pamięci miejscami, ale nie dało to żadnego efektu.
    Może ten konkretny SRAM jest za wolny n stosownie w roli pamięci ekranu.
    Używam UL6516DG15. Powinienem go zastąpić czymś szybszym?

    Robiłem też testy na fabrycznych kartridżach - dokładnie to samo. Tak
    więc nie namieszałem kombinując z wbudowanymi EPROM-ami. ;)

    > Ale kynar lutowany?

    Tak.

    > Kynar lutowany dobry jest, Ty masz jakies kiepskie podstawki :-)

    To chyba nie podstawki. Nawet delikatny dotyk w tych konkretnych
    miejscach powoduje problemy. Podejrzewam, że może chodzić o zakłócanie
    linii zegarowej albo nawet i zrywanie oscylacji.

    Co do kynaru miałem na myśli to, że to kiepski sposób tworzenia
    prototypów. Z pozoru wydaje się, że taka konstrukcja na płytce
    uniwersalnej jest ok, ale potem trudno połapać się w gąszczu przewodów,
    co utrudnia debugowanie. Czas stracony n lutowanie tego można by równie
    dobrze przeznaczyć na zaprojektowanie i wytrawienie wczesnej wersji PCB,
    które nawet po naniesieniu dziesiątek poprawek i tak będzie wyglądało
    lepiej.

    No i nie mówiąc już o tym, że potem projekt o wiele łatwiej będzie
    powielić. ;)

  • 12. Data: 2021-09-15 16:46:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Sep 2021 16:00:50 +0200, Atlantis wrote:

    > Nie. Generalnie sytuacja wyglda w ten sposób, że całe tło jest
    > przekłamane - wypełnione losowymi tilesami. Jednak same sprite'y
    > wyglądają i zachowują się prawidłowo.

    nie znam Pegasusa, ale to mi nie wyglada tak calkiem losowo.
    Ale Ty widzisz blizej.

    > To chyba nie podstawki. Nawet delikatny dotyk w tych konkretnych
    > miejscach powoduje problemy. Podejrzewam, że może chodzić o zakłócanie
    > linii zegarowej albo nawet i zrywanie oscylacji.

    Jest to mozliwe.

> [...]
    > prototypów. Z pozoru wydaje się, że taka konstrukcja na płytce
    > uniwersalnej jest ok, ale potem trudno połapać się w gąszczu przewodów,

    Bywa.

> [...]
    > lepiej.
    >
    > No i nie mówiąc już o tym, że potem projekt o wiele łatwiej będzie

    Tylko ze pierwsza plytke dostaniesz dopiero po pewnym czasie,
    a potem sie okaze, ze zapomniales jednego tranzystora :-)

    Kynarkiem polutujesz dwa dni, a tu beda dwa miesiace :-(

    J.

  • 13. Data: 2021-09-15 19:39:48
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.09.2021 o 12:09, Atlantis pisze:
    > Rzuciłem okiem jeszcze raz na schemat i zwróciłem uwagę na jedną rzecz:
    > ten jeden tranzystor na wyjściu wideo prawdopodobnie nie jest podłączony
    > bezpośrednio do wyjście kompozytowego, ale do jakiegoś modulatora.
    > Czy jest możliwe, że ten obwód jest niewystarczający aby prawidłowo
    > wysterować wejście kompozytowe w TV? Pamiętam, że w komputerkach które
    > składałem wcześniej, w okolicy gniazdka wideo znajdował się m.in.
    > kondensator 220uF albo rezystor 75 omów. Tutaj tych elementów nie ma.
    > Czy możliwe, że na schemacie (a więc i w moim układzie) czegoś jeszcze
> [...]

    ZTCP to właśnie wyjściem było wyjście z prostego modulatora na RF TV i
    oglądało się to na VHF 2-4 kanał. Bywały też rozbudowane modulatory na
    UHF z trymerem. Tam rzadko bywało wyjście composit.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>