  • 91. Data: 2023-09-01 19:29:34
    Temat: Re: ISDN
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > ale po co telefon bezprzewodowy, jak nie masz przewodu ? :-)

    Jak jeszcze nie było darmowych rozmów komórkowych (a jeszcze bardziej
    ich nie było w roamingu), moi znajomi na jeździli na wakacje w dwa
    samochody biorąc ze sobą dwusłuchawkowego DECT-a.

    --
    Jarek

  • 92. Data: 2023-09-01 19:34:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Jak masz rancho 50km, to stac cie chyba na jeden maszt

    Życie na takim rancho płynie w innym tempie. Słowa "proszę zadzwonić
    później, jak ojciec wróci z pastwiska" nikogo w zły nastrój nie wprawią.
    Zbić ogrodzenie z żerdzi, czy nawet pickupa naprawić -- na tym każdy
    się zna. Ale jakieś anteny na masztach? Po co? To nie mogło być zbyt
    popularne.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2023-09-02 23:43:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Teraz to masz MLAT i pozamiatane.

    To też, aczkolwiek miasto nieco komplikuje sprawę.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 94. Data: 2023-09-02 23:46:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Po morzu fala niesie się dobrze, a zakłóceń zewnętrznych mało.
    > To może sporo pomóc.

    Ale bilansu mocy nie przeskoczy.
    Z tym że nie wiem, może te ich heterodyny naprawdę tak straszliwie
    siały? I do tego jakieś superkierunkowe anteny u Niemców? Aczkolwiek,
    tak jak napisałem, nieco wątpię.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 95. Data: 2023-09-03 12:39:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Ale bilansu mocy nie przeskoczy.
    > Z tym że nie wiem, może te ich heterodyny naprawdę tak straszliwie
    > siały? I do tego jakieś superkierunkowe anteny u Niemców? Aczkolwiek,
    > tak jak napisałem, nieco wątpię.

    Wszystko zależy od proporcji. Chodziły też słuchy, że ubecja jeździ
    po miastach i namierza ludzi słuchających Wolnej Europy (czy innego
    reakcyjnego radia). Tak samo mogło być w tym ziarno prawdy. Siały
    dość mocno, bo projektanci nie przejmowali się tym zbytnio. Praktyczny
    sens namierzania na morzu jest wtedy, gdy statek najduje się choć
    trochę za optycznym horyzontem. A w nocy nawet przed. To nie jest
    nierealne.

    --
    Jarek

  • 96. Data: 2023-09-03 23:04:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > sens namierzania na morzu jest wtedy, gdy statek najduje się choć
    > trochę za optycznym horyzontem. A w nocy nawet przed. To nie jest

    Sam nie wiem. W przypadku UB to rozumiem, mogli - nie mogli, ale ludzie
    mieli się bać słuchać. Co raczej niespecjalnie działało (podobnie jak
    zakłócanie). Natomiast w przypadku statków... nawet ograniczając się
    tylko do uczęszczanych szlaków, nie wydaje mi się to prawdopodobne. No
    i nigdy nie słyszałem, by komuś się taka sztuka udała (w czasie II WŚ
    lub później).
    Poszukałem nieco i podobno wywiady stosowały tego typu rozwiązania, ale
    na niewielkie odległości (rzędu metrów). Aczkolwiek nie są to informacje
    potwierdzone. Takie coś jest jednak możliwe - radio z wielkimi lampami
    pewnie dałoby się wykryć w taki sposób.

    Być może dzisiejszym sprzętem dałoby się to zrobić i ze statkami -
    raczej z samolotu, korzystając z anteny o dużym zysku. Mało praktyczne
    raczej, łatwiej byłoby użyć radaru (ale ten można łatwo wykryć).

    W każdym razie chętnie przeczytałbym opis takiego konkretnego
    wykrywania.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 97. Data: 2023-09-03 23:30:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Sam nie wiem. W przypadku UB to rozumiem, mogli - nie mogli, ale
    > ludzie mieli się bać słuchać. Co raczej niespecjalnie działało
    > (podobnie jak zakłócanie). Natomiast w przypadku statków...

    ...w przypadku statków mogło być podobnie. Trzeba było zarzucić temat,
    by załogi starały się ograniczyć użycie radia do minimum. Bo a nuż
    mają jednak technologię i wykryją.

    > nawet ograniczając się tylko do uczęszczanych szlaków, nie wydaje
    > mi się to prawdopodobne. No i nigdy nie słyszałem, by komuś się
    > taka sztuka udała (w czasie II WŚ lub później).

    Też nie, ale przypominam sobie ciszę w eterze 40-50 lat temu. Lokalnie
    nie nadawało nic, słychać było dalekie stacje. Teraz słychać warkot
    przetwornic, jak ubeckie zagłuszaczki.

    > Być może dzisiejszym sprzętem dałoby się to zrobić i ze statkami -
    > raczej z samolotu, korzystając z anteny o dużym zysku. Mało praktyczne
    > raczej, łatwiej byłoby użyć radaru (ale ten można łatwo wykryć).

    Dzisiaj jest właśnie tak. Dużo pracy wkłada się w to, by sprzęt nie
    siał. I tak się rzeczy organizuje, by nie włączać go nadaremnie.

    Jarek

    --
    Słyszę kędy się motyl kołysa na trawie.
    Kędy wąż ślizką piersią dotyka się zioła...

  • 98. Data: 2023-09-04 12:26:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 19:34:47 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Życie na takim rancho płynie w innym tempie. Słowa "proszę zadzwonić
    > później, jak ojciec wróci z pastwiska" nikogo w zły nastrój nie wprawią.

    Dziecko w szkole, wiec raczej "mąż wróci".

    > Zbić ogrodzenie z żerdzi, czy nawet pickupa naprawić -- na tym każdy
    > się zna. Ale jakieś anteny na masztach? Po co? To nie mogło być zbyt
    > popularne.

    Antena jest gotowa i w komplecie z telefonem, ewentualnie do
    dokupienia.
    https://decadeint.com/shop/senao-cordless-telephone-
    outdoor-antenna-f3-f9-1115#attr=

    Trzeba ją tylko gdzies wysoko zamontowac ... raczej na dachu, bo
    kabelek ograniczony.

    Poza tym ci ranczerzy tez sie rozwijają - w koncu teraz tam multum
    komputerów.

    J.

  • 99. Data: 2023-09-04 12:32:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 19:29:34 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jak jeszcze nie było darmowych rozmów komórkowych (a jeszcze bardziej
    > ich nie było w roamingu), moi znajomi na jeździli na wakacje w dwa
    > samochody biorąc ze sobą dwusłuchawkowego DECT-a.

    To dziala bez stacji bazowej, czy ją tez brali?

    Zasieg DECT tak do 100m, na samochód raczej kiepsko.
    Poki jadą jeden za drugim, to styknie, ale niech sie ktos wetnie ...

    CB/PMR lepsze.

    J.

  • 100. Data: 2023-09-04 12:49:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 19:28:04 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Na statkach posługiwano się wyłacznie telegrafią (popkultura wie, jak
    > to było choćby na Titanicu).

    Na Titanicu nie było wyboru - nadajnik iskrowy.
    Co prawda Fessenden jakos tym audio puscil w 1900.

    A de Moura z Brazylii w 1901
    https://en.wikipedia.org/wiki/Roberto_Landell_de_Mou
    ra

    > Nadajniki mogły być te same. Odbiorniki
    > być może modernizowano -- i tak potrzebny był ciągły serwis, choćby
    > dlatego, że ówczesne lampy długo nie wytrzymywały.

    Nadajnik sie zmienil z iskrowego na lampowy, a czy przy okazji nie
    musiał sie zmienic odbiornik? To juz chyba emisja CW była.

    Ale specjalnie podałem rok 1920, to juz sprzęt lampowy, względnie
    "współczesny"

    J.