  • 191. Data: 2023-05-13 16:18:10
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Ha. Przyznaję, że nie pamiętam już szczegółów, to było dobrze ponad
    > 30 lat temu. W takim razie może nie chodziło o skalę szarości, tylko
    > o skalowanie? Albo drukarka była postscriptowa.

    30 lat temu używanie *drukarki* postscriptowej nie miało sensu. Może
    poza takim, że MacOS niebałdzo chciał drukować na innych. Ja też niałem
    w tamtym czasie do czynienia z jedną taką. Kupioną za bardzo duże
    pieniądze po to, by na niej robić próbne wydruki przed wrzuceniem PS do
    naświetlarki (ta kosztowała jeszcze więcej, a filmy też nie za darmo).
    Rozdzielczość 300 dpi, piksel czarny lub biały, bez stanów pośrednich.
    Interpreter chyba żywcem wzięty z czegoś o większej rozdzilczości --
    w efekcie szarość 50% drukowana była jako szachownica z rastrem 30 dpi
    (kwadraciki 10x10 px, czyli około milimetra).

    Ale przy użyciu metafonta (przemyślne fonty z odpowiednio ułożonymi
    pojedynczymi kropeczkami) i DVI/PCL udawało mi się robić bardzo dobrą
    (jak na owe czasy) grafikę z czystymi szarościami.

    --
    Jarek

  • 192. Data: 2023-05-15 00:38:56
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Ale w tramwajach, czy w autobusach?

    I tu, i tam, oprócz pośpiesznych.

    --
    Grzexs

  • 193. Data: 2023-05-15 14:48:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 May 2023 16:18:10 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > naświetlarki (ta kosztowała jeszcze więcej, a filmy też nie za darmo).
    > Rozdzielczość 300 dpi, piksel czarny lub biały, bez stanów pośrednich.

    A dało sie inaczej? Bo to chyba tak z natury rzeczy było czarno-białe.
    A dziś sie daje?

    > Interpreter chyba żywcem wzięty z czegoś o większej rozdzilczości --
    > w efekcie szarość 50% drukowana była jako szachownica z rastrem 30 dpi
    > (kwadraciki 10x10 px, czyli około milimetra).

    I cos takiego pamietam - ale czy to było z drukarki, czy z programu?
    Przy czym gazety codzienne mialy zdjęcia z podobnym rastrem.

    > Ale przy użyciu metafonta (przemyślne fonty z odpowiednio ułożonymi
    > pojedynczymi kropeczkami) i DVI/PCL udawało mi się robić bardzo dobrą
    > (jak na owe czasy) grafikę z czystymi szarościami.

    Wow.
    Ale to do obrazków, czy do szarych literek?

    J.

  • 194. Data: 2023-05-15 14:59:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 May 2023 16:17:28 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Toć przecież mówię: linie, prostokąty, łuki, koła. Jak w Turbo Pascalu.
    > Od współczesnych silników graficznych jednak wymaga sie "trochę" więcej.

    > O właśnie, bardzo dobra (nomen omen) ilustracja: pliki WMF. Ja o nich
    > pierwszy raz usłyszałem na etapie Windows 3.*. Że to jest "przełom
    > technologiczny". Może i był.

    Może i był, jesli można sobie grafikę nagrac na dyskietkę i pójsc do
    kumpla wydrukować.

    > Ale od tego czasu o tym formacie wszyscy
    > zdążyli zapomnieć. A on też się nie rozwinął wcale. Turbo Pascal taki.
    >
    > Całkiem sporo oprogramowania pochodzącego z normalnego świata udało się
    > przeportować na Windows. Razem z podsystemami Qt, SVG, PS, PDF -- tylko
    > dzięki nim ten soft do czegoś się nadaje. Zjawisko odwrotnie nie zachodzi.
    > Już od wielu lat na Windows nie powstało nic, co ktokolwiek miałby ochotę
    > przeportować na inny system.

    Nie zapominaj o całości - wine :-)

    Portowanie utrudnione, bo MS źrodeł nie daje, a moze i jakies patenty
    ma ..

    > Ostatni przypadek to klony Office. Ale nie
    > dlatego przecież, że Power Point dysponuję wyrąbiastą turbopascalową
    > grafiką, tylko żeby być kopmpatybilnym z całą tą bylejakością mainstreamu.
    > Możliwości tego systemu się wyczerpały.

    Mowisz, ze TeX najlepszy na wszystko?
    Jak sekretarka chce pismo napisac, czy dziecko wypracowanie do szkoły?

    > Nawet dokładnie tak. Współczesnie TeX należy traktować jako driver
    > drukarki o wydajnym i łatwym w użyciu API. Dawno temu redakcja jednej
    > z gazet (lub czasopism) namówiła mnie do napisania artykułu na temat
    > konstrukcji takich driverów i integracji z całą resztą. Wtedy dla
    > niektórych była to nowość.

    > Jakieś mieć musi.

    Ale takie, zeby powiedziec "a tym miejscu wyslij do drukarki
    Esc A 15,20x"
    to chyba nie?

    > Dzisiaj, gdy zaglądam w metainformacje plików PDF
    > generowanych przez system internetowy mojego banku, to tam stoi
    > "Generator: pdfTeX-1.40.15".

    A kody paskowe tam są?

    No cóz - pdf, nie mogą korzystac z możliwosci drukarki ...

    > Warto przy tym wiedzieć, że w bankach
    > jest wyraźna nadreprezentacja serwerów Windows (one mają papier, więc
    > jest dupochron). Ale z drugiej strony banki mają dość kasy, by zapłacić
    > za dobrze działające systemy.

    Papier jak papier ... jak personel ma windowsy na komputerach, to
    sporo ułatwiaja.

    J.

  • 195. Data: 2023-05-15 15:04:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 May 2023 23:07:08 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Głowice "wyrabiały" tak samo niezależnie od trybu.
    > Tylko fonty mogły być tak zrobione, że nie trzeba było stawiać dwóch
    > kropek jedna po drugiej.

    Ale to dlatego, ze głowica nie zdążała postawic dwóch kropek obok
    siebie.
    Można było nie stawiać, można było zwolnic przesuw głowicy.

    > [9-igłówki]
    > No ale jednak wydruk z lasera to była inna jakość, nawet A4 z LJII
    > w 300 DPI.

    No, A3 sobie chwalilem do schematów, a laserowki A3 nie miałem.
    Jakość z igłówki była dobra - czas wydruku i hałas był niedobry.

    > Jeszcze lepiej z plotera (rapidografy z tuszem - dodatkowo
    > plotery częściej niż drukarki były ~ A3).

    Ploter to osobny wydatek :-(
    I wcale nie taki szybki.

    > Faktem jest jednak, że 9-igłówki drukowały schematy całkowicie czytelne.

    A 24-i jeszcze lepsze.

    J.

  • 196. Data: 2023-05-15 15:39:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Może i był, jesli można sobie grafikę nagrac na dyskietkę i pójsc do
    > kumpla wydrukować.

    Chodzenie z dyskietką do kumpla jest dzisiaj bardzo popularną formą
    rozrywki.

    > Nie zapominaj o całości - wine :-)

    Prawie zapomniałem. Dwadzieścia lat temu zdarzało mi się czasem użyć.

    > Portowanie utrudnione, bo MS źrodeł nie daje, a moze i jakies patenty
    > ma ..

    Do Office źródeł nie dali, a jednak powstał bardzo udany klon. Bo zaszła
    taka potrzeba. Teraz brak zainteresowania nie wynika z trudności i patentów,
    lecz z braku potrzeby.

    > Mowisz, ze TeX najlepszy na wszystko?

    Nie, nie mówię tak. Posługuję się tym przykładem gdy jest to zasadne.

    > Jak sekretarka chce pismo napisac, czy dziecko wypracowanie do szkoły?

    O, tu też mam przykład. Nauczyłem kiedyś zespół sekretarek posługiwania
    się TeXem. Nie takim "z pudełka", tylko specjalnie omakrowanym na
    potrzeby ich pracy. One były żywcem oderwane od maszyn do pisania.
    Szkolenie trwało jeden dzień, dotyczyło głównie najprostszego edytora
    tekstowego i zrozumienia co to jest "plik". Zrozumienie *kilku* poleceń
    TeXa nie było żadna barierą.

    Po kilku latach przyszedł Windows (3.0), ktoś im to kupił. Jadna (młodsza)
    strasznie klęła, ale jakoś z trudem po kilku tygodniach zaczęła sobie
    radzić. Druga, starsza, powiedziała, że to chrzani -- i przyspieszyła
    przejście na emeryturę.

    > Ale takie, zeby powiedziec "a tym miejscu wyslij do drukarki
    > Esc A 15,20x" to chyba nie?

    Po co takie? Choć w zasadzie się da, zostało to przewidziane.

    > A kody paskowe tam są?

    A dlaczego nie?

    > No cóz - pdf, nie mogą korzystac z możliwosci drukarki ...

    Nie sądzę, by dla fizycznych drukarek zapłacili za odrębny system.
    Zwłaszcza że disiaj drukarki rozumieją też PDF.

    Co ułatwiają?

    --
    Jarek

  • 197. Data: 2023-05-15 15:40:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A dało sie inaczej? Bo to chyba tak z natury rzeczy było czarno-białe.
    > A dziś sie daje?

    Dziś daje się w jednym kwadraciku rastra rozdzielczości dać mniej lub
    więcej czerni.

    > I cos takiego pamietam - ale czy to było z drukarki, czy z programu?

    Z drukarki. Drukarka miała wbudowany postsript. Choć kosztował dużo,
    to marny był. Darmowy soft już wtedy radził sobie lepiej.

    > Przy czym gazety codzienne mialy zdjęcia z podobnym rastrem.

    Tak, akurat tu chodziło o gazetę codzienną. Jednak w przedkomputerowych
    czasach stosowano jednopunktowy raster (72 dpi). 30 dpi to regres
    i zejście poniżej akceptowalnego poziomu.

    > Wow. Ale to do obrazków, czy do szarych literek?

    Do obrazków też, ale raczej do grafik, niż do zdjęć. Jednobitowe 300 dpi
    do fotek to raczej mało. Plik bitmapowy po analizie zamieniony na coś w
    rodzaju tekstu, drukowanego potem tymi fikuśnymi fontami, a nie literkami.
    Szczególnie dobre wrażenie robiły aple i "znaki wodne" pod tekstem.

    --
    Jarek

  • 198. Data: 2023-05-15 17:08:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 15:39:19 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Chodzenie z dyskietką do kumpla jest dzisiaj bardzo popularną formą
    > rozrywki.

    Mozna przeslac emailem ... ale co - pdf ?

> [...]
    > taka potrzeba. Teraz brak zainteresowania nie wynika z trudności i patentów,

    To co sie uzywa w swiecie linuxa, jak w swiecie windows uzylbym Worda?
    Excela, PP, ... ?

> [...]
    > Szkolenie trwało jeden dzień, dotyczyło głównie najprostszego edytora
    > tekstowego i zrozumienia co to jest "plik". Zrozumienie *kilku* poleceń

    No coz, ja widzialem sekratarke w Urzedzie, którą ktoś uszczesliwil
    terminalem do Unixa.
    Był tam chyba jakis "lepszy" edytor, bo nie musiała sie vi uczyc.
    Problemem było głównie to, ze przy tysiącu plików w katalogu
    SCO sie długo zastanawiał, zanim pokazał zawartość.

> [...]
    > strasznie klęła, ale jakoś z trudem po kilku tygodniach zaczęła sobie
    > radzić. Druga, starsza, powiedziała, że to chrzani -- i przyspieszyła

    Troche rozumiem.
    Ale zazwyczaj bywa odwrotnie :-)

    > Po co takie?

    A jak kod paskowy wydrukujesz?

    > A dlaczego nie?

    I jaką techniką robią?

    > Nie sądzę, by dla fizycznych drukarek zapłacili za odrębny system.
    z programu do Texa, z texa do pdf, z pdf do drukarki ... dlugo sie
    czeka na wydruk ? :-)

    komunikacje ...

    J.

  • 199. Data: 2023-05-15 17:42:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Mozna przeslac emailem ... ale co - pdf ?

    Zapewnie. Podejrzewam, że to najczęściej spotykany format załączników.

    > To co sie uzywa w swiecie linuxa, jak w swiecie windows uzylbym Worda?
    > Excela, PP, ... ?

    Zgaduję, że tego samego -- programów z pakietu Whatever Office.
    Jak zrozumiałem, "świat windows" znaczy to samo, co "świat biura".
    Kiedyś sięgał szerzej, dzisiaj to coraz rzadsze przypadki.

    > No coz, ja widzialem sekratarke w Urzedzie, którą ktoś uszczesliwil
    > terminalem do Unixa.

    Tak bywa, gdy się zatrudnia "fachowców" z łapanki.

    > Troche rozumiem. Ale zazwyczaj bywa odwrotnie :-)

    To teraz. Kiedyś moje doświadczenia nie były odosobnione.

    > A jak kod paskowy wydrukujesz?

    Napisanie makra na kody paskowe zajęło mi kiedyś jakąś godzinkę.
    Ale wtedy to nawet Windows 3.0 jeszcze nie istniał.

    > I jaką techniką robią?

    Podejrzewam, że dzisiaj po prostu ładują font z kodem paskowym.

    > z programu do Texa, z texa do pdf, z pdf do drukarki ... dlugo sie
    > czeka na wydruk ? :-)

    W ogóle się nie czeka.

    > komunikacje ...

    Telefoniczną z działem wsparcia pierwszego, drugiego i trzeciego poziomu?
    Tam też mówią SOA#1, czy to kod zastrzeżony wyłącznie dla adminów innego
    systemu?

    --
    Jarek

  • 200. Data: 2023-05-15 19:19:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 17:42:28 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zapewnie. Podejrzewam, że to najczęściej spotykany format załączników.

    Pewnie tak. Pogratulowac Adobe, że sie wcisnęła ze standardem?

    Ale jakby nie zrobiła darmowej przeglądarki pod Windows, to g*,
    a nie by sie wcisnęła :-)

    > Zgaduję, że tego samego -- programów z pakietu Whatever Office.
    > Jak zrozumiałem, "świat windows" znaczy to samo, co "świat biura".
    > Kiedyś sięgał szerzej, dzisiaj to coraz rzadsze przypadki.

    Raczej coraz częstsze. Sun padl, SG padlo ... hm, uklady scalone na
    czym sie projektuje?

    > Tak bywa, gdy się zatrudnia "fachowców" z łapanki.

    Hm, podejrzewam, ze przetarg.
    A moze nawet jakies odgórne wytyczne.

    > To teraz. Kiedyś moje doświadczenia nie były odosobnione.

    > Napisanie makra na kody paskowe zajęło mi kiedyś jakąś godzinkę.
    > Ale wtedy to nawet Windows 3.0 jeszcze nie istniał.

    Wow, dobry ten TeX.

    > Podejrzewam, że dzisiaj po prostu ładują font z kodem paskowym.

    Pewnie tak.
    Wtedy powstaje kolejny problemik - tlumaczenie znaków spoza przedziału
    ASCII :-)

    Takie szybkie?

    J.