  • 11. Data: 2021-02-23 00:39:06
    Temat: Re: MC1204 N - wyprowadzenia kontrolne...
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 22 Feb 2021 19:21:21 +0100, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
    > Ja przepraszam, w ZC-075 ten problem był jak najbardziej
    > rozwiązany. :)

    A co to takiego? Pod tym symbolem google znajduje współczesny
    grzejnik łazienkowy.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2021-02-23 09:17:13
    Od: spider <"spajder[wytnij]"@wp.pl>

    W dniu 23.02.2021 o 00:39, Marek pisze:

    > A co to takiego? Pod tym symbolem google znajduje współczesny grzejnik
    > łazienkowy.

    https://archiwum.allegro.pl/oferta/polski-zegar-pkp-
    kolejowy-dwustronny-elektroniczny-i8080454858.html

  • 13. Data: 2021-02-23 10:23:24
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 23.02.2021 o 09:17, spider pisze:

    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/polski-zegar-pkp-
    kolejowy-dwustronny-elektroniczny-i8080454858.html

    Ten jest w lepszym stanie:
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/zegar-przemyslowy
    -zesi-nowe-loft-pkp-prl-i8562515735.html

    Jest tak archaicznie "piękny", że jak się zepsuł w zaprzyjaźnionej
    firmie to go postanowiłem w czynie społecznym naprawić i trochę odświeżyć.
    Działał nieprzerwanie od końca lat 80tych, a z tego co widzę to padł w
    nim tylko kondensator ELWA 2200uF/16V, cała reszta sprawna.

    --
    AWa.

  • 14. Data: 2021-02-23 14:01:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    >Smutne jest to, że minęło 30 lat i nadal ten problem jest
    >nierozwiązywalny w wielu urządzeniach powszechnego użytku np. AGD,
    >nawet współczesne sprzęty nie umieją podtrzymać zegara....

    Problem jest IMO w bateriach.

    Dasz bateryjke - minie pare lat i wyleje.
    Dasz akumulator - minie pare lat i sie zuzyje i/lub wyleje.
    Z ladowaniem akumulatora nastepny problem.

    Dasz supercap ... no, moze starczy na 48h, ale ile lat wytrzyma ?

    A jesli prad wylaczaja raz na dwa lata ... moze sie nie ma co dziwic,
    ze nacisku na podtrzymanie nie ma.
    Szczegolnie, jak co pol roku trzeba czas przestawiac, i przy okazji
    regulowac czas dokladny.

    No wlasnie - i jeszcze kwestia stabilnosci czasu, bo sieciowe 50Hz ..
    bylo dosc dokladne.

    J.

  • 15. Data: 2021-02-23 18:56:57
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-02-23 o 14:01, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
    trada.pl...

    > Problem jest IMO w bateriach.

    Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko nieopłacalne :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 16. Data: 2021-02-24 05:58:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 23 Feb 2021 18:56:57 +0100, PeJot napisał(a):

    > Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko nieopłacalne :)

    Taa
    https://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Electric_Bell

    bateria na 200 lat? Prosze bardzo.

    Swoja droga - ciekawe ile by to moglo zasilac jakis wspolczesny CMOS

    J.

  • 17. Data: 2021-02-24 06:50:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Problem jest IMO w bateriach.

    Są baterie hermetyczne oparte na chlorku tionylu, wytrzymują do 40 lat,
    realnie 25 lat:

    http://www.tadiranbat.com/

    Jednak są bardzo drogie i użyte na skalę masową spowodowałyby ślinotok u
    Grety. Samolotem też Ci nie przywiozą.

    > Dasz supercap ... no, moze starczy na 48h, ale ile lat wytrzyma ?

    Około dekady, potem elektrolit wyparuje. Wersje hermetyczne nie
    istnieją. Są hermetyczne mokre kondensatory tantalowe z elektrolitem w
    postaci stężonego kwasu siarkowego i MTBF rzędu setek lat, ale ich
    pojemność jest za mała, ledwo 50mF max.

    > No wlasnie - i jeszcze kwestia stabilnosci czasu, bo sieciowe 50Hz ..
    > bylo dosc dokladne.

    Taki np. PCF2127 ma 3ppm, to znakomity wynik jak na nie-OCXO.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2021-02-24 07:11:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 24 Feb 2021 06:50:34 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > realnie 25 lat:
    > http://www.tadiranbat.com/
    >
    > Jednak są bardzo drogie i użyte na skalę masową spowodowałyby ślinotok u

    Nawiasem mowiac - tato kiedys kupil kalkulator na 2 paluszki R6, ktore
    wytrzymaly ... 20 lat. Paluszki marki Casio.

    > Taki np. PCF2127 ma 3ppm, to znakomity wynik jak na nie-OCXO.

    A ile kosztuje? :-)

    Tylko ze doba ma blisko 100k sekund, wiec wychodzi nam sekunda co 3
    dni, 10s/mc, 2 minuty na rok.

    Jak kto lubi dokladnie ... to i tak musi ustawiac co pewien czas.

    Swoja droga - moj stary zegarek Casio byl bardzo dokladny, ok 1s/mc,
    nowsze to tak blizej 30s/mc.

    A swoja droga:
    -czy nikt nie wpadl na to, zeby zamiast stabilizowac temperature to ja
    mierzyc i kompensowac odchylke czestotliwosci,

    -aby obliczyc odchylke z ustawien zegara ... i kompensowac w
    przyszlosci ...

    J.

  • 19. Data: 2021-02-24 08:08:44
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 24.02.2021 07:11, J.F. wrote:

    > Nawiasem mowiac - tato kiedys kupil kalkulator na 2 paluszki R6, ktore
    > wytrzymaly ... 20 lat. Paluszki marki Casio.

    > A ile kosztuje? :-)

    Niedużo, można też wziąć prawie o połowę tańszy PCF2129, za mniej niż 2$
    u chińczyka: https://jlcpcb.com/parts/componentSearch?searchTxt=p
    cf2129

    Z tym, że 3ppm to wartość typowa a nie maksymalna.

  • 20. Data: 2021-02-24 09:03:16
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 24.02.2021 o 07:11, J.F. pisze:
> [...]
    > mierzyc i kompensowac odchylke czestotliwosci,
    >
    > -aby obliczyc odchylke z ustawien zegara ... i kompensowac w

    Dokładnie tak działa NTP, analizuje błąd zegara względem zewnętrznego
    wzorca czasu i aplikuje poprawkę do zegara systemowego.
    Ale potrzebny jest do tego wzorzec czasu a za takowy stanowczo nie można
    uznać Braianka klikającego na guziczki w zegarku...

    --
    AWa.