  • 21. Data: 2022-06-15 21:13:48
    Temat: Re: Jak to zasilić
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Mchal M. Lechanski wrote:

    > wcale nie takie głupie to pytanie, a odpowiedź banalna - za długi czas
    > błysku.

    Ale tu chodzi o krótki czas błysku, czy wpompowanie jakiejś ustalonej
    ilości energii w tym czasie? Bo krótki czas błysku to banał. Wyłączasz
    tranzystor i LED nie świeci.

    Pokazywałem kiedyś LMG5200 przełączające kilka A w ~1ns.

    > Hmmm... a ostrzegano mnie tu już gdy mówiłem o napięciu rzędu 100V...

    Masz rozrusznik?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2022-06-15 21:16:24
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > Widać niedouczony jestem.
    > Jakiś jednozdaniowy hint wskazujący przyczynę bezsensowności?

    Output stacking we flybackach to elementarny i klasyczny przykład tego,
    co Bluzg uznaje za bezsensowne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2022-06-15 21:26:57
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Mchal M. Lechanski wrote:

    > Poczytam, dziękuję.

    Nie ma sprawy, ale i czytać nie ma co. ;-) To półmostek GaN z
    wbudowanymi driverami. Podajesz sygnał logiczny na wejścia i on tym
    machnie z odpowiednim impetem. A GaN machnie, oj machnie... Jeśli to
    prototyp, to przylutuj mu po prostu kondensator ceramiczny 1206 10uF
    bezpośrednio do wejść zasilania. Indukcyjności muszą być minimalne:
    inaczej układ będzie dzwonił jak szalony, w szczególności go to
    dzwonienie zabije. Sprawy nie ułatwia fakt, że heterozłączowe
    tranzystory z GaN konstrukcyjnie nie mają diody między źródłem i drenem.

    > Dobrze rozumiem: dwa izolowane od siebie uzwojenia na transformatorze,
    > do każdego podłączony mostek graetza i kondensator jako zaslanie dwóch
    > niezależnych przetwornic z wyjściami połączonymi szeregowo?

    Tak. Klasyczny boost nie może mieć wspólnej masy w połączeniu szeregowym
    wyjść. Albo jeden moduł przerobisz na odwracający, albo j.w. Albo to
    zrobisz od zera jak trzeba, ale ten wariant chyba odpada -- w przeciwnym
    razie byś nie pytał, tylko przerobił ten boost na flyback. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 24. Data: 2022-06-15 21:47:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 15 czerwca 2022 o 21:14:02 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

    > Ale tu chodzi o krótki czas błysku, czy wpompowanie jakiejś ustalonej
    > ilości energii w tym czasie? Bo krótki czas błysku to banał. Wyłączasz
    > tranzystor i LED nie świeci.

    Pewnie "za długi czas błysku" miał oznaczać za małą moc.
    Bo czy problemem może być samo to, że świeci?
    Zamyka się migawkę i już.
    Chyba że świeci dłużej niż przerwa między fotami.

    > Pokazywałem kiedyś LMG5200 przełączające kilka A w ~1ns.
    > Masz rozrusznik?

    Szanowny kolego (to na wyrost, bo ze mnie elektryk na poziomie prowizorki - no ale
    ładniejsze to niż zacząć od "Te"), "elektryka prąd nie tyka" nie dlatego, że z czego
    innego (elektryk, nie prąd) skonstruowany (bo z tej samej gliny ulepion), tylko
    dlatego, że elektryk wie, jak się zachowywać - czy też jak się nie zachowywać - by
    prąd, szczególnie o wysokim napięciu, nie miał szansy tknąć.
    Żebyś potem nie miał kogoś na sumieniu.
    "Ofiary takich porażeń umierają zazwyczaj w trzeciej dobie".
    Coś jak Louis Slotin.
    Choć nie jak na filmie, bo nie miał czasu sam policzyć, ponieważ zaraz zaczął rzygać.
    Ale może ktoś policzył i przynajmniej umierał (Slotin, nie ten, co policzył) ze
    świadomością, że tylko siebie zabił.
    A Fermi (Fermi! Osobiście!) mu mówił, że jak nie przestanie tak się bawić, to za pół
    roku będzie martwy (Slotin, nie Fermi)...

  • 25. Data: 2022-06-15 22:09:04
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > Pewnie "za długi czas błysku" miał oznaczać za małą moc.

    Moc mu ogranicza indukcyjność połączeń i pojemność struktury świecącej.
    Dlatego szarżuje z napięciem, by mu się szybciej przeładowywało.
    Technicznie nie musi tego robić: albo skompensuje pojemność szeregową
    indukcyjnością, jak w starym telegrafie, albo nie będzie wyłączał LEDa
    do zera.

    > Bo czy problemem może być samo to, że świeci?

    Ale czemu ma świecić? Poświata luminoforu to nanosekundy, prąd pompujący
    przerwaliśmy, o emisji jednofotonowej nie dyskutujemy, by się przejmować
    kT/e.

> [...]
    dlatego, że elektryk wie, jak się zachowywać - czy też jak się nie zachowywać - by
    prąd, szczególnie o wysokim napięciu, nie miał szansy tknąć.

    Do spowodowania problemów, w tym śmiertelnych, musisz mieć minimalną
    energię. Jeśli nie przegnie z kondensatorem wyjściowym, to nic mu się
    nie stanie. Chodzenie po dywanie w suchy dzień potrafi wygenerować nawet
    20kV, a nikt od dotknięcia klamki nie umiera, choć rzeczywiście staje
    się gwałtownie gadatliwy.

    > Żebyś potem nie miał kogoś na sumieniu.

    Jak nie ma rozrusznika, to nie będę. Ale słownik Stommy może być przydatny.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2022-06-15 22:27:57
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Mchal M. Lechanski wrote:

    > https://petermobbs.wordpress.com/2015/02/06/experime
    nts-with-led-based-flash-gun-for-high-speed-photogra
    phy/

    Nie idź tą drogą, po projekcie płytki widać, że jej twórca nie ma
    zielonego pojęcia o układach impulsowych. Daj LMG5200 bezpośrednio przy
    diodzie, a na nim nalutuj ten 10uF. Impuls wygeneruj sobie bramką XOR z
    wejściem Schmidta i układem RC na jednym z wejść. Będziesz miał
    dziesiątki ns i dI/dt rzędu GA/s. To "I couldn't get less than 5us out
    of my Arduino program." pokazuje, że facio nie ma wie, co robi. W
    programie, to on może mieć wyzwalacz. Układ formowania impulsu to osobna
    sprawa i robi się go sprzętowo.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2022-06-16 09:22:51
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 14.06.2022 o 22:47, Mchal M. Lechanski pisze:

    > czy to znaczy, że mogę połączyć dwie przetwornice "step up" szeregowo?
    > i zasilać je z tego samego źródła czy z dwóch różnych?

    Przetwornice "step up"? To ma być zabawka bateryjna?
    Ja założyłem że zasilasz to z przetwornicy izolowanej step-down z 230 VAC.
    Jeśli to nieizolowane przetwornice to ich łączenie szeregowe jest trudne
    lub niemożliwe, koledzy widzę już coś napisali w tym temacie.

    --
    AWa.

  • 28. Data: 2022-06-16 09:28:52
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > Mam 2 "banki" kondensatorów - 3x1.5mF/100V i 3x1mF/250V (lub  200, nie
    > pamiętam). Kondesatory połączone są krótkimi przewodami ośrednicy 1mm.
    > Powinienem szukać blaszek?

    To już raczej zabawa na sam koniec, minimalizacja indukcyjności połączeń
    i efektu naskórkowości, jak już będziesz chciał wyrwać z docelowego
    układu wszystko co potrafi.

    --
    AWa.

  • 29. Data: 2022-06-16 10:12:32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 15 czerwca 2022 o 22:28:11 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > of my Arduino program." pokazuje, że facio nie ma wie, co robi. W
    > programie, to on może mieć wyzwalacz. Układ formowania impulsu to osobna

    5us?
    To rzeczywiście nic nie umie.
    Ten program to chyba w BASICu.
    Do uzyskania jest 10ns i nie potrzeba żadnych zewnętrznych szpei.

  • 30. Data: 2022-06-16 10:20:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 16 czerwca 2022 o 10:12:34 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):

> [...]
    > To rzeczywiście nic nie umie.
    > Ten program to chyba w BASICu.
    > Do uzyskania jest 10ns i nie potrzeba żadnych zewnętrznych szpei.

    Echh, tak to jest jak się pisze przed śniadaniem.
    100ns. Ale to też nieźle, lepiej chyba nie potrzeba?