  • 71. Data: 2023-04-17 19:46:35
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 17 Apr 2023 18:48:20 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > To akurat się nie dawało - max to było 3200 baud IIRC (31200 bps).

    podobny problem.

    > 3429 działało raczej na analogach, ale już nie pamiętam dokładnie.
    > Np. na pentakoncie chyba działało - dopóki nie zmienili na S12
    > (aczkolwiek szczegółów już dawno nie pamiętam).
    >
    > Próbkowanie 8 kHz występowało raczej tylko na centrali, modemy robiły to
    > szybciej. Natomiast w V.34 nie było dosynchronizowywania się do zegara
    > w centrali.

    J.

  • 72. Data: 2023-04-18 13:40:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak znam życie, to standard nie za darmo (choc i takie się zdarzają),
    > pełen fachowo-żargonowych okreslen, a i tak wiekszosci nie wyjasnia.
    > Bo zawiera, jak sygnał ma wyglądac, a nie jak to odebrac w DSP.

    Standard jest za darmo, ostatnio sprawdziłem jakiś szczegół.
    Nie widziałem tam nic niezrozumiałego, ale nie czytałem go od deski do
    deski. Zaimplementowanie tego na jakimś ARMie z NEONem, albo nawet na
    jakimś np. STM32, nie powinno być problemem.

    > Hm ... i jeszcze widzę LTmodem, hsfmodem ... to jak - udało sie
    > hobbystom zrobic cos, czy nie bardzo?

    Pewnie nie, i pewnie wiem czemu - brak motywacji.
    A kiedyś, gdy może była motywacja - niewystarczający sprzęt.

    > Przy czym wydaje mi sie, ze te V90/92 moze byc prostsze niz V.34.

    Obawiam się że wątpię - V.34 jest częścią V.90/92.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 73. Data: 2023-04-18 19:03:11
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Był *naprawdę dobrym* -- tak stoi w tekstach źródłowych. Cytat ten
    > <s...@k...privnet> pochodzi z jednego
    > z najdłuższych wątków Usenetu (z walnym udziałem Autora powyższego
    > oraz niżej podpisanego). O drukarkę LaserJet 4000N akurat chodziło.

    Tak, ChiWriter był świetnym edytorem i można go było dostosować do
    każdej ówczesnej drukarki - czy miała polskie literki wbudowane, czy
    nie. Ale wymagało to grzebania w sterownikach - plikach ChiScript, a
    dokumentacji nie było.

    Domyślnie edytor drukował w trybie tekstowym, a polskie literki
    dodrukowywał w grafice, co było i czasochłonne, i nie wyglądało
    najlepiej. W trybie graficznym wyglądało nieźle, ale trwało koszmarnie
    długo. Ja podówczas miałem Panasonica KX-P1180i, który to miał 4
    wbudowane fonty i nawet polskie znaki w mazovii. Udało mi się tak
    przekonstruować skrypt sterownika, że i na ekranie, i w druku owe cztery
    fonty miałem, z atrybutami (italic, bold, underline). Tylko czujnik
    końca papieru musiał być przyklejony taśmą, bo inaczej wszystko
    kaszaniło się.

    Ech były piękne czasy! Pracę dyplomową w tym wydrukowałem nawet...

    --
    Grzexs

  • 74. Data: 2023-04-19 07:46:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 18 Apr 2023 13:40:00 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Standard jest za darmo, ostatnio sprawdziłem jakiś szczegół.

    Pamietam czasy, gdy były dosc drogie.

    zreszta
    https://www.itu.int/rec/T-REC-V.34-199802-I/en

    pdf niby za darmo.

    > Nie widziałem tam nic niezrozumiałego, ale nie czytałem go od deski do
    > deski.

    Chocby 5.4 - preemfaza.

    Pkt 7 Scrambler 1 + x^-18 + x^-23 ... i wiesz dokladnie jak to
    zrobic?

    9.1 konstelacje ... rozumiesz całkowicie?

    poza tym to opisuje jak wysyłac, ale nic nie mówi, jak to odebrac w
    rzeczywistym urządzeniu.
    Chocby taki Trellis encoder ... a gdzie dekoder?

> [...]
    > A kiedyś, gdy może była motywacja - niewystarczający sprzęt.

    > Obawiam się że wątpię - V.34 jest częścią V.90/92.

    Owszem, ale zobacz chocby, ze V.90 liczy sobie 50 stron, a V34 79.
    V.90 nie opisuje V.34 - tylko odsyła.

    J.

  • 75. Data: 2023-04-19 16:40:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > zreszta
    > https://www.itu.int/rec/T-REC-V.34-199802-I/en
    >
    > pdf niby za darmo.

    Ja tam widzę całkiem za darmo, żadne niby :-)

    > Chocby 5.4 - preemfaza.

    A coś konkretniej? Nigdy tego osobiście nie robiłem, ale wygląda na to,
    że charakterystyka filtru ma być ustawiana (kilkoma bitami komunikatu
    startowego INFO*) przez drugą stronę. Przy czym częstotliwości są podane
    w stosunku do symbol rate.

    > Pkt 7 Scrambler 1 + x^-18 + x^-23 ... i wiesz dokladnie jak to
    > zrobic?

    Czy dokładnie, to musiałbym sprawdzić, ale generalna idea to niejaki
    LSFR (przesuwanie i XOR), a w praktyce takie rzeczy robi się zwykle
    bajt po bajcie (zamiast bit po bicie), posiłkując się tablicami.
    Raczej trywialne.

    > 9.1 konstelacje ... rozumiesz całkowicie?

    A Ty rozumiesz całkowicie coś, czego nigdy nie robiłeś? Standardy tak
    nie działają - ludzie ew. rozumieją je "całkowicie" wtedy, gdy je
    zaimplementują. A przynajmniej dokładnie przestudiują.

    Natomiast nie widzę tu żadnej magii nie do zrozumienia. Owszem, akurat
    wiem co to jest konstelacja.

    > poza tym to opisuje jak wysyłac, ale nic nie mówi, jak to odebrac w
    > rzeczywistym urządzeniu.
    > Chocby taki Trellis encoder ... a gdzie dekoder?

    Trzeba odbierać tak, żeby była jak największa szansa odebrania.

    To tak jak np. z FSK - wiadomo jak masz zmieniać częstotliwość,
    bo to określa wygląd sygnału. Czy to sobie odbierzesz DSPkiem, czy
    np. parą filtrów analogowych i detektorów, to już nie ich sprawa.

    > Owszem, ale zobacz chocby, ze V.90 liczy sobie 50 stron, a V34 79.
    > V.90 nie opisuje V.34 - tylko odsyła.

    No to co? W dalszym ciągu do V.90 potrzebne jest V.34.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 76. Data: 2023-04-19 17:44:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

> [...]
    > kaszaniło się.
    >
    > Ech były piękne czasy! Pracę dyplomową w tym wydrukowałem nawet...

    Jan Bielecki wydrukował w tym kilkadziesiąt podręczników. Jeśli nie więcej.
    Zdaje się, że nawet trafił z tym do Księgi Guinnessa. Drukował przeważnie
    w trybie graficznym, więc tym bardziej docenić trzeba.

    Jarek

    --
    Hello, Jan B.

  • 77. Data: 2023-04-19 21:55:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Jan Bielecki wydrukował w tym kilkadziesiąt podręczników. Jeśli nie więcej.
    > Zdaje się, że nawet trafił z tym do Księgi Guinnessa. Drukował przeważnie
    > w trybie graficznym, więc tym bardziej docenić trzeba.

    Ja dostałem kiedyś książkę, polską edycję jakiegoś dzieła Petera
    Nortona. Była wydrukowana na igłówce bez polskich znaków (tzn. bez
    "ogonków"), a następnie ktoś ręcznie dopisał brakujące ogonki :-)
    Tzn. oczywiście później zostało to jakoś powielone, nie dopisywał
    w każdym egzemplarzu (to był produkt "komercyjny").

    Przypuszczalnie to była druga połowa lat 80, ew. początek lat 90.
    Co ciekawe, "ogonkator" wszystkie słowa "ladowanie" zamienił na
    "lądowanie" zamiast sensownego "ładowanie".

    "Lądowanie systemu operacyjnego" itp. :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 78. Data: 2023-04-20 00:11:08
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

> [...]
    > Tzn. oczywiście później zostało to jakoś powielone, nie dopisywał
    > w każdym egzemplarzu (to był produkt "komercyjny").

    Kurde, ja to jeszcze gdzieś mam, ale nie pamiętam, czy ktoś dopisał ogonki.

    A ja jeszcze usiłowałem używać edytora ,,Słowo". Dostałem go chyba z
    drukarką i miał być z nią bardzo zintegrowany. To był dopiero kosmos -
    najpierw drukował tekst bez polskich znaczków, a potem dodrukowywał
    ogonki, kreski itd. Tak średnio to wyglądało, bo niedokładnie trafiał.
    ChiWriter był zdecydowanie lepszy.

    --
    Grzexs

  • 79. Data: 2023-04-20 12:07:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

> [...]
    > najpierw drukował tekst bez polskich znaczków, a potem dodrukowywał
    > ogonki, kreski itd. Tak średnio to wyglądało, bo niedokładnie trafiał.

    Z krytyką trzeba ostrożnie. W trakcie jednej z ostatnich dyskusji
    sentymentalno-historycznych objawił się miłośnik "Słowa", który uznał
    je za szczytowe osiągnięcie polskiej myśli technicznej. Tylko pech (albo
    jakiś spisek) sprawił, że nie przebiło się jako ogólnoświatowy standard.

    Natomiast co do opisanej technologii kosmicznej, ma ona sens. Rozwiązanie
    polegające na drukowaniu w jednym miejscu litery (np. "s") i apostrofu
    jest starsze od komputerów, robiło się to już w maszynopisie. Drukarka
    może cofnąć głowicę o jedna pozycję i zrobić podobnie. Ale taka szarpanina
    pochłania czas i wprowadza sprzęt w trzęściączke poprzeczną, która być
    może nie jest bez wpływu na trwaość. Lepiej i szybciej jest zrobić to
    w dwóch osobnych przebiegach.

    Bieda-drajwery z cofaniem głowicy wcale nie były rzadkościa i zasiedziały
    się na długo. Pewnym zaskoczeniem dla mnie był któryś nowy model drukarki,
    który mimo poleceń <BS> drukował wszystko bez zająknięcia w jednym
    przebiegu. Po prostu miał pamięć *graficzną* obrazu jednego wiersza,
    najpierw ją zapełniał, a potem puszczał w igły jakby to było grukowanie
    *tekstowe*.

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2023-04-20 12:32:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

> [...]

    który mimo poleceń <BS> drukował wszystko bez zająknięcia w jednym
    przebiegu. Po prostu miał pamięć *graficzną* obrazu jednego wiersza,
    najpierw ją zapełniał, a potem puszczał w igły jakby to było drukowanie
    *tekstowe*.

    --
    Jarek