  • 11. Data: 2021-10-12 08:45:03
    Temat: Re: Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich żywotność
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > WYMIARY! Te stare panele są za wielgachne i często za ciężkie. Powoli
    > należy przeliczać metry na kilowaty, co prawda wszystko wynikające z
    > potrzeby.

    wymiary są do bani w stosunku do mocy ALE jeśli miałbym tym tapetować
    ściany albo zrobić im gustowne pionowe stojaczki (cena stali:/) to ich
    mała moc bardzo mnie nie rusza (choć oczywiście fajnie by było mieć
    zamiast 120W 360W na panel).

    > Osobiście jestem wrogiem ograniczeń w realiach-możliwościach. Albo idę
    > na maxa albo wcale. Minimalizm mnie nie bawi, to jest dobre dla
    > wschodniej Polski :)

    ja staram się być oszczędnym przez minimalizm (o ile dobrze cie
    zrozumialem). Czekam na montaz normalnej instalacji 10kwp ale już myślę
    o zrobieniu wyspy na niektórych obwodach i dalszym zredukowaniu
    pobieranej z sieci mocy (pod kątem zwiększonego poboru zimą tytułem
    dogrzewania).
    Będę próbował w zimie zdejmować charakterystykę panela w pochmurne dni
    (czyli doktoryzować się z już odkrytego) czy zimowe jak nisko slonce jest.

    > Musiałbyś jednak zrobić regulację kąta automatycznie, za duże straty są
    > w pionie.
    Raczej ręcznie - pionowo w zimie, odchylone nieznacznie w lecie
    Na porze dnia raczej nie stracę aż tak dużo aczkolwiek jak musialem się
    zasilać jednym panelem w terenie przez kilka dni to robiłem za ręczny
    tracker przestawiając go 3 razy dziennie - ranek poludnie i wieczór:)
    Inaczej się nie bilansowałem z zasilaniem

    > Ja tam sobie na działce ROD skubię w sumie więc potentatem energetycznym
    > nie będę. Jak sobie policzę, że energetyka z domu wypluwa mi 150zł/mies,
    > to w skali roku nie jest źle i nie muszę się martwić nawet podwyżkami.

    chciałbym mieć takie rachunki...

    > Ważne, że mam poligon doświadczalny i mogę sobie kombinować do woli i
    > nie jest to punkt strategiczny. Bardziej pomiarowy w sensie realnych
    > obliczeń i doświadczeń. Przynajmniej mam ugruntowaną wiedzę w przypadku
    > rozbudowanych instalacji, bo to w sumie powielanie z małego :)
    Tak też i ja eksperymentuje

    > Ostatnio się zastanawiam jednak nad 3-4 panelami 530W na dachu domu, do
    > podgrzewania wody. Instalacja megaprosta a moc 1,5kW czy nawet mniejsza
    > zimą zaczyna być realna. Cena też jakoś przystępna w rozłożeniu na 10
    > lat w porównaniu do klasyki pieca.
    > Montaż prozaiczny.

    Większą sprawność uzyskasz z solara, ale z drugiej strony łatwiej
    dociągnąć drut niż rury.
    Natomiast by to miało sens musiałbyś mieć zasobnik który byś grzał za
    dnia i który by szedł przez piec/podgrzewacz przepływowy by w razie
    czego już zasilaniem sieciowym dogrzać wodę w razie potrzeby.
    Generalnie też o tym myślałem ale w dalszej perspektywie.

    Avast.

  • 12. Data: 2021-10-12 12:03:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Oct 2021 19:53:24 +0200, LordBluzg(R) wrote:
    > W dniu 11.10.2021 o 13:02, sirapacz pisze:
    [...]
    > Właśnie omijam ten problem...ale cena AGM nie jest zadowalająca.

    Przy czym to AGM w/g Jenoxa ... niewiele lepsze.

    Swoja droga ciekawe - samochody z systemem start-stop ponoc szybko
    zajezdziaja akumulatory, i sa wymagane lepsze, np AGM.

    A to przeciez czesty, ale latwy rozruch jest.
    Rozruch tez szkodzi, czy przy okazji czesto bilans ujemny i
    rozladowane dlugo sa?

    > Wymyśliłem inaczej. Dotąd miałem panel 100W i akumulator 60Ah, właśnie
    > akumulator mi zdycha po 2 latach. Mam drenaż akumulatora/obwodu na
    > poziomie 15-20W (alarm, router GSM i kamery na działce). Latem jest OK
    > ale zimą, pomimo odcięcia zasilania na poziomie 11V już mi nie wyrabia i
    > zdycha szybciej niż rok temu bo słoneczko operuje krócej. Dorobiłem
    > sobie wiatrak 0,5 kW ale wiatru też mało.
    >
    > Wymyśliłem jak to obejść i właśnie zakupowuję panel 280W i podłączam
    > akumulator 220Ah.

    Wiekszy panel stanowi rozwiazanie, ale wiekszy aku bilansu nie
    uratuje. Tyle tylko, ze moze sie w mniejszym % wyladuje ... ale czy to
    pomoze.

    > Inna sprawa, że mam darmowy dostęp do lekko zużytych akumulatorów z
    > TIRów, więc na początek takiego aku użyję :)

    A to zwykle rozruchowe, i cykli glebokich wytrzymuja mniej.
    A w dodatku zuzyte.

    No ale moze nowy panel zapewni tylko plytkie wyladowania.

    J.

  • 13. Data: 2021-10-12 20:48:18
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.10.2021 o 12:03, J.F pisze:

> [...]
    >
    > A to przeciez czesty, ale latwy rozruch jest.
    > Rozruch tez szkodzi, czy przy okazji czesto bilans ujemny i

    Może urban legend? Nie spotkałem się z tym problemem.

    > Wiekszy panel stanowi rozwiazanie, ale wiekszy aku bilansu nie
    > uratuje. Tyle tylko, ze moze sie w mniejszym % wyladuje ... ale czy to
    > pomoze.

    Powinno. Skoro drenuję na poziomie 15W/h to licząc nawet 20h drenażu
    osiągam 300Wh. Jeśli panel potrafi 280W/h to po ~1,5 godzinie mam
    naładowany aku do stanu full. Przy "ledwosłońcu" dłużej ale w miarę
    skutecznie (jeszcze nie wiem ile to będzie, jutro wieszam panel i będą
    pomiary w "ledwosłońcu". Zakładam 10% czyli ok 30W, co powinno mi
    wystarczyć. Aku 220Ah to inaczej 2640Wh, przy czym rozładowanie (drenaż)
    300Wh wynikowo daje ubytek niewielkiego procentu z jego pojemności,
    którego raczej nie można zaliczyć jako cykl :] Może po tygodniu
    "gównosłońca" będzie gorzej ale mam jeszcze wiatrak :D

    > A to zwykle rozruchowe, i cykli glebokich wytrzymuja mniej.
    > A w dodatku zuzyte.

    Niewiele, właśnie ładuję taki. Miał rano 11.9V przez 12h ładowania
    prądem od 4,5A do teraz, osiągnął 13.3V i pobiera nadal ok 2,5A. Liczę
    że do rana dojdzie do 14V. Potem zrobię mu test pojemności i obciążę
    przez 10h żarówką 25W, żeby zmierzyć jego napięcie po 10h. Chyba
    trafiłem dobrą sztukę (Mercedes) Nawet nie wiem jaki jest stary ale
    darowanemu koniowi...:D

    > No ale moze nowy panel zapewni tylko plytkie wyladowania.

    Prędzej szybki przybytek. Panel pracuje raczej w dzień :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 14. Data: 2021-10-12 23:27:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 20:49:13 UTC+2 LordBluzg(R) napisał(a):

> [...]
    > darowanemu koniowi...:D

    > Prędzej szybki przybytek. Panel pracuje raczej w dzień :D
    Popełniasz pewien błąd. Jakoś to co zrobiłeś będzie działało ale nigdy dobrze.

  • 15. Data: 2021-10-13 08:52:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Popełniasz pewien błąd. Jakoś to co zrobiłeś będzie działało ale nigdy dobrze.

    Zawsze jest jakiś błąd ale nie wiesz wszystkiego :) lub obejście błędu
    staje się kłopotliwe.

    Gdzieś wspomniałem, ze mam podmontowany woltomierz z Supla i już mam
    (zrobiłem to wcześniej) zdefiniowane "sceny" gdzie przy niskim napięciu
    automatycznie są odłączane np. kamery, pozostawiając tylko router i
    alarm. Wtedy drenaż spada mi do ~8W (prawie 50%) co jeszcze bardziej
    wydłuża mi czas pracy aku w oczekiwaniu na słońce nawet z obecnie
    wyeksploatowanym akumulatorem. W momencie wystąpienia alarmu, kamery są
    odpalane tak czy siak.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 16. Data: 2021-10-13 11:57:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 13 października 2021 o 08:53:13 UTC+2 LordBluzg(R) napisał(a):

> [...]
    > wydłuża mi czas pracy aku w oczekiwaniu na słońce nawet z obecnie
    > wyeksploatowanym akumulatorem. W momencie wystąpienia alarmu, kamery są
    Od ilości podłączonych woltomierzy sie nie poprawi.

  • 17. Data: 2021-10-13 16:06:02
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    [...]

    > Od ilości podłączonych woltomierzy sie nie poprawi.

    Jak zwykle nie doczytałeś, co ten woltomierz realizuje :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 18. Data: 2021-10-13 17:38:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 13 października 2021 o 16:06:22 UTC+2 LordBluzg(R) napisał(a):
    > [...]
    > >
    > Jak zwykle nie doczytałeś, co ten woltomierz realizuje :]
> [...]
    Co by nie realizował to błąd jest w innym miejscu. Działało będzie ale nigdy dobrze.

  • 19. Data: 2021-10-14 15:01:18
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.10.2021 o 22:07, LordBluzg(R) pisze:

> [...]

    I chuj z tego wyszło :/ Panel 280W w "gównosłońce" napierdala 0,6A,
    jeszcze na starym akumulatorze, czyli niewiele więcej.

    Wamać, mogłem to przemyśleć/doczytać/sprawdzić i dokupić do obecnego
    100W panelu jeszcze 2 takie i połączyć to równolegle. Człowiek uczy się
    na błędach. Obecnie nie uśmiecha mi się łączyć równolegle dwóch różnych
    paneli bo 100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V co lekko komplikuje
    sprawę. Generalnie nie powinno to aż bardzo przeszkadzać ale zabrakło mi
    teraz trochę miejsca na stelażu bo ten 280W ma 195x100cm a 100W miał
    120x60cm, czyli 3szt 100W bym jeszcze zmieścił razem.

    Akumulator z TIRa, jeszcze się ładuje ale już osiągnął (po wszelakich
    zaklęciach/kombinacjach) i 3 dniach ładowania małym prądem 14,2V. Jedna
    cela jest/była zasiarczona. Wykazuje całkiem ładne parametry więc coś z
    tego będzie. Jutro go wepnę i będą pomiary całości po czasie...

    Generalnie, jak spojrzeć na pojemność i cenę 220Ah akumulatora to 600zł
    nie jest tragedią (za nowy). Zobaczymy ile to wytrzyma.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 20. Data: 2021-10-15 09:08:40
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Wamać, mogłem to przemyśleć/doczytać/sprawdzić i dokupić do obecnego
    > 100W panelu jeszcze 2 takie i połączyć to równolegle. Człowiek uczy się
    > na błędach. Obecnie nie uśmiecha mi się łączyć równolegle dwóch różnych

    spokojnie wodzu. Jaki masz kontroler do którego podpinasz panel (zdjęcie
    mi daj albo znajdź na 'allegrze'

    > paneli bo 100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V co lekko komplikuje
    > sprawę. Generalnie nie powinno to aż bardzo przeszkadzać ale zabrakło mi
    te 0,6 to było dla 12V czy dla 40V (minus punkt pracy)?
    > teraz trochę miejsca na stelażu bo ten 280W ma 195x100cm a 100W miał
    > 120x60cm, czyli 3szt 100W bym jeszcze zmieścił razem.
    i wcale nie większą wydajność

    > Generalnie, jak spojrzeć na pojemność i cenę 220Ah akumulatora to 600zł
    > nie jest tragedią (za nowy). Zobaczymy ile to wytrzyma.

    jest tragedią jak będziesz miał go na 2 miechy. ale spokojnie - 280W to
    kawał panela. Nie zdejmowałem teraz pomiarów u siebie ale jak polutuję
    drugi kontroler to zobaczę ile wyciągnę mocy w szarówkę lub w gównosłońce.

    Avast.