  • 11. Data: 2022-08-18 12:04:28
    Temat: Re: ISDN
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 14.08.2022 o 15:59, Marek pisze:

    > Tak BTW zapasowy feed PR1 nadal idzie przez ISDN do Solca Kujawskiego?

    Nie mam pojęcia. Ale wiem, że np prokuratury mają 2B+D pomontowane i
    (jeszcze kilka lat temu) były to aktywne linie.

    --
    viktorius

  • 12. Data: 2023-08-18 17:50:33
    Od: Damian Janiewicz <j...@g...com>

    niedziela, 14 sierpnia 2022 o 15:59:04 UTC+2 Marek napisał(a):
    > Tak BTW zapasowy feed PR1 nadal idzie przez ISDN do Solca Kujawskiego?
    >
    > --
    > Marek

    Już od dawna nie jest po ISDN.
    Podczas rozbudowy RCN Solec Kujawski o nadajnik multipleksu radia cyfrowego DAB+
    zainstalowano światłowód dla dosyłów.
    Główny dosył zarówno do DAB+ jak i dla fal długich jest bezpośrednio po świetle
    (transmisja po IP, osobny feed dla LW (audio AAC) oraz dla DAB+ (strumień IP z
    multipleksera DAB w siedzibie PR).
    Zapasowy feed dla LW to teraz satelita Eutelsat 7A (7°E) - wcześniej był głównym.

    Parametry transmisji satelitarnej (nie jest kodowana, ale realizowana w egzotycznym
    protokole DVB-IP):
    Transponder 12,515 GHz, pol. V, SR: 1303, FEC: 3/4; DVB-S/QPSK.
    PID 2060 = Jedynka AM IP: 192.168.30.106/230.0.0.60 (nazwa: JedynkaAM, tytuł:
    Master_MPEG4_128/32_St) - jakość: AAC LC 80 kbit/s mono - to jest feed specjalnie dla
    LW

    Inna sprawa, że w to 225kHz to już chyba tylko dla nostalgii nadają... praktycznego i
    ekonomicznego sensu brak - a kilowaty lecą dosłownie w powietrze
    ---
    JaneQ

  • 13. Data: 2023-08-21 15:12:42
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl>

    W dniu 18.08.2023 o 17:50, Damian Janiewicz pisze:

    > Inna sprawa, że w to 225kHz to już chyba tylko dla nostalgii nadają... praktycznego
    i ekonomicznego sensu brak - a kilowaty lecą dosłownie w powietrze

    ZTCP RCN Solec Kujawki ma 1 MW mocy na LW. Połowę tego, co miał zrównany
    już z ziemią RCN Konstantynów.

    Pytanie, czy wiadomo z jaką mocą realnie nadają. Bo po latach okazało
    się, że Konstantynów grał swoimi 2 MW na full dość rzadko.

    --
    Ślązak

  • 14. Data: 2023-08-21 19:55:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Aug 2023 15:12:42 +0200, Tomasz Śląski wrote:
> [...]
    >
    > Pytanie, czy wiadomo z jaką mocą realnie nadają. Bo po latach okazało
    > się, że Konstantynów grał swoimi 2 MW na full dość rzadko.

    Pytanie raczej, czy jakies dziadki na emigracji sluchają na radiu,
    z braku internetu i komputera.
    Bo w Polsce to juz chyba raczej nikt.

    A przez moc i antene ... chyba coraz gorzej z tym sluchaniem za
    granicą.

    No i zakłócen od róznych urządzeni coraz więcej.

    Wiec zostaje pytanie, na ile to kanał strategiczny, np jak internet
    padnie w Polsce, albo sąsiedzi sie odetna, lub ich odetną.
    No ale jedna rakieta i Solec tez przestanie nadawać.

    P.S. W Rosji i Bialorusi da sie posłuchac PR i TVPiS przez internet?
    U nas chyba zablokowano parę rosyjskich serwerów ...

    J.

  • 15. Data: 2023-08-21 20:15:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Wiec zostaje pytanie, na ile to kanał strategiczny, np jak internet
    > padnie w Polsce, albo sąsiedzi sie odetna, lub ich odetną.
    > No ale jedna rakieta i Solec tez przestanie nadawać.

    Sowiecka doktryna wojenna przewidywała dla Polski (oprócz innych
    atrakcji) duży udział lamp w elektronice. Nadajnik w Konstantynowie
    był lampowy i odporny na impuls elektromagnetyczny. Obecny jest
    półprzewodnikowy, a jeśli dobrze rozumiem opisy, również cyfrowy.
    Zamiast jednego dużego generatora 225 kHz jest 256 małych, włączanych
    i wyłączanych na podstawie sygnału modulującego.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2023-08-21 20:23:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Aug 2023 20:15:59 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Sowiecka doktryna wojenna przewidywała dla Polski (oprócz innych
    > atrakcji) duży udział lamp w elektronice. Nadajnik w Konstantynowie
    > był lampowy i odporny na impuls elektromagnetyczny.

    Czy byłby taki odporny ...

> [...]
    > Zamiast jednego dużego generatora 225 kHz jest 256 małych, włączanych
    > i wyłączanych na podstawie sygnału modulującego.

    połprzewodniki sie troche ulepszyły - czy on nie jest odporniejszy na
    EMP to nie wiem. Powinien byc odporny na pioruny?

    A 256 malych nadajników nic nie polepszy, jesli jedna, konwencjonalna,
    rakieta zamieni je wszystkie w kupkę gruzu :-(

    J.

  • 17. Data: 2023-08-21 20:38:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Czy byłby taki odporny ...

    Chyba dość odporny.

    > połprzewodniki sie troche ulepszyły - czy on nie jest odporniejszy na
    > EMP to nie wiem. Powinien byc odporny na pioruny?

    Na pioruny tak. Na coś poważniejszego już niekoniecznie.

    > A 256 malych nadajników nic nie polepszy,

    Wyłącznie pogorszy.

    > jesli jedna, konwencjonalna, rakieta zamieni je wszystkie w kupkę gruzu :-(

    To do Bydgoszczy będę jeździł... a nie, zaraz, zaraz...

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2023-08-21 21:05:22
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl>

    > Sowiecka doktryna wojenna przewidywała dla Polski (oprócz innych
    > atrakcji) duży udział lamp w elektronice. Nadajnik w Konstantynowie
    > był lampowy i odporny na impuls elektromagnetyczny.

    RCN Konstantynów był częściowo lampowy. Tzn. wszystko, co miało "moc"
    było lampowe. Sterowanie natomiast było półprzewodnikowe, a nawet
    częściowo cyfrowe. Więc EMP raczej też zmiótłby te pudełka, nawet gdyby
    lampy pozostały w miarę nietknięte.

    --
    Ślązak

  • 19. Data: 2023-08-21 22:08:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Śląski napisał:

> [...]
    > częściowo cyfrowe. Więc EMP raczej też zmiótłby te pudełka, nawet
    > gdyby lampy pozostały w miarę nietknięte.

    To jasne, że w połowie lat siedemdziesiątych półprzewodniki nie były
    niczym nadzwyczajnym. Ale z drugiej strony, do tej ocalałej części
    lampowej zapewne dałoby się przy użyciu kabla od lampki na biurku
    podpiąć wkładkę węglową z telefonu (jeszcze była w każdym), baterię,
    może jakiś transformator -- i nadać komunikat słowny.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2023-08-22 09:23:34
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl>

> [...]
    > podpiąć wkładkę węglową z telefonu (jeszcze była w każdym), baterię,
    > może jakiś transformator -- i nadać komunikat słowny.

    Już po upadku masztu zrobili numer, że dopasowali pi razy drzwi
    elektrycznie pusty fider, który zrobił za antenę, a modulację podali z
    magnetofonu właśnie jakoś bezpośrednio, z pominięciem blokad modulacji.
    Była ponoć grubsza afera, bo "ostatnie tchnienie" Konstantynowa było
    dość mocno słychać - na tyle, że miejscami przykryło Raszyn/Łazy, które
    przejęły awaryjnie do czasów S(t)olca nadawanie LW 225 kHz.

    --
    Ślązak