  • 61. Data: 2021-04-02 11:53:51
    Temat: Re: Elektronika dziś
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw
    .pl...
    Irokez napisał:

    >Wyobraźmy sobie taką sytuację: zamieniamy triak na opto-, droższy

    Nie tyle zamieniamy, co dodajemy optotriak do sterowania triaka.
    Przy okazji byc moze ujmujac troche elementow, ktore wczesniej
    sterowaly triakiem.

    >o 97 groszy. Jednocześnie podnosimy cenę pralki o 2 złote i 18
    >groszy.
    >Co księgowi na to? Zadowoleni będą, czy zaczną kręcić nosem?
    >Oczywiście
    >mnożymy to przez 10 milionów pralek.

    Pytanie czy klient kupi twoja pralke, czy konkurencyjna, bo tansza o 2
    zlote, a nie widac roznicy.

    Trzeba by jeszcze fame puscic, ze lepsza. A i tak do 90% nie dojdzie.
    Albo wydluzyc gwarancje.

    J.

  • 62. Data: 2021-04-02 14:12:31
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-04-02 o 09:40, PeJot pisze:

    > To nie tak że księgowi projektują. Projektują z reguły inżynierowie, ale
    > oni też mają exela i określone założenia projektu, narzucone przez
    > marketing.

    Mamy ten sam projekt PCB i to sprzedajemy wszystkim.
    Ale jak klient szczypie się z kasą, liczy każdego centa, to chce MBTF 2
    lata. Dajemy wtedy deczko tańsze gniazda RJ45 i nawet tańszą pastę do
    przyklejenia radiatora.
    Jak klient chce dłużej działający sprzęt, to mu się go kompletuje z
    lepszych podzespołów, które wytrzymają dłużej.
    W mojej branzy i tak po 3 latach to już jest przeżytek, bo nie uciągnie
    rozdziałki fefnaście k i dysków naście tera. Nie zdąży się zepsuć, bo
    zostanie wymieniony :)

    --
    viktorius

  • 63. Data: 2021-04-02 14:15:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > To nie tak że księgowi projektują. Projektują z reguły inżynierowie,
    > ale oni też mają exela i określone założenia projektu, narzucone
    > przez marketing.

    To wyczerpuje znamiona "robienia czegoś szybko i po taniości".

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2021-04-02 14:25:49
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-04-01 o 13:56, J.F. pisze:

    > 300 euro to tez przesada, szczegolnie w pralce, ktora cala kosztuje ...
    > 300 euro ?

    To był Mastercook, nasz dawny Fagor, który splajtował razem z hiszpańską
    spólką-matką. Pewnie dlatego części takie drogie.

    > Ale co tam miales na tyrystorach czy triakach ?

    A bo ja pamiętam? 2 lata temu to było, nowa pralka już po gwarancji, na
    razie działa ;)

    > Normalnie nawet uszkodzenie elementu nie wywali bezpiecznika, bo
    > przeciez prad musi przeplynac przez sterowane urzadzenie - grzalke,
    > silnik, zawor - ktore ograniczy prad plynacy do bezpiecznej wartosci.
    > Moze jakies dodatkowe zwarcie bylo.
    >
    > Chyba ze falownik do silnika z tego zrobiony, to moglo sie zdarzyc.
    >
    > No ale o czym innym chcialem - jesli to jest usterka, ktora w ciagu 10
    > lat atakuje np 1% pralek ... nie warto poprawiac :-)

    > No to wiele innych na tych triakach nie bylo, co tam jeszcze w pralce
    > jest - elektrozawory i wybor proszku ?

    Sekcja triaków liczyła 8 sztuk, do tego kilka przekaźników.
    Wybuchniętych triaków było 3 sztuki. Pozostałe 5 sztuk było tego samego
    rodzaju, to założyłem że te, co się zdematerializowały, sa też takie
    same. Jakies kosmiczne nie były, 1A/230V, standard.
    Wywaliło je w standby, nie podczas pracy, to może jakaś kondensacja z
    chłodniejszej obudowy, nie wiem.

    --
    viktorius

  • 65. Data: 2021-04-02 14:33:36
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-04-01 o 22:36, PeJot pisze:

    > Pralka: 20 letnia Amica. Wymienione już łożyska bębna ( aż się prosi dać
    > modele uszczelnione gumą 2RS, tymczasem fabrycznie są nieuszczelniane ZZ
    > ) , łożyska silnika, ze 2 razy pasek, szczotki. Ze 4 razy wymieniana
    > pompa i zawór zraszania. No i wymieniony soft w sterowniku. Części tanie
    > i dostępne.
    >
    > Zaczynam taki hardcorowy serwiso-tuning traktować jako sport :)

    Pralka u rodziców, może 8 lat, wytarły się do cna szczotki na silniku.
    Pomimo, że silnik ma obrotomierz, czyli kabelki z ośki, to nie
    zaraportowała błędu silnika. Po staremu: podała napięcie na silnik, ale
    on z braku szczotek nie ruszył. Żadnej reakcji na brak obracania bębna.
    4 lata wcześniej padły amortyzatory będna, pralka wędrowała po łazience
    podczas wirowania. Żadnych innych usterek.

    --
    viktorius

  • 66. Data: 2021-04-02 15:05:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..

    >To był Mastercook, nasz dawny Fagor, który splajtował razem z
    >hiszpańską spólką-matką. Pewnie dlatego części takie drogie.

    Mozliwe - termostat do lodowki (mechaniczny) kosztuje 30-50zl.
    Ale do Mastercooka 100-200 :-(

> [...]

    >samego rodzaju, to założyłem że te, co się zdematerializowały, sa
    >też takie same. Jakies kosmiczne nie były, 1A/230V, standard.

    A dasz rade sobie przypomniec, co sterowaly ?
    Albo jakis schemat znalezc ?

    Bo w pralce:
    -pompka wody,
    -elektrozawory ... ze 3 sztuki mozliwe
    -zamek drzwiczek,
    -grzalka - jak pisales na przekazniku,
    -silnik na pare biegow - tez pisales o przekaznikach.

    8 to jakby za duzo.
    A tak dopytuje, bo powinny byc przez jakies urzadzenie wlaczone, ktore
    ograniczy prad do 1A.

    taki pogladowy schemat pralki
    http://www.pralkoporadnik.mkwe.pl/blokowy-schemat-pr
    ogramatora-pralki-amica-pa/

    Co to za zawor przesterowania ?

    15/TC6 - PWM silnika - to moze byc dosc istotne przy jakims przebiciu

    >Wywaliło je w standby, nie podczas pracy, to może jakaś kondensacja z
    >chłodniejszej obudowy, nie wiem.

    To zawsze mozliwe, czy inna nieszczelnosc.
    Lub przetarty kabel.

    P.S. co to za procek uPD78F9177Y?
    I co on tam ma w pamieci szeregowej - jakis program w "jezyku
    wysokiego poziomu" ?

    J.

  • 67. Data: 2021-04-02 16:15:26
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-04-02 o 15:05, J.F. pisze:

> [...]
    > -zamek drzwiczek,
    > -grzalka - jak pisales na przekazniku,
    > -silnik na pare biegow - tez pisales o przekaznikach.

    Nie pamiętam, może grzałka miał osobny triak do biegu wstecznego... ;)

    > A tak dopytuje, bo powinny byc przez jakies urzadzenie wlaczone, ktore
    > ograniczy prad do 1A.

    Jebło esem 16A w standby, najwyraźniej nie było żadnego innego
    ograniczenia prądowego w obwodzie zasilania, oprócz tego esa.

> [...]
    >

    > Co to za zawor przesterowania ?
    >
    > 15/TC6 - PWM silnika - to moze byc dosc istotne przy jakims przebiciu ...

    W życiu naprawiłem może 3 pralki, tej jednej niestety się nie udało, nie
    ma co drążyć ;)

    > To zawsze mozliwe, czy inna nieszczelnosc.
    > Lub przetarty kabel.

    Okablowanie OK, żadnych uszkodzeń. Miernikiem izolacji kabli nie
    sprawdzałem.

    > P.S. co to za procek uPD78F9177Y?
    > I co on tam ma w pamieci szeregowej - jakis program w "jezyku wysokiego
    > poziomu" ?

    Ty tak na serio chcesz wiedzieć jak ta pralka działa? Mogłem jej nie
    wystawiać jak gabaryty odbierali ;)

    --
    viktorius

  • 68. Data: 2021-04-02 17:02:43
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 01.04.2021 21:41, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Zgodzę się, że ludzie mogą oczekiwać nowości w telewizorach, czy
    > komórkach, ale w/w sprzęty mają po prostu działać i nic więcej.

    W/w sprzęty (jak i inne) mają po prostu się sprzedawać. Dużo i często.
    Trzeba tylko odrobinę uważać, żeby się nie psuły przed upływem
    ustawowych gwarancyj. Da się tak wymodelować aby statystycznie wszystko
    się zgadzało.

  • 69. Data: 2021-04-02 18:15:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Silver Dream ! pisze:

> [...]
    > Trzeba tylko odrobinę uważać, żeby się nie psuły przed upływem
    > ustawowych gwarancyj. Da się tak wymodelować aby statystycznie wszystko

    No właśnie się nie da. Intensywność używania pralki przez różnych
    klientów zmienia się pewnie jak 1:10 (z jednej strony rodzina z trójką
    dzieci, uprawiająca różne sporty, z drugiej stary kawaler nieprzesadnie
    dbający o czystość). Nie ma takiego, co potrafi zaprojektowac pralką,
    która zepsuje się zaraz po gwarancji.

    Jarek

    --
    Już od rana na podwórzu
    wśród patyków i wśród liści

  • 70. Data: 2021-04-02 21:15:13
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 02.04.2021 15:05, J.F. wrote:

    > I co on tam ma w pamieci szeregowej - jakis program w "jezyku wysokiego
    > poziomu" ?

    Tam jest pamięć zwyczajów użytkownika. Jak skończy się gwarancja, a
    użytkownik zrobi coś, co od tych zwyczajów odstaje to pralka się
    zepsuje, a użytkownik będzie przekonany, że to on zepsuł ;)

    --
    Mirek.