  • 31. Data: 2022-06-16 10:21:14
    Temat: Re: Jak to zasilić
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > Do uzyskania jest 10ns i nie potrzeba żadnych zewnętrznych szpei.

    Owszem, maleńka wstawka asemblerowa załatwi sprawę. Te trzy dodatkowe
    elementy mają jednak spory sens przy małej cenie: zejdzie niżej niż
    10ns, można płynnie sterować długością impulsu za pomocą potencjometru i
    nie usmaży oświetlacza, jak mu się procek zawiesi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 32. Data: 2022-06-16 10:33:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 16 czerwca 2022 o 10:21:28 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > 10ns, można płynnie sterować długością impulsu za pomocą potencjometru i
    > nie usmaży oświetlacza, jak mu się procek zawiesi.

    To nie musi być asembler, starczy:
    cli(); nóżka=1; nóżka=0; sei();
    Ale nie basic, to ryje banię.
    Sam miewam pomysły, żeby zrobić na atmedze basic.
    Obsługiwałoby się przez szeregowy "terminal" z procesorem 2,4GHz...
    Tak to jest jak zaczynało się od spectrum.
    Choć nie wiem, co gorsze - tacy dwa lata czy nawet rok młodsi to bywało, że nie znali
    już niczego starszego niż pc z win95.
    To dopiero ryje banię...

    Ale właściwie wciąż nie wiem, o co jest walka, pewnie dlatego, że nie czytałem linka.
    Czy te LEDy są karmione wyższą mocą niż ich nominalne 100W, ale na krótko wytrzymają?
    Fajnie się palą LEDy w LEDówce SMD z popsutą przetwornicą po przyłożeniu 12V.
    Czernieją - ale wcześniej _zauważalną_ chwilkę mocno świecą.
    A tu mówimy o us - to w ogóle da się zobaczyć?

  • 33. Data: 2022-06-16 10:38:57
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 15 czerwca 2022 o 22:09:18 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):
    > Dawid Rutkowski wrote:

    > Do spowodowania problemów, w tym śmiertelnych, musisz mieć minimalną
    > energię. Jeśli nie przegnie z kondensatorem wyjściowym, to nic mu się
    > nie stanie. Chodzenie po dywanie w suchy dzień potrafi wygenerować nawet
    > 20kV, a nikt od dotknięcia klamki nie umiera, choć rzeczywiście staje
    > się gwałtownie gadatliwy.

    Hmm, jak klamka starcza (zakładam, że nieuziemiona) to energia mała.
    A taka klamka potem kopie innych?

    > Jak nie ma rozrusznika, to nie będę. Ale słownik Stommy może być przydatny.

    Ale pisał, że ma na wyjściu kondensatory, tak z 8mF, na 100V i 200V.
    Nie chce mi się liczyć (z marszu to nawet pewnie już nie umiem), ile to energii ani
    sprawdzać, ile załatwi przeciętnego nooba, jednak brzmi groźnie.

  • 34. Data: 2022-06-16 10:52:07
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > To nie musi być asembler, starczy:
    > cli(); nóżka=1; nóżka=0; sei();

    Wiem, ale lepiej mieć pewność co do tego, co kompilator tam nawkładał. A
    największą pewność ma się odsuwając kompilator na bok w krytycznych
    miejscach.

    No i można też tak (załącznik D):

    https://www.analog.com/media/en/technical-documentat
    ion/application-notes/an47fa.pdf

    > Ale nie basic, to ryje banię.

    Jak wydasz tę dodatkową złotówkę na bramkę 1G57/1G58, kondensator z C0G
    i jakiś oporniczek, to nawet BASIC nie będzie problemem. Bramka XOR jest
    bezpieczna dla LED przy obu stanach stabilnych na wejściu; tylko zbocze
    ma znaczenie. Podobnych wariacji opartych na multiwibratorze
    monostabilnym się używa też przy lepszych przetwornicach pędzonych MCU
    lub FPGA: zawieszenie sterownika w dowolnym stanie stabilnym
    automatycznie wyłącza układ mocy.

    > Ale właściwie wciąż nie wiem, o co jest walka, pewnie dlatego, że nie czytałem
    linka.

    Jakaś lampa błyskowa, jak rozumiem.

    > A tu mówimy o us - to w ogóle da się zobaczyć?

    Spokojnie. Oko ma charakterystykę całkującą o dość dużej stałej
    czasowej. Nie ma naczenia, jak szybko przebiegła izomeryzacja rodopsyny,
    tylko ile jej "w sumie" wzięło udział w reakcji. Stąd też migający LED
    widzisz jako płynnie zmieniający jasność w PWM.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 35. Data: 2022-06-16 11:09:10
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > Ale pisał, że ma na wyjściu kondensatory, tak z 8mF, na 100V i 200V.

    Rzeczywiście, pisał, jakoś mi umknęło. No to tam jest 40-160J. Przy
    odrobinie talentu można sobie zrobić krzywdę. Wycofuję się w pokorze i
    dziękuję za zwrócenie uwagi.

    > Nie chce mi się liczyć (z marszu to nawet pewnie już nie umiem)

    C*V^2/2, w jednostkach SI. Tylko ciekawie się robi dalej: zrzucenie
    nawet tych 40J w 1us to 4MW w impulsie. W 10ns 400MW. Nawet przy
    sprawności 1% zostają wartości podnoszące brew.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2022-06-16 11:11:38
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Wyderski wrote:

    > C*V^2/2, w jednostkach SI. Tylko ciekawie się robi dalej: zrzucenie
    > nawet tych 40J w 1us to 4MW w impulsie. W 10ns 400MW.

    Mgła covidowa, 40MW i 4GW. Elektrownia Bełchatów ze swoimi 5.4GW lubi to.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 37. Data: 2022-06-16 11:31:41
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Wyderski wrote:

    > Mgła covidowa, 40MW i 4GW. Elektrownia Bełchatów ze swoimi 5.4GW lubi to.

    Idąc jeszcze dalej, przy 200V w kondensatorze jest 1.6C ładunku.
    Zrzucając to w 1us dostajemy skromny prąd 1.6 miliona amperów, lub 160
    milionów amperów w 10ns. Przez LEDa i wypływające z baterii elektrolitów
    o kosmicznym ESL, jasssne...

    Ten projekt to kupa nieporozumień, z przewagą kupy. Zakładając realnie
    100A w 1us wychodzi 100uC, czyli przy 200V 500nF. Całkowicie bezpieczne
    ze swoimi 10mJ.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2022-06-16 11:34:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 16 czerwca 2022 o 11:11:40 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

    > Mgła covidowa, 40MW i 4GW. Elektrownia Bełchatów ze swoimi 5.4GW lubi to.

    Oraz dr Emmet Brown:
    "1,2GW? Tylko piorun da taką moc. Ale musielibyśmy wiedzieć, gdzie i kiedy uderzy
    piorun!"
    "Wiemy, gdzie i kiedy uderzy piorun!"
    Echh, usłyszeć w życiu tekst na taką miarę (nie liczę: "Jestem w ciąży!" oraz:
    "Dawid, to już" - bo to dość powszechne jednak)...
    A potem jeszcze sam sobie klucz podawał, no panie, o takim pomocniku to ja marzę ;>
    Tylko jak tak sobie o tym myślę - skoro zrobił piorunochron na tym zegarze, no to już
    piorun zjechał po kablu do wehikułu czasu i nie popsuł zegara.
    No chyba że ten piorun walnął w zegar właśnie dlatego, że tam zamontowali
    piorunochron ;>

  • 39. Data: 2022-06-16 11:51:03
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 16 czerwca 2022 o 11:31:57 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    >
    > Ten projekt to kupa nieporozumień, z przewagą kupy. Zakładając realnie
    > 100A w 1us wychodzi 100uC, czyli przy 200V 500nF. Całkowicie bezpieczne

    No ale nie ostrzegamy przed włączaniem w szereg w ten układ własnego białka (choć
    wspomniany wyżej dr Emmet Brown dał radę z piorunem ;) tylko przed rozładowaniem w
    całości naładowanego wyjścia w sposób nieplanowany, czyli czymś w rodzaju smażenia
    kotletów na płycie elektrycznej, tylko że bez pośrednictwa płyty ;>

    Kolega opowiadał, że nauczyciel w technikum ("renomowanym" Kasprzaku, co wiele mówi o
    PRL, a i o PL i ludzkości w ogólności) włożył raz łeb do obudowy lampowego
    radioodbiornika (przez zdjętą tylną ściankę) i dotknął nosem anodowego.
    Od tamtej pory kolega wie, jak działa dzwonek elektryczny ;>
    Jak już facet po dobrych paru cyklach nos+anoda - potylica+obudowa (solidna jak to w
    lampowcach, taki wręcz mebel) wyciągnął łeb ze środka, to miał na nosie taką czarną
    kropkę.
    Nie wiem, czy potem znikła...

  • 40. Data: 2022-06-16 15:17:26
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Mchal M. Lechanski napisał(a):
    > chodzi o uzyskanie jak najkrótszego błysku.
    >
    > na chwilę obecną udało mi się zmusić 100W LED

    Masz do przeładowania w 1us pojemność pi x oko 30nF
    i to na 100V:)

    Lepiej jak koledzy pisali dać 30 x 3W LED i do każdego
    oddzielny klucz. Znaczy tak łączy się moduły laserowe,
    niskie napięcie i duży prąd. Po co się gimnastykować ze 100V?

    NE555 czy szybszy TLC555 jak też
    mosfet nie nadają się, chyba że chcesz sinusa na wyjściu.
    Dwieście milionów faradów też nie pomoże. W zasadzie elektrolity
    bym wywalił.