  • 21. Data: 2021-02-24 09:37:42
    Temat: Re: MC1204 N - wyprowadzenia kontrolne...
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nawiasem mowiac - tato kiedys kupil kalkulator na 2 paluszki R6, ktore
    > wytrzymaly ... 20 lat. Paluszki marki Casio.

    No cóż, wszystkim zdarzają się niedopatrzenia. Ale już wylano gościa,
    który je zaprojektował. Natępne wytrzymają 2 lata.

    > A ile kosztuje? :-)

    Grosze jakieś, 14.63zł za sztukę w Mouserze. Ma też trochę RAMu na
    pokładzie, więc krytyczne parametry przeżyją brak zasilania.

    > Tylko ze doba ma blisko 100k sekund, wiec wychodzi nam sekunda co 3
    > dni, 10s/mc, 2 minuty na rok.

    2 minuty na rok to znakomity wynik.

    > Swoja droga - moj stary zegarek Casio byl bardzo dokladny, ok 1s/mc,
    > nowsze to tak blizej 30s/mc.

    Czyli 6 minut na rok?

    > A swoja droga:
    > -czy nikt nie wpadl na to, zeby zamiast stabilizowac temperature to ja
    > mierzyc i kompensowac odchylke czestotliwosci,

    Jak nie wpadł, jak wpadł? MCXO się to nazywa, gdzie M to
    Microcontroller. Tylko nie wszędzie się je da wcisnąć, jeśli w budżecie
    energetycznym jest cały mikroamper, wliczając w to drgający rezonator
    widełkowy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2021-02-24 09:43:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Feb 2021 14:01:42 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dasz bateryjke - minie pare lat i wyleje.

    Jakoś w płytach PC dają CR2032 i nie wylewa, ja się nie spotkałem.

    > Dasz supercap ... no, moze starczy na 48h, ale ile lat wytrzyma ?

    48h wystarczy, w swoich urządzeniach stosuję tą metodę i działa już
    kilka lat.

    > A jesli prad wylaczaja raz na dwa lata ... moze sie nie ma co
    > dziwic,

    W PL na wsiach częściej, kilka razy w roku.
    Na prawdę jest to problem do ogarnięcia w 21 wieku. A jak nie
    potrafią to wystarczy żeby wyprowadzili dwa przewody z adnotacją "tu
    ma być 3V żeby bylo potrzymanie" i każdy sobie z tym poradzi.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2021-02-24 09:45:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Feb 2021 06:50:34 +0100, Piotr Wyderski
    > Około dekady, potem elektrolit wyparuje. Wersje hermetyczne nie

    Wystarczająco. Lepsze to niż nic, po dekadzie urządzenie i tak się
    wymieni.

    --
    Marek

  • 24. Data: 2021-02-24 10:56:31
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.02.2021 o 09:03, Andrzej W. pisze:

    > Dokładnie tak działa  NTP, analizuje błąd zegara względem zewnętrznego
    > wzorca czasu i aplikuje poprawkę do zegara systemowego.
    > Ale potrzebny jest do tego wzorzec czasu a za takowy stanowczo nie można
    > uznać Braianka klikającego na guziczki w zegarku...

    Nie wiem, jak z Braiankiem ale kupiłem kiedyś w Lidlu 2 zegary radio
    controlled LCD i pomimo dużego wyświetlacza LCD pracują już 2 lata bez
    wymiany baterii (2xAAA) dłużej niż wskazówkowy zegar naścienny i
    korekcji ustawień. Wystarczyłoby tylko zaimplementować długowieczne
    źródło ładowalne i nawet zwykły mały panel krzemowy (grosiki) czy inne
    ładowanie i zegar miałby szanse działać kilkadziesiąt lat do momentu
    zużycia ogniw. Jak dla mnie, to dobre rozwiązanie, bo nie potrzeba
    ingerencji w ustawienia i wystarczy tylko podmiana zasilania.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 25. Data: 2021-02-24 12:33:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Wystarczająco. Lepsze to niż nic, po dekadzie urządzenie i tak się wymieni.

    To prawda, w sprzęcie konsumenckim to wystarczająco dużo. Ale się spytał
    ile wytrzyma -- mniej więcej dekadę, jak go nie przeciążać. Z punktu
    widzenia trwałości to jest zwykły niehermetyczny kondensator
    elektrolityczny. A jak ktoś chce większą trwałość, to się pojawia
    gigantyczny problem. Albo "nie da się", albo pluton 238 i termoelementy,
    czyli też "nie da się"... No chyba, że ktoś sobie polutuje
    superkondensator z wojskowych mokrych tantali -- tylko one mają niefajny
    prąd samorozładowania, więc znowu "się nie da". Sprężyna zegarkowa
    napinana silniczkiem jest chyba najpraktyczniejszym podejściem, choć
    dość absurdalnym.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2021-02-24 13:54:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > prąd samorozładowania, więc znowu "się nie da". Sprężyna zegarkowa
    > napinana silniczkiem jest chyba najpraktyczniejszym podejściem, choć

    Nie da się, bo odchody koni sięgną drugiego piętra. Takie kiedyś były
    niedasie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2021-02-24 14:20:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie da się, bo odchody koni sięgną drugiego piętra. Takie kiedyś były
    > niedasie.

    Były, ale się zmyły. A ten póki co został z nami -- jakie proponujesz
    rozwiązanie podtrzymywania przez 48h prądem, powiedzmy, 2uA wytrzymujące
    50 lat? Cena nie gra roli, byle z COTS, tj. bez certyfikatu Państwowej
    Agencji Atomistyki. 100uAh to coś, co póki co potrafią tylko elementy
    elektrochemiczne, a one mają krótką żywotność. Wiele godzin przy tym
    kombinowałem, ale bez efektu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2021-02-24 16:11:07
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-02-24 o 05:58, J.F. pisze:

    > Taa
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Electric_Bell
    >
    > bateria na 200 lat? Prosze bardzo.

    Ale nie w AGD.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 29. Data: 2021-02-24 17:04:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    >Ale nie w AGD.

    Alez czemu nie ?
    Tylko trzeba by policzyc - jaki prad tam plynie.
    Bo jesli nanoampery wspolczesny scalak chyba wiecej pociagnie :-(

    J.

  • 30. Data: 2021-02-24 18:56:02
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-02-24 o 17:04, J.F. pisze:

    > Alez czemu nie ?

    Bo się nie sprzeda. Przeciętny Kowalski czy inny Schmidt za podtrzymanie
    zegara, które może przyda się raz do roku, zwyczajnie nie zapłaci, więc
    producenci AGD, jako masówki nie stosują tego rozwiązania.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza