  • 81. Data: 2023-04-20 17:45:29
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Bieda-drajwery z cofaniem głowicy wcale nie były rzadkościa i zasiedziały
    > się na długo. Pewnym zaskoczeniem dla mnie był któryś nowy model drukarki,
    > który mimo poleceń <BS> drukował wszystko bez zająknięcia w jednym
    > przebiegu. Po prostu miał pamięć *graficzną* obrazu jednego wiersza,
    > najpierw ją zapełniał, a potem puszczał w igły jakby to było drukowanie
    > *tekstowe*.

    Fajne też były te sprzęty, które zamiast monitora miały drukarkę. BS/DEL
    z klawiatury działał tak, że drukował jakiś specjalny znak (hash albo
    któryś slash?), i następnie "kasowaną" literę. Następny BS - następna
    kasowana litera itd. Jeśli nacisnęliśmy coś innego, drukował się znów
    ten specjalny znak i dalej normalnie :-) Widać było jakie litery
    skasowaliśmy.

    Wersja ulepszona cofała głowicę i drukowała w miejscu kasowanej litery
    "X" (albo może jakiś czarny prostokąt, nie pamiętam).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 82. Data: 2023-04-20 18:27:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > kasowana litera itd. Jeśli nacisnęliśmy coś innego, drukował się znów
    > ten specjalny znak i dalej normalnie :-) Widać było jakie litery

    Jest stary usenetowy zwyczaj, by za pomocą literek oddawać ciąg swoich
    myśli i pisać na przyład, że ktoś pierd^H^H^H^H^Hopowiada głupoty. Znak
    Ctrl-H, czyli <BackSpace>, na terminalu (lub drukarce) oddawany jest
    właśnie przez daszek poprzedzający literę. Ten zwyczaj nie wziłął się
    znikąd. Przechowuję do dziś mail z początku lat 90 napisany praz osobę,
    która użyła *bezpośrednio* uniksowego programu "mail". Przy każdej
    pomyłce wciskała <BS>, co oczywiście kasowało literkę na jej teminalu,
    ale w treści wiadomości zachowało się *wszystko*, co na^H^Hpisała!
    Plik wyświetlony np. poleceniem "cat" też wygląda jak bez pomyłek.
    Ale otwarty edytorem już nie.

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2023-04-22 17:40:50
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2023-04-04 o 02:16, Arnold Ziffel pisze:

    > Skoro już temat zszedł na stare drukarki...
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=aByL8JTu8EE
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=RKiEsexNDNc
    >
    > To kanał gościa, który kiedyś pisywał na pl.rec.foto.cyfrowa (a może i
    > nadal pisuje).
    >
    > Nadal mam w piwnicy 9-igłową drukarkę Mera Błonie...

    Ja mam w piwnicy drukarkę igłową STAR LC24-200 podłączaną Centronicsem.
    Kupiliśmy ją w rodzinie od jakiegoś gościa, chyba z ogłoszenia w
    gazecie. Chętnie bym ją kiedyś przetestował. Da się jeszcze do takich
    sprzętów kupić taśmy z atramentem?

    K.

  • 84. Data: 2023-04-22 18:15:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2023-04-05 o 10:08, Klakier pisze:
    > Krzysztof Halasa:

    > Atari (ST) również sobie nie radziło. Teraz widzę, że próbowali ale nie zdążyli:
    > https://mikro.naprvyraz.sk/docs/GEM/TOS.HTM
    >
    > Inna ciekawa zabawka z tego okresu:
    > https://youtu.be/Vm_8nZdpyAU
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Imagine_(3D_modeling_s
    oftware)

    ATARI ST(E), TT a później Falcon były używane w DTP-ie (program
    Calamus), razem z komputerami Apple (Quark XPress) oraz do komponowania
    muzyki i sterowania urządzeniami MIDI (Cubase).

    Na Amidze był świetny program do tworzenia grafik ekranowych, napisów i
    kluczowania animacji z sygnałem wideo - nazywał się SCALA

    <https://www.youtube.com/watch?v=9831--OYJkI>
    <https://www.youtube.com/watch?v=ydBd-yBFR20>

    K.

  • 85. Data: 2023-04-23 00:52:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Ctrl-H, czyli <BackSpace>, na terminalu (lub drukarce) oddawany jest
    > właśnie przez daszek poprzedzający literę.

    Normalnie drukarka i terminal ich nie wyświetlają w taki sposób. Dopiero
    jakiś sprytny program (np. względnie nowy shell w trybie edycji linii)
    może to zrobić, ale wysyłając dwa oddzielne znaki.

> [...]
    > pomyłce wciskała <BS>, co oczywiście kasowało literkę na jej teminalu,
    > ale w treści wiadomości zachowało się *wszystko*, co na^H^Hpisała!

    Widocznie terminal był źle ustawiony po stronie systemu (stty - w trybie
    buforowania linii). System myślał, że ten BS (^H) to jest kolejna
    litera do wyświetlenia, zapisywał ją i "wyświetlał", ale terminal (samo
    urządzenie znakowe) rozumiało to jako kasowanie znaku. Normalna sprawa
    i dzisiaj :-) Aczkolwiek user powinien się zorientować, że BS tylko
    przesuwa kursor w lewo (normalnie potrzebna jest sekwencja '^H ^H') -
    może opóźnienia w sieci (np. na łączu sztokholmskim) dały taki efekt.

    Edytory używające termcapa lub (nowsze) terminfo nie powinny mieć takich
    problemów (jeśli nazwa terminala jest właściwa).

    > Plik wyświetlony np. poleceniem "cat" też wygląda jak bez pomyłek.
    > Ale otwarty edytorem już nie.

    Ano. Podobnie jest z sekwencjami np. ANSI czy innymi VT102. W DOSie
    wymagało to niejakiego ANSI.SYS.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 86. Data: 2023-04-23 16:04:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Normalnie drukarka i terminal ich nie wyświetlają w taki sposób. Dopiero
    > jakiś sprytny program (np. względnie nowy shell w trybie edycji linii)
    > może to zrobić, ale wysyłając dwa oddzielne znaki.

    Tym "sprytnym programem" jest na przykład edytor vi, mcedit albo pico
    (a więc również program pocztowy pine).

    > Widocznie terminal był źle ustawiony po stronie systemu (stty - w
    > trybie buforowania linii).

    Jednak trzydzieści lat temu była to rzecz powszechna.

    > może opóźnienia w sieci (np. na łączu sztokholmskim) dały taki efekt.

    Ten mail akurat napisany w USA.

    > Ano. Podobnie jest z sekwencjami np. ANSI czy innymi VT102. W DOSie
    > wymagało to niejakiego ANSI.SYS.

    ANSI to już w ogóle hi-tech. Któryś z formatów używanych do wyświatlania
    unkiksowych podręczników systemowych (man) używa ciągów znaków takich jak
    A^HAN^HNS^HSI^HI, czyli napis "ANSI", w którym każda litera pojawia się
    dwa razy, drugi raz po znaku <BS>. Na drukarce daje to efekt "bold", bo
    każdy znak drukowany jest dwa razy w tym samym miejscu. Ale zostało to
    zaimplementowane również programach wyświetlających many na monitorze --
    przy takiej sekwencji litery są jaśniejsze (albo siemniejsze).

    --
    Jarek

  • 87. Data: 2023-04-23 20:29:11
    Od: Klakier <g...@p...pl>

    Krystek:
    > ATARI ST(E), TT a później Falcon były używane w DTP-ie (program
    > Calamus), razem z komputerami Apple (Quark XPress) oraz do komponowania
    > muzyki i sterowania urządzeniami MIDI (Cubase).

    Amigowcy używali ProTrackera, poniżej próbka lokalnej twórczości:
    https://youtu.be/hxvcacPSQSs ;-)

    Ano i Scala MM w polskim wykonaniu:
    https://youtu.be/fKQMa8Kad8Y

  • 88. Data: 2023-04-23 22:56:27
    Od: Klakier <g...@p...pl>

    > Amigowcy używali ProTrackera, poniżej próbka lokalnej twórczości:
    > https://youtu.be/hxvcacPSQSs ;-)

    Niektórzy grają do dziś, jak widać:
    https://youtu.be/Qw6YjMZLDzo
    https://youtu.be/n04s64IYI_M

  • 89. Data: 2023-04-23 23:29:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Tym "sprytnym programem" jest na przykład edytor vi, mcedit albo pico
    > (a więc również program pocztowy pine).

    Pewnie tak. Tzn. raczej vim, bo oryginalny vi w ogóle nie wiedział
    o znakach sterujących, ani np. nie rozumiał kursorów, klawiszy BS, DEL
    itp. Do poruszania się po tekście (i np. kasowania znaków i linii)
    służyły "zwykłe" klawisze (np. "hjkl" i "x", "dd") w trybie komend
    (czy jak go nazwać).

    > Jednak trzydzieści lat temu była to rzecz powszechna.

    No ba. Nie żeby to się zmieniło, zwłaszcza w przypadku pecetów, gdzie
    jest wiele różnych emulatorów terminali, i wiele z nich można dodatkowo
    różnie ustawiać.

    > Ten mail akurat napisany w USA.

    Ale konsola też była w USA? Inną sprawą było to, że lagi to nie była
    tylko nasza specjalność.

    Alternatywnie musiało to podejrzanie wyglądać, bo normalnie jednak, jak
    wciskamy BS, to znak jest kasowany (pojawia się spacja). Tu po prostu
    kursor przesuwał się w lewo, ale znaku (znaków) nie kasował.

    Dlatego pomyślałem o lagu, bo wtedy można to wpisać "w ciemno" i nowe
    znaki (wpisane przez usera) przykryją stare, jak w końcu wszystko
    dojdzie.

    Oczywiście mógłby to być jakiś specjalny terminal, dla którego ^H
    kasowało także znak - nie pamiętam, bym się z takim spotkał, ale to
    niewiele znaczy.

> [...]
    > zaimplementowane również programach wyświetlających many na monitorze --
    > przy takiej sekwencji litery są jaśniejsze (albo siemniejsze).

    A tak, catman. Obecnie raczej się tego nie używa, ale 30+ lat temu
    zapuszczenie nroffa na źródłowym manualu zajmowało dużo czasu i stąd
    catman - kolejne obejrzenie tej samej strony mana korzystało już
    z poprzednio przetworzonego pliku. Miało to jednak wady, z których
    najgorszą było to, że tekst był zawsze wyświetlany (albo, co gorsza,
    drukowany) w 80 kolumnach.

    Niektóre pakiety przychodziły od razu z catmanowym manualem (zamiast
    nroffowego) - raczej kiepskie rozwiązanie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 90. Data: 2023-04-24 00:04:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No ba. Nie żeby to się zmieniło, zwłaszcza w przypadku pecetów, gdzie
    > jest wiele różnych emulatorów terminali, i wiele z nich można dodatkowo
    > różnie ustawiać.

    To był przypadek Apple, czyli beznadziejny. Był jeden terminal, którego
    nie dało się ustawić, bo już we fabryce został ustawiny najlepiej, jak
    się dało. Oni tam zawsze wiedzą najlepiej.

    > Ale konsola też była w USA? Inną sprawą było to, że lagi to nie była
    > tylko nasza specjalność.

    Wszystko było w USA. Stamtąd dostałem mail. Trzeba pamiętać, że na początku
    lat '90 nie było nawet WWW. Dzisiaj każdy by uznał, że "nie było internetu".
    Ale był. W Ameryce to nawet prężnie się rozwijał -- ludzie słali maile.
    Tyle że nikt nie myślał o tym, by komputer na biurku miał jakieś TCP/IP,
    czy inną sieć. Do tego interneta ludzie dostawali się po lini szeregowej.
    Coś jakby telefon, ale przeważnie nie dzwoniony.

    Jarek

    --
    A taki był ładny, amerykański.