  • 71. Data: 2023-09-01 10:51:15
    Temat: Re: ISDN
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Aug 2023 22:04:53 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Polowałem na takie, bo na samym początku lat dziewięćdziesiątych nie
    > miałem w domu telefonu. Miałem znajomych, którzy by się podzielili
    > numerem. Ale pechowo mieszkali tuż poza zasięgiem tego, co udało mi
    > się znaleźć.

    Były takie EnGenius z duzym zasiegiem, były tez reklamowane inne,
    z zasiegami pod 100km, ale tych to nie sprawdzałem. Możliwe nawet,
    ze nikt do Polski nie sprowadził.
    Jak ktos w USA ma duże rancho, to moze mu takie 100km przydatne ..

    J.

  • 72. Data: 2023-09-01 11:02:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Aug 2023 21:19:52 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    > "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:
    > [Tranzystory mikrofalowe]
    > Te akurat to był gdzieś tak środek lat 80. Ale dokładnie to nie
    > pamiętam.

    Czyli ciagle czas nielegalnych nadajników :-)

    > Tak, też już to stwierdziłem z 10+ lat temu. Pewnie to był jakiś
    > konkretny układ, za mało odkrywczy na miejsce w Historii.

    Albo zbyt skomplikowany i na lampach.

    Tak nawiasem mówiąc, to trafiłem na jakis amerykanski dokument z
    czasów wojny, gdzie ostrzegano statki z konwojów, ze Niemcy sa w
    stanie namierzyc ich odbiorniki !
    I lista tych najgorszych była, ale ostrzezenie było ogólne.
    Widac heterodyna mocna była w tamtych czasach.

    P.S. Kolejna zapomniana rzecz to "detektor magnetyczny" Marconiego.
    Zdaje sie, że to spowodowało, że został "wynalazcą radia".

    https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_detector
    http://www.sparkmuseum.com/MAGGIE.HTM
    https://www.electronics-notes.com/articles/history/r
    adio-receivers/magnetic-detector.php

    Choc jak można przeczytac - Rutherford wpadł na to, potem wielu
    wynalazców cos tam robiło.

    Przyszły lampy i pomysły Marconiego poszły do kosza.

    J.

  • 73. Data: 2023-09-01 11:05:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > ze nikt do Polski nie sprowadził.
    > Jak ktos w USA ma duże rancho, to moze mu takie 100km przydatne ..

    100 km to mi już wygląda na marketingową ściemę. Bo niby w jakim pasmie
    to by miało działać?

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2023-09-01 11:18:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Aug 2023 21:12:09 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Błąd będzie duży.
    > Tak jak Jarek napisał, prąd statyczny jest ograniczony do 2.1 V / 68
    > Ohm, ale do tego dochodzi uzwojenie trafo m.cz., kto wie jakie ono było.

    Przemienne. Składowa stała zero.

    > Taki głośnik nie generuje raczej dużego napięcia, a trzeba zapewnić
    > jakąś sensowną głębokość modulacji. Swoją drogą, już samo to, że mały
    > głośniczek bezpośrednio (przez trafo) zasila (w sensie modulacji)
    > końcówkę RF (a raczej cały RF) chyba o czymś świadczy?

    Nie - w nadajniku głosnik robi za mikrofon.
    Wzmaczniacz go wzmacnia, i doklada przez transformator do zasilania
    generatora. I zobacz, ze uzwojenia wtórne dwa - widac napiecie
    wyjsciowe dla głosnika ("moc wyjsciowa odbiornika 60mW") to było za
    mało do modulowania zasilania nadajnika.

    J.

  • 75. Data: 2023-09-01 11:20:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > stanie namierzyc ich odbiorniki !
    > I lista tych najgorszych była, ale ostrzezenie było ogólne.
    > Widac heterodyna mocna była w tamtych czasach.

    Heterodyna albo superreakcja. W swoim czasie nawet w gazetach pisano,
    żeby w ten sposób nie zakłócać odbioru sąsiadom.

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2023-09-01 11:35:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Aug 2023 20:48:44 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Brutto.

    > No wiem, starałem się trochę zażartować.

    Nie az tak bardzo, bo to istotnie były słabe bateryjki i drogie,
    ale widac troche wiecej dało sie z nich pociągnąc.

    >W każdym razie to były tylko i wyłącznie zabawki.

    Jakos tak - ale jednak bez zezwolenia ... no i wladza dopuszczała 300m
    swobody :-)

    Te Tukany, Echo - mam wrazenie, ze wymagały zezwolenia.
    Ale czemu Trop nie? Moc za mała? Czy uwolnili kiedys?
    I chyba były przewidziane dla "gospodarki uspołecznionej" a nie dla
    szarego człowieka

    P.S. troche historii
    https://www.youtube.com/watch?v=Ke8GKfUrpGw

    Ale te radiotelefony FM-xxx, to IMO - w sklepach nie występowały.

    J.

  • 77. Data: 2023-09-01 14:41:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 11:05:10 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > 100 km to mi już wygląda na marketingową ściemę. Bo niby w jakim pasmie
    > to by miało działać?

    To działo gdzies 300-450MHz.

    W sumie - NMT mial podobny zasięg.

    Tu jakies obecne
    http://alconphones.com/index_.htm

    Ale ile w tym marketingu ...

    J.

  • 78. Data: 2023-09-01 14:48:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 11:20:39 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Heterodyna albo superreakcja. W swoim czasie nawet w gazetach pisano,
    > żeby w ten sposób nie zakłócać odbioru sąsiadom.

    Moze i tak, ale na statkach używali wtedy jeszcze superreakcyjnych?

    Jak stary statek to i radiostacja mogła byc stara, no ale jaka - 15
    letnia, 20-letnia ... nie oplacało sie wymienic, nawet wczesniej?

    J.

  • 79. Data: 2023-09-01 15:22:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > To działo gdzies 300-450MHz.
    >
    > W sumie - NMT mial podobny zasięg.

    NMT miał stacje bazow zupełnie niepodobne do stacji bazowych telefonów.

    > Tu jakies obecne
    > http://alconphones.com/index_.htm

    Bardzo współcześnie wyglądająca strona.

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2023-09-01 15:23:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Moze i tak, ale na statkach używali wtedy jeszcze superreakcyjnych?

    Kto ich tam wie, zupełnie możliwe.

    > Jak stary statek to i radiostacja mogła byc stara, no ale jaka - 15
    > letnia, 20-letnia ... nie oplacało sie wymienic, nawet wczesniej?

    20 lat wcześniej była inna wojna. A w technice radiowej to cała epoka.

    --
    Jarek