  • 81. Data: 2023-09-01 15:39:46
    Temat: Re: ISDN
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Albo zbyt skomplikowany i na lampach.

    Pierwowzór mógł być na lampach (lampie raczej), rzeczywiście, ale myślę,
    że chodziło o konkretny układ na jednym tranzystorze bipolarnym.

    > Tak nawiasem mówiąc, to trafiłem na jakis amerykanski dokument z
    > czasów wojny, gdzie ostrzegano statki z konwojów, ze Niemcy sa w
    > stanie namierzyc ich odbiorniki !
    > I lista tych najgorszych była, ale ostrzezenie było ogólne.
    > Widac heterodyna mocna była w tamtych czasach.

    Kwestia odległości. Jakoś tak słabo w to wierzę, ale może jakieś...
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 82. Data: 2023-09-01 15:46:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Przemienne. Składowa stała zero.

    Opór uzwojenia przesuwa punkt pracy tranzystora. Aczkolwiek teraz to ten
    opór może być nieduży.

    > Nie - w nadajniku głosnik robi za mikrofon.

    To raczej oczywiste.
    Ale nie zauważyłem kolejnego przełącznika N/O, myślałem że wzmacniacz
    jest tylko do odbioru.

    > Wzmaczniacz go wzmacnia, i doklada przez transformator do zasilania
    > generatora. I zobacz, ze uzwojenia wtórne dwa - widac napiecie
    > wyjsciowe dla głosnika ("moc wyjsciowa odbiornika 60mW") to było za
    > mało do modulowania zasilania nadajnika.

    No raczej - w końcu to musi być napięcie porównywalne z 1/2 zasilania.
    Głośnik by od tego eksplodował, albo wzmacniacz musiałby pracować
    w bardzo różnych warunkach w zależności od N/O.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 83. Data: 2023-09-01 16:18:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jakos tak - ale jednak bez zezwolenia ... no i wladza dopuszczała 300m
    > swobody :-)

    300 m (albo niewiele więcej) w mieście to ja mam na parze ręcznych
    PMRek. A ich moc jest jednak nieco inna. I nie są zasilane z maleńkiej
    9F22, tylko z 4 NiMHów 2Ah.

    Natomiast "do" 300 m w otwartym terenie z widocznością to nie był żaden
    problem dla władzy (krzyczenie na polu też nie było raczej zabronione).
    Nawet jakby był, to niczym by tego sensownie nie wykryła. To już telefon
    bezprzewodowy byłoby łatwiej wykryć. Dla porównania, PMRki mają w takich
    warunkach zasięg (rzeczywisty) rzędu kilometrów.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 84. Data: 2023-09-01 16:21:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Kwestia odległości. Jakoś tak słabo w to wierzę, ale może jakieś...

    Po morzu fala niesie się dobrze, a zakłóceń zewnętrznych mało.
    To może sporo pomóc.

    --
    Jarek

  • 85. Data: 2023-09-01 17:12:10
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.08.2023 o 23:32, Krzysztof Halasa pisze:

    > Kwestia namierzenia. Jak ktoś nie miał anteny zewnętrznej, i jeszcze nie
    > używał tego długo, to nie było to takie proste. Teraz to nieco inaczej
    > wygląda, DSP, układy anten fazowych itd.

    Teraz to masz MLAT i pozamiatane.

    MJ

  • 86. Data: 2023-09-01 18:55:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 01 Sep 2023 16:18:14 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > problem dla władzy (krzyczenie na polu też nie było raczej zabronione).
    > Nawet jakby był, to niczym by tego sensownie nie wykryła.

    Co innego nie móc wykryc, co by zresztą władzę ludową strasznie
    denerwowało, tylko na szczescie mielismy samych przyjaznych sąsiadów,
    i na 300m to mozna było chyba tylko z ambasadą USA się łączyć.
    A co innego ruszyc krajowy przemysł, zeby robił takie zabawki dla
    dzieci. dla harcerzy? bo troche drogie (1900zl/parę), to zbyt był
    raczej mały.

    > To już telefon bezprzewodowy byłoby łatwiej wykryć.

    ale po co telefon bezprzewodowy, jak nie masz przewodu ? :-)

    > Dla porównania, PMRki mają w takich
    > warunkach zasięg (rzeczywisty) rzędu kilometrów.

    Ale to nie za władzy ludowej, choc cos mi sie widzi, ze radio to tak
    stopniowo było uwalniane na całym swiecie.
    telefony, piloty do bram, do samochodów, do oswietlenia, sluchawki
    bezprzewodowe - to kiedys w Europie było IMHO zabronione.
    Wifi, Bluetooth - no, to wymagalo rozwoju komputerow.

    Wiec CB tak, ale reszta to tak musiała dopiero władze przekonac.

    J.

  • 87. Data: 2023-09-01 18:57:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 01 Sep 2023 15:39:46 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Kwestia odległości. Jakoś tak słabo w to wierzę, ale może jakieś...

    Skoro tak ostrzegali, to moze jednak było rzeczywiste zagrozenie ...

    J.

  • 88. Data: 2023-09-01 19:00:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 15:23:00 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Kto ich tam wie, zupełnie możliwe.

    > 20 lat wcześniej była inna wojna. A w technice radiowej to cała epoka.

    Tu mowa raczej o statkach handlowych.
    Wiec jest taki sobie powiedzmy 20-letni statek, z roku ~1920,
    jak był nowy, to pewnie radiostację miał, minęło 20 lat,
    statek jeszcze pływa ... a radiostacja ciągle ta sama?

    J.

  • 89. Data: 2023-09-01 19:12:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 15:22:21 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > NMT miał stacje bazow zupełnie niepodobne do stacji bazowych telefonów.

    Jak masz rancho 50km, to stac cie chyba na jeden maszt

    > Bardzo współcześnie wyglądająca strona.

    Ano pierwsza z googla, za tresc nie ręczę.

    J.

  • 90. Data: 2023-09-01 19:28:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Tu mowa raczej o statkach handlowych.
    > Wiec jest taki sobie powiedzmy 20-letni statek, z roku ~1920,
    > jak był nowy, to pewnie radiostację miał, minęło 20 lat,
    > statek jeszcze pływa ... a radiostacja ciągle ta sama?

    Na statkach posługiwano się wyłacznie telegrafią (popkultura wie, jak
    to było choćby na Titanicu). Nadajniki mogły być te same. Odbiorniki
    być może modernizowano -- i tak potrzebny był ciągły serwis, choćby
    dlatego, że ówczesne lampy długo nie wytrzymywały.

    --
    Jarek