  • 1. Data: 2020-06-23 13:12:46
    Temat: Inteligentne kamery security, w czym wybierać.
    Od: Marek <f...@f...com>

    Chyba nie ma innej grupy, tutaj trochę instalatorów zdaje się jest...
    Interesują mnie kamery ptz z funkcją autotrackingu (automatycznie
    wykrywają wejście w określony obszar robią "target lock" i pózniej
    śledzą taki target). Hikvision ma swój "smart tracking", Dahua
    "autotracking".
    Ponieważ okazyjnie udało mi się nabyć kamerę hikvision
    DS-2DE4A425IW-DE to testuję możliwości jej smart trackingu na tym
    konkretnym modelu (ta kamera ma tracking w wersji 1.0, w wyższych
    modelach jest tracking 2.0, umożliwia rozróżnianie np. ludzi od
    pojazdów). Ale jestem ciekaw jak to jest rozwiązanie w innych markach
    w zderzeniu ze spostrzeżeniami z Hikvision, które opisuje poniżej.
    Kamera próbuje się plasować wysoko, dostępna opcja "sygnalizacja
    porzuconego bagażu" chyba ma sugerować klasę urządzenia....
    Przede wszystkim jak ktoś zdecyduje się na "Hika" z opcją smart
    tracking to zderzy się z problemem, która kamera posiada tą funkcję.
    Niestety oficjalna strona producenta nie posiada filtru pod tym
    kątem. Smart tracking jest tylko w pewnej serii modeli, trzeba
    dokładnie przejrzeć opisy wszystkich z danej serii. Strony innych
    sprzedawców tej marki też nie są pod tym kątem filtrowania lepsze.
    Instrukcja obsługi wygląda na uniwersalną do kilku modeli, stąd
    użytkownik do końca nie wie czy to co czyta jest zaimplementowane w
    jego modelu czy nie. Instrukcja używa kilku niewyjaśnionych pojęć,
    np. jak funkcjonuje "frame scan" i do czego to służy?
    A teraz sam smart tracking. Nie będę wnikał w szczegóły tylko
    wypunktuje konkretnie rzeczy, które irytują:

    - problem z trackingiem w patrolu. Patrol ma wyższy priorytet i
    przejścia do kolejnych presetów przerywają tracking w presecie.
    Oczywiście Smart tracking na jednym presecie (jednym kadrze bez PTZ)
    działa OK ale to trochę torpoduje w ogóle sens stosowania kamery PTZ
    360°....Można to obejść wydłużając czas trwania presetu ale wtedy
    mamy dłuższe okresy przestrzeni bez patrolowania. Aż się prosi by gdy
    jest aktywny tracking to go nie przerywać aż do wygaśnięcia (tracking
    ma swój timeout ale ma niższy priorytet niż timeout presetu w
    patrolu)

    - kamera ma problem jak śledzony target wchodzi pod nią do granicy
    tiltu, gdy musi zrobić "wymyk" głowicą tj. tak ją obrócić by znów być
    w zakresie tiltu ale z drugiej strony. Po takim wymyku najczęściej
    gubi śledzony target.

    - Smart tracking aktywują ruszające sie cienie gałęzi wchodzące na
    obszar aktywacji trackingu. Uciążliwie, bo oczywiście można obszar
    wybrać tak by ominąć cienie, ale one wędruja wraz ze słońcem co
    ostatecznie utrudnia określenie obszaru.

    - dość słyszalna praca mechaniki PTZ, kamera zdradza swoją aktywność.

    Może na tyle starczy. Jak ta funkcja wypada u konkurencji? Czy
    występują podobne problemy?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-06-23 19:15:38
    Temat: Re: Inteligentne kamery security, w czym wybierać.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > wykrywają wejście w określony obszar robią "target lock" i pózniej
    > śledzą taki target). Hikvision ma swój "smart tracking", Dahua

    A nie lepiej hemisferyczną i bez mechaniki, martwych pól?
    Mam u siebie Mobotixa, starego, więc jakość taka sobie, ale działa.
    Zobacz na nich, bo mam wrażenie że chcą się specjalizować w wszelkiego
    typu analizach związanych z marketingiem/security. Na YT jest ich kanał.
    Przykładowo:
    https://www.youtube.com/watch?v=4Jtmda_cUmA

    Co wiem:
    - drodzy, ale bez przegięć,
    - jest przedstawicielstwo w PL i działa dobrze,
    - jak ich słucham, to mam wrażenie że wiedzą o co chodzi,
    - jak oglądam co wyprodukowała ich kamerka, to zastanawiam się o czym
    wcześniej mówili ;) A na serio, 6Mpx na hemi to wcale nie tak dużo jak
    się wydaje.

    Mają nietypowe podejście moim zdaniem. Kamerka robi za huba, to ona
    przetwarza to co sama widzi, ale też to co nagrała wcześniej i zrzuciła
    na serwer (ma własną pamięć, więc jak serwer padnie, to nadal nagrywa, a
    jak się pojawi, to uzupełni nagranie z własnego buforu). Można
    klasycznie, bez udziału kamerki, ale z jakiegoś powodu wybrałem taki
    tryb (6 lat temu, więc nie pamiętam dokładnie dlaczego).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 3. Data: 2020-06-23 22:10:42
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 23.06.2020 13:12, Marek wrote:

    > Może na tyle starczy. Jak ta funkcja wypada u konkurencji? Czy występują
    > podobne problemy?

    Widziałem tylko na targach - wszystkie zachowują się podobnie na
    pierwszy rzut oka.
    Z resztą czego się spodziewać - jedni kopiują od drugich.
    Nie miałem jeszcze zlecenia nacelowanego na autotracking, to znaczy
    miałem, ale zwykły autotracking kamery nie wchodził w grę.
    To się po prostu nie sprawdza - obrotówka jest dobra jak ktoś przy niej
    siedzi. W nagraniu to lepiej zobaczysz z 3-ech, 4-ech stałych albo jak
    tam kolega pisze - hemisferycznej.
    Ten priorytet presetów to pozostaje się łudzić, że poprawią, albo już
    jest poprawione - wgrywałeś najnowszy firmware?
    A jak nie, a jest to sprawa życia lub śmierci, to można sobie coś tam
    oskryptować (zewnętrznym komputerem).
    Ale przejrzyj jeszcze dokładnie konfig, bo czasem niektóre funkcję są
    jakby wrzucone w ostatniej chwili od czapy gdzie popadnie - np.
    wyłączenie podczerwieni w stałych było w "konserwacja".

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2020-06-23 23:20:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Jun 2020 19:15:38 +0200, "Irek.N."
    <t...@j...taki.jest.pl> wrote:
    > A nie lepiej hemisferyczną i bez mechaniki, martwych pól?

    Kwestia jest taka, że oprócz tradycyjnego monitoringu potrzebuje
    kamery do zdalnego ad hoc przeglądania terenu i PTZ z odpowiednim
    zoomem najbardziej się do tego nadaje (i to nie jedna a min 3
    potrzebne).
    Stąd taka kamera głównie pełni funkcję monitoringu ale jest też
    wykorzystywana do podejrzenia w różne miejsca niekoniecznie te ze
    ścieżki patrolowej. Oczywiście możnaby założyć na ścieżkach
    patrolowych klasyczne kamery stacjonarne plus PTZ ale to dość
    komplikuje cały system. A skoro są PTZy które same patrolują i śledzą
    obiekty to wygląda to (przynajmniej z samych założeń) jako dobry
    kompromis....

    --
    Marek

  • 5. Data: 2020-06-23 23:32:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Jun 2020 22:10:42 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Ten priorytet presetów to pozostaje się łudzić, że poprawią, albo
    > już
    > jest poprawione - wgrywałeś najnowszy firmware?

    To jest w ogóle jakieś kuriozum, bo w kamerze jest nowszy soft (jeśli
    wierzyć numerkom) niż ten udostępniony oficjalnie na stronach
    producenta....to raz.
    Dwa to fakt, że modele serii DF (budżet 8tys w górę) mają
    smarttracking w wersji 2.0... i być może są różnice w działaniu. Ale
    to już kamery poza moim budżetem...
    Generalnie ciekawi mnie czy jest jakos bardziej inteligentnie gdzieś
    zrobione rozpoznawanie człowieka. Bo to co jest w tych kamerach to
    ewidentnie oparte jest na zmianach obrazu, bez analizy "bio". Stąd
    bardzo kamera bardzo łatwo trackuje cienie na ziemi z gałęzi lub
    oświetlacz IR z drugiej kamery która akurat spojrzała w jej
    stronę....
    Generalnie daje radę jak się wyłączy powiadamianie (bo inaczej
    fałszywych wyśle pełno), pod warunkiem, że obiekt nie przejdzie
    bezpośrednio pod nią bo wtedy przy "wymyku" gubi obiekt, to
    ewidentnie jakiś bug.

    > A jak nie, a jest to sprawa życia lub śmierci, to można sobie coś
    > tam
    > oskryptować (zewnętrznym komputerem).

    Masz na myśli ichnie SDK? Bo HIK faktycznie coś takiego udostępnia
    ale nie wnikalem.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2020-06-24 15:04:33
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Interesują mnie kamery ptz z funkcją autotrackingu (automatycznie
    na serio? Czy jednak TA kamera ma wypełniać jakąś bardziej użyteczną
    rolę? Np nadzorowanie jakiegoś mienia? Bo jeśli tak, to kup dowolną
    kamerę z tych które Ci sie podobają. umieść ją tak aby była widoczna, a
    dodatkowo kup i zamontuj _niewidoczne_ kamery w okolicy.

    ToMasz

  • 7. Data: 2020-06-24 17:33:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Jun 2020 15:04:33 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
> [...]
    > widoczna, a
    > dodatkowo kup i zamontuj _niewidoczne_ kamery w okolicy.

    Ma spełniać wiele funkcji nie tylko ochrony.
    Nie będę kupował 10 kamer jak jedna czy dwie załatwiają sprawę.
    Nie bardzo rozumiem co swoją prowokacją chciałeś wyrazić,z własnego
    doświadczenia (oraz znajomych) wynika że kamera(y) _musi_ być
    widoczna. Im więcej i bardziej profesjonalne tym lepiej.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2020-06-24 18:29:26
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 23.06.2020 23:32, Marek wrote:
    .
    > Generalnie ciekawi mnie czy jest jakos bardziej inteligentnie gdzieś
    > zrobione rozpoznawanie człowieka. Bo to co jest w tych kamerach to
    > ewidentnie oparte jest na zmianach obrazu, bez analizy "bio".

    Na pewno jest, ale nie potrafię nic konkretnego powiedzieć na ten temat
    i podejrzewam, że większość naszych dystrybutorów HIK-a zrobi wielkie
    oczy, a gdzie indziej też nie jest lepiej.
    Pamiętam jakieś wykrywanie wtargnięcia, wykrywanie szwendania,
    wykrywanie podejrzanego zachowania - masz to w swojej?

    .

    > Masz na myśli ichnie SDK? Bo HIK faktycznie coś takiego udostępnia ale
    > nie wnikalem.

    Tak. Swego czasu było dostępne normalnie do ściągnięcia. Ostatnio
    podobno dają, ale jakieś dokumenty trzeba podpisywać.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2020-06-24 19:22:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Jun 2020 18:29:26 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Pamiętam jakieś wykrywanie wtargnięcia, wykrywanie szwendania,
    > wykrywanie podejrzanego zachowania - masz to w swojej?

    Tak, z tym że np. nie rozumiem różnicy między wykrywaniem wtargnięcia
    a wykrywaniem szwendania. Bo oba polegają na zdefiniowaniu obszaru...

    > Tak. Swego czasu było dostępne normalnie do ściągnięcia. Ostatnio
    > podobno dają, ale jakieś dokumenty trzeba podpisywać.

    Żałosne, że (chyba) wszystko oparte jest na narzędziach open source.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2020-06-24 20:17:51
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.06.2020 19:22, Marek wrote:

    > Tak, z tym że np. nie rozumiem różnicy między wykrywaniem wtargnięcia a
    > wykrywaniem szwendania. Bo oba polegają na zdefiniowaniu obszaru...

    Wtargnięcie to po prostu wejście w obszar, czyli coś musi się przesunąć
    z poza obszaru do obszaru, Szwendanie się miało reagować na poruszanie
    się bez wyraźnego celu, czyli zmiana kierunku, zatrzymywanie się i
    powrót w to samo miejsce - wszystko z jakimiś wagami oczywiście.
    Coś sobie przypominam, że jako przykład podawali bankomat jako miejsce,
    które trzeba było wyłączyć z detekcji szwendania, bo powodowało fałszywe
    alarmy.

    --
    Mirek.